Νέες τάσεις συσκευασίας στην εποχή της βιώσιμης ανάπτυξης
Sponsored Article 09:07 - 25 Νοεμβρίου 2024
Οι συνέπειες της κλιματικής αλλαγής αλλά και η γενικότερη τώρα πια και διαρκώς αυξανόμενη ευαισθητοποίηση των ανθρώπων και των κοινωνιών για το περιβάλλον, έχουν οδηγήσει τον κλάδο της συσκευασίας προς την κατεύθυνση της βιώσιμης ανάπτυξης.
Ως αποτέλεσμα τούτου ήταν να αναδειχτεί μια νέα εποχή συσκευασίας που συνδυάζει τον σεβασμό για το περιβάλλον με τη μοντέρνα αισθητική και την τεχνολογική καινοτομία.
Πλέον, οι επιχειρήσεις επενδύουν σε καινοτόμες πρακτικές που μειώνουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και υιοθετούν συσκευασίες με υλικά φιλικότερα προς το περιβάλλον, παρέχουν τη δυνατότητα διαδραστικών εμπειριών στους καταναλωτές και ο σχεδιασμός τους είναι απλοποιημένος και λιτός, με τρόπο που να αναδεικνύει την ουσία και να αντανακλά στο status και στις αξίες του προϊόντος τους.
«Ας μην μας διαφεύγει ότι πλέον η συσκευασία αποτελεί μέσο επικοινωνίας των αρχών και αξιών μιας επιχείρησης, αντικατοπτρίζει το status μιας επωνυμίας, ενός προϊόντος, αναφέρει o Στέλιος Στυλιανού, Επικεφαλής Πωλήσεων της Dynamec, εταιρείας με 45χρονη εμπειρία στον κλάδο της συσκευασίας.
«Και δεδομένου», συμπληρώνει, «ότι οι καταναλωτές γίνονται ολοένα και πιο απαιτητικοί για βιώσιμες επιλογές και δείχνουν αυξανόμενη προτίμηση σε προϊόντα που υποστηρίζουν τη βιωσιμότητα και συμβάλλουν στη μείωση των επιπτώσεων στο περιβάλλον, η λεγόμενη ‘πράσινη συσκευασία’ θα καταστεί σταδιακά προτεραιότητα για όλες τις επιχειρήσεις».
Σύμφωνα με τον ίδιο, «μια φιλική προς το περιβάλλον συσκευασία, όχι μόνο δίνει την ευκαιρία στις επιχειρήσεις να δείξουν έμπρακτα τις περιβαλλοντικές τους ευαισθησίες, συνάμα τις βοηθά να μεταδώσουν προς τους καταναλωτές το όραμά τους για έναν καλύτερο κόσμο. Εν ολίγοις, μπορούν μέσα από τις συσκευασίες να ‘κτίζουν’ και την εικόνα του brand τους».
Αλλά δεν είναι μόνο η προτίμηση που δείχνει πλέον μια μεγάλη μερίδα σε εναλλακτικές επιλογές που προστατεύουν το περιβάλλον. Είναι σαφώς και οι κανόνες που θεσπίζει η Ευρωπαϊκή Ένωση και θέτουν σταδιακά ένα αυστηρό πλαίσιο στη χρήση υλικών, γεγονός που θα αλλάξει εντελώς το τοπίο στον κλάδο της συσκευασίας.
Αξίζει, λοιπόν, να δούμε τις τάσεις όπως είναι διαμορφωμένες σήμερα και γι’ αυτό ζητήσαμε τη βοήθεια του κ. Στυλιανού, δεδομένης της δυναμικής παρουσίας που έχει στην αγορά η Dynamec, εξυπηρετώντας μια μεγάλη γκάμα επιχειρήσεων και βιομηχανιών.
Η τριάδα των βασικών τάσεων
Όπως εξηγεί, στην πρώτη γραμμή είναι συσκευασίες με βιοδιασπώμενα υλικά. Η ζήτηση για υλικά που αποσυντίθενται εύκολα είναι αυξημένη. Τέτοια φυσικά υλικά είναι το ζαχαροκάλαμο, το καλαμπόκι, το ξύλο, το bamboo, τα φύλλα φοίνικα. Έτσι, οι συσκευασίες δεν αφήνουν πίσω τους πλαστικά υπολείμματα και υποστηρίζουν την κυκλική οικονομία.
Επίσης οι επαναχρησιμοποιούμενες συσκευασίες από υλικά που προσφέρουν τη δυνατότητα πολλαπλών χρήσεων. Είναι ιδανικές για τους καταναλωτές που θέλουν να μειώσουν τα απορρίμματα και να αποφύγουν την επαναλαμβανόμενη αγορά μιας χρήσης προϊόντων.
Παράλληλα, η μείωση της χρήσης πλαστικού, η αντικατάστασή του με φυσικά υλικά, όπως το χαρτί, αλλά και η χρήση μικρότερων ποσοτήτων πλαστικού ανά μονάδα συσκευασίας, δηλαδή λεπτότερες συσκευασίες, συμπληρώνουν την πρώτη τριάδα των τάσεων και των πρακτικών που ολοένα και περισσότεροι κατασκευαστές ακολουθούν.
Τεχνολογικά έξυπνες συσκευασίες
Από εκεί και πέρα, με την τεχνολογία να αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινής μας ζωής, οι συσκευασίες εξελίσσονται για να εμπλουτίσουν την εμπειρία του καταναλωτή μέσω διαδραστικών και «έξυπνων» στοιχείων.
Για παράδειγμα, οι συσκευασίες με QR codes που οδηγούν τους καταναλωτές σε ψηφιακό περιεχόμενο και οι συσκευασίες με εφαρμογές Augmented Reality (ΑR) που τους επιτρέπουν να δουν περισσότερες πληροφορίες, βίντεο ή οδηγίες χρήσης.
Αυτή η τεχνολογία ενισχύει τη σύνδεση μεταξύ καταναλωτή και προϊόντος, προσφέροντας μια πιο ενημερωτική και ενδιαφέρουσα εμπειρία
Ο κ. Στυλιανού επισημαίνει πως το τελευταίο διάστημα έδαφος κερδίζουν οι πιο «έξυπνες συσκευασίες», που μπορούν να συλλέγουν δεδομένα και να επικοινωνούν πληροφορίες, όπως για τη φρεσκάδα ενός προϊόντος, τη διάρκεια ζωής του ή τις συνθήκες αποθήκευσής του.
Ιδανική για τη βιομηχανία τροφίμων και φαρμακευτικών προϊόντων, όπου η παρακολούθηση της αλυσίδας εφοδιασμού είναι κρίσιμη για την ποιότητα και την ασφάλεια των προϊόντων.
Και, βεβαίως, ας μην ξεχνάμε τον παράγοντα «τεχνητή νοημοσύνη», αφού μπορεί να φέρει – και θα φέρει - επαναστατικές αλλαγές στον τομέα της συσκευασίας, δεδομένου ότι μπορεί να μελετήσει όλα τα δεδομένα και τον κύκλο ζωής μιας συσκευασίας ώστε να μειωθεί το κόστος, να αποφευχθούν σπατάλες αχρείαστες και να περιοριστούν τα απόβλητα.
Ο σχεδιασμός
Στη νέα εποχή συσκευασίας ασφαλώς και δεν θα μπορούσε να εξαιρείται ο σχεδιασμός. Η προτίμηση των καταναλωτών για απλότητα και σαφήνεια, έχει ως αποτέλεσμα ο μινιμαλισμός, οι λιτές γραμμές, τα ξεκάθαρα μηνύματα να κερδίζουν έδαφος.
Η απλότητα στη συσκευασία αντικατοπτρίζει ειλικρίνεια και σεβασμό προς τον καταναλωτή που αναζητά προϊόντα που παρέχουν σαφείς πληροφορίες για τα συστατικά και τα οφέλη τους χωρίς περιττές λεπτομέρειες.