Η ψηφιακή επανάσταση και η μετάβαση του τομέα της επικοινωνίας στη νέα digital εποχή
InBusinessNews 06:35 - 14 Αυγούστου 2023
Μπορεί οι εκτιμήσεις για τις τάσεις και τα νέα δεδομένα, αλλά και η φιλοσοφία των μεγάλων εταιρειών επικοινωνίας της Κύπρου να παρουσιάζουν κάποιες διαφοροποιήσεις, υπάρχει, όμως, μια κοινή διαπίστωση, στην οποία προβαίνουν όλοι.
Ποια είναι αυτή; Ότι πέρα από τα όσα προκάλεσε ο covid-τον οποίο ευτυχώς αφήσαμε πίσω-εισήλθαμε στη νέα digital εποχή και στην επανάσταση που έφερε μαζί της σε όλους ανεξαιρέτως τους τομείς.
Ουδέν κακόν αμιγές καλού, σύμφωνα με το αρχαιοελληνικό ρητό, και αυτό είναι κάτι που ταιριάζει απόλυτα στην προκειμένη, καθώς την… κακιά πανδημία, ως φαίνεται, διαδέχονται καλύτερες μέρες, χωρίς αυτό να σημαίνει πως όλα προδιαγράφονται ρόδινα και δίχως προκλήσεις.
Στις αλλαγές που έχουν επέλθει στη σφαίρα της επικοινωνίας, του μάρκετινγκ, της διαφήμισης και των ΜΜΕ, αλλά και στην επόμενη ημέρα, εστιάζουν οι επικεφαλής των αρμόδιων συνδέσμων, καθώς και η πρόεδρος της Αρχής Ραδιοτηλεόρασης, βάζοντας στον παρονομαστή και το καυτό κεφάλαιο της εγκυρότητας στην ενημέρωση.
- Δέσπω Λευκαρίτη, Πρόεδρος, Σύνδεσμος Διαφήμισης-Επικοινωνίας Κύπρου (ΣΔΕΚ)
Ο τομέας της επικοινωνίας αλλάζει διαρκώς. Τα τελευταία χρόνια οι επενδύσεις σε digital Μέσα και κανάλια επικοινωνίας αυξάνονται συνεχώς, οι χρόνοι δημιουργίας και παραγωγής συμπιέζονται, το παραγόμενο προϊόν για τα ψηφιακά ΜΜΕ έχει διαφορετικές παραμέτρους, η στόχευση κοινών μπορεί να είναι πιο εξειδικευμένη.
Στις νέες μεγάλες αλλαγές που αναμένουμε είναι η επίδραση του ΑΙ στα παραπάνω αλλά και στον τρόπο που δουλεύουν οι διαφημιστικές επιχειρήσεις. Ποιες δυνατότητες θα απελευθερώσει, ποιες δεξιότητες και θέσεις θα αντικαταστήσει.
Σύμφωνα με στοιχεία του Statista, στις ΗΠΑ το 2022 το μερίδιο του digital στη συνολική διαφημιστική δαπάνη ήταν 78%. Στην Κύπρο, ειδικά οι μεγάλοι διαφημιζόμενοι, εξακολουθούν να επενδύουν το μεγαλύτερο μέρος της δαπάνης τους σε παραδοσιακά ΜΜΕ, κυρίως στην τηλεόραση, και το μοντέλο αμοιβής των διαφημιστικών επιχειρήσεων απεικονίζει την πραγματικότητα αυτή.
Με δεδομένο, όμως, ότι το digital θα ενισχύσει τα ποσοστά του στα διαφημιστικά μερίδια, η αγορά θα πρέπει να προσαρμοστεί αναλόγως.
Θεωρούμε, επίσης, ότι τα επόμενα χρόνια οι συζητήσεις για το μερίδιο ευθύνης των επιχειρήσεων στην κλιματική αλλαγή θα ενταθούν και οι καταναλωτές θα γίνουν πιο απαιτητικοί όσον αφορά τον τομέα αυτό. Τυχόν ισχυρισμοί από τις επιχειρήσεις για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των προϊόντων τους θα ελέγχονται και θα αμφισβητούνται, ήδη γνωρίζουμε ότι αναμένονται νομοθεσίες για το θέμα από την ΕΕ.
- Χρίστης Λοττίδης, Γραμματέας, Σύνδεσμος Εκδοτών Κύπρου
Το σημαντικότερο διακύβευμα είναι η οριστική αντιμετώπιση των ψευδών ειδήσεων και η θεσμοθέτηση μηχανισμών προστασίας των αναγνωστών από την αυξανόμενη γιγάντωση του φαινομένου.
Η επόμενη μέρα προβλέπεται συναρπαστική, αφού η εξέλιξη της τεχνολογίας κινείται σε απίστευτα γοργούς ρυθμούς και επιτάσσει σε όλους μας την αστραπιαία προσαρμογή μας στα νέα δεδομένα. Η ποιοτική ενημέρωση και η ποιοτική ψυχαγωγία, όμως, δεν έχουν να φοβούνται τίποτα.
- Ρόνα Κασάπη, Πρόεδρος Δ.Σ., Αρχή Ραδιοτηλεόρασης Κύπρου
Η πανδημία είναι μια περίοδος που στιγμάτισε όλους και άλλαξε στάσεις, συμπεριφορές, ακόμα και τον τρόπο επικοινωνίας και έκφρασης. Συνεπώς, το πρώτο δεδομένο που έχει επέλθει στο ραδιοτηλεοπτικό πεδίο είναι ότι, μετά την πανδημία, τα ραδιοτηλεοπτικά Μέσα έχουν να αντιμετωπίσουν και να εξυπηρετήσουν ένα κοινό με νέες ευαισθησίες, αγωνίες και εμπειρίες.
Το ραδιόφωνο και η τηλεόραση αποτέλεσαν κατά την πανδημία το κύριο Μέσο έγκυρης και αντικειμενικής πληροφόρησης του κοινού. Σε αυτό τον ρόλο που κλήθηκαν να επιτελέσουν σε πρωτοφανείς συνθήκες, οι κυπριακοί ραδιοτηλεοπτικοί οργανισμοί ανταποκρίθηκαν επάξια, η Αρχή Ραδιοτηλεόρασης το αναγνώρισε και συνεχάρη όλους.
Το γεγονός αυτό, θέτει ακόμα ένα νέο δεδομένο στο ραδιοτηλεοπτικό πεδίο. Αυτό της σχέσης εμπιστοσύνης που δημιουργήθηκε μεταξύ του κοινού αλλά και της Αρχής με τους ραδιοτηλεοπτικούς οργανισμούς. Μιας σχέσης που αποτελεί πρόκληση για τους ίδιους τους οργανισμούς να τη διαφυλάξουν και να την ενισχύσουν ακόμα περισσότερο.
Ως Αρχή Ραδιοτηλεόρασης συνεχίζουμε να επιδιώκουμε αυτό που θέσαμε από την αρχή της θητείας μας ως όραμα, δηλαδή, τη μεγιστοποίηση του οφέλους από το ραδιόφωνο και την τηλεόραση.
Όπως αυτό κι αν μεταφράζεται και σε όποιον τομέα από τους ακόλουθους μπορεί να αφορά: υγιή ανταγωνισμό, εύρυθμη λειτουργία του ραδιοτηλεοπτικού πεδίου, αύξηση τηλεοπτικών παραγωγών, υψηλή ποιότητα προγραμμάτων, ευρωστία και βιωσιμότητα ραδιοτηλεοπτικών οργανισμών, ικανοποιημένο ραδιοτηλεοπτικό κοινό. Ένα ραδιοτηλεοπτικό πεδίο που να λειτουργεί προς όφελος όλων, οργανισμών και κοινού.
- Δημήτρης Δημητρίου, Πρόεδρος, Κυπριακός Οργανισμός Εκδοτών Διαδικτύου (ΚΟΕΔ)
Αυτό που κατόρθωσε η πανδημία στον τομέα των ψηφιακών Μέσων είναι να συμπυκνώσει μια διαδικασία δέκα ετών σε μόλις δύο χρόνια. Προκάλεσε, δηλαδή, μια επιτάχυνση στις ψηφιακές εξελίξεις, οι οποίες θεωρητικά θα απαιτούσαν περίπου μία δεκαετία για να εκδηλωθούν.
Ένα μεγάλο πλήθος ανθρώπων ενημερώνονταν αποκλειστικά μέσω διαδικτύου, χάρη στον όγκο και την ταχύτητα των πληροφοριών κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Ταυτόχρονα, η πανδημία προκάλεσε την υιοθέτηση επιπλέον ψηφιακών συνηθειών, οι οποίες συνέβαλαν στην ευρεία διάδοση των ψηφιακών Μέσων για διάδραση, ενημέρωση, ψυχαγωγία και εξυπηρέτηση.
Όλα αυτά, σε μεγάλο βαθμό, επιβιώνουν και συνεχίζουν να επηρεάζουν τις συνήθειές μας σήμερα, στην εποχή μετά την covid-19. Πιστεύω ότι η πλήρης ψηφιακή μετάβαση στον τομέα της ενημέρωσης είναι αναπόφευκτη και μόνο θέμα χρόνου για να υλοποιηθεί. Ασφαλώς, δεν αναμένεται να συμβεί κατά τη διάρκεια του 2023-24.
Ωστόσο, ένα αδιαμφισβήτητο γεγονός είναι πως, είτε το αποδεχόμαστε είτε όχι, τα παραδοσιακά εκτυπωμένα Μέσα θα καταστούν σύντομα ανεπαρκή, καθώς το αγοραστικό τους κοινό μειώνεται μέρα με τη μέρα. Προσδοκώ ότι στο επόμενο στάδιο ή στο προσεχές μέλλον θα παρατηρήσουμε μια διαφοροποίηση στην ψηφιακή κοινωνική δικτύωση.
Αυτό οφείλεται στο ότι έχουν ήδη αρχίσει να διαφαίνονται τάσεις αλλαγής στον εν λόγω τομέα, με νέα προϊόντα που προβάλλονται και νέες τεχνολογίες όπως το Metaverse, η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI), η Εικονική Πραγματικότητα (VR) και τα Threads, να κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος.
Αυτές οι εξελίξεις θα έχουν σίγουρα επίπτωση στον χώρο των ψηφιακών Μέσων ενημέρωσης, καθώς όπου βρίσκεται το κοινό, είναι απαραίτητο να βρίσκονται και τα ψηφιακά ΜΜΕ. Η προσαρμογή σε νέα ψηφιακά περιβάλλοντα αποτελεί συνεπώς μια σημαντική πρόκληση για τον ευρύτερο τομέα.
*Το πιο πάνω ρεπορτάζ αποτελεί το εισαγωγικό μέρος του ειδικού αφιερώματος «Communication 2023» του περιοδικού IN Business, τεύχος Αυγούστου.