Κωνσταντίνος Πετρίδης: Αυτό θα συνεχίσω να πράττω αν εκλεγώ ευρωβουλευτής
Γιώργος Πλουτάρχου 06:40 - 16 Μαΐου 2024
«Στην Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να δουλεύεις και να προασπίζεσαι τα εθνικά σου συμφέροντα όταν σχεδιάζονται οι ίδιες οι πολιτικές και όχι απλώς να εφαρμόζεις και μετά να φωνάζεις», τονίζει ο υποψήφιος ευρωβουλευτής του ΔΗΣΥ και του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος(ΕΛΚ)-τέως υπουργός Οικονομικών-Κωνσταντίνος Πετρίδης.
Στο δεύτερο μέρος της συνέντευξής του στο InBusinessNews, ο κ. Πετρίδης τονίζει πως αυτό έπραττε κατά τη διάρκεια της θητείας του ως υπουργός Οικονομικών και ότι αυτό θα συνεχίσει να πράττει αν εκλεγεί ευρωβουλευτής.
Ο Κωνσταντίνος Πετρίδης χαρακτηρίζει όχι απλώς ως δύσκολες, αλλά ως πρωτόγνωρες και καταστροφικές τις συνθήκες μέσα στις οποίες ανέλαβε τα ηνία του Υπουργείου Οικονομικών, σημειώνοντας πως «έπρεπε να δράσουμε άμεσα και άκρως αντισυμβατικά, αφού η όποια καθυστέρηση θα είχε τεράστιο κόστος».
«Χρησιμοποιήσαμε», επισημαίνει, «όλα τα εργαλεία που είχαμε για να κάνουμε μια επιθετική, την πιο μεγάλη κρατική παρέμβαση που έγινε ποτέ. Μπορέσαμε να το κάνουμε λόγω της καλής κατάστασης των δημοσίων οικονομικών, αλλά και ένεκα του γεγονός ότι δανειστήκαμε αμέσως από τις αγορές».
Αποτιμώντας την παρουσία του ως υπουργός Οικονομικών, βάσει των συνθηκών μέσα στις οποίες κλήθηκε να ηγηθεί του Υπουργείου και των όσων εν τέλει παραδόθηκαν στην επόμενη Κυβέρνηση, δεν είναι μια υπουργία που μπορεί να κριθεί ως αποτυχημένη.
«Παρόλο», σημειώνει, «που αν μπορούσε κάποιος να ταξιδέψει πίσω στο χρόνο, φυσικά και θα απέφευγε λάθη και θα έκανε και αρκετά πράγματα διαφορετικά».
- Διαβάστε επίσης: «Οικονομικά φιλελεύθερος και κοινωνικά συντηρητικός...»-Ο Κωνσταντίνος Πετρίδης στο InBusinessNews
Διετελέσατε υπουργός Οικονομικών σε μια περίοδο εντός της οποίας προέκυψαν μεγάλες προκλήσεις και δύσκολες καταστάσεις για την ευρωπαϊκή, κυπριακή, αλλά και παγκόσμια οικονομία. Για παράδειγμα, η πανδημία του κορωνοϊού και δη οι οικονομικές προεκτάσεις της, ήταν μια πρωτόγνωρη κατάσταση που έπρεπε να τύχει άμεσης διαχείρισης. Αποτιμώντας κάποια χρόνια αργότερα τις αποφάσεις που λήφθηκαν τότε από την κυβέρνηση προς άμβλυνση των συνεπειών σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά, θα λέγατε πως ήταν οι δέουσες; Υπάρχουν πράγματα που σήμερα διαπιστώνετε πως θα μπορούσαν να γίνουν διαφορετικά;
Όντως οι συνθήκες δεν ήταν απλώς δύσκολες, αλλά πρωτόγνωρες και καταστροφικές. Για πρώτη φορά στην ιστορία της Κύπρου έπρεπε να κλείσουμε διά Νόμου την οικονομία. Τις επιχειρήσεις, να αναγκάσουμε τους εργαζόμενους να μείνουν στα σπίτια τους.
Αντιλαμβάνεστε τον τεράστιο κίνδυνο για χρεοκοπίες, για απολύσεις. Οι εταιρείες δεν είχαν ρευστότητες, το οξυγόνο για να μείνουν ζωντανές. Έπρεπε να δράσουμε άμεσα και άκρως αντισυμβατικά, αφού η όποια καθυστέρηση θα είχε τεράστιο κόστος.
Χρησιμοποιήσαμε όλα τα εργαλεία που είχαμε για να κάνουμε μια επιθετική, την πιο μεγάλη κρατική παρέμβαση που έγινε ποτέ. Μπορέσαμε να το κάνουμε λόγω της καλής κατάστασης των δημοσίων οικονομικών, αλλά και ένεκα του γεγονός ότι δανειστήκαμε αμέσως από τις αγορές.
Μεταξύ άλλων, δώσαμε €1.35 δις δυνητικές κρατικές εγγυήσεις (2020-2022), €1,85 δις έργα/σχέδια κρατικής στήριξης σε διάφορούς τομείς (εργασία, γεωργία και κτηνοτροφία, τουρισμός, πολιτισμός κλπ), ήμασταν η πρώτη χώρα που συμμετείχε στο Πανευρωπαϊκό Ταμείο Εγγυήσεων («Pan-European Guarantee Fund»).
Για τόνωση της ρευστότητας που ήταν άμεση ανάγκη προχωρήσαμε σε αναστολή των δόσεων δανείων ύψους 12 δις ευρώ σε 55,000 νοικοκυριά και επιχειρήσεις, πέραν του 50% των εξυπηρετούμενων δανείων, κάτι που δεν είχε αποτολμήσει καμία χώρα της Ε.Ε σε τέτοιο εύρος.
Επιδοτήσαμε τα επιτόκια σε πέραν των 10,000 νέων στεγαστικών και επιχειρηματικών δανείων κόστους 1.7 δις ευρώ, κάναμε ειδικά σχέδια εφάπαξ των επιχειρήσεων, στηρίξαμε τους αυτοτελώς εργαζόμενους.
Μάλιστα, βρήκαμε τρόπο να επιδοτήσουμε τις επιχειρήσεις άμεσα, ηλεκτρονικά και με βάση τον κύκλο εργασιών τους χωρίς να μπούμε στη βάσανο των αιτήσεων και της εξέτασης τους, κάτι που αντιλαμβάνεστε τι επίπτωση θα είχε.
Γι' αυτό λάβαμε τα εύσημα και από την Ε.Ε. Νομίζω το αποτέλεσμα μιλά από μόνο του.
Όχι μόνο αποφύγαμε τις χρεοκοπιες, αλλά σύμφωνα με τον δείκτη εταιρικής αφερεγγυότητας οι πτωχεύσεις μειώθηκαν κατά 30%, ενώ παραδώσαμε ανεργία χαμηλότερη από πριν την κρίση.
Και πολύ σημαντικό, παρά το δυσθεώρητο ύψος της στήριξης, παραδώσαμε το χαμηλότερο δημόσιο χρέος από το 2012, δηλαδή πριν ακόμη δανειστούμε από την τρόικα. Ναι, λοιπόν, θεωρώ αντικειμενικά ότι πέτυχαμε πλήρως, και αυτό αναγνωρίστηκε διεθνώς και από τους οίκους αξιολόγησης.
Η ρωσική εισβολή και οι κυρώσεις
Πέραν της κρίσης του κορωνοϊού, ήταν και οι παρενέργειες της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, με τις κυρώσεις που ακολούθησαν να προκαλούν ακόμη μεγαλύτερης έντασης κραδασμούς στο πανευρωπαϊκό και κατ’ επέκταση κυπριακό οικονομικό στερέωμα… Στην προκειμένη περίπτωση, εκ των υστέρων κρίνοντας, υπήρχε ή όχι άλλος δρόμος για την Κ.Δ. έναντι της πλήρους συμμόρφωσης και παρά το πλήγμα που δεχθήκαμε ως χώρα λόγω ακριβώς της εφαρμογής των κυρώσεων;
Πλήρης συμμόρφωση υπήρξε και έπρεπε να υπάρξει όσον αφορά τις κυρώσεις και για πολιτικούς λόγους και για λόγους αρχών. Αλλά πριν από αυτή την πλήρη συμμόρφωση δώσαμε μάχη σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης για να αποτρέψουμε κυρώσεις που ήταν καταστροφικές για την Κύπρο.
Και να μιλήσω πιο συγκεκριμένα. Υπήρχαν προτάσεις που έκαναν λόγο ακόμη και για απαγόρευση εισόδου των Ρώσων πολιτών στην επικράτεια της Ε.Ε. Ή ακόμη πιο αυστηρές κυρώσεις που αφορούσαν την λειτουργία της όποιας ρωσικών συμφερόντων εταιριών στην Κύπρο, όχι επειδή ήταν πίσω η ρωσική κυβέρνηση ή κάποιοι ολιγάρχες, αλλά επειδή ήταν απλώς ρωσικές.
Πολλά θέματα όσον αφορά την ναυτιλία, συνεργαστήκαμε με τον Βασίλη Δημητριάδη και αποτρέψαμε κυρώσεις που αφορούσαν τον τομέα και θα ήταν καταστροφικές για εμάς.
Αναδείξαμε ότι οι κυρώσεις για την ναυτιλία της Ε.Ε. πρέπει να εφαρμοστούν παγκόσμια για να μην δημιουργήσει φυγή από το νηολόγιο το ευρωπαϊκό σε τρίτες χώρες χωρίς αποτέλεσμα, ενώ πετύχαμε και αντισταθμιστικά μέτρα αναδεικνύοντας τις ιδιαιτερότητες της Κύπρου.
Μπορώ να δώσω πολλά τέτοια παραδείγματα. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να δουλεύεις και να προασπίζεσαι τα εθνικά σου συμφέροντα όταν σχεδιάζονται οι ίδιες οι πολιτικές και όχι απλώς να εφαρμόζεις και μετά να φωνάζεις.
Αυτό πράξαμε σε μεγάλο βαθμό και αυτό θα συνεχίσω να πράττω αν εκλεγώ ευρωβουλευτής, εκεί που τροποποιούνται και ψηφίζονται όλες οι νομοθεσίες, δηλαδή στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Η ενιαία εποπτική αρχή
Μιας και μιλάμε για τις κυρώσεις, είχαμε την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου για την σύσταση της ενιαίας εποπτικής αρχής. Συμφωνείτε και σε ποιο βαθμό θεωρείτε ότι όντως θα συμβάλει στην προσπάθεια η φήμη της χώρας μας να μην βρεθεί ξανά αντιμέτωπη με φαινόμενα τα οποία την πλήττουν καίρια;
Ναι, είναι και θεσμικά πρέπον, αλλά εκ των πραγμάτων έχει αποδειχθεί ότι χρειάζεται όταν κάποιες αυτοεποπτείες δεν λειτουργούν με τον δέοντα τρόπο, αφού βλέπουν περισσότερο τον ρόλο τους ως προστασία των συμφερόντων των μελών τους. Κάτι το οποίο είναι θεμιτό, αλλά δημιουργούνται στρεβλώσεις όταν αυτό υπερισχύει του εποπτικού ρόλου.
Φυσικά το θέμα είναι πολυσύνθετο και θα πρέπει να διασφαλιστεί ένα ισοζύγιο με checks and balances για να μην καταλήξουμε για χάριν της εποπτείας σε ένα πλαίσιο που να μην μπορεί να λειτουργήσει η αγορά.
Εύχομαι να γίνουν οι ορθές αναλύσεις, η διαβούλευση και να προχωρήσει και αυτός ο θεσμός.
Η αποτίμηση της υπουργίας
Καταλήγοντας, θα πρέπει να σημειωθεί πάντως ότι και από την παρούσα κυβέρνηση, πολλάκις αναγνωρίστηκε η καλή κατάσταση στην οποία παραδώσατε την κυπριακή οικονομία, παρά και τα προβλήματα στα οποία αναφερθήκατε πιο πάνω και τα οποία κληθήκατε να αντιμετωπίσετε. Σε ό,τι σας αφορά, ποιο θα χαρακτηρίζατε ως το μεγαλύτερο επίτευγμα σας ως υπουργός Οικονομικών; Σε μια μορφή αυτοκριτικής ή απολογισμού αν θέλετε, πώς θα αποτιμούσατε το έργο σας;
Η υπουργεία μου άρχισε με μια τεράστια κρίση, αυτή της πανδημίας, ενώ ακολούθησε και η ενεργειακή κρίση. Μέσα σε δύο χρόνια. Ας δούμε, λοιπόν, τι παραδώσαμε μετά από αυτές τις αλλεπάλληλες κρίσεις.
Ανεργία χαμηλότερη για πρώτη φορά από τον μέσο όρο της ευρωπαϊκής, ρυθμό ανάπτυξης 6.6%, από τους υψηλότερους στην Ευρωπαϊκή Ένωση, δημοσιονομικά πλεονάσματα από τα υψηλότερα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και μάλιστα ενώ οι δαπάνες είναι αυξημένες.
Και εδώ να σημειώσω ότι το πλεόνασμα ήταν της κεντρικής κυβέρνησης και όχι λόγω των πλεονασμάτων του ΤΚΑ, κάτι που δεν κατάφερε να διατηρήσει η παρούσα κυβέρνηση, που παρουσιάζει σημαντικό έλλειμμα στην κεντρική κυβέρνηση.
Επίσης, το δημόσιο χρέος μειώθηκε κατά 25% σε ένα μόνο χρόνο και έφτασε στο 86%, δηλαδή σε χαμηλότερο επίπεδο από πριν τον δανεισμό της Τρόικας.
Εξάλλου, το διάστημα που ήμουν υπουργός ήλθαν τέσσερις αναβαθμίσεις από τους οίκους αξιολόγησης, σε μια δύσκολη περίοδο λόγω της κρίσης, κατά την οποία άλλες μεγάλες χώρες υποβαθμίζονταν, ενώ ακολούθησαν άλλες δύο αναβαθμίσεις μετά τη λήξη της θητείας μου, αλλά για την περίοδο που ήμουν εγώ υπουργός.
Διαχειριστήκαμε την πανδημία, παραδώσαμε τα πιο μεγάλα ευρωπαϊκά κονδύλια στην ιστορία της Κύπρου, παραδώσαμε ένα Ταμείο Ανάκαμψης με 1.2 δις τα επόμενα χρόνια, πολύ καλά σχεδιασμένο εξ’ ου και λάβαμε τα εύσημα από την Πρόεδρο της Επιτροπής στην ίδια την Κύπρο, που ήταν η πρώτη χώρα που επισκέφθηκε για αυτό ακριβώς τον λόγο.
Παραδώσαμε ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης με 240 δράσεις, επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις για μέχρι το 2035, τα οποία μάλιστα είναι προϋπολογισμένα.
Με βάση αυτά νομίζω δεν ήταν αποτυχημένη η υπουργία μου, παρόλο που αν μπορούσε κάποιος να ταξιδέψει πίσω στο χρόνο, φυσικά και θα απέφευγε λάθη και θα έκανε και αρκετά πράγματα διαφορετικά.