Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή: Σε ποια προϊόντα αυξήθηκαν οι τιμές και σε ποια μειώθηκαν
InBusinessNews 15:28 - 25 Οκτωβρίου 2024
Η συγκρατημένη αύξηση του πληθωρισμού τον Σεπτέμβριο, κατά 0,7%, σε ετήσια βάση, αντικατοπτρίζεται και στις τιμές των περισσότερων κατηγοριών προϊόντων που καταγράφει το παρατηρητήριο της Υπηρεσίας, σύμφωνα με την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή, εκτός των γεωργικών προϊόντων, τα οποία κατέγραψαν συνολικά αύξηση της τάξης του 3,10%, έναντι του προηγούμενου μήνα και 8% έναντι Σεπτεμβρίου του προηγούμενου έτους.
Ανακοινώνοντας το Παρατηρητήριο Τιμών Καταναλωτικών Προϊόντων για τον μήνα Σεπτέμβριο 2024, η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή (ΥΠΚ) αναφέρει ότι, σε σύνολο 45 κατηγοριών βασικών προϊόντων, 23 κατηγορίες κατέγραψαν αύξηση, εκ των οποίων οι εννέα σε ποσοστό πέραν του 2,0%, 21 κατηγορίες παρουσίασαν μείωση και μία κατηγορία, ο κύλινδρος υγραερίου, καμία μεταβολή.
Η ΥΠΚ αναφέρει πως «η αποτίμηση που γίνεται για τον μήνα Σεπτέμβριο καταδεικνύει ότι η συγκράτηση της αύξησης του ρυθμού πληθωρισμού που καταγράφηκε τον Αύγουστο κατά 1,5%, έναντι 2,1% τον Ιούλιο και 2,7% τον Ιούνιο, συνεχίζεται, με τον ρυθμό πληθωρισμού να περιορίζεται τον Σεπτέμβριο σε ποσοστό 0,7%», σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2023.
Προσθέτει ότι η συγκράτηση της αύξησης οφείλεται βασικά στη μεγάλη μείωση στα πετρελαιοειδή κατά -4,78%, έναντι του προηγούμενου μήνα και -11,40% έναντι Σεπτεμβρίου 2023, αντίθετα με τον πληθωρισμό τροφίμων, ο οποίος έφτασε την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου στο 2,55% έναντι της αντίστοιχης περσινής περιόδου.
Πιο αναλυτικά, σε σχέση με τις σημαντικότερες αυξήσεις τιμών έναντι του προηγούμενου μήνα, η ΥΠΚ αναφέρει ότι τα λαχανικά και χόρτα αυξήθηκαν κατά 9,7% (+6,7% έναντι Σεπτεμβρίου 2023), τα κατεψυγμένα μαλάκια/οστρακοειδή αυξήθηκαν κατά 9,3% (+16,7% έναντι Σεπτεμβρίου 2023), τα μαλακτικά ρούχων κατά 5,1% (+14,1% έναντι Σεπτεμβρίου 2023), το βρεφικό γάλα κατά 3,8% (+0,2% έναντι Σεπτεμβρίου 2023), το λάδι κατά 3,6% (+16,2% έναντι Σεπτεμβρίου 2023), οι ζωμοί κατά 2,7% (+3,8% έναντι Σεπτεμβρίου 2023), τα κατεψυγμένα ψάρια κατά 2,4% (-0,3% έναντι Σεπτεμβρίου 2023), οι βρεφικές τροφές κατά 2,3% (+8,5% έναντι Σεπτεμβρίου 2023), τα απορρυπαντικά ρούχων κατά 2,3% (-1,8% έναντι Σεπτεμβρίου 2023) και τα μπισκότα αυξήθηκαν κατά 1,9% (+3,2% έναντι Σεπτεμβρίου 2023).
Εξάλλου, μείωση τιμών έναντι του προηγούμενου μήνα, σύμφωνα με την ΥΠΚ, κατέγραψαν 25 κατηγορίες με σημαντικότερες το φρέσκο κρέας κατά -3,9% (+2,0% έναντι Σεπτεμβρίου 2023), οι βρεφικές πάνες κατά -2,9% (+5,7% έναντι Σεπτεμβρίου 2023), τα δημητριακά προγεύματος κατά -2,6% (+3,5% έναντι Σεπτεμβρίου 2023), η ζάχαρη κατά -2,1% (-19,6% έναντι Σεπτεμβρίου 2023), τα κατεψυγμένα ψάρια πανέ & προψημένα κατά -1,7% (-10,9% έναντι Σεπτεμβρίου 2023), τα κατεψυγμένα ζυμαρικά κατά -1,6% (-8,0% έναντι Σεπτεμβρίου 2023) και το αλεύρι κατά -1,7% (-3,0% έναντι Σεπτεμβρίου 2023).
Επιπρόσθετα, η ΥΠΚ αναφέρει πως «δεδομένης της απόφασης για επαναφορά του μέτρου του μηδενικού συντελεστή ΦΠA, συνεχίζει καθ’ όλη τη διάρκεια του Οκτώβρη εντατικά τους ελέγχους της αγοράς, έτσι ώστε να καταγράψει τις τιμές και τυχόν αυξήσεις πριν την εκ νέου εφαρμογή του μέτρου σε συγκεκριμένα προϊόντα ήτοι παιδικές πάνες, πάνες ενηλίκων, παιδικό γάλα, είδη γυναικείας υγιεινής και φρούτα και λαχανικά».
Συγκεκριμένα, η Υπηρεσία αναφέρει πως καταγράφει τις τιμές 56 προϊόντων από όλες τις κατηγορίες σε έντεκα διαφορετικές υπεραγορές παγκύπρια.
Η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή διευκρινίζει ότι τα Παρατηρητήρια Τιμών ετοιμάζονται αποκλειστικά για σκοπούς πληροφόρησης των καταναλωτών και σε καμία περίπτωση δεν αποτελούν συμβουλές.
Προσθέτει ότι «τα Παρατηρητήρια Τιμών δεν προορίζονται και ούτε μπορούν να υποκαταστήσουν την έρευνα αγοράς που πρέπει να κάνει ο κάθε καταναλωτής βάσει των δικών του προτιμήσεων, δεδομένων και αναγκών, ούτε αποσκοπούν να υποδείξουν στους καταναλωτές τα σημεία πώλησης που θα επιλέξουν ή συγκεκριμένα προϊόντα».
Η Υπηρεσία σημειώνει επίσης ότι κάποια από τα προϊόντα που περιλαμβάνονται στο Παρατηρητήριο υφίστανται ποιοτικές διαφορές, οι οποίες δεν μπορούν να καθοριστούν και «για τον σκοπό αυτό, παροτρύνει τους καταναλωτές όπως κάνουν ουσιαστική έρευνα αγοράς πριν προχωρήσουν σε αγορές, λαμβάνοντας υπόψη τα αποτελέσματα του συγκεκριμένου Παρατηρητηρίου».