Το μπαράζ τερματισμού συμβάσεων για έργα του δημοσίου και η ρίζα του…κακού-Η ανάγνωση του επιχειρείν
Χαράλαμπος Χαραλάμπους 06:30 - 19 Νοεμβρίου 2024
Σε παρέμβαση στη συζήτηση που αναπτύσσεται ολοένα και εντονότερα το τελευταίο διάστημα σε σχέση με τις διακοπές συμβάσεων με τους ανάδοχους μεγάλων έργων του δημοσίου προβαίνουν, μιλώντας στο InBussinessNews, o γενικός διευθυντής της ΟΕΒ Μιχάλης Αντωνίου και ο γενικός γραμματέας του ΚΕΒΕ, Μάριος Τσιακκής.
Με φόντο το...μπαράζ διακοπής συμβολαίων από πλευράς κυβέρνησης για έργα όπως το τερματικό, η ανάπτυξη της μαρίνας και του λιμανιού της Λάρνακας, το σύστημα ηλεκτρονικής δικαιοσύνης (e-justice), ο δρόμος Πάφου-Πόλεως Χρυσοχούς, αλλά και το αλιευτικό καταφύγιο και ποταμό Λιοπετρίου, οι κ.κ. Αντωνίου και Τσιακκής καταθέτουν την ανάγνωση του επιχειρηματικού κόσμου γύρω από το όλο ζήτημα, καταθέτοντας απόψεις, καθώς και εισηγήσεις για διόρθωση της όλης κατάστασης.
Κοινή συνισταμένη και των δύο, η διαπίστωση ότι πηγή του προβλήματος αποτελεί ο μέχρι σήμερα τρόπος σύναψης των δημοσίων συμβάσεων, την ίδια ώρα που συμφωνούν πως αναλόγως των συνθηκών και των ιδιαιτεροτήτων του κάθε έργου, η διακοπή της σύμβασης είναι μια εκ των επιλογών για να επανέλθει σε τροχιά υλοποίησης.
Μιχάλης Αντωνίου: Ρίζα του προβλήματος οι δημόσιες συμβάσεις
Η διακοπή μιας σύμβασης ενός έργου είναι μια από τις προσφερόμενες επιλογές, για να πετύχεις περιορισμό των ζημιών, με ένα καινούργιο σχεδιασμό, ανέφερε στο InBusinessNews, ο γενικός διευθυντής της ΟΕΒ, Μιχάλης Αντωνίου, σημειώνοντας ότι η διακοπή συμβολαίων μεγάλων έργων είναι ένα φαινόμενο το οποίο παρουσιάζεται διαχρονικά, σε πολλές περιπτώσεις, στη πορεία της Δημοκρατίας, με την συχνότητά του να είναι αυξημένη το τελευταίο διάστημα.
Παράλληλα, πρόσθεσε ότι η διακοπή έργων, προφανώς, είναι μια αρνητική εξέλιξη, για όλους-τους πολίτες, την επιχειρηματική κοινότητα, τον ανάδοχο, την αναθέτουσα αρχή και την Πολιτεία.
Ερωτηθείς εάν υπήρχαν εναλλακτικοί τρόποι, αντί της διακοπής των συμβολαίων, με τους οποίους θα μπορούσε να προχωρήσει η κυβέρνηση, ο κ. Αντωνίου απάντησε ότι για να είναι κάποιος σε θέση να αξιολογήσει τα περιστατικά και να προτείνει πιο συμφέρουσες εναλλακτικές για τη Δημοκρατία, πρέπει να έχει πλήρη εικόνα για κάθε έργο ξεχωριστά και για τα δεδομένα που οδήγησαν στη λήψη της απόφασης.
Δικλείδες ασφαλείας
Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή της ΟΕΒ, η ρίζα του προβλήματος είναι οι δημόσιες συμβάσεις, με τον κ. Αντωνίου να τάσσεται υπέρ της διαμόρφωσης ενός μηχανισμού, ο οποίος να διασφαλίζει δικλείδες ασφαλείας για τα έργα και εναλλακτικές λύσεις, ενσωματωμένες μέσα στις συμβάσεις, με τρόπο που να εξασφαλίζει ότι τα έργα θα ολοκληρώνονται στον προβλεπόμενο χρόνο και με το υπολογιζόμενο κόστος.
«Έχουμε εμπειρία από μεγάλα έργα και γνωρίζουμε ότι προκύπτουν αποκλίσεις και στα δύο σημεία, αλλά πρέπει να προκαθορίζεται το ποσοστό απόκλισης και να είναι αποδεκτό και από τις δύο πλευρές», συμπλήρωσε.
Μάριος Τσιακκής: Ο ανάδοχος θα πρέπει να έρχεται αντιμέτωπος με ποινικές συνέπειες
«Σίγουρα, δεν είναι ευχάριστη η αναγκαστική διακοπή έργων», είπε από την πλευρά του, στο InBusinessNews, ο γενικός γραμματέας του ΚΕΒΕ, Μάριος Τσιακκής, προσθέτοντας ότι το ΚΕΒΕ δεν μπορεί να γνωρίζει τις πλήρεις λεπτομέρειες για αυτές τις αποφάσεις και ότι με τα όσα έχουν γραφτεί στον Τύπο, φαίνεται ότι τα έργα ήταν πολύ καθυστερημένα σε σχέση με τα χρονοδιαγράμματα και ενδεχομένως να υπάρχουν και αδυναμίες των υπεργολάβων για την ολοκλήρωση των έργων.
«Με την έννοια αυτή ίσως να είναι και σωστή η απόφαση να διακοπούν, για να μπουν σε μια νέα διαδικασία και να βρουν άλλους υπεργολάβους, οι οποίοι να μπορούν να τα ολοκληρώσουν», συμπλήρωσε ο κ. Τσιακκής.
Σύμφωνα με τον ίδιο, το γεγονός αυτό φέρνει στην επιφάνεια τις σοβαρές αδυναμίες που φαίνεται να έχει το σύστημα προσφοροδότησης και κατακύρωσης έργων στην Κύπρο, αφού, διαχρονικά, η συντριπτική πλειοψηφία των έργων, είτε δεν ολοκληρώνεται εντός των προβλεπόμενων χρονοδιαγραμμάτων είτε κοστίζει πέραν των προβλεπόμενων.
«Πρέπει οπωσδήποτε να ενκήψουμε πάνω στον τρόπο με τον οποίο γίνονται και αξιολογούνται οι προσφορές και κατακυρώνονται τα έργα, για να διασφαλίσουμε ότι αυτοί που τα αναλαμβάνουν, θα τα υλοποιούν μέσα στα χρονοδιαγράμματα και με τους προϋπολογισμούς για τους οποίους δεσμεύονται όταν καταθέτουν τις προσφορές», υπογράμμισε ο κ. Τσιακκής.
Οι λανθασμένες πρακτικές
Όπως υπέδειξε ο γενικός γραμματέας του ΚΕΒΕ, διαχρονικά, φαίνεται ότι οι ανάδοχοι αναλαμβάνουν έργα, ενδεχομένως, γνωρίζοντας ότι μπορεί να μην είναι σε θέση να τα ολοκληρώσουν με το προβλεπόμενο κόστος και εντός των χρονοδιαγραμμάτων και «επειδή εγκλωβίζονται και οι ίδιοι και το κράτος σε μια διαδικασία, προκύπτουν καθυστερήσεις και επιπρόσθετες απαιτήσεις στην πορεία».
Ούτε και η λογική του φθηνότερου προσφοροδότη δεν είναι κατ’ ανάγκη η ορθότερη, πρόσθεσε, αφού όπως είπε, στην πράξη έχει αποδειχτεί ότι ο φθηνότερος προσφοροδότης δεν είναι πάντα και ο πιο σωστός και κατάλληλος για να ολοκληρώσει ένα έργο.
Το ΚΕΒΕ εντοπίζει τη ρίζα του προβλήματος στις δημόσιες συμβάσεις και στους όρους της κάθε προκήρυξης, που όπως σημειώνει πρέπει να είναι πιο ξεκάθαροι, ενώ βλέπει ως ενδεχόμενη λύση αυτή της διαιτησίας-μία πολύ πιο γρήγορη διαδικασία- μέσω της οποίας, μετά την αξιολόγηση, προκρίνεται μια απόφαση για να συνεχιστεί το έργο.
Παράλληλα, υπογραμμίζει ότι ο ανάδοχος θα πρέπει να έρχεται αντιμέτωπος με ποινικές συνέπειες σε περίπτωση μη ολοκλήρωσης έργου, αφού, όπως τόνισε ο κ. Τσιακκής, στο τέλος της ημέρας «αναλαμβάνει ένα έργο, δεν το ολοκληρώνει, δεν έχει κάποιο κόστος και δικαιούται να πάει στην επόμενη διαδικασία».