Σημαντικά τα οφέλη για την Κύπρο από τις επενδύσεις στην αεροπορική βιομηχανία
Frederic Pralus 10:32 - 02 Δεκεμβρίου 2024
Η σημασία των Άμεσων Ξένων Επενδύσεων για τις εθνικές οικονομίες είναι αδιαμφισβήτητη. Ιδιαίτερα για χώρες όπως η Κύπρος, με τον εξωστρεφή της προσανατολισμό, η δυνατότητά της να προσελκύει επιχειρήσεις και κεφάλαια, αποτελεί κρίσιμο στοιχείο για την ανάπτυξη της οικονομίας και την ενίσχυση της απασχόλησης.
Η χώρα, για σειρά από λόγους έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον εταιρειών που επιλέγουν είτε να επεκταθούν, είτε να μεταφέρουν δραστηριότητες σε αυτή. Καταλυτικά σε αυτό λειτουργεί όχι μόνο η γεωγραφική της θέση και το νομοθετικό/ρυθμιστικό της περιβάλλον, αλλά και το υψηλού επιπέδου ανθρώπινο κεφάλαιό της.
Οι ευκαιρίες στον κλάδο της αεροπορικής βιομηχανίας
Ο κλάδος της αεροναυπηγικής αναπτύσσεται με ταχύτητα πανευρωπαϊκά και περιλαμβάνει πολύ περισσότερους τομείς, απ’ όσους κανείς σκέφτεται σε πρώτο χρόνο.
Αναφερόμενος σε αυτόν που γνωρίζω καλύτερα, εκείνο της Συντήρησης & Επισκευής αεροσκαφών (MRO), η ανάπτυξή του είναι συνδεδεμένη με την άνοδο του όγκου των ταξιδιωτών παγκόσμια, αλλά και τον εντεινόμενο ανταγωνισμό των αεροπορικών εταιρειών.
Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος της αγοράς, αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τον οργανισμό Precedence Research, αυτή ξεπέρασε σε παγκόσμιο επίπεδο τα $86 δις τη χρονιά που κλείνει, ενώ έως το 2034 προβλέπεται να ξεπεράσει τα $143 δις.
Η πραγματικότητα που αναφέρεται, δείχνει τις ευκαιρίες που προκύπτουν για μία χώρα που μπορεί να υποδεχθεί τέτοιες επενδύσεις.
Πιστεύω πραγματικά ότι εφόσον το θέλει, η Κύπρος μπορεί όχι απλώς να γίνει μία τέτοια χώρα, αλλά να ξεχωρίσει στην ευρύτερη περιοχή.
Η μία επένδυση ολοκληρώθηκε, ακολουθεί η επόμενη
Οι προοπτικές που αναφέρω δεν προκύπτουν από τη μία μέρα στην άλλη. Ο χώρος του παλαιού αεροδρομίου Λάρνακας φιλοξενεί εδώ και χρόνια ένα υπόστεγο παροχής υπηρεσιών MRO το οποίο μετά το 2016 με τις κατάλληλες επενδύσεις εξελίχθηκε σε έναν σύγχρονο χώρο επισκευής και συντήρησης αεροσκαφών.
Η πλέον πρόσφατη προσθήκη του νέου υποστέγου, μίας επένδυσης ύψους πέραν των €2 εκατομμυρίων, ενισχύει σημαντικά τον αριθμό των αεροσκαφών που μπορούν να συντηρηθούν και να επισκευαστούν σε κυπριακό έδαφος.
Αυτή την προσθήκη θα ακολουθήσει σύντομα μια νέα επένδυση σε υποδομές και συγκεκριμένα μία εγκατάσταση 12.000 τ.μ., η οποία θα μπορεί να φιλοξενεί τρία επιπλέον αεροσκάφη ταυτόχρονα, με προϋπολογισμό που υπερβαίνει τα €15 εκατομμύρια.
Πέρα από την ικανοποίηση του να τοποθετούμε την Κύπρο στον ευρωπαϊκό και περιφερειακό χάρτη των παρόχων υπηρεσιών MRO, τέτοιου είδους επενδύσεις έχουν απτά αποτελέσματα στην οικονομία και την τοπική απασχόληση.
Η ολοκλήρωση της πρώτης φάσης της επέκτασης τον Νοέμβριο του 2024 επέτρεψε στην εταιρεία μας να ξεπεράσει για πρώτη φορά τους 200 εργαζόμενους. Αυτός ο αριθμός θα φτάσει τους 350 το 2026 εφόσον συνεχιστεί η αναπτυξιακή πορεία που σχεδιάζουμε.
Όπως είναι αναμενόμενο, η αυξημένη αυτή ανάγκη για προσωπικό απαιτεί και τον σχεδιασμό νέων εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Σε αυτό το πλαίσιο ως Bird Aviation συνεργαζόμαστε με πανεπιστήμια και κέντρα κατάρτισης, δημιουργώντας νέες επαγγελματικές ευκαιρίες για τους Κυπρίους. Η μέχρι τώρα ανταπόκριση μάλιστα είναι τόσο θετική που ανά περιπτώσεις επεκτείνεται έως και στη μετοχική συμμετοχή μας στους φορείς αυτούς.
Σημαντική η αξιοποίηση των ιδιωτικών επενδύσεων
Πλέον, ο δρόμος για την επιτυχία της Κύπρου ως παρόχου υψηλού επιπέδου υπηρεσιών προς το εξωτερικό είναι ξεκάθαρος: Αξιοποίηση και διευκόλυνση των ιδιωτικών επενδύσεων για την επίτευξη πραγματικής ανάπτυξης.
Η σημασία τους για την οικονομία και τις θέσεις εργασίας, ειδικά στον κλάδο της αεροπορικής βιομηχανίας, έχει αποδειχθεί σε σειρά χωρών, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα τη μικρότερη αγορά της Μάλτας. Η στήριξη και η διευκόλυνση τέτοιων επενδύσεων, έχει οδηγήσει σε αξιοσημείωτη ανάπτυξη του κλάδου τα τελευταία χρόνια.
Αντίστοιχα στη χώρα μας, η υποστηρικτή προσέγγιση του κράτους και των αρμόδιων φορέων του, όπως τα υπουργεία Οικονομικών και Συγκοινωνιών, του διαχειριστή του αεροδρομίου, καθώς και της εποπτικής Αρχής, του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας δεν μπορούν παρά να θεωρούνται αυτονόητες, όταν αναφερόμαστε σε επενδύσεις που αναβαθμίζουν την προοπτική της Κύπρου.
*CEO, Bird Aviation | MRO Part.145