Ο τερματισμός της σύμβασης με Kition και γιατί είναι πιο σύνθετα τα πράγματα για το τερματικό-Οι ιδιομορφίες με CPP

Αποφασισμένη να αλλάξει τους όρους του παιχνιδιού και να δημιουργήσει το περιβάλλον εκείνο που δεν θα επιτρέπει επιζήμια για το δημόσιο συμφέρον πισωγυρίσματα στην υλοποίηση μεγάλων και ζωτικής σημασίας για τον τόπο έργα, εμφανίζεται η Κυβέρνηση.

Τα μαθήματα-παθήματα της ενιαίας ανάπτυξης της μαρίνας και λιμανιού της Λάρνακας, αλλά και του τερματικού στο Βασιλικό, έργα δηλαδή για τα οποία οι εταιρείες που τα ανέλαβαν κατέστησαν στην πορεία των πραγμάτων την ολοκλήρωσή τους κάτι περισσότερο από προβληματική, φαίνεται να ξεχείλισαν το ποτήρι της ανοχής της Κυβέρνησης σε πρακτικές που δεν συνάδουν με την έννοια της συνεργασίας στη βάση του αλληλοσεβασμού και της κοινής στόχευσης μακριά από εκβιαστικές προσεγγίσεις προς εξυπηρέτηση, απλώς και μόνο, ιδίων συμφερόντων.

Το τελευταίο διάστημα, συχνά-πυκνά υπήρξαν τα μηνύματα του Προέδρου της Δημοκρατίας Νίκου Χριστοδουλίδης προς συγκεκριμένους αποδέκτες ότι το κράτος δεν εκβιάζεται, ενώ μόλις το περασμένο Σάββατο ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης εμφανιζόταν προβληματισμένος για τον τρόπο ανάθεσης μεγάλων έργων και διαμήνυε με νόημα πως εκείνο που ενδιαφέρει την Κυβέρνηση δεν είναι απλώς να ανατίθενται έργα, αλλά αυτοί που αναλαμβάνουν τα έργα να μπορούν να τα υλοποιήσουν.

Και πρόσθετε ότι «αν δεν είναι σε θέση να υλοποιηθούν οι δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί από εταιρείες, δεν θα μείνουμε απλά να τους βλέπουμε και να περνά ο καιρός».

Ανάλογα μηνύματα ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης έστελνε λίγο αργότερα και από το βήμα της ετήσιας γενικής συνέλευσης της Ομοσπονδίας Συνδέσμων Εργολάβων Οικοδομών Κύπρου (Ο.Σ.Ε.Ο.Κ.), διά στόματος του υπουργού Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Αλέξη Βαφεάδη.

«Η Κυβέρνηση δεν θα δεχτεί να υποκύψει σε εκβιασμούς, που ζητούν ένα και μόνο πράγμα, να μειώσουν τα όσα δικαιούνται οι Κύπριοι πολίτες», τόνιζε εκ μέρους του Νίκου Χριστοδουλίδη ο κ. Βαφεάδης, υπογραμμίζοντας ότι όπως το κράτος είναι τίμιο απέναντι στην υπογραφή του, έτσι απαιτεί να τιμούν την υπογραφή τους και οι συνεργάτες του.

«Απευθυνόμαστε σε όλους και δηλώνουμε ότι είμαστε εξαίρετοι συνεργάτες ως την στιγμή που θεωρήσουμε ότι παραβιάζεται το δημόσιο συμφέρον. Εκεί τραβάμε τις γραμμές μας, εκεί υπερασπιζόμαστε τα δικαιώματά μας, εκεί θα ασκήσουμε τα νόμιμα δικαιώματα μας.

Δεν θα δεχτούμε, έστω και εάν αυτό δημιουργεί επίπονες καθυστερήσεις, να πληρώσουμε περισσότερα χρήματα σε ανάδοχες εταιρείες χωρίς αυτές να τα δικαιούνται», ξεκαθάριζε εκ μέρους του Προέδρου της Δημοκρατίας ο υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων.

Η λύση της σύμβασης με την Kition

Στον απόηχο των πιο πάνω δηλώσεων και πριν καλά-καλά συμπληρωθούν δύο εικοσιτετράωρα, η Κυβέρνηση προχώρησε από τα λόγια στις πράξεις, ανακοινώνοντας την περασμένη Δευτέρα τη λύση της σύμβασης μεταξύ κράτους και Kition Ocean Holdings για την ενιαία ανάπτυξη του λιμανιού και της μαρίνας Λάρνακας.

Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, η Κυβέρνηση έλαβε αυτή την απόφαση μετά από διαβουλεύσεις με την Νομική Υπηρεσία, η οποία γνωμάτευσε πως η μη ανανέωση της εγγυητικής είναι μία παραβίαση ενός ουσιώδη όρου της σύμβασης, η οποία δεν μπορούσε να μην εκπληρωθεί.

«Συνεπώς η άρνηση της Kition, εκ των πράξεων της, να μην ανανεώσει την εγγυητική, μας έχει οδηγήσει στην απόφαση να τερματίσουμε άμεσα τη σύμβαση», είχε δηλώσει ο Αλέξης Βαφεάδης.

Ως προς τα επόμενα βήματα γύρω από έργο, αυτά εν πολλοίς αναμένεται να ξεκαθαριστούν κατά τη συνάντηση που θα έχει με όλους τους φορείς της Λάρνακας ο υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, την ερχόμενη Παρασκευή.

Παίρνει σειρά το τερματικό στο Βασιλικό;

Πάντως, μετά το διαζύγιο μεταξύ κράτους και Kition Ocean Holdings, στο παρασκήνιο, αλλά και στο... προσκήνιο αναπτύσσεται έντονη παραφιλολογία για το κατά πόσο θα υπάρξει συνέχεια και εάν το επόμενο έργο για το οποίο θα αποφασιστεί η λύση της συμφωνίας με την ανάδοχο εταιρεία, θα είναι το τερματικό στο Βασιλικό.

Σε ό,τι αφορά το εν λόγω έργο, υπενθυμίζεται ότι τους τελευταίους μήνες καταγράφονται σωρεία προβλημάτων, με αποτέλεσμα αυτό να παραμένει στάσιμο και τις δύο πλευρές-Κυβέρνηση και CPP- να αλληλοεπιρρίπτουν ευθύνες για τις καθυστερήσεις, την ώρα που εκκρεμεί στο Διαιτητικό Δικαστήριο του Λονδίνου προσφυγή της εταιρείας.

Θα πρέπει να σημειωθεί πάντως πως στο ενδεχόμενο που και σε αυτή την περίπτωση τα πράγματα φθάσουν στα άκρα, η λύση της συνεργασίας με την CPP δεν θα είναι και τόσο εύκολη όσο με την περίπτωση της Kition, αφού η εταιρεία είναι κινεζικών συμφερόντων και για την ώρα κρατά... εγκλωβισμένο το κράτος με το πλοίο «Προμηθέας».

Σύμφωνα, πάντως, με πληροφορίες του InBusinessNews, αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη έντονες διαβουλεύσεις μεταξύ Κυβέρνησης και Εταιρείας Υποδομών Φυσικού Αερίου (ΕΤΥΦΑ), και εξετάζονται αρκετά εναλλακτικά σενάρια.

Όπως πληροφορούμαστε, ανάμεσα στα σενάρια που εξετάζονται είναι και η λύση της σύμβασης με την CPP, παρότι κάτι τέτοιο ενδεχομένως να είναι αρκετά δύσκολο και πολύπλοκο.

Οι διαφορές CPP και Kition

Σημειώνεται ότι οι επόμενες κινήσεις αναφορικά με τη σύμβαση για το τερματικό στο Βασιλικό, δεν θα καθοριστούν σε συνεννόηση με την Νομική Υπηρεσία, όπως έγινε στην περίπτωση της Kition, αλλά σε συνεργασία με τους νομικούς συμβούλους της ΕΤΥΦΑ, στην κυριότητα της οποίας βρίσκεται το έργο.

Βέβαια, οι όποιες αποφάσεις ληφθούν από το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας, θα ληφθούν σε συνεννόηση με την Κυβέρνηση, η οποία εμφανίζεται έτοιμη να τις στηρίξει.

«Υπάρχει σχέδιο για ολοκλήρωση του έργου, όποια απόφαση κι αν ληφθεί», τόνισε στο InBusinessNews αρμόδια πηγή, υπογραμμίζοντας ότι «κύριος στόχος των ενεργειών του κράτους και της ΕΤΥΦΑ είναι η μείωση της ζημιάς για το κράτος, αλλά και τους πολίτες (καταναλωτές)».

«Το μήνυμα του Προέδρου της Δημοκρατίας, ήταν ξεκάθαρο. Οι μεγάλες εταιρείες να μην θεωρούν αδύναμη την Κύπρο. Έχουν οφέλη μεν από τα έργα που αναλαμβάνουν, αλλά την ίδια ώρα έχουν και υποχρεώσεις», διεμήνυσε η ίδια πηγή.

Καμία ουσιαστική εξέλιξη

Σημειώνεται πως, όσον αφορά τα έργα στο τερματικό του Βασιλικού, αλλά και το πλοίο «Προμηθέας», μέχρι και χθες δεν υπήρξε οποιαδήποτε διαφοροποίηση σε σχέση με τα όσα γνωρίζαμε μέχρι τώρα.

Από την μία τα έργα στην προβλήτα δεν προχωρούν, ενώ και το «Προμηθέας» δεν έλαβε την απαραίτητη πιστοποίηση για να μπορέσει να ξεκινήσει το ταξίδια από την Κίνα προς την Κύπρο.

Αξίζει, τέλος, να αναφερθεί ότι για το «Προμηθέας» μέχρι σήμερα το κράτος κατέβαλε στην CPP ποσό που αγγίζει τα 190 εκατομμύρια ευρώ.

Δειτε Επισης

Γύρισαν την πλάτη και στην πρόταση των εργοδοτών οι συντεχνίες-Τσιμέντο η αδιαλλαξία των εργαζομένων στο σκυρόδεμα
Ζυγίζουν την πρόταση των εργοδοτών και παίρνουν τις αποφάσεις τους οι συντεχνίες στο έτοιμο σκυρόδεμα
Ετοιμάζει νέο εργοστάσιο στο Τσέρι η Green Dot-Οι κύριες δραστηριότητες κατά την λειτουργία του
Πρόταση δύο σημείων από τους εργοδότες για άρση του αδιεξόδου στο έτοιμο σκυρόδεμα-Το γάντι στις συντεχνίες
Δείχνει τα δόντια της στις εταιρείες έτοιμου σκυροδέματος η απεργία-Επηρεάζει δραστηριότητες και κερδοφορία
Ζητούν και τα ρέστα οι απεργοί στο σκυρόδεμα-«Δεν έχω μαγικό κουμπί» διαμηνύει ο Γιάννης Παναγιώτου
Κ. Κωνσταντή: Τι εισηγείται το ΕΤΕΚ για εκτόνωση της κρίσης στον κλάδο έτοιμου σκυροδέματος
Σοβαρές επιπτώσεις από την απεργία στον κλάδο σκυροδέματος-Έντονη ανησυχία πολιτικών μηχανικών
Σε τρεις με έξι μήνες νέες προσφορές για τον δρόμο Πόλης-Πάφου… Στα 90 εκ. ευρώ εκτοξεύεται το κόστος
Γιάννης Παναγιώτου: Για 37 σεντ την ώρα ο καυγάς στο έτοιμο σκυρόδεμα-Υπαναχώρησαν οι συντεχνίες