Vlad Valcea: Το πρώτο τρίμηνο του 2027 το opening του Mall of Limassol-Οι τάσεις για τα εμπορικά κέντρα
InBusinessNews 06:30 - 23 Μαρτίου 2024
Ένα πολύ φιλόδοξο σχέδιο ανάπτυξης νέων έργων, στο οποίο περιλαμβάνεται και το επερχόμενο Mall of Limassol, προωθεί η Atterbury Europe.
Με την ευκαιρία της συμπλήρωσης δέκα ετών δυναμικής παρουσίας του ομίλου, ο head of asset management της Atterbury Europe, Vlad Valcea ανέλυσε, στο πλαίσιο συνέντευξης, τις μεγαλύτερες τάσεις στον τομέα της διαχείρισης ακινήτων, αποκαλύπτοντας ότι το νέο εμπορικό κέντρο που ετοιμάζει η Atterbury Europe στη Λεμεσό θα ανοίξει τις πόρτες του το πρώτο τρίμηνο του 2027.
Με το Mall of Cyprus και το Mall of Engomi να περιλαμβάνονται στο χαρτοφυλάκιο της Atterbury και ένα νέο εμπορικό κέντρο στη Λεμεσό (Mall of Limassol) να βρίσκεται στα σκαριά, ο Όμιλος δραστηριοποιείται, εδώ και τρεις δεκαετίας, στην ανάπτυξη υψηλής ποιότητας εμπορικών, λιανικών, οικιστικών και μεικτής χρήσης έργων στη Νότια Αφρική, την Αφρική και τον Μαυρίκιο. Πριν από δέκα χρόνια, η εταιρεία επεκτάθηκε στην ευρωπαϊκή αγορά, συμπεριλαμβάνοντας στα επενδυτικά της σχέδια και την Κύπρο.
Σήμερα, η Atterbury Europe κατέχει μετοχές σε εταιρείες ακινήτων με συνδυασμένο χαρτοφυλάκιο ακινήτων άνω του 1,75 δισ. ευρώ, κατανεμημένα σε Κύπρο, Σερβία και Ρουμανία.
Σε ποιο βαθμό έχουν αλλάξει οι παράμετροι στη διαχείριση περιουσιακών στοιχείων από τότε που ξεκίνησε η Atterbury Europe. Ή μήπως παρέμειναν ίδιες;
Πριν από δέκα χρόνια, είδαμε την έναρξη της επικέντρωσης στα τρόφιμα και τα ποτά, η οποία έφερε πρόσθετες μονάδες τροφίμων και ποτών σε εισόδους εμπορικών κέντρων ή περίπτερα στους εσωτερικούς κοινόχρηστους χώρους.
Οι χώροι συνάντησης για φαγητό και αναψυχή έγιναν ουσιαστικοί για ένα επιτυχημένο μείγμα σε αστικές αναπτύξεις. Αργότερα, πριν από την πανδημία, η προσθήκη επιλογών ψυχαγωγίας ήλθε ως το επίκεντρο και είναι πλέον ο κανόνας για τους τύπους εμπορικών κέντρων που έχουμε στο χαρτοφυλάκιό μας σε Ρουμανία, Σερβία και Κύπρο.
Και με τον όρο ψυχαγωγία δεν εννοούμε μόνο arcades ή χώρους για παιδιά, αλλά μάλλον πιο σύνθετους και βασισμένους στη σωματική δραστηριότητα χώρους που απευθύνονται σε όλες τις ηλικίες, από παιδιά μεταξύ δύο και 12 ετών, έως εφήβους και νεαρούς ενήλικες.
Τα κυρίαρχα συστήματα μεικτής χρήσης που χρησιμοποιούνται με επίκεντρο το λιανικό εμπόριο βρίσκονται σε μια μεταμορφωτική πορεία για να γίνουν περισσότερα από απλοί χώροι για ψώνια, αναψυχή και φαγητό.
Επιπλέον στοιχεία προστίθενται, μετατρέποντάς τα σε δημοφιλείς ψυχαγωγικούς, πολιτιστικούς και εκπαιδευτικούς χώρους συναντήσεων για τις κοινότητές τους-ακόμη και προσεγγίζοντας το περιφερειακό, εθνικό και διεθνές κοινό.
Ποια τάση στον τομέα είναι πιο ανησυχητική για εσάς ως διαχειριστής χαρτοφυλακίου περιουσιακών στοιχείων στην Ευρώπη το 2024 και πώς την προσεγγίζετε;
Η εγγύτητα και η άνεση ήταν οι πιο εμφανείς ανησυχίες κατά τη διάρκεια της πανδημίας και αμέσως μετά. Ωστόσο, τώρα, μετά την πανδημία, δεδομένης της ισχύος των εμπορικών μας κέντρων, αυτή η απειλή έχει μετατραπεί σε ευκαιρία και δυνατότητα διαφοροποίησης του μείγματος λιανικής, για περαιτέρω αύξηση της επισκεψιμότητας και των πωλήσεων πάνω από τα επίπεδα του 2019.
Δεδομένου του προφίλ των μεγάλων, αστικών και κυρίαρχων εμπορικών κέντρων, έχουμε δει ότι ορισμένοι τύποι λιανεμπόρων υποφέρουν από τον πολλαπλασιασμό πολλών μικρότερων συστημάτων λιανικού εμπορίου που βρίσκονται σε πιο βολικές τοποθεσίες.
Ωστόσο, αυτό μας έδωσε την ευκαιρία να περιορίσουμε ή να αναδιαμορφώσουμε τους λιανέμπορους που δεν χρειάζονταν πλέον τόσο μεγάλους χώρους. Αυτό μας έδωσε τη δυνατότητα να φέρουμε νέους λιανέμπορους για να βελτιώσουμε το μείγμα, είτε με νέα brands είτε με ιδέες ψυχαγωγίας που ενοποιούν τη ροή της επισκεψιμότητας και αυξάνουν τον χρόνο παραμονής στα εμπορικά κέντρα.
Και αντίστροφα, ποιες τάσεις εκεί έξω σας ενθουσιάζουν;
Ψηφιοποίηση των εμπειριών στο κατάστημα, που αναπόφευκτα θα αναπτυχθεί με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης. Η ώθηση για πιο συναρπαστικές έννοιες ψυχαγωγίας για όλες τις ηλικίες, όπως αναφέρθηκε παραπάνω.
Και επιπλέον, ο μετασχηματισμός των κυρίαρχων μεθόδων μεικτής χρήσης με επίκεντρο το λιανικό εμπόριο σε χώρους συνάντησης που προσφέρουν αγορές, αναψυχή, φαγητό, ψυχαγωγία και πολιτιστικά και εκπαιδευτικά στοιχεία για τις περιφερειακές κοινότητες και όχι μόνο.
Όσον αφορά τα περιουσιακά στοιχεία της Atterbury Europe, ποια είναι η προτεραιότητα για το 2024 και πού εστιάζετε άμεσα επί του παρόντος;
Και στις τρεις χώρες έχουμε ένα πολύ φιλόδοξο σχέδιο ανάπτυξης νέων έργων, όπως το Rivus Cluj και το Mall of Limassol, που αναμένεται να ανοίξουν και τα δύο το πρώτο τρίμηνο του 2027, καθώς επίσης πολύ σημαντικά σχέδια ανάπλασης του υφιστάμενου εμπορικού κέντρου Iulius Mall Suceava και των τριών εμπορικών μας εμπορικών κέντρων στο Βελιγράδι-USCE, BEO και Mercator Centar.
(Πηγή: atterbury.eu)