Τα τρία σενάρια στο κάδρο του Υπ. Εσωτερικών για ολοκλήρωση του αλιευτικού καταφύγιου και Ποταμού Λιοπετρίου
Άννη Χαραλάμπους 07:00 - 13 Νοεμβρίου 2024
Τρία πιθανά σενάρια εξετάζει το Υπουργείο Εσωτερικών μετά τον τερματισμό της σύμβασης εργοδότησης του εργολάβου και του μηχανικού του έργου για διαμόρφωση του Αλιευτικού Καταφυγίου και του Ποταμού Λιοπετρίου, με σκοπό την ανεύρεση της πιο άμεσης και οικονομικά συμφέρουσας λύσης για να μπορέσει, επιτέλους, να απεγκλωβιστεί το έργο από το αδιέξοδο και να ολοκληρωθεί το υπόλοιπο 45% του έργου.
Σημειώνεται ότι με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Κωνσταντίνου Ιωάννου, την προηγούμενη εβδομάδα, μπήκε τελεία στην εργοδότηση με τον μηχανικό και τον εργολάβο του έργου, με λύση την εργοδότησή τους, αφού είχαν εξαντληθεί όλα τα περιθώρια και δόθηκαν πολλές ευκαιρίες, για την ολοκλήρωση του έργου εντός των χρονοδιαγραμμάτων.
- Διαβάστε εδώ: Τερμάτισε τη σύμβαση για αλιευτικό καταφύγιο και Ποταμό Λιοπετρίου ο ΥΠΕΣ-Εξάντλησε κάθε περιθώριο
Αξίζει να αναφερθεί ότι, οι καθυστερήσεις για την αποπεράτωση του έργου προκάλεσαν αλυσιδωτά προβλήματα στην κοινότητα, με τον Αντιδήμαρχο του Λιοπετρίου να κάνει λόγο για τεράστιες επιπτώσεις στους κατοίκους του χωριού.
Όπως ανέφερε στον REPORTER πηγή από το Υπουργείο Εσωτερικών, τα ενδεχόμενα που εξετάζονται για να δοθεί λύση στην προκειμένη περίπτωση είναι τρία, με το Υπουργείο να εξετάζει ενδελεχώς την εξεύρεση της πιο άμεσης και συμφέρουσας λύσης για την ολοκλήρωση του έργου.
Το πρώτο σενάριο είναι να προκηρυχθεί ξανά από την αρχή διαγωνισμός για το εν λόγω έργο, κάτι το οποίο, όπως ανέφερε η αρμόδια πηγή, θα είναι ιδιαίτερα χρονοβόρο ενώ ενδέχεται να έχει αυξημένο κόστος.
Το δεύτερο και πιο απομακρυσμένο σενάριο που εξετάζεται είναι να αναλάβει εξολοκλήρου το έργο το Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως και να προχωρήσει με την υλοποίηση.
Το τρίτο σενάριο, αφορά την αποπεράτωση του έργου μετά από κάποιου είδους απευθείας συμφωνίας μεταξύ του Υπουργείου και των υπεργολάβων, οι οποίοι βρίσκονταν ήδη σε συνεργασία με τον εργολάβο, ώστε ο κάθε ένας να μπορέσει να ολοκληρώσει το κομμάτι που του αναλογεί.
Αυτό φαίνεται να είναι το επιθυμητό ενδεχόμενο μεταξύ των τριών σεναρίων, με το οποίο θα ήθελε να κινηθεί το Υπουργείο Εσωτερικών, μιας και θα μπορούσε να αποτελέσει την πιο άμεση και συμφέρουσα λύση, ωστόσο για να προχωρήσει με την όποια επιλογή, θα πρέπει πρώτα να εξεταστούν όλες οι πτυχές, όπως οι νομικές, σε συνεργασία με τη Νομική Υπηρεσία.
Η ορθότητα της απόφασης του Υπουργείου Εσωτερικών
Σε ό,τι αφορά την καθυστέρηση του έργου, η ορθότητα της απόφασης του Υπουργείου Εσωτερικών για τερματισμό της σύμβασης επιβεβαιώνεται και από τα ευρήματα της σχετικής έκθεσης της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για το ζήτημα προς τον Διευθυντή του Τμήματος Πολεοδομίας και Οικήσεως, κατά την οποία υπέδειξε τις σημαντικές καθυστερήσεις που παρατηρούνταν από τις 14 Απριλίου του 2022, ενώ ηγέρθηκε και η ανάγκη λήψης δραστικών μέτρων προς την πλευρά του εργολάβου και του Μηχανικού.
Συγκεκριμένα, στην επιστολή της η Ελεγκτική αναφέρει πως «μετά τον πρώτο επιτόπιο έλεγχο που διενήργησε η Υπηρεσία μας στο Έργο στις 14.4.2022, υπεδείξαμε με την επιστολή μας στις 28.4.2022 τη σημαντική καθυστέρηση που παρατηρείτο στην πρόοδο υλοποίηση του έργου, την απουσία κινητικότητας λόγω μεμονωμένων πόρων του Αναδόχου, την ανάγκη καθορισμού αυστηρών χρονικών οροσήμων παρακολούθησης του Έργου, με παράλληλη εξέταση εναλλακτικής υλοποιήσιμης λύσης για την ολοκλήρωσή του ή ακόμα και της λύσης εργοδότησης και της ετοιμασίας ενδιάμεσης Έκθεσης Αξιολόγησης του Αναδόχου».
Όπως ενημέρωσε αρμόδια πηγή τον REPORTER, ο λόγος που η σύμβαση δεν τερματίστηκε νωρίτερα, ήταν λόγω του ότι υπήρχε ακόμη περιθώριο στο πρόγραμμα προς αποπεράτωση του έργου.
Από την πλευρά του ο Αντιδήμαρχος Λιοπετρίου, Μάρκος Κουμής, σε δηλώσεις του REPORTER ανέφερε πως, «ο δρόμος που οδηγεί στον ποταμό είναι κλειστός λόγω των έργων και αυτό προκαλεί κυρίως προβλήματα στους επαγγελματίες ψαράδες, οι οποίοι αδυνατούν να εξασκήσουν το επάγγελμά τους με την κατάσταση που υφίσταται αυτή τη στιγμή.
Οι επαγγελματίες ψαράδες του χωριού αναγκάστηκαν να μεταφέρουν τις βάρκες τους σε άλλα γειτονικά λιμάνια και συγκεκριμένα στην Αγία Νάπα και το Ξυλοφάγου».
Συνεχίζοντας πρόσθεσε πως προβλήματα δημιουργούνται και στους ιδιοκτήτες χώρων εστίασης, αφού το ένα εστιατόριο του χωριού είναι κλειστό τα τελευταία τέσσερα χρόνια, ενώ το δεύτερο υπολειτουργεί, λόγω της υφιστάμενης κατάστασης.
Μετά από ενημέρωση που έλαβαν το μεσημέρι της Τρίτης κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Γεωργίας και Φυσικών Πόρων, ο κ. Κουμής ανέφερε πως, ο Πρόεδρος της Επιτροπής ζήτησε όπως γίνει επανεξέταση του θέματος από τους αρμόδιους, ούτως ώστε να μπορέσει να ολοκληρωθεί το έργο.
«Το Λιοπέτρι αυτή τη στιγμή είναι καζάνι που βράζει και οι κάτοικοι, που είναι οι άμεσα επηρεαζόμενοι, ανησυχούν έντονα με την υφιστάμενη κατάσταση», είπε χαρακτηριστικά ο Αντιδήμαρχος.
Κληθείς να σχολιάσει την απόφαση του Υπουργείο για τερματισμό της σύμβασης από το Υπουργείο, ο ίδιος απάντησε πως, «δεν μπορώ να κρίνω την απόφαση του Υπουργείου λόγω του ότι μπορεί να ήταν και η σωστή λύση στο τέλος της ημέρας.
Το να είχαμε τον ίδιο εργολάβο και να προχωρούσαμε με τους ίδιους ρυθμούς, ίσως να μην ήταν έτοιμο σε δύο ή τρία χρόνια. Εάν αναλογιστεί κάποιος ότι μέσα σε τέσσερα χρόνια υλοποιήθηκαν περίπου τα 2/3 του έργου, το 1/3 που απομένει μπορεί να ήθελε ακόμη δύο για να ολοκληρωθεί. Εάν το Υπουργείο έχει κάποια άλλη λύση υπόψιν του, να το αναθέσει ίσως σε κάποιον άλλον που να μπορεί να προχωρήσει το έργο και να το ολοκληρώσει σε έξι μήνες για παράδειγμα, σίγουρα θα αποτελέσει καλύτερη επιλογή».
Επισημαίνεται πως, συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Γεωργίας, η οποία συνήλθε λίγο μετά την επίσημη ανακοίνωση του Υπουργείου Εσωτερικών για την απόφαση τερματισμού του συμβολαίου με τον ανάδοχο του έργου, τα μέλη της Επιτροπής επέρριψαν ευθύνες σε όλους τους εμπλεκόμενους και ζήτησαν αφενός να εξεταστούν επιλογές για ταχύτατη ολοκλήρωση του έργου, αφετέρου να εφαρμοστούν μέτρα άμβλυνσης των οικονομικών επιπτώσεων στους ντόπιους επαγγελματίες.
Μάλιστα, ο Πρόεδρος της Επιτροπής και Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Γιαννάκης Γαβριήλ, σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρίαση ανέφερε ότι βρέθηκαν προ τετελεσμένων με την απόφαση του Υπουργείου για τερματισμό του Συμβολαίου. «Ζητήσαμε άμεση ολοκλήρωση του έργου ανεξάρτητα με το ποιος και πόσες ευθύνες φέρει, γιατί φέρουν όλοι οι εμπλεκόμενοι ευθύνες για τη μη υλοποίηση του έργου», είπε, προσθέτοντας ότι κάλεσαν ως Επιτροπή τον πολιτικό προϊστάμενο να εξεύρει λύση για άμεση υλοποίηση του έργου.
«Θέλω να πιστεύω ότι θα επικρατήσει συναίνεση και με αυτό τον τρόπο θα σταματήσουν να ταλαιπωρούνται οι εστιάτορες και οι ψαράδες στην περιοχή του ποταμού Λιοπετρίου», πρόσθεσε, επισημαίνοντας ότι για τέσσερα χρόνια μένουν χωρίς εισόδημα οι ψαράδες και ένα εστιατόριο παραμένει κλειστό λόγω έλλειψης πρόσβασης, ενώ η εκτελεστική εξουσία δεν αναλαμβάνει ευθύνες.
Σε αυτό το πλαίσιο, όπως είπε, ζητήθηκε από το Τμήμα Αλιείας να βρει τρόπους στήριξης για τους ψαράδες, ώστε να αμβλυνθεί το κόστος που πληρώνουν.
- Διαβάστε εδώ: Επέρριψε ευθύνες σε όλους η Επιτροπή Γεωργίας για τον ποταμό Λιοπετρίου-Ζήτησε να εξεταστούν οι επιλογές
Υπενθυμίζεται ότι, αφού ο Κωνσταντίνος Ιωάννου διαπίστωσε ότι οι αρμόδιοι δεν προλαβαίνουν την προθεσμία του Ιανουαρίου, για παράδοση του έργου, προέβη σε τερματισμό της σύμβασης, ενώ σε ανακοίνωσή του, το Υπουργείο ανέφερε ότι «οι εργασίες για την πρώτη φάση του Έργου, σύμφωνα με τη σύμβαση, ξεκίνησαν στις 18 Σεπτεμβρίου 2020, με συμβατική ημερομηνία ολοκλήρωσης στις 18 Μαρτίου 2023, σύνολο διάρκειας 30 μήνες, έναντι ποσού €8.117.000. Μετά από εξασφάλιση σημαντικού αριθμού δικαιολογημένων εγκρίσεων από την ΤΕΑΑ και την ΚΕΑΑ για παράταση χρόνου, συνολικά 22 μήνες πρόσθετα του αρχικού συμβατικού χρόνου, η ημερομηνία ολοκλήρωσης του Έργου μετατέθηκε στις 14 Ιανουαρίου 2025».
Όπως ανέφερε το Υπουργείο, παρά τις πολλαπλές ειδοποιήσεις προς τον εργολάβο και τον Μηχανικό του Έργου, για να τηρηθούν οι συμβατικές τους υποχρεώσεις και να ληφθούν όλα τα αναγκαία μέτρα για επίσπευση των εργασιών, τόσο ο εργολάβος όσο και ο Μηχανικός δεν τήρησαν τις δεσμεύσεις που δόθηκαν, προσθέτοντας παράλληλα πως, «αντίθετα, ο εργολάβος και ο μηχανικός κατά καιρούς αξίωναν υπερβολικές απαιτήσεις, μη συμμορφούμενοι με τις υποχρεώσεις τους, με αποτέλεσμα να παρατηρούνται τεράστιες καθυστερήσεις στην αποπεράτωση του Έργου, να μην τηρούνται οι όροι, οι προδιαγραφές και οι διαδικασίες, να μην διασφαλίζεται η ποιότητα των εργασιών και να παρέρχονται τα χρονοδιαγράμματα για εξασφάλιση της συγχρηματοδότησης».
Ως αποτέλεσμα, υπέδειξε το Υπουργείο, «το Έργο που βρισκόταν πριν έναν χρόνο στο 50% του βαθμού υλοποίησης, να βρίσκεται σήμερα μόλις στο 55%, να παρατηρούνται σοβαρά ζητήματα συνεργασίας του εργολάβου με τους υπεργολάβους και, συνεπώς, να μην υπάρχει δυνατότητα ολοκλήρωσής του εντός των καθορισμένων χρονοδιαγραμμάτων».
Όπως υποδεικνύει, «καθίσταται σαφές από τα πιο πάνω δεδομένα πως η Αναθέτουσα Αρχή έχει εξαντλήσει όλα τα περιθώρια και έχει δώσει πέραν του δέοντος πίστωση χρόνου, δείχνοντας καλή πίστη και ανοχή στις υποσχέσεις του εργολάβου, τη στιγμή που εκ μέρους του δεν έχει επιτευχθεί οποιοδήποτε ορόσημο καθ’ όλη τη διάρκεια του Έργου.
Αξιολογώντας τα γεγονότα και διαπιστώνοντας ότι πρακτικά είναι ανέφικτο να καλυφθεί η μεγάλη καθυστέρηση που υπάρχει στο Έργο, σε μια προσπάθεια μετριασμού των συνεπειών και των ζημιών που προκαλεί η διαχρονική μη συμμόρφωση του εργολάβου και του Μηχανικού του Έργου, με οδηγίες του Υπουργού Εσωτερικών, το ΤΠΟ προχώρησε την περασμένη βδομάδα σε λύση της εργοδότησης του εργολάβου και του Μηχανικού εξ υπαιτιότητάς τους και λόγω μη τήρησης των συμβατικών τους υποχρεώσεων».