Έβελυν Κλεάνθους Κωμοδρόμου: Το Anemi Hotel & Suites, οι προκλήσεις για τα ξενοδοχεία και το αίσθημα φιλοξενίας

Σε ένα από τα καλύτερα boutique concept ξενοδοχεία της Κύπρου, εξελίσσεται τα τελευταία χρόνια το Anemi Hotel and Suites, το οποίο ξεκίνησε τη λειτουργία του ως ένα μικρό hotel apartment τη δεκαετία του ’90.

Για τις αλλαγές που έγιναν και στη σημασία που προσδίδει η διεύθυνση του ξενοδοχείου στη φιλοξενία, μίλησε στον «Ξενοδόχο» η Εκτελεστική Διευθύντρια του Anemi Hotel & Suites, Έβελυν Κλεάνθους Κωμοδρόμου.

Υπό την ιδιότητα της και ως Αντιπρόεδρος του ΠΑΣΥΞΕ Πάφου, η κ. Κλεάνθους αναφέρεται στα κυριότερα ζητήματα που απασχολούν αυτή τη στιγμή τον ξενοδοχειακό κλάδο, προβαίνοντας και σε μία πρώτη εκτίμηση για το πως θα κινηθεί η φετινή σεζόν.

Παράλληλα, αναδεικνύει τα πλεονεκτήματα της Πάφου ως τουριστικού προορισμού, τονίζοντας ότι «πρέπει να υπάρχει συνεργασία μεταξύ των τουριστικών φορέων, της τοπικής κοινωνίας και της πολιτείας».

Ως ξενοδόχος, επίσης, η κ. Κλεάνθους αποκαλύπτει πως αποφάσισε να ασχοληθεί με τον τομέα, καθώς και όσα την συναρπάζουν σε αυτόν, διαμηνύοντας, μεταξύ άλλων, ότι «όταν θέλεις βρίσκεις προσωπικό χρόνο».

corporate evelyn 1

Οι προκλήσεις για τα ξενοδοχεία

Ποια είναι τα κυριότερα ζητήματα που απασχολούν τον ξενοδοχειακό/τουριστικό κλάδο και με ποιο τρόπο μπορούν να αντιμετωπιστούν;

Καταρχάς πρέπει να πω ότι, η ξενοδοχειακή βιομηχανία είναι πολύπλευρη, πολύπλοκη και πολύ ευαίσθητη, για το λόγω πως ό,τι συμβαίνει ανά το παγκόσμιο μπορεί να έχει αντίκτυπο πάνω στην βιομηχανία μας, όπως άλλωστε και σε άλλες βιομηχανίες.

Σε ό,τι αφορά το ερώτημά σας, αναντίλεκτα η ξενοδοχειακή βιομηχανία καλείται να αντιμετωπίσει πάρα πολλές προκλήσεις, ειδικά το διάστημα που διανύουμε. Το πρόσφατο το γεωπολιτικό κλίμα στην περιοχή, οι εξελίξεις με το Ισραήλ και με ό,τι συμβαίνει γενικότερα στην ευρύτερη Ανατολική Ευρώπη/ Μεσόγειο, έχουν άμεσο αντίκτυπο στις αφίξεις τουριστών. Αυτό είναι κάτι που απασχολεί και μας επηρεάζει άμεσα, αφού έχει αρνητική επίδραση στις πληρότητες των ξενοδοχείων.

Γενικά τα τελευταία χρόνια, και μετά την απώλεια της Ρωσικής αγοράς, έχουν επηρεαστεί σημαντικά οι πληρότητες των ξενοδοχείων, αλλά καταβάλλονται συνεχείς προσπάθειες για εξασφάλιση επιπρόσθετων πτήσεων από άλλες χώρες της Κεντρικής Ευρώπης. Υπάρχει, παρατηρούμε μία μικρή αύξηση στις αφίξεις από την Κεντρική Ευρώπη, όπως την Πολωνία, την Γαλλία και την Γερμανία αλλά σίγουρα δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τις χαμένες αγορές.

Ένα άλλο καίριο ζήτημα που επηρεάζει άμεσα την τουριστική βιομηχανία και την ομαλή λειτουργία των ξενοδοχείων, είναι η έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού. Αυτό είναι ένα πρόβλημα που μας απασχολεί εδώ και χρόνια. Προς αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος, είμαστε σε συνεχή επαφή με το αρμόδιο Υπουργείο και καταβάλλονται συνεχείς προσπάθειες για αντιμετώπιση και επίλυσή του, με προσωπικό από τρίτες χώρες.

Oι διαδικασίες εξασφάλισης των απαραίτητων αδειών είναι χρονοβόρες, λόγω του ότι εμπλέκονται πολλά και διαφορετικά Τμήματα και Υπηρεσίες του κράτους. Βέβαια, παρατηρείται μία μικρή βελτίωση στη διαχείριση των αιτήσεων και πλέον βλέπουμε μία ροή ξένου εργατικού δυναμικού στα ξενοδοχεία.

Σε αυτό το σημείο και για αποφυγή παρεξηγήσεων, θέλω να τονίσω πως μέλημά μας σαν βιομηχανία, είναι η διαφύλαξη της αυθεντικότητας της κυπριακής φιλοξενίας και για αυτόν τον λόγο οι άδειες που προσπαθούμε να εξασφαλίσουμε αφορούν τις πλείστες φορές ειδικότητες, οι οποίες δεν έχουν άμεση επαφή με τον πελάτη.

Πέραν των πιο πάνω, τα άμεσα προβλήματα που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε αφορούν το αυξημένο κόστος λειτουργίας των ξενοδοχειακών μονάδων, λόγω της αύξησης των τιμών –ιδιαίτερα της ενέργειας.

Δυστυχώς για εμάς δεν μπορούμε να μετακυλήσουμε αυτό το επιπρόσθετο κόστος στον πελάτη άμεσα, καθώς δεν θα είμαστε ανταγωνιστικοί. Για αυτό και προσπαθούμε να βρούμε τρόπους επίλυσης αυτού του προβλήματος, μέσω της μείωσης των κόστων μας και μέσω επενδύσεων σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Επίσης, βασικό πρόβλημα το οποίο καλούνται να αντιμετωπίσουν οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, είναι και η αύξηση των δανειστικών επιτοκίων, η οποία δημιουργεί οικονομική αστάθεια σε αρκετές επιχειρήσεις.

Επιπρόσθετα, οι αυξήσεις στα καύσιμα και στα αεροπορικά ναύλα, αυξάνουν τα κόστη, καθιστώντας την Κύπρο προορισμό υψηλού κόστους κι αυτό είναι κάτι που πρέπει να μας προβληματίσει.

Ένα καίριο θέμα που μας απασχολεί εδώ και χρόνια, είναι αυτό της εποχικότητας. Γίνονται προσπάθειες μέσω κινήτρων προς τις ξενοδοχειακές μονάδες για ολόχρονη λειτουργία, όμως αυτό δεν είναι αρκετό. Πρέπει ευρύτερα, θεωρώ, να δώσουμε το μήνυμα ότι η Κύπρος δεν είναι ένας προορισμός μόνο για το καλοκαίρι, αλλά ένας ολόχρονος προορισμός.

Πώς βλέπετε την φετινή χρονιά;

Έχουμε μπει στην καλοκαιρινή σεζόν και παρατηρούμε μία στασιμότητα στις κρατήσεις, λόγω κυρίως της γεωπολιτικής αστάθειας και το οικονομικό κλίμα στην Βρετανία. Ως επακόλουθο αυτής της κατάστασης, μεγάλοι τουριστικοί πράκτορες ζητούν προσφορές και μειώσεις τιμών. Προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε αυτή την κατάσταση, ανταποκρινόμενοι με αρκετές προσφορές και ειδικά πακέτα.

Γενικά για τη φετινή χρονιά, κύριος στόχος μας είναι να πλησιάσουμε στο μέγιστο δυνατόν τα επίπεδα του 2023. Πιστεύω πως η χρονιά ίσως κλείσει με ένα αρνητικό πρόσημο κοντά στο 10% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.

Τα πλεονεκτήματα της Πάφου

Κυρία Κλεάνθους, με λίγα λόγια, τι είναι αυτό που πρέπει να αξιοποιήσει η Πάφος, ξενοδόχοι και Πολιτεία, ώστε να προσελκύσει περισσότερο τουρισμό;

Το φυσικό περιβάλλον, η θάλασσα, η πανίδα και η χλωρίδα της Πάφου, η πλούσια ιστορία μας και γενικά η πολιτιστική μας κληρονομιά είναι ανεκτίμητη και για αυτό πιστεύω ακράδαντα πως μπορούμε να προσελκύσουμε κι άλλες μορφές τουρισμού, όπως αθλητικό τουρισμό, γαστρονομικό τουρισμό, αγροτουρισμό, κ.ά.

Τα τελευταία χρόνια και ειδικά μετά την πανδημία, οι ανάγκες των τουριστών έχουν αλλάξει. Η Πάφος είναι μία ευλογημένη πόλη με πληθώρα ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων, τα οποία μπορούν να προσφέρουν νέες μορφές τουρισμού, όπως η επαφή με την φύση, η ευεξία, ο αθλητικός τουρισμός και οτιδήποτε σχετίζεται με την αειφόρο ανάπτυξη.

Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, πρέπει να υπάρχει συνεργασία μεταξύ των τουριστικών φορέων, της τοπικής κοινωνίας και της πολιτείας.

Έχετε διαπιστώσει οποιεσδήποτε αλλαγές στην νοοτροπία των επισκεπτών στο ξενοδοχείο σας τα τελευταία χρόνια; Κι αν ναι, τι αλλαγές; Τι ζητάνε περισσότερο οι πελάτες/επισκέπτες;

Οι ταξιδιώτες αναζητούν προορισμούς με πιο βιώσιμη ταυτότητα. Πλέον, η έννοια της αειφορίας παίρνει σάρκα και οστά, μιας και πρωταγωνιστεί στα κριτήρια των επισκεπτών. Είναι και για αυτόν τον λόγο, που τα τελευταία πέντε χρόνια έχουμε δημιουργήσει στο ξενοδοχείο μας χώρους αισθητικά προσεγμένους, προσπαθώντας να αποδώσουμε την κουλτούρα μας και την περιβαλλοντική μας συνείδηση μέσα από εικόνες και δραστηριότητες.

Την χρονιά που πέρασε έχουμε πάρει δύο βραβεία από τα Cyprus Tourism Awards στις κατηγορίες boutique hotel (Anemi Experience Hub) και corporate itentity/ Branding (Knit your time in Serenity). Έχομε επίσης διακριθεί από Οργανωτές Ταξιδίων όπως η TUI και Jet2 και παραμένουμε για πολλαπλή φορά επιλεγμένος προορισμός από την γνωστή πλατφόρμα Tripadvisor.

Επίσης, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μία αυξητική τάση όπου το ταξίδι αναψυχής συνδυάζεται με την εργασία, αφού πλέον προσφέρεται η δυνατότητα της εξ αποστάσεως εργασίας.

Επίσης, μετά την πανδημία, οι ταξιδιώτες προτιμούν ευέλικτες κρατήσεις, προσφέροντας την πολιτική ακυρώσεων κρατήσεων σε λιγότερες μέρες απ’ ό,τι πιο πριν, ένεκα της ανασφάλειας που είχε δημιουργηθεί.

Συνεπώς, έχει αλλάξει σημαντικά η νοοτροπία των επισκεπτών και οφείλουμε όσοι ασχολούμαστε με τον χώρο της φιλοξενίας να εφαρμόσουμε τακτικές, οι οποίες ανταποκρίνονται σε αυτές τις αλλαγές.

Σε όλες τις περιπτώσεις πρέπει να αναγνωρίζομε πως η φιλοξενία είναι πάντα φιλοξενία, ανεξαρτήτου τάξης και κατηγορίας καταλυμάτων.

Η ενασχόληση με τον τομέα και τα διδάγματα

Πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε με τον ξενοδοχειακό τομέα;

Η θεία μου διεύθυνε ένα ξενοδοχείο στην Λευκωσία, κοντά στο αεροδρόμιο, και τα καλοκαίρια παρότι δεν ήταν κοντά στη θάλασσα, πηγαίναμε μαζί με τα ξαδέλφια μου να βοηθήσουμε.

Συνεπώς, από μικρή είχα επαφή με τον τουρισμό και παρακολουθούσα πως η θεία μου εξελισσόταν, γιατί είχε σπουδάσει ξενοδοχειακά, μιλούσε πέντε γλώσσες και ήταν πάρα πολύ δραστήρια στον τομέα αυτόν.

Ήθελα από μικρή να ασχοληθώ με τον τομέα της φιλοξενίας. Δεν πέρασε ποτέ από το μυαλό μου να ασχοληθώ με κάτι άλλο και για αυτό αποφάσισα να ακολουθήσω αυτήν την επαγγελματική πορεία.

Σπούδασα διεύθυνση ξενοδοχείων στο Λονδίνο, εργάστηκα στο εξωτερικό –ήταν μία ανεκτίμητη εμπειρία- και ήρθα στην Κύπρο πριν 32 χρόνια όπου έκτοτε ασχολούμαι με τον τουρισμό. Έχω δουλέψει σε αξιόλογες μονάδες και τα τελευταία 25 χρόνια δραστηριοποιούμαι στην οικογενειακή μας επιχείρηση.

Τι σας δίδαξε η μέχρι σήμερα πορεία σας στον χώρο της ξενοδοχειακής βιομηχανίας;

Το κύριο δίδαγμα, είναι ότι καμία μέρα δεν είναι ίδια με την προηγούμενη. Τα πάντα είναι ρευστά. Οτιδήποτε μπορεί να συμβεί και να ανατρέψει τα πάντα. Αυτό είναι κάτι που μας δίδαξε η ιστορία, γιατί, όπως είπα και προηγουμένως, η ξενοδοχειακή βιομηχανία είναι πάρα πολύ ευαίσθητη, με πολλαπλούς και μεταλλασσόμενους παράγοντες –γεωπολιτικούς παράγοντες, φυσικά φαινόμενα, κ.ά.

Όλοι αυτοί οι παράγοντες, μπορούν να μετατρέψουν μία άριστα υποσχόμενη χρονιά σε αναζήτηση λύσεων της τελευταίας στιγμής. Γι’ αυτό, πρέπει να υπάρχει πάντα ένα πλάνο ¨Β¨ και ποτέ δεν πρέπει να βάζεις όλα τα αυγά σου σε ένα καλάθι.

Τι είναι αυτό που σας συναρπάζει περισσότερο σε αυτόν τον χώρο;

Αυτή όλη η ευαισθησία της βιομηχανίας σε διάφορους παράγοντες, κυρίως εξωγενείς, και ο τρόπος που διαχειριζόμαστε την κάθε κρίση, είναι η ιδιαιτερότητα της κάθε χρονιάς, καθώς και το αίσθημα ικανοποίησης όταν μετατρέπεται μία δύσκολη χρονιά σε χρονιά απόκτησης νέων πελατών, νέων αγορών, ικανοποιημένων και επαναλαμβανόμενων επισκεπτών.

Με συναρπάζει το αίσθημα της φιλοξενίας και η ανταπόκριση συναισθημάτων στην ανθρώπινη φύση. Με συναρπάζει, πραγματικά, να βλέπω κάθε καινούργια μέρα με τα μάτια των επισκεπτών και να ερωτεύομαι ξανά την πόλη μας.

Σε αυτό το σημείο, να τονίσω ακόμη ότι όσοι ασχολούμαστε με αυτή τη βιομηχανία, πρέπει να αγαπούμε τους ανθρώπους, να δημιουργούμε εμπειρίες για τους επισκέπτες μας και να έχουμε πάθος για αυτό που κάνουμε.

Υπάρχει κάτι που μπορείτε να μοιραστείτε μαζί μας για τα μελλοντικά σας σχέδια/επενδύσεις/αγορές για το 2024 και πιο πέρα;

Σαν επιχείρηση το Anemi Hotel and Suites, τα τελευταία χρόνια έχει μεταλλαχθεί από ένα μικρό hotel apartment της δεκαετίας του ’90, από μία οικογενειακή επιχείρηση, σε μία μονάδα -η οποία με τα χρόνια και τις εμπειρίες, αλλά και με την μετάλλαξη της έννοιας της φιλοξενίας-, σε ένα τύπο boutique concept ξενοδοχείου.

Κύριο μέλημά μας είναι να δώσουμε την αίσθηση στους επισκέπτες μας ότι είναι home away from home, δημιουργώντας χώρους μέσα στη δική μας μονάδα, οι οποίοι μεταφέρουν μία κουλτούρα που είναι τοπική, αλλά και από την άλλη να μπορούν να νιώθουν άνετα.

Ως επιχείρηση, επίσης, έχουμε δημιουργήσει και μία ιστορία με το όνομα μας, Anemi, χρησιμοποιώντας το γνωστό ρητό «στην ανέμη γυρισμένη, δωσ’ του κλώτσο να γυρίσει, παραμύθι ν’ αρχινήσει…». Στην ουσία δημιουργήσαμε μικρές ιστορίες για τους χώρους μας, όπως Nema, το εστιατόριο μας- που είναι το νήμα της ζωής που οι Μοίρες έφτιαχναν σε υφαντό την ζωή των ανθρώπων και δημιουργούσαν εμπειρίες. Έχουμε, δηλαδή, δώσει στους χώρους μας κάποιες έννοιες με διαφορετική αισθητική ούτως ώστε οι επισκέπτες μας να νιώσουν ότι βρίσκονται σε έναν χώρο χαλάρωσης κα πλέον το νέο μας μότο είναι το «knit your time in serenity».

Σε αυτό το πλαίσιο, όλοι οι χώροι μας έχουν ανακαινιστεί, ενώ υπάρχουν και καινούργιοι χώροι –ευεξίας, νέο εστιατόριο, το οποίο έχει βραβευτεί ως ένα από τα πέντε καλύτερα εστιατόρια μεσογειακής κουζίνας στο νησί μας.

Με την ευκαιρία, θα ήθελα να ευχαριστήσω την ομάδα που μας πλαισιώνει, η οποία δουλεύει μαζί μας εδώ και χρόνια. Νιώθω πραγματικά μεγάλη ευγνωμοσύνη για αυτά τα άτομα, γιατί με την δική τους βοήθεια και στήριξη, καταφέραμε να κάνουμε όλα όσα κάναμε αυτά τα χρόνια. Είναι με ομαδική δουλειά που πετύχαμε πολλά και είμαι περήφανη που πλαισιώνομαι από μία δυνατή ομάδα, η οποία αποτελείται από πολύ άξιους επαγγελματίες, με τους οποίους μοιραστήκαμε τα όνειρά μας και συνεχίζουν να είναι δίπλα μας.

Κάτι τελευταίο, πώς καταφέρνετε να εξισορροπείται την προσωπική με την επαγγελματική ζωή; Έχετε καθόλου ελεύθερο χρόνο και πώς τον αξιοποιείτε;

Όταν θέλεις βρίσκεις προσωπικό χρόνο. Σίγουρα είναι πολλές οι ώρες που απαιτούνται όταν ασχολείσαι με αυτόν τον τομέα, ειδικά εμείς που δραστηριοποιούμαστε ολόχρονα, αλλά ναι όταν βάλεις κάποιο πρόγραμμα μπορείς να βρεις και ελεύθερο χρόνο.

Μου αρέσει πολύ η φωτογραφία και έχω κάνει κάποια workshops για να εξελίξω τις τεχνικές μου. Θα ήθελα με την πάροδο του χρόνου να μπορώ να περάσω περισσότερο χρόνο με το τι μου αρέσει. Αγαπώ πολύ τη γαστρονομία και ως εκ τούτου μαγειρεύουμε πολύ στο σπίτι με όλη την οικογένεια , αλλά και ταξιδεύουμε για να βλέπουμε διαφορετικές κουλτούρες και τοπικές κουζίνες.

Anemi Hotel - Outdoor Anemi Hotel - Premium Room Anemi Hotel & Suites Elia Restaurant (2) Anemi Hotel & Suites Relaxation area outdoor
Anemi Hotel - Outdoor Anemi Hotel - Premium Room Anemi Hotel & Suites Elia Restaurant (2) Anemi Hotel & Suites Relaxation area outdoor

Δειτε Επισης

Μέρα Παραδοσιακών Προϊόντων και Λαϊκής Τέχνης στην Πόλη Χρυσοχούς
Συνεχίζονται οι δωρεάν εκδρομές στον Ακάμα μέχρι τον Δεκέμβριο
Τιμήθηκαν επαναλαμβανόμενοι Ιρλανδοί τουρίστες που επισκέφτηκαν τη Λάρνακα 40 φορές
ΕΤΑΠ Λάρνακας: Ανάγκη βελτίωσης συνδεσιμότητας ορεινής Λάρνακας
ΕΤΑΠ Λάρνακας: Ενίσχυση της Επαγγελματικής Κινητικότητας
Ευκαιρίες χρηματοδότησης για μικρομεσαίες τουριστικές επιχειρήσεις έως €30.000
Από τη βιομηχανία της φιλοξενίας στη βιομηχανία της εμπειρίας
ESG και τουριστική βιομηχανία
30 χρόνια αριστείας-Εορτασμοί για την επέτειο ορόσημο του Coral Beach Hotel & Resort
Almyra Hotel: Το «Ουζερί»