Δώρος Τάκκας: Η Ελ.Αμμόχωστος έχει το μεγαλύτερο πρόβλημα υποστελέχωσης - Πυρετώδεις οι προετοιμασίες
Δόνα Καπαρτή 10:00 - 27 Μαρτίου 2024
Μια ενδιαφέρουσα συνέντευξη αποκλειστικά στον "Ξενοδόχο" παραχώρησε ο Αντιπρόεδρος του ΠΑΣΥΞΕ και Ξενοδόχος, Δώρος Τάκκας, μέσα από την οποία σκιαγραφεί την τρέχουσα κατάσταση στην Ελεύθερη Αμμόχωστο, τις προετοιμασίες που είναι σε εξέλιξη και τα προβλήματα προς επίλυση, ενόψει της νέας τουριστικής σεζόν.
Ο επιχειρηματίας τοποθετείται επίσης σχετικά με τα κρίσιμα ζητήματα που απασχολούν τον κλάδο, όπως η υποστελέχωση, η πράσινη φορολογία και η ανάγκη προσαρμογής στα νέα δεδομένα που φέρνει η τεχνολογία.
"Περιμένουμε αγωνιωδώς τις άδειες για προσωπικό από τρίτες χώρες, κάτι που καθυστερεί πάρα πολύ από τα κυβερνητικά τμήματα, παρά τις διαβεβαιώσεις ότι θα επισπεύσουν τη διαδικασία," αναφέρει μεταξύ άλλων. Επιπλέον, στη συνέντευξή του τονίζει τη σημασία που έχει το ξενοδοχείο να βεβαιώνεται πως ο κάθε επισκέπτης είναι ευχαριστημένος και ότι ακόμη και το τελευταίο του σεντ έχει αξία.
Πώς προετοιμάζεται η Ελεύθερη Αμμόχωστος ενόψει της τουριστικής περιόδου και ποια είναι τα βασικά ζητήματα που καλείστε να αντιμετωπίσετε;
Βρισκόμαστε πολύ κοντά στο άνοιγμα της νέας σεζόν για την οποία διατηρούμε ανάμεικτες εκτιμήσεις λόγο του ότι βλέπουμε μια γενική αστάθεια γύρω μας. Μέχρι σήμερα η Ελεύθερη Αμμόχωστος βρίσκεται, από πλευράς κρατήσεων, πάρα πολύ κοντά στο 2023, μια ομολογουμένως καλή χρονιά.
Ο μεγάλος πονοκέφαλος των ξενοδόχων είναι αν θα μπορέσουμε να λειτουργήσουμε όπως πρέπει και καλά στελεχωμένοι λόγω της τεράστιας έλλειψης προσωπικού.
Αν και είναι παγκύπριο το πρόβλημα αισθάνομαι ότι στην Ελεύθερη Αμμόχωστο τα πράματα είναι λίγο χειρότερα γιατί δεν έχει κοντά της μεγάλη πόλη για να την τροφοδοτεί. Η μεγαλύτερή μας έγνοια λοιπόν είναι αυτή. Περιμένουμε αγωνιωδώς τις άδειες για προσωπικό από τρίτες χώρες, κάτι που καθυστερεί παρά πολύ από τα κυβερνητικά τμήματα, παρά στις διαβεβαιώσεις ότι θα επισπεύσουν τη διαδικασία. Δυστυχώς, η κατάσταση δεν είναι αισιόδοξη.
Τι κίνητρα θα μπορούσαν να δοθούν στους ντόπιους που αγαπούν τον τουρισμό και είναι στο αίμα τους, ώστε να ενεργοποιήσουμε περισσότερο την τοπική κοινότητα;
Θεωρώ ότι έχουν γίνει πάρα πολλά προς αυτή την κατεύθυνση, μεταξύ των οποίων μισθολογικές αυξήσεις και καλύτερες συνθήκες εργασίας. Το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει αριθμητικά ο απαραίτητος κόσμος.
Έχουμε καταλήξει και στο συμπέρασμα ότι το πρόβλημα υποστελέχωσης που αντιμετωπίζει η Κύπρος, υφίσταται σε ολόκληρη την Ευρώπη. Από την εποχή της Covid και μετά, αρκετός κόσμος, ειδικά οι κοινοτικοί εργαζόμενοι, αποσύρθηκαν από το επάγγελμα. Ο κόσμος βρήκε στην περίοδο εκείνη άλλα επαγγέλματα. Δεν θεωρείται ιδιαίτερα ελκυστικό επάγγελμα αυτό που προφέρουμε εμείς στα ξενοδοχεία και γενικά στην τουριστική βιομηχανία. Εδώ είναι που στοιχείο της κουλτούρας γίνεται πολύ σημαντικό.
Πόσο σας αγγίζει και ίσως στρεσάρει ως επιχειρηματίας του χώρου ο ανταγωνισμός από τα μη αδειοδοτημένα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης;
Εμείς έχει χρόνια που δεχόμαστε αθέμιτο ανταγωνισμό από τα λεγόμενα Airbnb. Σίγουρα μάς δυσκόλεψαν, όμως δεν φοβόμαστε. Το προϊόν που προσφέρουμε εμείς είναι διαφορετικό. Εξάλλου, ο κόσμος που επιλέγει τέτοιους είδους καταλύματα (σ.σ. Airbnb) είναι ο κόσμος που δεν θα ερχόταν στο ξενοδοχείο ούτως ή αλλιώς, οπόταν μικρή η ζημιά.
Προχωρήσατε σε αλλαγές στα ξενοδοχεία σας για να προσαρμοστείτε, όπως για παράδειγμα ειδικές τιμές, ή παροχές ώστε ακόμη ακόμη κι αν ειναι αθέμιτος ο ανταγωνισμός να μην σας επηρεάζει;
Κάνουμε διάφορες ενέργειες-όχι όμως πάνω στην τιμή. Δεν μπορούμε να κερδίσουμε τον πόλεμο των χαμηλών τιμών, μπορούμε όμως να κερδίσουμε στο value for money. Αυτό που προσπαθούμε είναι και το τελευταίο σεντ του επισκέπτη να έχει αξία. Θέλουμε να παίρνει την αξία των χρημάτων του.
Εξάλλου, ότι η Κύπρος δεν θέλει να προσελκύσει χαμηλού επιπέδου τουρισμό. Όπως και να το δούμε ο αριθμός τουριστών που μπορεί να δεχτεί η χώρα μας είναι περιορισμένος. Σύντομα θα είμαστε σε θέση να επιλέγουμε εμείς τους τουρίστες που έρχονται και όχι να δεχόμαστε ό,τι μας έρθει με κριτήριο μόνο την τιμή. Αν πάμε προς αυτήν την κατεύθυνση θα είναι μεγάλο λάθος που πιστεύω θα «πληρώσουμε» ακριβά.
Ας μιλήσουμε λίγο για την οικολογία και τη βιωσιμότητα. Η Κύπρος μπορεί να φτάσει τα επίπεδα του εξωτερικού, ή είναι ανώριμη η αγορά μας για μια πράσινη ανάπτυξη στην τουριστική βιομηχανία;
Στα Κύπρο χρησιμοποιούνται πράσινες μέθοδοι, συστήματα πιστοποίησης, συστήματα όπως το Travel Life. Άλλωστε, αν δεν τα εφαρμόσουμε, είμαστε οι πρώτοι που θα πληρώσουμε το τίμημα. Κι αυτό γιατί τουρίστες που έρχονται για παράδειγμα από σκανδιναβικές χώρες είναι πάρα πολύ συνειδητοποιημένοι σχετικά με το θέμα αυτό.
Στο κομμάτι της πράσινης ανάπτυξης που εμπεριέχει και άλλα πράγματα, όπως το εργασιακό περιβάλλον, θεωρώ πως είμαστε πολύ μπροστά και ότι θα συνεχίσουμε με αυτή την δυναμική. Χαρακτηριστικά να πω ότι μέσα από το Cyprus initiative, είμαστε οι πρώτοι που ξεκινησαμε πριν από χρόνια την καταπολέμηση του πλαστικού στις θάλασσές μας.
Ένα πρόβλημα που θα έλεγα ότι αντιμετωπίζουμε είναι το γεγονός ότι τα ξενοδοχεία compactors και δεν υπάρχει κανείς για να τα μαζέψει!
Ποια η άποψή σας σχετικά με την πράσινη φορολογία;
Θα έλεγα ότι αυτό που πρέπει να εξεταστεί είναι το πού αυτή επιβάλλεται. Ναι μεν πρέπει να εφαρμοστεί, όμως όχι με επιβολή της στα ξενοδοχεία, καθώς κάτι τέτοιο θα οδηγήσει σε αρνητικές συνέπεις την Κύπρο: Ο τουρίστας θα επιλέγει για τη διαμονή του, είτε τα μη αδειοδοτημένα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης είτε ξενοδοχεία στα κατεχόμενα. Συνεπώς η επιβολή της πράσινης φορολογίας πρέπει να γίνει με τον σωστό τρόπο.
Πως αξιοποιείτε την τεχνολογία στα ξενοδοχεία σας και πόσο κρίσιμο είναι τελικά να εκσυγχρονίζονται τα ξενοδοχεία μας;
Η ψηφιοποίηση απαιτεί να προσαρμοζόμαστε και να είμαστε up to date όλοι μας, γιατί στην τελική σχεδόν όλες οι κρατήσεις μας γίνονται με την χρήση της τεχνολογίας. Δεν έχουμε την επιλογή να μείνουμε πίσω: Όποιος δεν αλλάξει και δεν προσαρμοστεί, δεν έχει μέλλον σε αυτή τη βιομηχανία.