ΕΤΑΠ Αμμοχώστου: Δυναμική ψηφιακή καμπάνια προβολής και ψηφιοποίηση τουριστικού προϊόντος
Δόνα Καπαρτή 11:30 - 28 Μαΐου 2024
Ο τουρισμός στη Μεσόγειο περνά από μια περίοδο μεγάλου ανταγωνισμού και προκλήσεων με την οικονομική αβεβαιότητα και τις περιβαλλοντικές πιέσεις να επηρεάζουν τις επιλογές των ταξιδιωτών.
Οι τουριστικοί προορισμοί στην περιοχή αναγκάζονται να καινοτομούν και να διαφοροποιούν το προϊόν τους, προκειμένου να προσελκύσουν επισκέπτες και να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητά τους.
Οι προκλήσεις αυτές απαιτούν στρατηγική συνεργασία και συντονισμένες προσπάθειες από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για να εξασφαλίσουν μια επιτυχημένη και βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη.
Στη συνέντευξη που παραχώρησε στον «Ξενοδόχο» ο Λειτουργός της Εταιρείας Τουριστικής Ανάπτυξης και Προβολής Περιφέρειας Αμμοχώστου, Γιώργος Καυκαλιάς, ξεδιπλώνονται τα σχέδια και οι δράσεις που προωθούνται για την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος.
Παρά τη γεωπολιτική αστάθεια και τις οικονομικές δυσκολίες σε βασικές αγορές, η Αμμόχωστος προχωρά με αποφασιστικότητα στη ψηφιοποίηση του τουριστικού της προϊόντος μέσω μιας καινοτόμας εφαρμογής για κινητά.
Με μια συντονισμένη διαδικτυακή καμπάνια προβολής και αναβαθμίσεις στην τουριστική υποδομή της ενδοχώρας, η περιοχή στοχεύει στο να προσελκύσει τουρίστες καθ' όλη τη διάρκεια του έτους.
Συνεργασίες μεταξύ ΕΤΑΠ, ΠΑΣΥΞΕ, τοπικών δήμων και επιχειρηματιών αναδεικνύουν τη δύναμη της συλλογικής προσπάθειας για μια επιτυχημένη τουριστική χρονιά, παρά τα εμπόδια και τις προκλήσεις.
Βρισκόμαστε ήδη μεσούσης της φετινής τουριστικής περιόδου. Πώς ξεκίνησε η χρονιά και πώς βλέπετε να ολοκληρώνεται; Ποια είναι η δική σας εκτίμηση;
Πρόκειται αναμφίβολα για μια ιδιαίτερα αινιγματική και ανταγωνιστική τουριστική περίοδο για την Κύπρο και ειδικότερα για την περιοχή Αμμοχώστου.
Η γεωπολιτική αστάθεια στην Ανατολική Μεσόγειο, ο συνεχιζόμενος πόλεμος στην Ουκρανία, οι πληθωριστικές πιέσεις που εξακολουθούν να επηρεάζουν τις ευρωπαϊκές οικονομίες, η οικονομική κατάσταση σε σημαντικές αγορές για την Κύπρο, όπως αυτή του Ηνωμένου Βασιλείου και της Γερμανίας, τα προβλήματα που προέκυψαν φέτος και αφορούν στη μειωμένη διαθεσιμότητα αριθμού αεροσκαφών αεροπορικών εταιρειών, οι ελλείψεις και η δυσκολία εξεύρεσης εκπαιδευμένου ανθρώπινου δυναμικού, είναι μόνο μερικές από τις προκλήσεις που διαμορφώνουν το σκηνικό μεσούσης της τουριστικής περιόδου.
Αν σε όλα αυτά προστεθεί και το γεγονός ότι το Πάσχα των Καθολικών ήταν πολύ νωρίς όπως και το ότι ο ανταγωνισμός από κοντινούς τουριστικούς προορισμούς εντείνεται διαρκώς, εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς ότι χρειάζεται διαρκής εγρήγορση και συντονισμένες ενέργειες, ώστε να έχουμε μια καλή τουριστική χρονιά.
Οι αφίξεις επισκεπτών στα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου για το πρώτο τετράμηνο του έτους, δίνουν μια θετική και αισιόδοξη προοπτική για την τελική έκβαση της φετινής τουριστικής χρονιάς, ωστόσο, θα πρέπει να εξετάσει κανείς προσεκτικά κι άλλες παραμέτρους, όπως για παράδειγμα το πού καταλήγουν αυτοί οι επισκέπτες, πόσο αυξημένο είναι το κόστος των επιχειρήσεων συγκριτικά με την αύξηση των εσόδων κ.ο.κ.
Σύμφωνα με την πληροφόρηση που έχουμε, η πληρότητα των ξενοδοχείων στην περιοχή Αμμοχώστου, για το μήνα Απρίλιο κυμάνθηκε κάπου στο 60-65%, τον Μάιο κάπου κοντά στο 75%, ενώ αναμένεται αυξημένη πληρότητα για τους καλοκαιρινούς μήνες.
Πώς επηρεάζουν όλες αυτές οι εξελίξεις τις προσπάθειες για προσέλκυση τουριστών;
Η τελευταία πενταετία άλλαξε άρδην το σκηνικό σε ό,τι αφορά τον τρόπο προσέγγισης των αγορών από τις οποίες προσελκύουμε τουριστικές ροές. Αφενός, χάθηκαν αγορές όπως η ρωσική και η ουκρανική, μειώθηκαν οι τουριστικές ροές από το Ισραήλ και αφετέρου η πανδημία έδωσε νέα ώθηση στη χρήση της τεχνολογίας και στις μεμονωμένες ροές επισκεπτών μέσω της χρήσης διαδικτυακών πλατφορμών.
Σημαντική παράμετρος είναι επίσης η αυξητική τάση στη ζήτηση για ειδικές μορφές τουρισμού.
Πλέον, οι πρωτοβουλίες προσέλκυσης επισκεπτών δεν μπορούν να επικεντρώνονται σε μια μόνο αγορά, όπως δεν μπορούν να στοχεύουν ούτε μόνο σε μια μορφή τουρισμού. Χρειάζεται πιο σφαιρική και ολιστική προσέγγιση, η οποία να λαμβάνει πολύ σοβαρά υπόψη και την παράμετρο της ψηφιακής μετάβασης, της πράσινης μετάβασης και ανάπτυξης.
Οι προσπάθειες και οι πρωτοβουλίες για περαιτέρω ενίσχυση των τουριστικών ροών στην περιοχή, είναι διαρκείς και σε πολλά παράλληλα επίπεδα.
Πώς συμβάλλει η ΕΤΑΠ Αμμοχώστου στις προσπάθειες αυτές;
Ως ο επίσημος φορέας ανάπτυξης και προβολής του τουριστικού προϊόντος της επαρχίας Αμμοχώστου, έχουμε αναλάβει μια σειρά σημαντικών πρωτοβουλιών, από την αρχή της χρονιάς, στη βάση στρατηγικού σχεδιασμού.
Καταρχάς, για πρώτη φορά φέτος, όλοι οι φορείς του τουριστικού τομέα στην περιοχή, ένωσαν δυνάμεις και υλοποιούν μια συντονισμένη ψηφιακή καμπάνια προβολής του τουριστικού προϊόντος στο εξωτερικό. Η εξέλιξη αυτή μας ικανοποιεί ιδιαίτερα, καθώς μόνο μέσα από τέτοιες συμπράξεις και συνέργειες έρχονται αποδοτικά και άμεσα αποτελέσματα για ολόκληρη την επαρχία.
Πέραν τούτου, φέτος δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στην ψηφιοποίηση του τουριστικού προϊόντος, στο πλαίσιο της οποίας δημιουργήσαμε εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα, η οποία λειτουργεί ως ολοκληρωμένος οδηγός της επαρχίας.
Στην εφαρμογή αυτή μπορεί κανείς να βρει συγκεντρωμένα όλα τα σημεία αναφοράς της περιοχής, τις παραλίες, τα μνημεία, τα μουσεία, τις εκδηλώσεις και τα φεστιβάλ ολόκληρης της χρονιάς.
Ξεκινήσαμε ήδη την προώθηση της εφαρμογής αυτής, μέσω QR Code σε ξενοδοχεία και γραφεία πληροφόρησης.
Παράλληλα, προχωρήσαμε στη δημιουργία εικονικής περιήγησης, μέσω της οποίας κάθε ενδιαφερόμενος έχει εικόνα από όλα τα σημαντικά σημεία μέσω του κινητού του τηλεφώνου.
Στόχος μας είναι, εντός του 2024, να προχωρήσουμε σε ψηφιοποίηση και χαρτογράφηση όλων των μονοπατιών της φύσης, όπως και των πεζόδρομων-ποδηλατόδρομων, ώστε οι επισκέπτες να έχουν εύκολα και εύχρηστα πρόσβαση στην πληροφόρηση.
Το διαδίκτυο και τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης αποτελούν πλέον κρίσιμα εργαλεία για τον τουρισμό και πρέπει να τύχουν ορθής και αποδοτικής αξιοποίησης, τόσο από τον ιδιωτικό τομέα όσο και από τους φορείς προώθησης του τουρισμού στην Κύπρο.
Την ίδια όμως στιγμή, δεν θα πρέπει να παραγνωρίζεται η σημασία της παρουσίας στις σημαντικές τουριστικές εκθέσεις στο εξωτερικό.
Επενδύουμε σε αυτές, καθώς η ΕΤΑΠ εκπροσωπεί την επαρχία Αμμοχώστου στις εκθέσεις του Βερολίνου, του Παρισιού, του Λονδίνου, όπως επίσης και στα διάφορα Roadshows του Υφυπουργείου Τουρισμού σε αγορές όπως η πολωνική και όχι μόνο.
Αναφερθήκατε σε συντονισμένη διαδικτυακή καμπάνια στο εξωτερικό. Τι μπορείτε να μας πείτε αναφορικά με αυτή την πρωτοβουλία;
Πρόκειται για την πρώτη συντονισμένη και μεγάλης εμβέλειας διαδικτυακή καμπάνια προβολής, η οποία υλοποιείται με τη συνεργασία της ΕΤΑΠ Αμμοχώστου, του ΠΑΣΥΞΕ Αμμοχώστου, των δήμων Αγίας Νάπας και Παραλιμνίου, της Hermes Airports και άλλων ιδιωτών, επιχειρηματιών και ξενοδόχων της περιοχής.
Η καμπάνια έχει γενικό σύνθημα «Ζήσε αξέχαστες στιγμές», ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2024 και θα διαρκέσει μέχρι και τον Νοέμβριο, ενώ σηματοδοτεί την αρχή μιας νέα εποχής στην προώθηση και προβολή του τουριστικού προϊόντος της περιοχής, καθώς αφενός απευθύνεται σε μια σειρά από σημαντικές αγορές για τον τουρισμό, μεταξύ των οποίων το Ηνωμένο Βασίλειο, η Σουηδία και οι άλλες σκανδιναβικές χώρες, η Γερμανία, η Ελβετία, η Αυστρία, η Πολωνία, η Γαλλία και αφετέρου αξιοποιεί καινοτόμα εργαλεία και πλατφόρμες για στοχευμένη προώθηση όπως η Sojern, το Channel Factory και άλλα.
Η καμπάνια αξιοποιεί εργαλεία όπως βίντεο, και online banners τα οποία εμφανίζονται στοχευμένα σε σελίδες του εξωτερικού, ενώ αξιοποιούνται επίσης πλατφόρμες όπως το Facebook και το Instagram με στοχευμένα posts, reels και stories.
Πώς συμβάλλουν οι ιδιώτες, οι ξενοδόχοι ή ακόμα και φορείς όπως ο ΠΑΣΥΞΕ στην προσπάθεια αυτή;
Η συμβολή όλων όσων έχετε αναφέρει είναι καθοριστική για την υλοποίηση της καμπάνιας. Θα ήθελα να εκφράσω θερμές ευχαριστίες στον ΠΑΣΥΞΕ Αμμοχώστου, και τον πρόεδρό του, κ. Παναγιώτη Κωνσταντίνου καθώς χωρίς τη δική τους συμβολή δεν θα γινόταν εφικτή η υλοποίηση της καμπάνιας.
Ο ΠΑΣΥΞΕ Αμμοχώστου ανέλαβε την υλοποίηση αυτής της καμπάνιας, συνέβαλε οικονομικά ενώ μεγάλη μερίδα των μελών του αγκάλιασε από την πρώτη στιγμή αυτό το εγχείρημα και επέλεξε να συνδράμει οικονομικά στην καμπάνια.
Επιτρέψτε μου να απευθύνω κάλεσμα σε όσους δεν είχαν την ευκαιρία να συμβάλουν μέχρι στιγμής, ώστε να το πράξουν άμεσα, επικοινωνώντας είτε μαζί μας είτε με τον ΠΑΣΥΞΕ Αμμοχώστου.
Η καμπάνια συμβάλλει κυρίως στην αναβάθμιση του destination awareness, το οποίο χρειάζεται συνέπεια και επιμονή για να φέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα και λειτουργεί συμπληρωματικά στις προσπάθειες που καταβάλλει ο κάθε ξενοδόχος για προβολή του δικού του ξενοδοχείου.
Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, ειδικά για την επαρχία Αμμοχώστου, αποτελεί, διαχρονικά, ζητούμενο. Γίνονται κάποιες προσπάθειες προς αυτή την κατεύθυνση;
Πρόκειται για ένα πολυδιάστατο ζήτημα, η προσέγγιση του οποίου επιβάλλει ολοκληρωμένη στρατηγική ετών και όχι σπασμωδικές μεμονωμένες κινήσεις.
Σίγουρα, η συμβολή του κράτους σε αυτή την προσπάθεια είναι κάτι περισσότερο από αναγκαία, καθώς το κόστος για τα ξενοδοχεία και τις επιχειρήσεις θα είναι σημαντικό, ιδιαίτερα στην αρχή.
Απαραίτητη προϋπόθεση είναι επίσης η διατήρηση αεροπορικών πτήσεων και η συνδεσιμότητα πέραν των καλοκαιρινών μηνών και η σύμπραξη με διοργανωτές ταξιδιών του εξωτερικού, ώστε να προτείνουν την επαρχία Αμμοχώστου ως ελκυστικό προορισμό ολόχρονα.
Ωστόσο, υπάρχουν πολλά άλλα στοιχεία που λειτουργούν υποβοηθητικά προς την επίτευξη αυτού του στόχου.
Ένα από αυτά είναι η αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος της ενδοχώρας, δηλαδή των κοινοτήτων της περιοχής Αμμοχώστου, ώστε να παρέχουν δραστηριότητες, εκδηλώσεις και εμπειρίες στους επισκέπτες τους καθόλη τη διάρκεια του έτους.
Ο εξωραϊσμός, η τοπιοτέχνηση σημείων αναφοράς, η δημιουργία υποδομών που να μπορούν να προσελκύσουν ειδικές μορφές τουρισμού αποτελούν προτεραιότητα για την ΕΤΑΠ Αμμοχώστου.
Γίνονται πολλές ενέργειες και προσπάθειες προς αυτή την κατεύθυνση και είναι σημαντικό να κατανοήσουν όλοι οι δρώντες ότι μια τέτοια εξέλιξη μόνο θετικά επιδρά στην προσέλκυση τουριστών.
Είναι σημαντικό για μας να έχουμε τη στήριξη των δήμων, της τοπικής κοινωνίας, του Υφυπουργείου Τουρισμού αλλά και των επιχειρηματιών, στις προσπάθειες που καταβάλλουμε.