Αυτή είναι η πρόταση του ΑΚΕΛ για επιβολή τέλους 5% επί των απροσδόκητων κερδών των τραπεζών

Τα λόγια... πράξη έκανε το ΑΚΕΛ, καταθέτοντας στη Βουλή πρόταση νόμου για επιβολή έκτακτου τέλους επί των απροσδόκητων κερδών των πιστωτικών ιδρυμάτων αντί φορολόγησης των υπερκερδών, με στόχο τη στήριξη της κοινωνίας.

Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, «σκοπός της πρότασης νόμου είναι η θέσπιση νομοθεσίας, με την οποία ιδρύεται ταμείο υπό την επωνυμία ‘Ταμείο Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Στήριξης Δανειοληπτών’ για την αντιμετώπιση των έκτακτων συνθηκών που έχουν δημιουργηθεί ως αποτέλεσμα της ανόδου του πληθωρισμού, κατά την τελευταία τριετία, και των συνεπακόλουθων διαδοχικών αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας για αύξηση των επιτοκίων».

«Η ίδρυση του υπό αναφορά Ταμείου και η χρηματοδότησή του με πόρους οι οποίοι, μεταξύ άλλων, θα προέρχονται από την επιβολή έκτακτου τέλους επί των απροσδόκητων κερδών των πιστωτικών ιδρυμάτων, θα οδηγήσει στη δικαιότερη κατανομή των οικονομικών επιπτώσεων εντός της κοινωνίας, οι οποίες έχουν δημιουργηθεί από την άνοδο του πληθωρισμού και την αύξηση των επιτοκίων από το έτος 2022 και εντεύθεν», προστίθεται.

Η διάρκεια

Σύμφωνα με τις διατάξεις της πρότασης νόμου, το έκτακτο τέλος θα επιβληθεί για τα έτη 2024 και 2025 επί της σημειωθείσας, σε σύγκριση με τα έσοδα του φορολογικού έτους 2022, αύξησης των καθαρών εσόδων από τόκους ΑΠΙ και ανέρχεται σε ποσοστό ύψους 5% επί των εν λόγω εσόδων.

Η υποχρέωση για καταβολή του έκτακτου τέλους αλληλεγγύης πιστωτικών ιδρυμάτων και η είσπραξη αυτού, αναφέρεται, θα γίνεται στο τέλος του αντίστοιχου φορολογικού έτους.

Διοικητικό πρόστιμο

Σημειώνεται ότι με βάση τις διατάξεις της πρότασης νόμου, σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι οποιοδήποτε πιστωτικό ίδρυμα μετακυλίσει τον οικονομικό αντίκτυπο από την επιβολή του έκτακτου τέλους αλληλεγγύης στους πελάτες, η Επιτροπή Διαχείρισης του Ταμείου που θα συσταθεί, θα δικαιούται να επιβάλει πρόστιμο το οποίο ανέρχεται στο 150% του μετακυλισθέντος ποσού.

Σε περίπτωση δε άρνησης ή παράλειψης καταβολής του διοικητικού προστίμου, η Επιτροπή θα μπορεί να προχωρήσει στη λήψη δικαστικών μέτρων προς είσπραξη του οφειλόμενου ποσού ως αστικού χρέους οφειλόμενου στο Ταμείο.

Χρηματοδότηση Σχεδίων Στήριξης

Σύμφωνα, επίσης, με τις διατάξεις της πρότασης νόμου, το Υπουργικό Συμβούλιο, κατόπιν εισήγησης του υπουργού Οικονομικών, θα μπορεί να εγκρίνει τη χρηματοδότηση από πόρους του Ταμείου Σχεδίων Στήριξης υπό μορφή οικονομικών κινήτρων ή χορηγιών, τα οποία ενδεικτικά και μη περιοριστικά, δύναται να συνίστανται

  • Στην κάλυψη του κόστους δανεισμού για υπό σύναψη νέα και υφιστάμενα στεγαστικά δάνεια απόκτησης κύριας κατοικίας.
  • Στη στήριξη ευάλωτων δανειοληπτών, βάσει σχεδίων χορηγιών καταρτιζόμενων υπό την επιφύλαξη των διατάξεων του «περί Ελέγχου των Δημοσίων Ενισχύσεων Νόμου».

Αξίζει δε, να αναφερθεί πως το Ταμείο θα συντάσσει προϋπολογισμό για κάθε οικονομικό έτος βάσει εσόδων, τα οποία προέρχονται από ιδίους πόρους.

Το Ταμείο θα τελεί υπό τον έλεγχο του Γενικού Λογιστή, ενώ οι οικονομικές του καταστάσεις θα ελέγχονται από τον Γενικό Ελεγκτή.

«Στόχος το αυτονόητο, η στήριξη της κοινωνίας»

Σε δηλώσεις του με αφορμή την κατάθεση της πρότασης νόμου, ο επικεφαλής του τομέα οικονομίας του ΑΚΕΛ, Χάρης Πολυκάρπου, ανέφερε ότι «τα απροσδόκητα έσοδα των τραπεζών, εξαιτίας της αύξησης των επιτοκίων, απογειώθηκαν και ξεπέρασαν το €1 δις το 2023».

«Το έκτακτος τέλος-που θα είναι σε ισχύ για το 2024 και 2025-θα δημιουργήσει πρόσθετα κρατικά έσοδα €50 εκ. ετησίως. Μαζί με άλλους οικονομικούς πόρους που προνοούνται στη σχετική πρόταση, θα προικοδοτήσουν τη δημιουργία ειδικού ταμείου αλληλεγγύης για την οικονομική στήριξη των δανειοληπτών και τη συνδρομή στην στεγαστική πολιτική του κράτους», πρόσθεσε.

Σύμφωνα με τον κ. Πολυκάρπου, «η πρόταση του ΑΚΕΛ αποτελεί την απάντηση στην απροθυμία της Κυβέρνησης να στηρίξει αποτελεσματικά την κοινωνία λόγω της αυξανόμενης ακρίβειας και ειδικότερα λόγω της ραγδαίας αύξησης των επιτοκίων.

Ακολουθεί το παράδειγμα άλλων χωρών της Ε.Ε. -ειδικότερα βασίζεται στο παράδειγμα της Ισπανίας- διαφυλάσσοντας με αυτό τον τρόπο τόσο τη χρηματοπιστωτική όσο και τη δημοσιονομική σταθερότητα».

Απαντώντας, όπως είπε σε όσους κινδυνολογούν, υπέδειξε πως «η αξιοπιστία της χώρας δεν πλήττεται από την στήριξη της κοινωνίας, αντίθετα μια ευημερούσα κοινωνία είναι συστατικό στοιχείο μιας ισχυρής οικονομίας».

«Αν η κυβέρνηση Νίκου Χριστοδουλίδη είχε φροντίσει να έχει ένα ολοκληρωμένο σχεδιασμό για αντιμετώπιση της ακρίβειας η πρόταση του ΑΚΕΛ θα ήταν άνευ περιεχομένου», τόνισε.

«Τους καλούμε λοιπόν ν’ αφήσουν στην άκρη την καλλιέργεια φόβου και να ακολουθήσουν το ΑΚΕΛ ζητώντας από την κυβέρνηση να κάνει τα αυτονόητα, να στηρίξει την κοινωνία», κατέληξε.

Δειτε Επισης

Βελτίωση στις εισπράξεις των κυπριακών ΜΕΔ-Νέες θετικές πιστοληπτικές αξιολογήσεις αναμένει ο Morningstar DBRS
Το μετοχικό κεφάλαιο της Τράπεζας Κύπρου βάσει της εξέλιξης του προγράμματος επαναγοράς ιδίων μετοχών
Κλαούντια Μπουχ (SSM): Τα εμπορικά ακίνητα σημαντικός κίνδυνος για τις τράπεζες
Το…restart της Alpha Bank Κύπρου-Αναπτυξιακό πλάνο σε πλήρη εξέλιξη για να μεγαλώσει στην κυπριακή αγορά
Ανανέωση εντολής και ψήφος εμπιστοσύνης στον Πανίκο Νικολάου από το Δ.Σ. της Τράπεζας Κύπρου
DBRS: Σε υψηλό τέμπο οι επιδόσεις στις ελληνικές και ευρωπαϊκές τράπεζες το 2025
Συμμόρφωση με Κανονισμό DORA: Ανάγκη για ψηφιακή ανθεκτικότητα στον χρηματοοικονομικό τομέα
Χρίστος Γιακουμής: Βασικές προκλήσεις εφαρμογής του DORA και πώς να τις αντιμετωπίσετε
ΕΚΤ: Ποιοι κεντρικοί τραπεζίτες προειδοποιούν για την οικονομική ατζέντα Τραμπ
Δημήτρης Αντωνίου: Η πρόληψη ενισχύει την επιχειρησιακή ανθεκτικότητα