Γιώργος Τσακκιστός: Δεν θα υπάρξει πλήρης σταθεροποίηση τιμών, στόχος η συγκράτηση των εξόδων

Ο κόσμος του εμπορίου σε διαρκή εναλλαγή προκλήσεων και συνεπώς σε συνεχή ανανέωση στρατηγικών. Πιέσεις από παράγοντες εξωγενείς και ενδογενείς, αυξήσεις κόστους και προσπάθειες για συγκράτηση τιμών άρα και εξόδων, κόντρες επωνύμων και private labels.

Ο καταναλωτής απαιτεί τα καλύτερα από όλους, πόσω μάλλον από τα top FMCG brands, από τα οποία δικαίως αναμένει και top φόρμες, οι οποίες εν πολλοίς διαμορφώνουν το μοντέλο της ευρύτερης αγοράς.

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Προμηθευτών Προϊόντων Ευρείας Κατανάλωσης (ΣΠΠΕΚ), Γιώργος Τσακκιστός, δίδει πολύ παραστατικά την εικόνα που παρουσιάζει σήμερα η αγορά αλλά και τις απαντήσεις στα ερωτήματα που αφορούν στις απαιτούμενες λύσεις.

Ποια είναι τα κύρια θέματα, που απασχολούν σήμερα τους προμηθευτές προϊόντων FMCGs;

Το μεγάλο ζήτημα σήμερα για μας είναι οι συνεχείς αλλαγές των τιμών. Ιδιαίτερα τα επώνυμα προϊόντα δέχονται τις μεγαλύτερες πιέσεις.

Άλλο σημαντικό θέμα είναι οι πιέσεις που έχουν από τα προϊόντα του παράλληλου εμπορίου και τα private label. Τα επώνυμα είδη είναι υποχρεωμένα να έχουν πάντοτε την ίδια ποιότητα και να ακολουθούν μια σειρά διαδικασιών με σοβαρό κόστος, στοιχεία τα οποία δεν έχουν τα άλλα προϊόντα.

Για παράδειγμα, στη βάση των συμβάσεών μας με τις εταιρείες των μαρκών μας, είμαστε υποχρεωμένοι να στηρίζουμε τα brands με marketing που κοστίζει πολύ. Επίσης, έχουμε το κόστος ανακύκλωσης, μέσω της Green Dot, το οποίο δεν πληρώνουν όλοι λόγω ελλιπούς ελέγχου από τις υπηρεσίες του κράτους.

Είναι και το ανθρώπινο δυναμικό ένα από τα θέματα που σας δυσκολεύουν;

Σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού αντιμετωπίζουμε σοβαρά προβλήματα και ιδιαίτερα στα logistics.

Το κυριότερο αφορά στη μη εξεύρεση προσωπικού και στη διαδικασία έκδοσης των επαγγελματικών αδειών που χρειάζονται, όπου παρατηρούνται καθυστερήσεις. Αναντίρρητα είναι μια δουλειά δύσκολη, ωστόσο, πρέπει να εξευρεθούν λύσεις και γι’ αυτό έχουμε αποστείλει σχετικές επιστολές στα αρμόδια υπουργεία.

Ποια η άποψη του συνδέσμου σας για το e-kalathi;

Σε γενικές γραμμές υποδεχόμαστε με ικανοποίηση ό,τι καινούργιο μπορεί να διευκολύνει τον καταναλωτή και είναι αφέλεια αυτό που λέγεται ότι αισχροκερδούμε, καθώς δεν είμαστε οι μόνοι παίκτες στον τομέα μας.

Η αγορά αυτορυθμίζεται μέσω των δικών της κανόνων προσφοράς και ζήτησης. Στηρίζουμε, για παράδειγμα, τις προσπάθειες του κράτους για μηδενικό συντελεστή ΦΠΑ σε βασικά προϊόντα. Από την άλλη, δεν μπορείς να περιμένεις από τις εταιρείες να μην προχωράνε καθόλου σε αυξήσεις στα προϊόντα, αφού όλα έχουν το κόστος τους και εξάρτηση από πολλές αγορές του εξωτερικού. Πιστεύουμε, λοιπόν, ότι το σχετικό νομοσχέδιο για το e-kalathi δεν είναι η λύση για τη συγκράτηση των τιμών.

Ποια προβλήματα θεωρείτε ότι θα φέρει η εφαρμογή του νομοσχεδίου;

Στην περίπτωση που προχωρήσει η νομοθεσία, θα υπάρξει παραπληροφόρηση.

Δηλαδή, μπορεί το προϊόν που θα είναι στο e-kalathi να έχει χαμηλή τιμή, αλλά δεκάδων άλλων κωδικών η τιμή να αυξηθεί με τρόπο που φαίνεται μόνο στο ράφι.

Καθώς, λοιπόν, ο καταναλωτής μπορεί ανά πάσα στιγμή να αλλάξει και brand και υπεραγορά αν θέλει, δεν χρειάζεται με τέτοιες ενέργειες να τον σπρώχνουμε σε συγκεκριμένες κατευθύνσεις, ωθώντας ακόμη και σε αφανισμό μικρών υπεραγορών και προμηθευτών.

Πού πρέπει να εστιαστεί η προσοχή των εταιρειών του κλάδου το επόμενο διάστημα, δεδομένου ότι δεν προβλέπεται σταθεροποίηση τιμών;

Σε επίπεδο τιμών, πλήρης σταθεροποίηση δεν θα υπάρξει. Στόχος όλων μας πρέπει να είναι η συγκράτηση του κόστους και των λειτουργικών εξόδων. Να κρατάμε όσο το δυνατόν πιο σταθερές τις τιμές και να προσπαθούμε να εξυπηρετούμε όπως πρέπει τους καταναλωτές με το σωστό προϊόν στη σωστή τιμή. Προς αυτή την κατεύθυνση στρέφονται και οι ενέργειές μας για ψηφιοποίηση των διαδικασιών συνεργασίας μεταξύ εμπόρων και προμηθευτών.

Γενικότερα, οι εταιρείες που έχουμε επώνυμα προϊόντα θα πρέπει να τα διαφυλάξουμε από τα διάφορα χτυπήματα κι αυτό αποτελεί ύψιστη προτεραιότητά μας.

Πώς θα περιγράφατε τον σημερινό καταναλωτή, τις αλλαγές στη συμπεριφορά του και ταυτόχρονα σ’αυτή των προμηθευτών;

Η μεγάλη αλλαγή στη συμπεριφορά των καταναλωτών, που είναι πλέον πιο ψαγμένοι, έγινε την περίοδο του κορωνοϊού. Τότε είχαν τον χρόνο να δουν, να επιλέξουν και να δοκιμάσουν διάφορα πράγματα. Αυτό έκανε τις εταιρείες πολύ πιο προσεκτικές στις τιμές τους και στις προωθητικές τους ενέργειες. Κύριος στόχος τους είναι να βοηθούν τους καταναλωτές να απολαμβάνουν το προϊόν που τους προσφέρουν συν τοις άλλοις και με προσφορές.

Η πρόκληση του DRS

Το σύστημα DRS για τη διαχείριση ανακυκλώσιμων συσκευασιών είναι ένα ακόμη θέμα που προκαλεί ανησυχίες στην αγορά. Ποια η θέση του ΣΠΠΕΚ;

Αυτή τη στιγμή έχουμε ένα σύστημα με την Green Dot, όπου υπεραγορές και προμηθευτές είμαστε μέτοχοι και συνιδιοκτήτες. Με το προτεινόμενο σύστημα, πρακτικά θα μπει πρόσθετο κόστος στην τιμή προϊόντος, 5 σεντ στη μικρή μπουκάλα και στο τενεκεδάκι και 10 στη μεγάλη. Το ποσό από την αύξηση θα πρέπει να το δίνουμε στην υπεύθυνη εταιρεία του συστήματος.

Αυτή με τη σειρά της θα το επιστρέφει στον καταναλωτή από τη μηχανή επιστροφής της συσκευασίας. Όμως, βάσει έρευνας που κάναμε, 30% των καταναλωτών δεν θα το παίρνουν πίσω, καθώς δεν θα επιστρέφουν τη συσκευασία. Σ’ αυτό συμβάλλει και το γεγονός ότι στην Κύπρο λειτουργεί door- to- door συλλογή συσκευασιών.

Έτσι, από τη μη επιστροφή συσκευασιών υπολογίζεται ότι θα μείνουν στην εταιρεία, που θα υλοποιήσει το σύστημα, 12 εκατ. ευρώ κατά τον πρώτο χρόνο λειτουργίας.

Η δική μας θέση είναι να βοηθήσουμε το υφιστάμενο σύστημα να αναπτυχθεί, για να φτάσει η Κύπρος στο επίπεδο που πρέπει αναφορικά με την ανακύκλωση και να μην έχει κανείς επιπρόσθετο κόστος, που εκ των πραγμάτων θα προκύψει με τη νέα συνθήκη.

Δειτε Επισης

«Ανάβει» το παράνομο εμπόριο αντί να σβήνει το τσιγάρο η υψηλή φορολογία(έρευνα)
Μ. Παναγιώτου: Μεγάλη η ψαλίδα μεταξύ παραγωγού και τελικών τιμών στον καταναλωτή
Η Σκλαβενίτης Κύπρου δίπλα στο προσωπικό της με ωφελήματα και παροχές
Τι... βγάζει το «e-κοφίνι»-Οι τιμές των οπωροκηπτευτικών στα σημεία λιανικής πώλησης
Ξεκίνησε το «e-κοφίνι»-Πού μπορείτε να το βρείτε και πώς να το αξιοποιήσετε
Της τελευταίας στιγμής για τα πασχαλινά τους ψώνια οι Κύπριοι-Πότε η κορύφωση της κίνησης στις υπεραγορές
Ζεσταίνεται η αγορά ενόψει Πάσχα-Η μάχη των προσφορών και το αδιαχώρητο στις υπεραγορές
Στοχευμένοι έλεγχοι Προστασίας Καταναλωτή σε καταστήματα πώλησης επίπλων
Kiabi: Ετοιμάζει κάθοδο στη Λευκωσία και μεγάλο άνοιγμα στο Mall of Engomi
Μειωμένες οι συνολικές πωλήσεις πετρελαιοειδών-Μικρή άνοδος στην αμόλυβδη βενζίνη