Βέλγιο: Ο πληθωρισμός πέφτει αλλά οι τιμές στα τρόφιμα δεν επανέρχονται στα προηγούμενα επίπεδα
InBusinessNews 09:52 - 05 Ιανουαρίου 2024
Επιβράδυνση σημειώνει ο πληθωρισμός των τροφίμων στο Βέλγιο σύμφωνα με έρευνα της ένωσης προστασίας καταναλωτών της χώρας, «Testachats”, που μετρά τις τιμές στα σούπερ μάρκετ, ωστόσο οι τιμές δεν επιστρέφουν στα επίπεδα που είχαν το 2021 πριν την έκρηξη της ακρίβειας.
Η ένωση προστασίας καταναλωτών συνέκρινε τις τιμές περισσότερων από 3.000 προϊόντων που πωλήθηκαν σε επτά αλυσίδες σούπερ μάρκετ (Colruyt, Delhaize, Carrefour, Aldi, Lidl, Cora και Albert Heijn). Αυτό το «σούπερ καλάθι αγορών» αυξήθηκε κατά 8,1% το Δεκέμβριο του 2023. Τον Νοέμβριο του 2023, ο πληθωρισμός των τροφίμων εξακολουθούσε να είναι 9,4% και, πριν από ένα χρόνο, το Δεκέμβριο του 2022, πάνω από 20%.
Σε σύγκριση με πέρυσι τα λαχανικά αυξήθηκαν κατά 20%. Αυτό οφείλεται κυρίως στην αύξηση των τιμών στα κρεμμύδια (+46%), στα καρότα (+28%) και στις πατάτες (+21%).
Αύξηση 9% καταγράφεται κατά μέσο όρο για τα είδη παντοπωλείου. Μεταξύ των μεγαλύτερων αυξήσεων είναι το Κέτσαπ (+31%), η μουστάρδα (+26%), το κονσερβοποιημένο καλαμπόκι (+24%) και ο πουρές ντομάτας (+18%)
Η τιμή των γαλακτοκομικών αυξήθηκε συνολικά κατά 5%, αλλά τα τυριά αυξήθηκαν κατά μέσο όρο 8%. Η μοτσαρέλα (+15%) πρωτοστατεί σε αυτή την κατηγορία.
Τα κατεψυγμένα προϊόντα κατέγραψαν αύξηση της τιμής τους κατά 10% κατά μέσο όρο.
Τα προϊόντα καθαρισμού είναι επίσης ακριβότερα, με αξιοσημείωτη αύξηση 24% για τα καθαριστικά πολλαπλών χρήσεων. Τα προϊόντα υγιεινής παρουσιάζουν σχετική αύξηση (+6%), με σημαντική αύξηση για τα αποσμητικά σπρέι (+19%).
Ταυτόχρονα, κάποια προϊόντα που πωλούνται σε σούπερ μάρκετ στο Βέλγιο σημείωσαν πτώση των τιμών τους σε σύγκριση με πέρυσι. Αυτό ισχύει για το μοσχαρίσιο κρέας (-6%), το μυρωδικό βούτυρο (-6%), τις πιπεριές (-4%), το γιαούρτι (-2%).
Από τον Μάρτιο του 2022, οι τιμές των φυτικών ελαίων έχουν πέσει, για παράδειγμα, κατά 51%. Αλλά παραδόξως, τα τηγανέλαια έχουν γίνει πιο ακριβά κατά μέσο όρο κατά 37%.
Η ζάχαρη αυξήθηκε σημαντικά κατά 49%, επηρεάζοντας τις τιμές προϊόντων όπως η μαρμελάδα φράουλα (+15%).
Σύμφωνα με το «Testachats” η τάση τους τελευταίους δώδεκα μήνες είναι πτωτική, όμως οι τιμές παραμένουν σημαντικά υψηλότερες από τον Δεκέμβριο του 2021. Η μέση αύξηση από το Δεκέμβριο του 2021 είναι 29%. Σε δύο χρόνια, τα προϊόντα που παρουσίασαν τις μεγαλύτερες αυξήσεις είναι το κέτσαπ (+82%), τα κρεμμύδια (+81%), η μουστάρδα (+78%), τα καρότα (+58%), οι κατεψυγμένες πατάτες (+ 57%), το τυρί γκούντα (+55%), οι κονσέρβες λουκάνικων (+55%) και τα προϊόντα από χαρτί (χαρτί υγείας, χαρτοπετσέτες, χαρτομάντιλα) (+54%).