Τι προνοεί η πρόταση νόμου για τις ανακλήσεις οχημάτων που ενέκρινε η Βουλή-Το μπαλάκι στον Αλέξη Βαφεάδη
InBusinessNews 16:19 - 16 Δεκεμβρίου 2024
Η Ολομέλεια της Βουλής ψήφισε το απόγευμα, εξ’ αναβολής, την πρόταση νόμου που καθορίζει τη διαδικασία για ανάκληση οχημάτων με ελαττωματικούς αερόσακους ΤΑΚΑΤΑ.
Η πρόταση εγκρίθηκε με 51 ψήφους υπέρ και μια εναντίον, αυτήν του ανεξάρτητου βουλευτή Ανδρέα Θεμιστοκλέους ο οποίος αιτιολόγησε τη ψήφο του λέγοντας ότι υπάρχει ευρωπαϊκός κανονισμός από το 2018 για ρύθμιση του ζητήματος και άρα δεν χρειάζεται νομοθεσία.
- Διαβάστε εδώ: Ο ΣΕΜΗΟ προειδοποιεί για άνευ προηγουμένου ταλαιπωρία και καθυστερήσεις στις ανακλήσεις
Η πρόταση οδηγήθηκε στην Ολομέλεια με τροπολογίες της Επιτροπής Μεταφορών, οι οποίες επίσης υπερψηφίστηκαν, με βάση τις οποίες ο Υπουργός Μεταφορών, με διάταγμά του, το οποίο δημοσιεύεται στην Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας, καθορίζει τη διαδικασία ανάκλησης, τη χρονική περίοδο λήψης διορθωτικών μέτρων, καθώς και την αναστολή πιστοποιητικού καταλληλότητας, σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τα διορθωτικά μέτρα, καθώς και σε περίπτωση ανάκλησης, η οποία σύμφωνα με τον διανομέα ή τον αντιπρόσωπο του κατασκευαστή παρουσιάζει σοβαρό κίνδυνο για τη δημόσια υγεία και την ασφάλεια.
Νοείται ότι, ο Υπουργός εκδίδει για πρώτη φορά το διάταγμα στις 3 Φεβρουαρίου 2025 οπότε και τίθεται ο νόμος σε ισχύ.
Η πρόταση νόμου κατατέθηκε από τους Βουλευτές του ΔΗΣΥ Κυριάκο Χατζηγιάννη και Νίκο Σύκα και του Κινήματος Οικολόγων - Συνεργασία Πολιτών Σταύρο Παπαδούρη.
Τι προνοείται
Σύμφωνα με την πρόταση που ψηφίστηκε, σε περίπτωση κατά την οποία δεν είναι δυνατή η προσκόμιση της βεβαίωσης λόγω του ότι δεν κατέστη εφικτό να εξευρεθούν πληροφορίες για την ύπαρξη τυχόν ελαττωματικού ή ακατάλληλου εξαρτήματος, είτε γιατί δεν υπάρχει κατασκευαστής είτε γιατί δεν υπάρχει γνωστή διαδικασία ανακλήσεων, ο Υπουργός καθορίζει με διάταγμά του, τη διαδικασία εξαίρεσης από την υποχρέωση προσκόμισης της βεβαίωσης.
Σε περίπτωση κατά την οποία δεν υπάρχει διανομέας ή αντιπρόσωπος του κατασκευαστή στη Δημοκρατία, το πρόσωπο το οποίο εισήγαγε το όχημα στη Δημοκρατία ή ο ιδιοκτήτης του οχήματος προσκομίζει στην εκάστοτε αρμόδια αρχή ή υπηρεσία δήλωση, ο τύπος και το περιεχόμενο της οποίας καθορίζεται από την αρμόδια αρχή.
Η βεβαίωση, σε περίπτωση που δεν εντοπιστεί ανάκληση, παρέχεται από τον διανομέα ή τον αντιπρόσωπο του κατασκευαστή εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία που ζητήθηκε από το ενδιαφερόμενο πρόσωπο και ισχύει για περίοδο τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία που φέρει η βεβαίωση.
Την ευθύνη λήψης οποιωνδήποτε διορθωτικών μέτρων αναφορικά με την ανάκληση που εκδίδεται από τον κατασκευαστή πριν από την ημερομηνία της πρώτης εγγραφής μηχανοκίνητου οχήματος, φέρει ο εισαγωγέας του εν λόγω οχήματος.
Κατά τον περιοδικό τεχνικό έλεγχο μηχανοκίνητων οχημάτων κατηγορίας για έκδοση πιστοποιητικού καταλληλόλητας, το όχημα ελέγχεται επιπρόσθετα κατά πόσον υπόκειται ή όχι σε ανάκληση που αφορά ελαττωματικό ή ακατάλληλο εξάρτημα, είτε μέσω της προσκόμισης της προβλεπόμενης βεβαίωσης, είτε μέσω του μηχανογραφικού συστήματος της αρμόδιας αρχής.
Με βάση την ακολουθητέα διαδικασία σε περίπτωση κατά την οποία όχημα υπόκειται σε ανάκληση για ελαττωματικό ή ακατάλληλο εξάρτημα, ο διανομέας ή ο αντιπρόσωπος του κατασκευαστή διαβιβάζει στην αρμόδια αρχή όλα τα στοιχεία και τις πληροφορίες που αφορούν την ανάκληση και η αρμόδια αρχή με τη σειρά της ενημερώνει αμέσως τον ιδιοκτήτη του οχήματος, ο οποίος καλείται να προβεί μέσω του διανομέα ή του αντιπρόσωπου του κατασκευαστή σε διορθωτικά μέτρα εντός τριών (3) μηνών από την ημερομηνία ενημέρωσής του.
Ο Υπουργός δύναται να παρατείνει την προβλεπόμενη χρονική περίοδο για συμμόρφωση του ιδιοκτήτη του οχήματος, εφόσον κρίνει αυτό σκόπιμο. Αν ο ιδιοκτήτης δεν συμμορφωθεί, η ισχύς του πιστοποιητικού καταλληλόλητας του οχήματός του αναστέλλεται.
Ο διανομέας ή ο αντιπρόσωπος του κατασκευαστή ή ο εισαγωγέας ενημερώνουν την αρμόδια αρχή, μέσω του μηχανογραφικού συστήματος, για κάθε αντικατάσταση που έγινε ελαττωματικού ή ακατάλληλου εξαρτήματος σύμφωνα με τις υποδείξεις του κατασκευαστή.
Κάθε διανομέας ή αντιπρόσωπος του κατασκευαστή αποστέλλει στην αρμόδια αρχή σε εξαμηνιαία βάση ενημέρωση για τις ανακλήσεις.
Πρόσωπο το οποίο ενεργεί κατά παράβαση των διατάξεων του παρόντος άρθρου του νόμου είναι ένοχο αδικήματος, και σε περίπτωση καταδίκης του, υπόκειται σε ποινή φυλάκισης που δεν υπερβαίνει τα δύο (2) έτη ή σε χρηματική ποινή που δεν υπερβαίνει τις δέκα χιλιάδες ευρώ (€10.000) ή και στις δύο αυτές ποινές.
Τοποθετήσεις Βουλευτών
O εκ των εισηγητών Νίκος Σύκας έκανε αναφορά στο γεγονός ότι η συζήτηση σήμερα γίνεται για άλλη μια φορά παρουσία της μητέρας του Κυριάκου 'Οξινου, οποίος έχασε τη ζωή του από ελαττωματικό αερόασακο.
Εξήγησε ότι η πρόταση δεν αντικαθιστά τον ευρωπαϊκό κανονισμό αλλά εισάγει μηχανισμό ενημέρωσης των πολιτών, δημιουργεί μητρώο και εισάγει ποινές.
Επέκρινε το γεγονός ότι η εκτελεστική εξουσία γνώριζε το πρόβλημα και δεν έπραξε οτιδήποτε, όπως ανέφερε, και υπενθύμισε ότι η Επιτροπή Μεταφορών ζητά το διορισμό ποινικών ανακριτών για τα δύο θανατηφόρα περιστατικά και τνο σοβαρό τραυματισμό λόγω ελαττωματικων αερόσακων.
Ο κ. Σύκας χαρακτήρισε λοιδορία το να λέγεται ότι η Βουλή δεν χρειαζόταν να νομοθετήσει επί του θέματος.
Ο εκ των εισηγητών Κυριάκος Χατζηγιάννης έκανε αναφορά στο ιστορικό και στις συζητήσεις στην Επιτροπή, αναφέροντας ότι κάποιοι γνωρίζανε για το πρόβλημα αλλά το αποσιώπησαν και αυτή, πρόσθεσε, είναι η κατάντια μιας χώρας που εργάζεται με αυτή την ανευθυνότητα.
Πρόσθεσε ότι η Βουλή επέδειξε ευαισθησία έναντι στην εξυπηρέτηση συμφερόντων και ότι είναι καιρός να καθαρίσουμε τη χώρα από το νεκροταφείο των προβληματικών οχημάτων.
Ο Σταύρος Παπαδούρης, επίσης εκ των εισηγητών, αναφέρθηκε στο ιστορικό της υπόθεσης και το πως κινητοποιήθηκε η Βουλή με τον πρώτο θάνατο το 2023.
Ανέφερε ότι στον δεύτερο θάνατο η Βουλή διαπίστωσε ότι οι διαδικασίες πάσχουν και ότι υπάρχει μεγάλο κενό στην ενημέρωση των ιδιοκτητών το οποίο η πρόταση νόμου διορθώνει.
Ανέφερε ότι η Βουλή κινήθηκε με άμεσα αντανακλαστικά και έφερε πρόταση νόμου που εξαναγκάζει το κράτος να αρχίσει την εκκίνηση διαδικασίας που όριζε ο κανονισμός της ΕΕ και δεν είχε ποτέ εφαρμοστεί.
Εξήγησε, επίσης, το όφελος της δημιουργίας μητρώου και της υποχρέωσης αποστολής του στο ΤΟΜ ανά εξάμηνο ώστε αν ένας διανομέας κλείσει, να τηρούνται αντίγραφα.
Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα μίλησε για ζήτημα κυριολεκτικά ζωής και θανάτου και για βαρύτατες ευθύνες της πολιτείας για το γεγονός ότι φτάσαμε έως εδώ. Ανέφερε ότι αν η Βουλή και κάποιοι δημοσιογράφοι δεν επέμεναν, το ζήτημα θα έμενε θαμμένο.
Ο κ. Κώστα μίλησε για έγκλημα χωρίς τιμωρία και για την ανάγκη διορισμού ποινικών ανακριτών, χαρακτηρίζοντας απαράδεκτο να αναλαμβάνει η Βουλή το φορτίο και την ευθύνη του κράτους.
Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ-Συνεργασία Μαρίνος Μουσιούττας, Πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών, ανέφερε ότι το ζήτημα συζητήθηκε σε πολύωρες συνεδριάσεις και μετά την ψήφιση σήμερα αναμένεται η εκτελεστική εξουσία να προχωρήσει σε εφαρμογή.
Ο Βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων - Συνεργασία Πολιτών, Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, ανέφερε ότι οι ανακλήσεις γίνονταν εδώ και 40 χρόνια όταν ίδιος ζούσε στο Λονδίνο για μια εξαετία και ότι καλή εταιρεία θεωρείτο από τους πολίτες αυτή που ανακοίνωσε ανακλήσεις και ενημέρωνε το κόσμο.
Ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ Ηλίας Μυριάνθους ανέφερε ότι είναι σοφή η αντικατάσταση προνοιών με το διάταγμα από τον Υπουργό, υποδεικνύοντας ότι σε ένα βαθμό το ζήτημα θα αντιμετωπιστεί αλλά θα παραμείνουν άλλα, όπως ρύθμιση για οχήματα που εισάγονται ενώ είχαν εμπλακεί σε συγκρούσεις και φέρουν άλλα ανταλλακτικά.
Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ Χρύσανθος Σαββίδης ανέφερε ότι έγνοια τους είναι η ασφάλεια των πολιτών σε ένα πρόβλημα που χρονίζει, χαρακτηρίζοντας τραγελαφικό ότι μόλις την περασμένη Πέμπτη ενημερώθηκαν για τον κανονισμό της ΕΕ όταν συζητούσαν τις προφορικές τροπολογίες.
Ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ Μαρίνος Σιζόπουλος ανέφερε ότι η ασφάλεια είναι ύψιστη προτεραιότητα και αναφέρθηκε σε ευθύνες διανομέων και κατασκευαστών περιγράφοντας δική του εμπειρία με όχημα που αγόρασε το 2003. Είπε πως ενώ το όχημα περνούσε από σέρβις κανονικά, δεν τον ενημέρωσαν για ανάγκη αλλαγής ελαττωματικών φρένων παρά μόνο όταν το 2018 είχε ένα ατύχημα.
Ο μεμονωμένος σοσιαλιστής βουλευτής Κωστής Ευσταθίου ανέφερε ότι ο κανονισμός 858 της ΕΕ ξεκαθαρίζει τις ευθύνες της εκτελεστικής εξουσάς, είναι άμεσα εφαρμοστέος και πολύ ξεκάθαρος και η νομοθεσία σήμερα δεν χρειαζόταν. Ξεκαθάρισε όμως ότι ψηφίζει υπέρ γιατί εισάγονται ποινές.
Στο ίδιο μήκος κύματος και η ανεξάρτητη Αλεξάνδρα Ατταλίδου που ανέφερε ότι ο κανονισμός τίθεται αυτόματα σε ισχύ χωρίς να απαιτείται κάτι άλλο και υπερτερεί του εθνικού δικαίου.
Ο ανεξάρτητος Βουλευτής Ανδρέας Θεμιστοκλέους ανέφερε ότι ψηφίζει εναντίον γιατί υπάρχει ο ευρωπαϊκός κανονισμός με άμεση εκτέλεση και εφαρμογή. Διερωτήθηκε γιατί να μην γίνεται αποδεκτή από το ΤΟΜ βεβαίωση από τους κατασκευαστές για όσα οχήματα δεν φέρουν αερόσακο ΤΑΚΑΤΑ και υπέδειξε ότι θα έχουμε αχρείαστη ταλαιπωρία.
Ο Βουλευτής του ΑΛΕΜ Λίνος Παπαγιάννης ανέφερε ότι πρέπει κατά προτεραιότητα να βρεθεί λύση για όσες οικογένειες θα μείνουν χωρίς οχήματα και έχουν παιδιά ΑμεΑ ή άλλες σοβαρές δυσκολίες.
Ο Βουλευτής του ΗΚΟ Χρύσης Παντελίδης ανέφερε ότι όλα όσα αφορούν τους πολίτες και το πώς θα επηρεαστεί η ζωή τους εξαρτώνται από το περιεχόμενο του διατάγματος του Υπουργού, με βάση τον υφιστάμενο κανονισμό της ΕΕ, λέγοντας ότι δεν πρέπει να δίνεται η εντύπωση ότι σήμερα αποφασίζουν για το ποιος θα οδηγεί και με ποιο τρόπο.
Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ Δημήτρης Δημητρίου αναφέρθηκε σε ευθυνοφοβία και έλλειψη δράσης από το ΤΟΜ που δεν προέκυψαν χθες. Σήμερα, είπε, έρχεται η εκτελεστική εξουσία "με την ουρά στα σκέλια" να κερδίσει χρόνο με την πρόταση νόμου για να συγυρίσει το σύστημα και να δημιουργήσει μητρώο.
Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Βαλεντίνος Φακοντής μίλησε για ασήκωτες ευθύνες της εκτελεστικής εξουσίας που έκρυβε, όπως είπε, το πρόβλημα κάτω από το χαλί και ακόμη και όταν φάνηκε η γύμνια της, δεν έκανε κάτι. Δεν υπάρχει, είπε, κανένα ίχνος δικαιολογίας και η λαϊκή ρήση "κρύψε να περάσουμε" δεν πρέπει να ισχύει πλέον.