E-kalathi: «Καθοδήγηση καταναλωτών», στροφή από ΕΠΑ και καταγγελίες που χρήζουν διερεύνησης

Αρκετά παραμένουν τα αγκάθια για την εφαρμογή της ψηφιακής πλατφόρμας καταγραφής και παρακολούθησης τιμών λιανικής πώλησης καταναλωτικών προϊόντων, e-kalathi.

Η συζήτηση επί του νομοσχεδίου συνεχίστηκε χθες ενώπιον της Επιτροπής Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, με την κοινοβουλευτική Επιτροπή να καλεί την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή να συνεχίσει τη διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους συνδέσμους και φορείς.

Καθυστερεί η έγκριση της νομοθεσίας
Το νομοσχέδιο δεν θα προχωρήσει άμεσα προς ψήφιση στην Ολομέλεια, με τον πρόεδρο της Επιτροπής Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, Κυριάκο Χατζηγιάννη να δίνει νέο ραντεβού με τους εμπλεκομένους την ερχόμενη εβδομάδα.

Την ίδια ώρα, η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή διαπιστώνει καθυστερήσεις και χάσιμο χρόνου όσον αφορά την προώθηση και έγκριση της νομοθεσίας, νοουμένου ότι αντί να αρχίσει, όπως αναμενόταν, η κατ’ άρθρον συζήτηση του νομοσχεδίου, εν τέλει δόθηκε και πάλι ο λόγος στους παρευρισκόμενους για να εκφράσουν τις θέσεις τους.

Αλλαγή στάσης από ΕΠΑ
Η...έκπληξη της συνεδρίας ήταν η διαφοροποίηση της στάσης της Επιτροπής Προστασίας Ανταγωνισμού, η νέα ηγεσία της οποίας συναντήθηκε με τον υπουργό Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας, λαμβάνοντας διαβεβαιώσεις για προώθηση των κατάλληλων ενεργειών για εφαρμογή της πλατφόρμας.

Εκπρόσωπος της ΕΠΑ εξήγησε ότι, τόσο τα στοιχεία που θα υποβάλλονται όσο και η πλατφόρμα θα παρακολουθούνται, ενώ από την Επιτροπή ζητήθηκε η γραπτή κατάθεση των απόψεών της επί του νομοσχεδίου.

Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Μάιο είχε λεχθεί εκ μέρους της ΕΠΑ ότι η δημιουργία της ψηφιακής πλατφόρμας ενδεχομένως να δημιουργήσει στρεβλώσεις στην αγορά, επιτρέποντας στις επιχειρήσεις να παρακολουθούν τη συμπεριφορά των ανταγωνιστών τους, κρούοντας παράλληλα τον κώδωνα του κινδύνου για πιθανή συνεννόηση ή σιωπηρή συμπαιγνία των ανταγωνιστών εις βάρος των καταναλωτών.

Διαβάστε εδώ: Γιατί σκαλώνει το «e-kalathi»: Αγκάθια, «αχρείαστος ντόρος» και κίνδυνος καρτέλ

Τόσο μερίδα μελών της κοινοβουλευτικής Επιτροπής όσο και σύνδεσμοι που εμπλέκονται με το λιανεμπόριο εξέφρασαν ανησυχίες και ενδοιασμούς για την εφαρμογή της πλατφόρμας, τονίζοντας ότι η νομοθεσία θα πρέπει να δίνει λύσεις στους καταναλωτές, χωρίς να δημιουργηθεί προβλήματα στον υγιή ανταγωνισμό και την ελεύθερη αγορά.

«Για ποια έλλειψη διαφάνειας μιλάμε; Θα κατευθύνονται οι καταναλωτές»
Οι λιανέμποροι επανέλαβαν την ξεκάθαρη θέση ότι η ηλεκτρονική πλατφόρμα παρακολούθησης τιμών δεν αναμένεται να αποτελέσει εργαλείο με σκοπό την αναχαίτιση της ακρίβειας και την ανακούφιση των καταναλωτών, καθώς οι υπεραγορές αναρτούν σε καθημερινή βάση τις τιμές των προϊόντων στις ιστοσελίδες και στα διαδικτυακά τους καταστήματα, ενώ φροντίζουν να ενημερώνουν τους καταναλωτές μέσω διαφημιστικών καμπανιών σε ΜΜΕ και social media.

Σε δηλώσεις του στο InBusinessNews, ο γενικός γραμματέας του ΠΑΣΥΛΕ, Μάριος Αντωνίου απάντησε στις αιχμές που αφέθηκαν κατά τη διάρκεια της συνεδρίας της κοινοβουλευτικής Επιτροπής για μη τήρηση της διαφάνειας.

«Για ποια έλλειψη διαφάνειας μιλάμε; Στον τομέα των υπεραγορών είναι τόσο οξύς και έντονος ο ανταγωνισμός που δεν χωράνε ούτε μονοπώλια ούτε ολιγοπώλια», είπε, εξηγώντας ότι το e-kalathi θα κατευθύνει τους καταναλωτές προς συγκεκριμένες υπεραγορές.

«Η καθοδήγηση των καταναλωτών σε συγκεκριμένα καταστήματα, η οποία θα γίνεται μέσω της πλατφόρμας αφότου οι καταναλωτές φτιάξουν τη λίστα με τα προϊόντα που θέλουν να αγοράσουν, συνιστά παρέμβαση στην ελεύθερη αγορά και τον ίσο ανταγωνισμό», πρόσθεσε σχετικά, επισημαίνοντας ότι τα στοιχεία που θα υποβάλλονται θα πρέπει να είναι εντελώς ακριβή και να αφορούν προϊόντα του ίδιου γραμμικού κώδικα, προκειμένου να μην υπάρξει σύγχυση ανάμεσα σε προϊόντα παράλληλου εμπορίου και προϊόντα που αντιπροσωπεύονται από τους προμηθευτές.

Οι καταναλωτές ξέρουν
Παράλληλα, τόσο ο ΠΑΣΥΛΕ όσο και οι σύνδεσμοι που εμπλέκονται στο λιανεμπόριο τροφίμων αναφέρθηκαν στο γεγονός ότι εν έτει 2023 και εν μέσω ακρίβειας και πληθωρισμού, οι καταναλωτές δεν ψωνίζουν πλέον στα τυφλά, γνωρίζουν τις προσφορές, πραγματοποιούν ενδελεχή έρευνα προτού ψωνίσουν και είναι πρόθυμοι να επισκεφθούν ακόμα και 3 ή 4 διαφορετικές υπεραγορές/σημεία πώλησης, προκειμένου να γεμίσουν το καλάθι τους με όσο το δυνατό χαμηλότερο κόστος.

Σύμφωνα με τον γ.γ. του Συνδέσμου, φαίνεται να λαμβάνει μεγάλες διαστάσεις η εφαρμογή μίας νομοθεσίας, η οποία δεν εκτιμάται ότι θα καταφέρει να αναχαιτίσει την ακρίβεια. «Εκεί θα πρέπει να ενσκήψει η Κυβέρνηση, στην εξεύρεση λύσεων για αποτελεσματική αντιμετώπιση της ακρίβειας και ανακούφισης νοικοκυριών και καταναλωτών, η αγοραστική δύναμη των οποίων έχει αποδυναμωθεί», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Μάριος Αντωνίου.

Σοβαρές οι καταγγελίες, να υποβληθούν στοιχεία
Ερωτηθείς για τις αναφορές του προέδρου του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών, Μάριου Δρουσιώτη για αύξηση των τιμών σε αρκετά από τα βασικά είδη λίγες μέρες πριν να τεθεί σε ισχύ ο μηδενικός συντελεστής ΦΠΑ, ο κ. Αντωνίου χαρακτήρισε σοβαρότατες τις καταγγελίες, καλώντας τον κ. Δρουσιώτη, σε περίπτωση που έχει αυτά τα στοιχεία, να τα υποβάλει στις αρμόδιες αρχές.

Διαβάστε εδώ: Καταναλωτές: Αύξησαν τις τιμές, λίγο πριν εφαρμοστεί ο μηδενικός ΦΠΑ

«Η καταγγελία είναι σοβαρή και γίνεται λόγος για τεχνητές αυξήσεις, κάτι που προσβάλλει τόσο τους χονδρέμπορους όσο και τους λιανέμπορους. Αν υπάρχουν αυτά τα στοιχεία από πλευράς Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών, θα πρέπει να υποβληθούν άμεσα είτε στην Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή είτε στην ΕΠΑ, προκειμένου να διεξαχθεί άμεσα η διερεύνησή τους», σημείωσε ο γ.γ. του ΠΑΣΥΛΕ, εξηγώντας ότι δεν γίνεται να δημιουργούνται εντυπώσεις χωρίς να υποβάλλονται καταγγελίες με στοιχεία.

Παράλληλα, οι λιανέμποροι διαπιστώνουν διαφορετικές προσεγγίσεις και αναγνώσεις στοιχείων από την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή και τον Σύνδεσμο Καταναλωτή, τα οποία αναπόφευκτα οδηγούν σε σύγχυση τους καταναλωτές.

Δειτε Επισης

Σε λαχανικά, ψάρια και κρέας οι μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών-Μείωση σε κουλούρια, λάδι και αλεύρι
Κρίσιμο βήμα για την αναβάθμιση του «Προμηθέα» σε FSRU... Η επόμενη φάση για την πιστοποίηση του πλοίου
Παγκόσμια έρευνα της PwC: Σχεδόν 3 στους 5 CEOs είναι αισιόδοξοι για την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη
Mall of Cyprus: Ένας χρόνος θετικών αλλαγών μέσω πρωτοβουλιών Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης το 2024
Adonis Heights by Cyfield: Η νέα ανάπτυξη στην καρδιά και στο πιο ψηλό σημείο της Αγλαντζιάς
Εποχή των Παγετώνων: Ένα μοναδικό ταξίδι στην προϊστορία στο Kings Avenue Mall
Pascal: Περαιτέρω επέκταση με δύο νέα campuses στη Λεμεσό για το 2025
Μάριος Χαϊλής: Δυναμική ανάπτυξη για brokerage και online trading το 2025-Οι τρεις στρατηγικοί πυλώνες της Libertex
Ο τραπεζικός τομέας σε κομβικό σταυροδρόμι...Οι «neobanks» και η μεγάλη πρόκληση για τις παραδοσιακές τράπεζες
Μ. Χριστοδουλίδης: Στη Νομική Υπηρεσία το ν/σ για αποκρατικοποίηση του ΧΑΚ-«Πιέζουμε όσο δεν φαντάζεστε»