Οι «προσφορές», ο αθέμιτος ανταγωνισμός που δημιουργούν οι λίγοι και οι επιπτώσεις στην Black Friday
Μάριος Ιωάννου 06:30 - 10 Νοεμβρίου 2024
Σοβαρό ζήτημα που αμαυρώνει τη συνολική εικόνα του λιανεμπορίου παραμένουν οι αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, τις οποίες υιοθέτησαν στο παρελθόν, αλλά και εξακολουθούν να εφαρμόζουν μία μειοψηφία εμπόρων.
Εκτός από κερδοσκοπία εις βάρος των καταναλωτών, οι οποίοι καθίστανται πλέον καχύποπτοι στο άκουσμα προσφορών και εκπτώσεων, τόσο σε υπεραγορές καθ' όλη τη διάρκεια της χρονιάς όσο και σε άλλα εμπορικά καταστήματα σε περιόδους εκπτώσεων, όπως η Black Friday, τέτοιου είδους φαινόμενα δημιουργούν ταυτόχρονα άνισο ανταγωνισμό εις βάρος των επιχειρήσεων.
Ξεκάθαρος οδηγός που κατοχυρώνει τους καταναλωτές
Ο «οδηγός επιχειρήσεων για πρακτικές προσφορών για εκπτώσεων», ο οποίος συντάχθηκε από την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή και εκδόθηκε τον περασμένο Ιούνιο, αποτελεί εξειδικευμένο εργαλείο ενημέρωσης των καταναλωτών για τα δικαιώματά τους και καθοδήγησης των επιχειρήσεων για τις πρακτικές που καλούνται να εφαρμόσουν σχετικά με την προώθηση των προϊόντων τους, χωρίς να αφήνει γκρίζες ζώνες ή σκιές όσον αφορά την εφαρμογή της νομοθεσίας.
Ωστόσο, ορισμένοι λιανέμποροι φαίνεται να εξακολουθούν να προχωρούν σε αθέμιτες πρακτικές, παραπλανώντας ουσιαστικά τους καταναλωτές, μιας και επικαλούνται προσφορές ή εκπτώσεις, οι οποίες δεν φτάνουν στην ολότητά τους στον τελικό καταναλωτή.
- Διαβάστε εδώ: Ισχυρό πλαίσιο για προσφορές και εκπτώσεις-Αποφυγή αθέμιτων εμπορικών πρακτικών και τέρμα στις σκιές
Σύγκριση και επιβεβαίωση των προσφορών 1+1
Κληθείς να σχολιάσει τα φαινόμενα που παρατηρούνται σε ορισμένες υπεραγορές, στις οποίες ενώ προωθούνται προσφορές 1+1 σε συσκευασίες, εντούτοις δεν προσφέρεται η δυνατότητα σύγκρισης τιμής με τη μονάδα (μία συσκευασία), ο γενικός γραμματέας του ΠΑΣΥΛΕ, Μάριος Αντωνίου τόνισε στο InBusinessNews ότι οι λιανέμποροι οφείλουν να έχουν στη διάθεση των καταναλωτών την αντίστοιχη συγκρίσιμη μονάδα για να είναι σε θέση να προχωρούν στις απαραίτητες συγκρίσεις τιμών και να υπάρχουν ξεκάθαρα κριτήρια για το κατά πόσο μία προσφορά είναι όντως ωφέλιμη για τους καταναλωτές.
- Διαβάστε εδώ: Έτσι θα πρέπει να ενημερώνουν οι επιχειρήσεις για τις εκπτώσεις...Ο νέος οδηγός με πρακτικά παραδείγματα
«Ο οδηγός που ετοιμάστηκε από την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή, με αναλυτικές οδηγίες, δεν αφήνει περιθώρια για παρανομίες, καθώς έχει ως στόχο την ομοιόμορφη λειτουργία της αγοράς και να αποτρέψει εσφαλμένα συμπεράσματα, στα οποία ενδέχεται να οδηγηθεί ο καταναλωτής.
Δηλαδή, αν επιλέξει μία προσφορά που διαφημίζεται ως 1+1, θα πρέπει αφενός όντως να εξοικονομεί χρήματα και αφετέρου να είναι σε θέση να το επιβεβαιώσει συγκρίνοντας την τιμή της μίας συσκευασίας με τις δύο συσκευασίες της προσφοράς», υπογράμμισε σχετικά.
Τα τσουχτερά πρόστιμα και η Black Friday που παραπαίει
Σημειώνοντας ότι μεμονωμένοι λιανέμποροι δυστυχώς επιδιώκουν την παραπλάνηση του κοινού αμαυρώνοντας έτσι το καλό όνομα του λιανεμπορίου, ο γ.γ. του ΠΑΣΥΛΕ ζήτησε την εντατικοποίηση των επιθεωρήσεων και των ελέγχων, καθώς και την επιβολή τσουχτερών ποινών όταν διαπιστωθούν ξεκάθαρες παραβιάσεις της νομοθεσίας.
Οι αθέμιτες εμπορικές πρακτικές που εφάρμοσε στο παρελθόν μία μειοψηφία λιανεμπόρων ήταν ένας από τους βασικούς λόγους που ο θεσμός της «Μαύρης Παρασκευής του λιανεμπορίου» οδηγήθηκε σταδιακά σε μαρασμό, καθώς χρόνο με τον χρόνο χάνει τη δυναμική του, με αποτέλεσμα οι καταστηματάρχες να κρατούν μικρό καλάθι και χαμηλές προσδοκίες όσον αφορά την επισκεψιμότητα και τους τζίρους κατά τη φετινή Black Friday.
Το μερίδιο ευθύνης εντοπίζεται στο οργανωμένο λιανικό εμπόριο, μιας και μία μειοψηφία καταστηματαρχών κατάφερε να αμαυρώσει τον τομέα και να προκαλέσει δυσπιστία στο καταναλωτικό κοινό, το οποίο είναι επιφυλακτικό και διερωτάται κατά πόσο όντως υπάρχουν εκπτώσεις ή προσφορές στα προϊόντα που διαφημίζονται.