Το... τερματίζουν οι Κινέζοι για την πλωτή μονάδα-Οι ισχυρισμοί CMC για το FSRU και ποια η πραγματικότητα

Σε επικοινωνιακή πολιτική αποδίδει η Λευκωσία τα «πυρά» που εξαπέλυσε η κοινοπραξία CPP-METRON Consortium Ltd (CMC) κατά της ΕΤΥΦΑ και της Κυβέρνησης αναφορικά με το πλοίο «Προμηθέας», το οποίο, όπως ισχυρίζεται, είναι αξιόπλοο.

Σύμφωνα με πληροφορίες του InBusinessNews, παρότι η CMC δηλώνει ότι είναι έτοιμο από τις 15 Ιανουαρίου, εντούτοις, κάτι τέτοιο δεν ευσταθεί, αφού το πλοίο δεν μπορεί να παραληφθεί όπως είναι σήμερα, καθώς δεν έχουν ολοκληρωθεί οι διορθώσεις που έπρεπε να γίνουν, σύμφωνα και με τις υποδείξεις της Lloyds Register.

Όπως πληροφορούμαστε, υπάρχουν ακόμη προβλήματα που δεν έχουν ξεπεραστεί, ενώ η μη ετοιμότητα του πλοίου επιβεβαιώθηκε κατά την πρόσφατη τηλεδιάσκεψη που πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή στελεχών της CPP, της ΕΤΥΦΑ, της ΔΕΦΑ, του Υπουργείου Ενέργειας και της Lloyds Register.

Βάσει της ίδιας πληροφόρησης, κατά τη τηλεδιάσκεψη τα στελέχη της Lloyds ερωτήθηκαν κατ’ επανάληψη εάν ο «Προμηθέας» είναι έτοιμος για παράδοση και απάντησαν αρνητικά.

Μάλιστα, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η Lloyds Register αρχές του χρόνου πρότεινε 15 αλλαγές που πρέπει να γίνουν για να μπορέσει το πλοίο να λάβει την απαραίτητη έγκριση που χρειάζεται, ενώ μόλις πρόσφατα η εταιρεία πρότεινε και άλλες αλλαγές.

Ως εκ τούτου, μας τονίστηκε από αρμόδια πηγή, το πλοίο δεν μπορεί να παραληφθεί από την Κυπριακή Δημοκρατία.

Η ίδια πηγή υπέδειξε ότι «ο εργολάβος ακολουθεί μια επικοινωνιακή πολιτική, προκειμένου να μας εξαναγκάσει να πληρώσουμε επιπρόσθετα χρήματα, χωρίς να τα δικαιούται».

«Υπάρχει σκοπιμότητα με τον τρόπο που λειτουργούν. Πρόκειται για επικοινωνιακή τακτική», επανέλαβε υπογραμμίζοντας πως η σύμβαση που έχει υπογραφεί προβλέπει ότι το πλοίο δεν μπορεί να παραληφθεί από πλευράς Κυπριακής Δημοκρατίας, εάν δεν ολοκληρωθεί ολόκληρο το project.

«Θα ήταν καλό να παραλάβουμε το πλοίο και μακάρι να μπορούσαμε να το παραλάβουμε, αλλά στην κατάσταση που είναι σήμερα, κάτι τέτοιο δεν μπορέι να γίνει», επεσήμανε.

Τα επόμενα βήματα

Ως προς τα επόμενα βήματα, η ίδια πηγή ανέφερε ότι η κυπριακή πλευρά παραμένει επικεντρωμένη στον στόχο για υλοποίηση του έργου, σύμφωνα με τα όσα προνοεί η σύμβαση, ξεκαθαρίζοντας την ίδια ώρα πως η Κυπριακή Δημοκρατία δεν μπορεί να κάνει οποιαδήποτε παρέμβαση/παρέκκλιση από τους όρους της σύμβασης.

«Γίνονται προληπτικές ενέργειες, με στόχο να μην δοθούν δικαιώματα στον εργολάβο να κατηγορήσει την Κυπριακή Δημοκρατία ότι δεν ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις της», τόνισε η πηγή που έχει γνώση των γεγονότων.

«Κολλημένα τα έργα»

Αξίζει, πάντως, να αναφερθεί πως, σύμφωνα με πληροφορίες του InBusinessNews, παρότι στις 15 Μαρτίου η κοινοπραξία δεσμεύτηκε να επαναρχίσει τα έργα κατασκευής της προβλήτας στο Βασιλικό, εντούτοις, μέχρι σήμερα δεν έχει προχωρήσει τα έργα.

Υπενθυμίζεται πως, ο υπουργός Ενέργειας, Γιώργος Παπαναστασίου, σε πρόσφατες δηλώσεις του στο InBusinessNews είχε εκφράσει την ανησυχία του για το γεγονός ότι τα έργα για την κατασκευή προβλήτας παραμένουν στάσιμα.

«Το μόνο θέμα που μας ανησυχεί αυτή τη στιγμή, είναι η προβλήτα και είμαστε σε συζήτηση με την εταιρεία για να δούμε πως θα επισπευθούν τα έργα», είχε πει.

Οι ισχυρισμοί της CMC

Στην ανακοίνωσή της η CMC αναφέρει ότι το πλοίο είναι «αξιόπλοο» και ότι πραγματοποίησε πάνω από 2.000 ναυτικά μίλια δοκιμών θαλάσσης και φυσικού αερίου σε μια από τις πιο πολυσύχναστες ναυτιλιακές λωρίδες του κόσμου υπό την επίβλεψη των Lloyds Register, Schulte Marine Concept, Wilhelmsen Technical Vessel Managers, της COSCO και αντιπροσώπων της ΕΤΥΦΑ πριν από περισσότερους από οκτώ μήνες.

Στις 16 Ιανουαρίου 2024, προστίθεται, η Lloyds Register εξέδωσε μια ‘Δήλωση ετοιμότητας για παράδοση’ υπέρ του πλοίου, η οποία κοινοποιήθηκε επίσημα στην ΕΤΥΦΑ, προσθέτοντας πως η ΕΤΥΦΑ δεν παρευρέθηκε ούτε στην τελετή παράδοσης στο ναυπηγείο στην Κίνα τον Ιανουάριο του 2024.

Σύμφωνα με το Lloyd’s Register, αναφέρεται, δεν υπάρχουν εκκρεμή κατασκευαστικά έργα που να εμποδίζουν το ««ΕΤΥFΑ Προμηθέας» να ταξιδέψει στην Κύπρο.

Υπάρχουν, ωστόσο, ορισμένα βήματα τεκμηρίωσης που μόνο η ΕΤΥΦΑ μπορεί να κάνει ως νόμιμος ιδιοκτήτης του σκάφους, σημειώνει, προσθέτοντας πως, παρά τα επανειλημμένα αιτήματα της CMC να προχωρήσει η παράδοση του πλοίου αυτό παραμένει στη Σαγκάη με την ΕΤΥΦΑ «να μην το αποδέχεται».

Η CMC υποστηρίζει ότι προσπαθεί να συνεργαστεί με την ΕΤΥΦΑ για διάφορα υλικοτεχνικά και όχι συμβατικά θέματα για περισσότερο από ένα χρόνο, σχετικά με την ολοκλήρωση και τον απόπλου του πλοίου στην Κύπρο ή όπου η ΕΤΥΦΑ επιθυμεί να στείλει το πλοίο.

«Η ΕΤΥΦΑ επέλεξε να αγνοήσει όλα τα αιτήματα που σχετίζονται με τις διαδικασίες παράδοσης του πλοίου», ισχυρίζεται η κοινοπραξία, προσθέτοντας πως, ο χρόνος άφιξης του πλοίου στην Κύπρο βρίσκεται στα χέρια της ΕΤΥΦΑ και η CMC δεν μπορεί να ευθύνεται.

Εξάλλου, αργά το απόγευμα της Παρασκευής η CMC επανήλθε με νέα ανακοίνωση στην οποία υποστηρίζει ότι η ΕΤΥΦΑ έκανε τεράστιες αλλαγές σε όσα ζήτησε από τη CMC να κατασκευάσει στη νέα προβλήτα υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) Βασιλικού και διερωτάται γιατί εξακολουθεί να αρνείται να πληρώσει για όλες τις αλλαγές.

Επιπλέον, ισχυρίζεται πως η εξαγωγή LNG είναι πολύ μακριά στο μέλλον για την Κύπρο (εάν συμβεί ποτέ), και πως παρόλα αυτά η ΕΤΥΦΑ επιμένει ότι ο σχεδιασμός και η κατασκευή της προβλήτας Βασιλικού πρέπει να είναι έτοιμη γι’ αυτό.

Όπως αναφέρει, παρά τις δυσκολίες που επέβαλαν στην CMC οι αλλαγές που η ΕΤΥΦΑ... φαντάστηκε ως εύκολες, η CMC έκανε αυτό που ζήτησε η ΕΤΥΦΑ και πως το ζήτημα τώρα είναι ότι η ΕΤΥΦΑ πρέπει να πληρώσει την CMC για τον τεράστιο όγκο επιπλέον εργασίας και υλικών που χρησιμοποιούνται προς υλοποίηση του νέου «οράματος» της ΕΤΥΦΑ για το έργο.

Δηλαδή, εξηγεί η κοινοπραξία, από έργο εισαγωγής φυσικού αερίου σε πολύ ένα πολύ πιο περίπλοκο έργο εξαγωγής με κρυογονική μέθοδο. «Η ΕΤΥΦΑ μέχρι τώρα αρνείτο να αντιμετωπίσει αυτό το πρόβλημα και ακολούθησε αντίθετη προσέγγιση», υποστηρίζει.

Δειτε Επισης

Μικρή πτώση στη τιμή του πετρελαίου-Στα $85 το βαρέλι το brent
Στην Κύπρο 8 γερμανικές εταιρείες από τον κλάδο της ενέργειας-Ευκαιρία για συνεργασίες βλέπει η ΟΕΒ
Great Sea Interconnector: Εν αναμονή της μελέτης κόστους-οφέλους για την τελική επενδυτική απόφαση η Κ.Δ.
Ενδιαφέρον Tesla και Samsung για συμμετοχή στη δημιουργία συστήματος αποθήκευσης ηλεκτρισμού με μπαταρίες
Καυτά θέματα στην Βουλή-Ενημερώνει την Επ. Ενέργειας για τερματικό και Great Sea Interconnector ο Παπαναστασίου
Ρεκόρ ωρών με αρνητικές τιμές ηλεκτρικής ενέργειας καταγράφει το 2024 η Ευρώπη
Η ενεργειακή πολιτική της Κυπριακής Δημοκρατίας στο επίκεντρο συνάντησης Παπαναστασίου με Thierry Breton
Φυσικό αέριο: Πώς η τεχνητή νοημοσύνη ανεβάζει τις τιμές-Ο ρόλος των big tech
Νέα δέσμη κυρώσεων από Ευρωπαϊκή Ένωση κατά της Ρωσίας-Πού στοχεύουν τα μέτρα
ΑνΑΔ: Εγκατέστησε φωτοβολταϊκό 42,46Kw και αντικατέστησε όλα τα φωτιστικά με τεχνολογία LED