Πεδίο διαμάχης το e-kalathi που έγινε μπαλάκι και... στη μέση οι καταναλωτές

Σε πεδίο σφοδρής αντιπαράθεσης εξελίσσεται η ψηφιακή πλατφόρμα σύγκρισης τιμών προϊόντων «e-kalathi», την οποία προωθεί το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας.

Την ώρα που η ακρίβεια δείχνει αδιάκοπα και ανελέητα τα δόντια της στους καταναλωτές, οι τσέπες των οποίων σταδιακά αδειάζουν, το αρμόδιο Υπουργείο, η κοινοβουλευτική Επιτροπή, βουλευτές και εμπλεκόμενοι σύνδεσμοι, επιδίδονται σε ένα μπαράζ διαμάχης με εκατέρωθεν αιχμές και επικρίσεις.

Το σήριαλ της αντιπαράθεσης
Έπειτα από μία θυελλώδη συζήτηση, την περασμένη Τρίτη, ενώπιον της Επιτροπής Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας, η οποία έφερε νέα δεδομένα μετά την αλλαγή της θέσης της Επιτροπής Προστασίας Ανταγωνισμού(ΕΠΑ), που πλέον δείχνει να συναινεί στη δημιουργία της εν λόγω πλατφόρμας, βολές εξαπέλυσαν, τόσο ο αρμόδιος υπουργός όσο και ο πρόεδρος της κοινοβουλευτικής Επιτροπής.

Αφενός ο Γιώργος Παπαναστασίου επεσήμανε ότι «ξενίζει» η στάση του προέδρου της Επιτροπής Εμπορίου, ο οποίος, όπως είπε, ήταν το άτομο που προωθούσε το «e-kalathi» επί προηγούμενης Κυβέρνησης.

Παράλληλα, ο υπουργός διερωτώμενος γιατί δεν προχώρησε η κατ’ άρθρο συζήτηση του νομοσχεδίου, τόνισε ότι η συζήτηση «παραπαίει» με τις αντιδράσεις συγκεκριμένων ατόμων, τα οποία, σύμφωνα με τον ίδιο, δεν δρουν προς το συμφέρον του καταναλωτή.

Αφετέρου, ο Κυριάκος Χατζηγιάννης αναφέρθηκε σε «αυταρχισμό» από πλευράς της Κυβέρνησης, η όποια, όπως χαρακτηριστικά επεσήμανε, «θέλει να περάσει εκείνο το οποίο έφερε, απαγορεύει να ακουστούν απόψεις και επιμένει και εμμένει σε ένα πυροτέχνημα χωρίς ουσία».

«Η παρέμβαση στην αγορά»
Στη συνέχεια, σε δηλώσεις του στο InBusinessNews, ο γενικός γραμματέας του ΠΑ.ΣΥ.ΛΕ., Μάριος Αντωνίου, εξέφρασε απορία για τις κατηγορίες περί έλλειψης διαφάνειας, σημειώνοντας ότι στον τομέα των υπεραγορών είναι τόσο οξύς και έντονος ο ανταγωνισμός που δεν χωράνε ούτε μονοπώλια ούτε ολιγοπώλια, ενώ το e-kalathi θα κατευθύνει τους καταναλωτές προς συγκεκριμένες υπεραγορές, κάτι που, όπως είπε, «συνιστά παρέμβαση στην ελεύθερη αγορά και τον ίσο ανταγωνισμό».

Εξάλλου, την περασμένη Πέμπτη, την έντονη απογοήτευση και δυσαρέσκεια του Παγκύπριου Σύνδεσμου Λιανικού Εμπορίου προκάλεσαν οι δηλώσεις του υπουργού Ενέργειας, Εμπορίου & Βιομηχανίας για το «e-kalathi».

Χαρακτηριστικά, ο ΠΑ.ΣΥ.ΛΕ. σημείωσε ότι «ο υπουργός αντί να εγκύψει και να δώσει πραγματικές, στοχευμένες λύσεις σε καταναλωτές και επιχειρήσεις που πλήττονται κυρίως από το κόστος ενέργειας και καυσίμων, η μόνη του έγνοια που του έχει γίνει εμμονή είναι η δημιουργία Πλατφόρμας Σύγκρισης Τιμών Καταναλωτικών Αγαθών».

Την ίδια ώρα, ο Σύνδεσμος υπέδειξε ότι προκαλούνται ερωτηματικά, προβληματισμός και ανησυχία από την αλλαγή της θέσης της ΕΠΑ επί του ίδιου νομοσχεδίου μετά από συνάντησή της με το αρμόδιο Υπουργείο.

«Η διαφάνεια και το δικαίωμα σύγκρισης»
Περνώντας στην αντεπίθεση, ο υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας Γιώργος Παπαναστασίου απέρριψε κατηγορηματικά, τα όποια υπονοούμενα αφήνονται για το πρόσωπό του και το Υπουργείο όσον αφορά στην κατ’ ισχυρισμό παρέμβαση του Υπουργείου σε έναν ανεξάρτητο θεσμό, όπως είναι η Επιτροπή Προστασίας Ανταγωνισμού.

Μεταξύ άλλων, ο υπουργός υπογράμμισε ότι από την πρώτη στιγμή ανάληψης των καθηκόντων του, πρώτο του μέλημα και έγνοια υπήρξε η κατάρτιση στρατηγικής για την εισαγωγή φτηνής ενέργειας, με σκοπό οι επιχειρήσεις να μειώσουν σημαντικά το υψηλό κόστος λειτουργίας τους και οι καταναλωτές να έχουν ουσιαστική μείωση στους λογαριασμούς ηλεκτρισμού.

Αναφερόμενος στο «e-kalathi», εξήγησε ότι η διαφάνεια τιμών και το δικαίωμα σύγκρισης και επιλογής προϊόντων μέσα από την ψηφιακή πλατφόρμα δεν θα λειτουργήσει ως εργαλείο για αντιμετώπιση του πληθωρισμού, αλλά τουλάχιστον οι καταναλωτές θα μπορούν να επιλέγουν εύκολα και γρήγορα, ανάλογα με τις οικονομικές τους δυνατότητες.

«Δεν δεχόμαστε εντολές»
Θέση στη διαμάχη που έχει ξεσπάσει για την ψηφιακή πλατφόρμα παρακολούθησης τιμών προϊόντων πήρε και η Επιτροπή Προστασίας του Ανταγωνισμού, η οποία απέρριψε κατηγορηματικά τα όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας περί παρέμβασης του υπουργού Ενέργειας.

«Η Πρόεδρος και τα Μέλη της Επιτροπής κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους δεν ζητούν ούτε λαμβάνουν εντολές από κρατικό ή οποιονδήποτε άλλο δημόσιο ή ιδιωτικό φορέα», υπογραμμίζεται σε σχετική ανακοίνωση.

Πάντως, το αρμόδιο Υπουργείο και η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή εκφράζουν ισχυρή αποφασιστικότητα για έγκριση του νομοσχεδίου, καθώς πιστεύουν ότι πρόκειται να αποτελέσει ένα εργαλείο που χρειάζεται σήμερα ο καταναλωτής και το οποίο θα του δώσει την ευχέρεια να κρίνει από που θα αγοράσει τα προϊόντα που επιλέγει για το καλάθι του.

Ενδεικτική ήταν η πρόσφατη έρευνα της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή, η οποία κατέδειξε ότι υπήρξαν αποκλίσεις/διαφορές στο σύνολο του καλαθιού αγορών ύψους 30%-40% αναφορικά με ίδια προϊόντα που αγοράστηκαν από διαφορετικές υπεραγορές.

Άλλαξαν νοοτροπία οι καταναλωτές
Το προφανές, όμως, είναι ότι η εκτόξευση του πληθωρισμού και η ραγδαία αύξηση των τιμών σε βασικά καταναλωτικά αγαθά δημιούργησε νέες συνθήκες στην αγορά και καινούργιες συμπεριφορές από πλευράς των καταναλωτών.

Πλέον, οι καταναλωτές γνωρίζουν τις προσφορές και τις εκπτώσεις κάθε υπεραγοράς, πραγματοποιούν εκτενή έρευνα προτού ψωνίσουν και είναι πρόθυμοι να επισκεφθούν ακόμα και 3 ή 4 διαφορετικές υπεραγορές/σημεία πώλησης, προκειμένου να γεμίσουν το καλάθι τους με όσο το δυνατό χαμηλότερο κόστος.

Βασικό κριτήριο για την αγορά ενός προϊόντος αποτελεί για την πλειοψηφία των καταναλωτών το κόστος, ενώ κάθε σεντ δείχνει να έχει σημασία για τις τσέπες τους.

Οι δε υπεραγορές, επιδιδόμενες σε έναν οξύ ανταγωνισμό που έχει καταφέρει σε έναν βαθμό να συγκρατήσει τιμές ή να απορροφήσει μέρος των αυξήσεων, φροντίζουν να αναρτούν σε καθημερινή βάση τις τιμές των προϊόντων στις ιστοσελίδες και στα διαδικτυακά τους καταστήματα, ενημερώνοντας ταυτόχρονα τους καταναλωτές μέσω διαφημιστικών καμπανιών σε ΜΜΕ και social media.

Αχρείαστη η διαμάχη
Η συνέχιση της εφαρμογής του μηδενικού συντελεστή ΦΠΑ σε βασικά καταναλωτικά αγαθά μέχρι το τέλος Απριλίου 2024, με τη συμπερίληψη του καφέ και της ζάχαρης, αποτελεί βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, το οποίο αναμένεται να ανακουφίσει τους καταναλωτές.

Ταυτόχρονα, από πλευράς Μάκη Κεραυνού εκφράστηκε η βούληση και η ετοιμότητα για λήψη πρόσθετων μέτρων κατά της ακρίβειας, τα οποία, όπως υπογράμμισε, θα πρέπει να είναι κυρίως στοχευμένα.

Από την άλλη, με τις τιμές των καυσίμων και του ηλεκτρικού ρεύματος, αλλά και τα δανειστικά επιτόκια να σφυροκοπούν πολίτες και επιχειρήσεις και τις επιδοτήσεις να έχουν τερματιστεί, σε συνδυασμό με τη συνεχή αύξηση των τιμών βασικών προϊόντων που συνθέτουν το καλάθι αγορών, το τελευταίο που φαίνεται να χρειάζονται οι καταναλωτές είναι η αντιπαράθεση μεταξύ θεσμών, αρμοδίων και εμπλεκομένων στο λιανεμπόριο τροφίμων για μία ηλεκτρονική πλατφόρμα παρακολούθησης τιμών.

Δειτε Επισης

Φέτος το Πάσχα οι προσφορές είναι επικές-Smartphones με €0 αρχικά και €200 έκπτωση
Υπουργείο Εμπορίου: Εφαρμόζονται κανονισμοί για έλεγχο της μεσιτείας όπλων
Κλειστά τα γενικά καταστήματα την Πρωτομαγιά-Τι ισχύει για όσους εργαστούν
Έπιπλα Andreotti: Η one-stop-shop επιλογή σου!
Εννέα μνηστήρες για την ανάπτυξη και λειτουργία του e-kalathi-Οι προσφοροδότες και τα ποσά που δήλωσαν
Τα προβλήματα στην εμπορία και προώθηση των κυπριακών κρασιών στην ντόπια και ξένη αγορά
Skybags: Ποιοτική μόδα που στοιχίζει λιγότερα
Κατά παρέκκλιση και στο Υπουργικό τα δύο νέα malls στη Λεμεσό-Το κυκλοφοριακό χάος και οι νέοι κυκλικοί κόμβοι
Τα Beauty Line τιμούν την Ημέρα Γης με την εκστρατεία «Φτιάχνουμε μαζί έναν κόσμο ομορφότερο»
Μ. Παναγίδης: Επιβεβλημένη η τροποποίηση του κανονισμού της Ε.Ε. για την προστασία των καταναλωτών