Τι δείχνει η μελέτη αξιολόγησης της ΕΤΕπ για την οικονομική βιωσιμότητα του EuroAsia Interconnector

Από τη μελέτη αξιολόγησης της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων ΕΤΕπ, επιβεβαιώνονται η οικονομική βιωσιμότητα του ηλεκτρικής διασύνδεσης EuroAsia Interconnector και τα σημαντικά θετικά αποτελέσματα που προκύπτουν από την υλοποίησή της, αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο Φορέας Υλοποίησης της Ηλεκτρικής Διασύνδεσης EuroAsia Interconnector, με αφορμή  αναφορές σε ΜΜΕ για τη μελέτη αξιολόγησης της Ηλεκτρικής Διασύνδεσης Κύπρου Ελλάδας, από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ.).

Όπως σημειώνεται, ο Φορέας Υλοποίησης διαπιστώνει με ιδιαίτερη ικανοποίηση, ότι επιβεβαιώνεται, για ακόμη μια φορά, τα σημαντικό κοινωνικό-οικονομικό όφελος που προκύπτει από την υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρος – Ελλάδα (Κρήτη) προς τους καταναλωτές, της τάξης των €300εκ. ετησίως. Αυτό πρακτικά σημαίνει μειωμένους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας, για όλους.

Επίσης επιβεβαιώνεται η καθαρή οικονομική παρούσα αξία του έργου ENPV (Economic Net Present Value) με θετικούς δείκτες που υποδεικνύουν ότι το οικονομικό όφελος που δημιουργεί το έργο προς τους καταναλωτές υπερτερεί του συνολικού κόστους κατασκευής και λειτουργίας.

Ακόμη επιβεβαιώνεται η οικονομική βιωσιμότητα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου Ελλάδας (Κρήτη).

Στην ανακοίνωση αναφέρεται πως παρά την αναγνώριση της οικονομικής βιωσιμότητας και των θετικών οικονομικών δεικτών της ηλεκτρικής διασύνδεσης, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων στο πλαίσιο των διαδικασιών που εφαρμόζει για χορήγηση δανεισμού, συγκρίνει την υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης με άλλες δυνητικές εναλλακτικές.

Στην προκειμένη περίπτωση, ως εναλλακτική επιλογή για την Κύπρο, προτάθηκε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) η μαζική εγκατάσταση μπαταριών, σε όλη την Κύπρο, της τάξης 1350MW και διάρκειας 4 ωρών.

Υπάρχουν όμως σημαντικά τεχνικά σημεία που πρέπει να αναφερθούν ώστε να δοθεί, με διαφάνεια, η πλήρης εικόνα, σημειώνεται. Σε σχέση με τις παραδοχές που έχουν γίνει στη συγκεκριμένη μελέτη, δεν λήφθηκε υπόψη ο συντελεστής μείωσης της απόδοσης των μπαταριών (degradation factor), που συνήθως είναι 2.6% των χρόνο, ενώ θεωρήθηκε ότι οι μπαταρίες αυτές είχαν δείκτη χρήσης 100% ενώ πρακτικά ο δείκτης αυτός είναι 90%.

Επιπλέον η διάρκεια ζωής των μπαταριών είναι 15 χρόνια σε σύγκριση με 40/50 χρόνια που είναι η διάρκεια ζωής της ηλεκτρικής διασύνδεσης. Για τον λόγο αυτό θα έπρεπε στην μελέτη να υπολογιστεί η μαζική αντικατάσταση των μπαταριών μέχρι και 3 φορές (αντί για 2 που υπολογίστηκε) ώστε να επέλθουν αντίστοιχα οικονομικά οφέλη με αυτά της ηλεκτρικής διασύνδεσης.

Σε περίπτωση σοβαρής βλάβης ή ολικής σβέσης του συστήματος - blackout, οι μπαταρίες μπορούν να τροφοδοτήσουν με ενέργεια το ηλεκτρικό σύστημα της Κύπρου μόνο για τέσσερεις ώρες, και αυτό εάν είναι πλήρως φορτισμένες τη συγκεκριμένη στιγμή, σε αντίθεση με την Ηλεκτρική Διασύνδεση που μπορεί να προσφέρει άμεση, συνεχή και αδιάλειπτη παροχή ηλεκτρισμού για όσο χρόνο χρειαστεί.

H συγκεκριμένη αξιολόγηση της ΕΤΕπ είναι καθαρά οικονομική και δεν λαμβάνει υπόψη τα σημαντικά ποιοτικά, λειτουργικά και περιβαλλοντικά οφέλη που προκύπτουν από την υλοποίηση της Ηλεκτρικής Διασύνδεσης έναντι της μη συγκρίσιμης λύσης μόνο με εγκατάσταση μπαταριών, συμπληρώνεται και γίνεται αναφορά στον τερματισμό της ενεργειακής απομόνωσης της Κύπρου, έναν στόχο «δεκαετιών για το νησί μας» όπως αναφέρεται, που παραμένει η μόνη ενεργειακά απομονωμένη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Επίσης, σημειώνεται ότι διασφαλίζεται η ενεργειακή ασφάλεια με τη δημιουργία ενός αξιόπιστου ηλεκτρικού διαδρόμου Ισραήλ Κύπρου Ελλάδας – Ευρωπαϊκής Ένωσης, με αμφίδρομη και αδιάλειπτη ροή ενέργειας. Ακόμη, σύμφωνα με τον Φορέας Υλοποίησης, αναδεικνύεται η γεωπολιτική σημασία του έργου σε σχέση με την τριμερή συνεργασία  και τη διασύνδεση της Κύπρου με τα κράτη της περιοχής Ισραήλ, Ελλάδα.

Λέει επίσης ότι διασυνδέεται η Κύπρος με την Ελλάδα και την Ενιαία Ευρωπαϊκή Αγορά ηλεκτρισμού, με αποτέλεσμα τη δημιουργία μίας πραγματικά ανταγωνιστικής αγοράς και τη μείωση του κόστους ηλεκτρισμού προς τον Κύπριο Καταναλωτή. Τέλος, αναφέρει ότι μεγιστοποιείται η  διείσδυση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας για επίτευξη του στόχου της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως προς τις μηδενικές εκπομπές ρύπων διοξειδίου του άνθρακα NetZero και εκπληρώνονται οι των Εθνικοί και Ευρωπαϊκοί Ενεργειακοί στόχοι της Πράσινης Μετάβασης.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση, ο Φορέας Υλοποίησης, μαζί με τους εξειδικευμένους τεχνοοικονομικούς του συμβούλους, αναλύει τις παραδοχές της μελέτης της ΕΤΕπ και θα τα συζητήσει με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων σε συνάντηση τον Σεπτέμβριο. Θα προηγηθεί διαβούλευση με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, την Κυπριακή Κυβέρνηση και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης EuroAsia Interconnector, υλοποιεί την ενεργειακή πολιτική και στόχους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, από την οποία έχει διασφαλίσει χορηγία €757,9 εκ. προστίθεται και αναφέρεται ότι το έργο εμπίπτει και στην πολιτική χρηματοδότησης της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων για την Πράσινη Μετάβαση, έχοντας χρηματοδοτήσει παρόμοια έργα ηλεκτρικών διασυνδέσεων στην Ελλάδα όπως η διασύνδεση Κρήτη-Αττική και της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων.

Παράλληλα με την δυνατότητα επανεξέτασης του αιτήματος χρηματοδότησης προς την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ο Φορέας Υλοποίησης προχωρά με την ολοκλήρωση του χρηματοδοτικού προγράμματος για την κατασκευή του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης, «ενός μεγάλου έργου πνοής για την Κύπρο, την κοινωνία και την οικονομία» καταλήγει η ανακοίνωση.

Δειτε Επισης

Δίωρη συνάντηση Χριστοδουλίδη με τον Κινέζο Πρέσβη για το τερματικό-Ουδέν ανακοινώσιμο
Το πετρέλαιο παίρνει την ανιούσα λόγω θανάτου Ραϊσί και ασθένειας βασιλιά Σαουδικής Αραβίας
Κρίσιμο τετ-α-τετ Χριστοδουλίδη-Γιαντάο για το τερματικό στο Βασιλικό-Νέα «πυρά» από CPP
Υπεράκτια αιολικά: Στο δρόμο για τις πλωτές ανεμογεννήτριες και οι ΗΠΑ
Κόστος ηλεκτρισμού και καυσίμων: Πόσα ξόδεψαν οι εταιρείες το 2023
ΔΣΜΚ: Παραλήφθηκε το πληροφορικό σύστημα λειτουργίας της Ανταγωνιστικής Αγοράς Ηλεκτρισμού
Δίνει την δική της εκδοχή για την «πραγματική» εικόνα η CMC-Ζητά να αποζημιωθεί και όχι να τιμωρηθεί
Βλέπει τον Πρέσβη της Κίνας για το τερματικό ο Χριστοδουλίδης-«Υπάρχει σχέδιο β', το κράτος δεν εκβιάζεται»
Γιώργος Παπαναστασίου για CMC και τερματικό-«Η σιωπή μας να μην θεωρείται αδυναμία»
Το... τερματίζουν οι Κινέζοι για την πλωτή μονάδα-Οι ισχυρισμοί CMC για το FSRU και ποια η πραγματικότητα