Πλαφόν στην τιμή του νερού-Ποιους χώρους και ποιες συσκευασίες αφορά

Σε δημόσια διαβούλευση βρίσκεται μέχρι τις 6 Οκτωβρίου 2023 το προσχέδιο νομοσχεδίου για την εισαγωγή πλαφόν στην τιμή του νερού σε χώρους όπου δεν λειτουργεί ο ανταγωνισμός.

Η νομοθεσία παρέχει στον υπουργό Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας τη δυνατότητα καθορισμού ανώτατων τιμών λιανικής πώλησης προϊόντων σε συγκεκριμένα σημεία πώλησης, όπου δεν μπορεί να αναπτυχθεί επαρκής ανταγωνισμός.

Οι συσκευασίες

Τα προϊόντα για τα οποία ο αρμόδιος υπουργός δύναται να καθορίσει ανώτατες τιμές λιανικής πώλησης είναι το εμφιαλωμένο νερό σε συσκευασία των 500 ml εντός ή εκτός ψυγείου, το εμφιαλωμένο νερό σε συσκευασία των 750 ml εντός ή εκτός ψυγείου, όπως επίσης το πόσιμο νερό σε ποτήρι.

Οι χώροι
Οι χώροι/σημεία πώλησης, όπου θα είναι υποχρεωτική η εφαρμογή ανώτατων τιμών λιανικής πώλησης είναι τα αεροδρόμια, τα λιμάνια, οι αθλητικοί χώροι (στάδια, γήπεδα, κλπ), οι κλειστές παραλίες, οι αρχαιολογικοί χώροι (μουσεία και άλλοι χώροι ανεξαρτήτως αν στους χώρους λειτουργεί μουσείο), καθώς επίσης οι κινηματογράφοι και τα θέατρα.

Διευκρινίζεται ότι η εφαρμογή πλαφόν στην τιμή του νερού δεν αφορά χώρους λιανεμπορίου, όπως δηλαδή υπεραγορές και καταστήματα πώλησης τροφίμων.

Οι διευκρινίσεις
Όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο, το οποίο βρίσκεται σε διαβούλευση, οι ανώτατες τιμές πώλησης καθορίζονται μετά από έρευνα της Αρμόδιας Αρχής (διευθυντή της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας και οποιονδήποτε λειτουργό της εν λόγω Υπηρεσίας ή άλλο πρόσωπο ειδικά εξουσιοδοτημένο από αυτόν), λαμβάνοντας υπόψη το κόστος παραγωγής/εισαγωγής, ένα εύλογο ποσοστό για τα λειτουργικά έξοδα και ένα εύλογο ποσοστό κέρδους.

Τόσο οι ανώτατες τιμές πώλησης όσο και τα σημεία πώλησης δύναται να αναθεωρούνται με διάταγμα που εκδίδεται από τον υπουργό.

Οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να τηρούν τιμοκατάλογο σε εμφανές σημείο και άμεσα ορατό από τους πελάτες.

Υπογραμμίζεται επίσης ότι οι ανώτατες τιμές πώλησης αφορούν μόνο όρθιους καταναλωτές, οι οποίοι αυτοεξυπηρετούνται (self service) και όχι καθήμενους καταναλωτές προς τους οποίους παρέχονται υπηρεσίες (παραγγελίες για σερβίρισμα από σερβιτόρους).

Τα πρόστιμα για τους παραβάτες
Πρόστιμα χιλιάδων ευρώ προβλέπονται για όσους δεν συμμορφωθούν με τις υποδείξεις της Αρμόδιας Αρχής και την εφαρμογή της νομοθεσίας.

Συγκεκριμένα, όταν διαπιστωθεί ότι επιχείρηση, εκ προθέσεως ή εξ αμελείας, δεν τηρεί σχετικό τιμοκατάλογο ή/και επιβάλλει ψηλότερες τιμές από τις ανώτατες τιμές πώλησης ή/και υποβάλλει ψευδείς, ελλιπείς, ανακριβείς ή παραπλανητικές πληροφορίες, ή σε περίπτωση που πρόσωπο παρακωλύει ή παρεμποδίζει την Αρμόδια Αρχή κατά την εκτέλεση των καθηκόντων της, ή σε περίπτωση κατά την οποία επιχείρηση παραλείπει να συμμορφωθεί με υποχρέωση που επιβάλλει η νομοθεσία, τότε ο διευθυντής (Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή) έχει την εξουσία να:

  • διατάσσει τον παραβάτη όπως τερματίσει άμεσα την παράβαση και αποφύγει επανάληψή της στο μέλλον,
  • επιβάλλει διοικητικό πρόστιμο, ανάλογα με τη φύση, τη βαρύτητα και τη διάρκεια της παράβασης, ύψους μέχρι €10.000,
  • σε περίπτωση συνέχισης της παράβασης επιβάλλει διοικητικό πρόστιμο μέχρι €1.000), για κάθε μέρα συνέχισης της παράβασης,
  • σε περίπτωση που η παράβαση έχει τερματιστεί, επιβάλλει διοικητικό πρόστιμο ανάλογα με τη φύση, τη βαρύτητα και τη διάρκεια της παράβασης, το οποίο δε ξεπερνά τις €5.000.

Ανοίγει ο δρόμος για άλλα προϊόντα;
Σε πρώτη φάση η Κυβέρνηση επέλεξε το νερό ως το υπ’ αριθμόν ένα αγαθό για την εφαρμογή ανώτατης τιμής πώλησης, ενώ στο επόμενο διάστημα δεν αποκλείεται το μέτρο να επεκταθεί και σε άλλα βασικά καταναλωτικά αγαθά.

Συγκεκριμένα, ερωτηθείς σχετικά το Σάββατο ο διευθυντής της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή, Κωνσταντίνος Καραγιώργης κατά πόσο ενδέχεται να υπάρξει πλαφόν και σε άλλα προϊόντα, εξήγησε ότι η νομοθεσία παρέχει τη δυνατότητα στον υπουργό μέσω διατάγματος να περιλάβει και άλλα προϊόντα.

Πρόσθεσε ακόμα ότι σε πρώτη φάση το αρμόδιο Υπουργείο επικεντρώθηκε στο πλέον αναγκαίο αγαθό, το νερό, προκειμένου να αποφεύγονται φαινόμενα αισχροκέρδειας σε περιοχές όπου δεν λειτουργεί ανταγωνισμός, ενώ σε κατοπινό στάδιο, όταν και εφόσον εγκριθεί η πολιτική αυτή, θα εκτιμηθεί κατά πόσο μπορεί να επεκταθεί και σε άλλα προϊόντα.

Δειτε Επισης

Ετήσια αύξηση 1% στις πωλήσεις πετρελαιοειδών το εξάμηνο
Βάζει πίεση για Great Sea Interconnector η Κομισιόν-Τα θέματα για τα οποία ζήτησε να ενημερωθεί
Δημήτρης Ζόππος: Έρχονται και άλλοι θεσμικοί και ιδιώτες επενδυτές στην 33East
Η κυπριακή startup BRAYN φέρνει επανάσταση στην εκπαίδευση σε μορφή τύπου Netflix
Ραφαέλα Ανδρέου: Η μαθηματικός που ακολούθησε το όνειρό της και έγινε tattoo artist
Μ. Δημοπούλου: Οι στόχοι ESG της Philip Morris και οι στέρεες βάσεις σε θέματα βιωσιμότητας στην κυπριακή αγορά
Κ. Χατζηγιάννης: Να γίνει πιο σοβαρή μελέτη για την ηλεκτρική διασύνδεση, απαράδεκτες οι πιέσεις στην ΡΑΕΚ
Πώς μοιράζεται η πίτα των εξαγωγών-Η δυναμική και η αξία χαλλουμιού και φαρμάκων
Ν. Χριστοδουλίδης: Υπάρχει έρευνα από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, δεν θα κάνει δική της για το τερματικό η Κ.Δ.
Άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρισμού σε ένα χρόνο-Οι δύο πυλώνες που πρέπει να συνδεθούν και ο Great Sea Interconnector