Το «τσουνάμι» στην Ερυθρά σκεπάζει και την Κύπρο-Αυξήσεις και καθυστερήσεις στο λιανεμπόριο

Όσο κλιμακώνονται οι επιθέσεις κατά της εμπορικής ναυτιλίας στην Ερυθρά Θάλασσα από τις δυνάμεις των Χούθι στην Υεμένη, τόσο εντείνεται η ανησυχία για τις ναυτιλιακές εταιρείες που αποφεύγουν τη συγκεκριμένη διαδρομή προς τις ευρωπαϊκές χώρες, με αποτέλεσμα να κατευθύνουν τα πλοία τους περιμετρικά της Αφρικής, έτσι ώστε να φθάσουν σε αγορές της Ευρώπης και Αμερικής.

Γεγονός, το οποίο αυξάνει από τη μια το κόστος, και από την άλλη τον χρόνο μεταφοράς των εμπορευμάτων, κάτι που αναμένεται να έχει αντίκτυπο φυσικά και στην εγχώρια κυπριακή αγορά, καθώς λόγω της τεράστιας διαδρομής που αναγκάζονται πλέον να πραγματοποιούν τα πλοία που μεταφέρουν εμπορεύματα, πρόκειται να υπάρξουν αυξήσεις στις τιμές συγκεκριμένων προϊόντων, που εισάγονται από τις αγορές της Ασίας.

Σημειώνεται ότι οι Χούθι, έχοντας στη διάθεσή τους σήμερα ρουκέτες, πυραύλους, αλλά και σύγχρονα drone, απειλούν την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα με διαρκείς επιθέσεις που ξεκίνησαν αρχικά εναντίον ισραηλινών στόχων και στην παρούσα φάση, επεκτείνονται αδιακρίτως εναντίον εμπορικών πλοίων που εισέρχονται στην Ερυθρά Θάλασσα, με προορισμό την διώρυγα του Σουέζ, αφού θεωρούν ότι είτε είναι ισραηλινών συμφερόντων, είτε μεταφέρουν προϊόντα από και προς το Ισραήλ.

Αξίζει να αναφερθεί ότι σήμερα, από την Διώρυγα του Σουέζ, εξυπηρετείται σχεδόν το 12% του παγκόσμιου εμπορίου και το γεγονός ότι μετά τις επιθέσεις των Χούτι μεγάλες εταιρείες υποχρεώνονται να ακολουθήσουν άλλες διαδρομές, προκαλεί αλυσιδωτά προβλήματα στην αγορά, με τους αρμόδιους φορείς να κρούουν τον κώδωνα κινδύνου, για τις επιπτώσεις που θα υπάρξουν στο επόμενο χρονικό διάστημα.

Η ανησυχία για τις επιπτώσεις στην Κύπρο

Η επικρατούσα κατάσταση με τις επιθέσεις εναντίον εμπορικών πλοίων ανησυχεί τους εμπλεκόμενους φορείς, με τον γενικό γραμματέα του Παγκύπριου Συνδέσμου Λιανικού Εμπορίου(ΠΑΣΥΛΕ), Μάριο Αντωνίου, να εκτιμά πως, «πολύ σύντομα και μέχρι το τέλος του τρέχοντος μήνα, το αργότερο πρώτη βδομάδα Φεβρουαρίου, θα προκύψουν κάποιες αυξήσεις σε κατηγορίες προϊόντων».

Όπως ανέφερε μιλώντας στο InBuninessNews ο κ. Αντωνίου, «τη δεδομένη στιγμή, τουλάχιστον σε προϊόντα πρώτης ανάγκης, όπως είναι τα τρόφιμα θα είναι σε λιγότερο βαθμό γιατί δεν υπάρχουν μεγάλες εισαγωγές τροφίμων από Ανατολή.

Από την έκρυθμη κατάσταση όμως, επηρεάζονται κυρίως άλλες κατηγορίες του λιανικού εμπορίου, όπως είδη ένδυσης, υπόδησης, έπιπλα, εργαλεία, ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές. Όλα αυτά τα προϊόντα, εισάγονται από χώρες της Ανατολής και ήδη μέσα στις τελευταίες τρεις εβδομάδες, έχουν διπλασιαστεί οι τιμές μόνο των εμπορευματοκιβωτίων», εξήγησε.

Πιο συγκεκριμένα, εκεί που ένα εμπορευματοκιβώτιο θα μεταφερόταν προς Κύπρο με κόστος στα 1.800 ευρώ, η τιμή του εκτοξεύθηκε σήμερα στις 4.500 ευρώ. Έτσι, η εκτίμηση που υπάρχει, είναι ότι εάν συνεχίσει η έκρυθμη κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα, τότε θα εκτοξευθούν περαιτέρω οι τιμές των εμπορευματοκιβωτίων.

«Ένα πλοίο που αναγκάζεται να αλλάξει διαδρομή λόγω του ότι δεν μπορεί να περάσει από την Ερυθρά Θάλασσα και τη διώρυγα του Σουέζ, χρειάζεται κατά μέσο όρο δώδεκα ημέρες για να φθάσει στον προορισμό του και άλλες δώδεκα ημέρες για να επιστρέψει στην αφετηρία του. Όπως αντιλαμβάνεστε, είναι ένα τεράστιο χρονικό διάστημα, όπου αυτό συνεπάγεται με αυξημένα κόστη», πρόσθεσε ο κ. Αντωνίου.

Ένα από τα προβλήματα που ενδεχομένως να υπάρξουν πέραν από την αύξηση του κόστους, είναι και οι καθυστερήσεις στην άφιξη των προϊόντων και η συνεπαγόμενη διοχεύτευση τους στην αγορά, κάτι που σημαίνει και ελλείψεις.

Όπως εξηγεί ο γενικός γραμματέας του Παγκύπριου Συνδέσμου Λιανικού Εμπορίου, «η μόνη διέξοδος, είναι ο κάθε έμπορος ένεκα της όλης κατάστασης και βλέποντας τον πιθανό κίνδυνο, να προχωρήσει σε μεγαλύτερη παραγγελία προϊόντων, για να διασφαλίσει αποθέματα.

Ωστόσο, για να το κάνει κάποιος έμπορος αυτό, θα πρέπει να έχει και τους διαθέσιμους πόρους. Είναι κρίμα και λυπηρό αυτό που συμβαίνει, καθώς εκεί που ομαλοποιήθηκε η κατάσταση και επανήλθε σε μια κανονικότητα η εφοδιαστική αλυσίδα, η τεταμένη κατάσταση προκαλεί νέα δεδομένα. Τα προβλήματα θα είναι αλυσιδωτά, καθώς από τη μια εκτοξεύονται τα κόστη των εμπόρων που εισάγουν και από την άλλη τίθεται θέμα καθυστερήσεων».

Δεν θα είναι το ίδιο με την πανδημία του κορωνοϊού

Την ίδια ώρα, στην εκτίμηση ότι οι αυξήσεις που θα παρατηρηθούν δεν θα είναι πανομοιότυπες με αυτές που είχαν παρατηρηθεί κατά τη διάρκεια του κορωνοϊού, προχώρησε ο γενικός διευθυντής της ΟΕΒ, Μιχάλης Αντωνίου, ο οποίος ανέφερε ότι, «δεν πρόκειται να βιώσουμε ξανά επίπεδα πληθωρισμού που είχαμε στη διάρκεια της πανδημίας και της αναστάτωσης της εφοδιαστικής αλυσίδας, με τα γεγονότα όπου σχετίζονταν με την πανδημία.

Όσο πιο γρήγορα όμως τελειώσει αυτή η ανωμαλία και αποκατασταθεί η φυσιολογική ναυσιπλοΐα από τα στενά της Ερυθράς Θάλασσας και της διώρυγας του Σουέζ, τόσο το καλύτερο για όλους μας καθώς είναι ένα ζήτημα το κόστος της μεταφοράς».

Παράλληλα ο κ. Αντωνίου, εκτίμησε πως οι επιπτώσεις των όσων συμβαίνουν σήμερα στον κόλπο του Άντεν, θα διαφανούν στις τιμές διαρκών αγαθών, πριν το τέλος Ιανουαρίου, όπου σύμφωνα με τον ίδιο, θα υπάρξουν νέες παραλαβές και παραδώσεις από πλοία που είναι αναγκασμένα να κάνουν τον μεγάλο γύρω της Αφρικής για να φθάσουν στα λιμάνια της Μεσογείου.

«Επειδή αναφερόμαστε σε διαρκή αγαθά, δεν επηρεάζονται τα τρόφιμα και γι’ αυτό τον λόγο δεν αναμένουμε σημαντικές πληθωριστικές πιέσεις», εξήγησε.

Επιπλέον, επειδή υπάρχει ένας υγιής ανταγωνισμός στην Κύπρο, σε ό,τι αφορά το λιανικό εμπόριο, σύμφωνα με τον κ. Αντωνίου, «δεν υπάρχει ευχέρεια να προσθέσουν στο κόστος οι επιχειρηματίες και να προχωρήσουν σε αυξήσεις.

Υπάρχει ένα σημαντικό διάστημα με συγκράτηση των τιμών, αλλά το θέμα είναι να μην διαρκέσει επί μακρόν αυτή ανωμαλία που συμβαίνει με τον πόλεμο που έχει ξεσπάσει, καθώς οι τιμές θα διαφοροποιηθούν προς τα πάνω», κατέληξε.

Δειτε Επισης

Στοχευμένοι έλεγχοι Προστασίας Καταναλωτή σε καταστήματα πώλησης επίπλων
Kiabi: Ετοιμάζει κάθοδο στη Λευκωσία και μεγάλο άνοιγμα στο Mall of Engomi
Μειωμένες οι συνολικές πωλήσεις πετρελαιοειδών-Μικρή άνοδος στην αμόλυβδη βενζίνη
Ξάνθος Σαρρής: Η επέκταση της ΕΥΡΗΚΑ και η επόμενη γενιά
Οι Υπεραγορές Αλφαμέγα ανταμείβουν τους πελάτες τους με πολυτελή πιάτα MasterChef
Το βραβείο Red Dot Design 2024 στο νέο Hyundai Santa Fe
Μειώθηκαν στο μισό τα έσοδα από τη Διώρυγα του Σουέζ
Τα υβριδικά ψαλιδίζουν τα μερίδια αγοράς των βενζινοκίνητων-Οι κορυφαίες μάρκες του τριμήνου
Φέτος το Πάσχα οι προσφορές είναι επικές-Smartphones με €0 αρχικά και €200 έκπτωση
Υπουργείο Εμπορίου: Εφαρμόζονται κανονισμοί για έλεγχο της μεσιτείας όπλων