Χωρίς επιστροφή ο EuroAsia Interconnector-Πώς προχωρά το μεγαλεπήβολο έργο
InBusinessNews 06:30 - 20 Ιουλίου 2023
Ορθάνοικτος ήταν και παραμένει ο δρόμος για την υλοποίηση του ζωτικής σημασίας έργου EuroAsia Interconnector που βάζει την Κύπρο στον παγκόσμιο ενεργειακό χάρτη και τερματίζει την ενεργειακή απομόνωση της χώρας μας, παρά τα όσα το τελευταίο διάστημα λέγονται και γράφονται σε σχέση με την πορεία του και τα όποια ζητήματα αναδείχθηκαν ως σκόπελοι στη διαδρομή του.
Αυτό ξεκαθάρισαν μιλώντας στο InBusinessNews άριστα ενημερωμένες πηγές, υποδεικνύοντας και οριοθετώντας ως εξαιρετικά κομβικής σημασίας την σύμβαση που υπογράφηκε και ανακοινώθηκε χθες, αξίας €1,43 δις., η οποία αφορά στην ανάθεση στην κορυφαία εταιρεία στον τομέα κατασκευής καλωδίων Nexans, από μέρους του EuroAsia Interconnector, της κατασκευής του υποβρύχιου καλωδίου.
Διαβάστε εδώ: Σε φάση υλοποίησης ο EuroAsia Interconnector-Το κρίσιμο ορόσημο που υλοποιήθηκε
Πρόκειται επί της ουσίας για την εκπλήρωση του πλέον σημαντικού οροσήμου μέσα από την επίτευξη του οποίου... σβήνουν και οι όποιες σκιές είχαν δημιουργηθεί και αφορούσαν σε πιθανή μη διατήρηση της χρηματοδότησής του από την Ευρωπαϊκή Ένωση-παρά την περί τούτου έγκριση που είχε λάβει το έργο-, λόγω καθυστέρησης.
Υπενθυμίζεται πως έχοντας χαρακτηριστεί από την Ε.Ε. ως έργο κοινού ενδιαφέροντος (PCI), εγκρίθηκε για τον EuroAsia Interconnector χρηματοδότηση ύψους €657 εκατ. από τον ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη», αλλά και 100 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF).
Οι ίδιες πηγές που μίλησαν στο InBusinessNews, υπογράμμισαν πως η όποια μικρή καθυστέρηση υπήρξε στην υπογραφή της σύμβασης με την Nexans σε καμία περίπτωση δεν έθεσε στον βαθμό που παρουσιάστηκε σε κίνδυνο την χρηματοδότηση του έργου από την Ε.Ε, για να υποδείξουν περαιτέρω ότι αυτό που πραγματικά έγινε ήταν να υπάρξει καθυστέρηση μερικών ημερών ένεκα της διαπραγματευτικής προσπάθειας του φορέα υλοποίησης να πετύχει καλύτερους όρους. Κάτι το οποίο και επιτεύχθηκε.
Διαβάστε εδώ: EuroAsia Interconnector: Στη μέγγενη της Ε.Ε.-Ανησυχίες για την χρηματοδότηση
Το έξτρα κόστος…
Σε ό,τι αφορά το έξτρα κόστος που προκύπτει για την υλοποίηση του έργου, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, ο φορέας υλοποίησης θα απευθυνθεί για κάλυψή του, τόσο στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων(ΕΤΕπ) όσο και στις εμπορικές τράπεζες, ενώ την ίδια ώρα, όπως τόνισαν, έντονο είναι το ενδιαφέρον που εκδηλώνεται από ιδιωτικά κεφάλαια-funds, τα οποία θα ήθελαν να συμμετέχουν ως επενδυτές.
Επισημαίνεται πως το κόστος του έργου είχε εκτιμηθεί αρχικά στα €1,57 δις., για να αυξηθεί ωστόσο ένεκα των γνωστών γεωπολιτικών και άλλων εξελίξεων των τελευταίων χρόνων κατά 23% και να βρίσκεται σήμερα στα €1,9 δισ.
Αναφορικά με τη συζήτηση που γίνεται σε σχέση με το πώς το κράτος θα μπορούσε να έρθει ως αρωγός, αυτό που μας τονίστηκε με νόημα είναι ότι πρέπει ή θα έπρεπε να αποτελεί επιδίωξη του κράτους η συμμετοχή του, δεδομένου-και πολύ περισσότερο- από τη στιγμή που πρόκειται για ένα έργο με παραμέτρους τεράστιας γεωπολιτικής και γεωστρατηγικής σημασίας.
Υπενθυμίζεται ότι όπως δήλωσε χθες ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Παπαναστασίου, η Κυβέρνηση εξετάζει τρεις πιθανές επιλογές, ως εξής: Πρώτο, να μην προβεί σε καμία κίνηση. Δεύτερο, να εγγυηθεί κάποια δανειοδότηση του φορέα υλοποίησης. Τρίτο, να καταστεί το κράτος μέρος του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας.
Διαβάστε εδώ: Στην... πρίζα για την δανειοδότηση του EuroAsia Interconnector-Οι τρεις σκοπιές αξιολόγησης της Κυβέρνησης
Διαβάστε εδώ: Τα σενάρια που εξετάζει η Κυβέρνηση για τον EuroAsia Interconnector-Όλα στο τραπέζι
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι αναφορικά με την πιθανότητα εγγύησης δανειοδότησης, οι πήγες που μίλησαν στο InBusinessNews διέψευσαν πως ζητήθηκε κάτι τέτοιο-όπως δηλαδή δημοσιεύθηκε χθες-, επισημαίνοντας ωστόσο πως η ΕΤΕπ ζητά κρατική εγγύηση ακόμη και για κυβερνητικά έργα και διερωτώμενες πού θα ήταν το πρόβλημα αν ζητείτο, να δοθεί.
Το γεγονός ότι δεν έχει ζητηθεί κάποια εγγύηση, τουλάχιστον από τον ίδιο, επιβεβαίωσε χθες και ο υπουργός Οικονομικών Μάκης Κεραυνός. «Δεν έχει ζητηθεί από κανέναν, τουλάχιστον από εμένα, κάποια εγγύηση και αυτό το θέμα συζητείται ως ένα θέμα που αφορά τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας. Είναι μια μεγάλη επένδυση και θα πρέπει να συζητηθεί σε βάθος σε όλες της τις πτυχές», υπέδειξε ο κ. Κεραυνός.
Διαβάστε εδώ: Κεραυνός για EuroAsia Interconnector: Δεν ζητήθηκαν εγγυήσεις από το κράτος
Το επόμενο ορόσημο
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι πέραν του θέματος του έξτρα κόστους, και έπειτα από την συμφωνία με την Nexans για την κατασκευή του υποβρύχιου καλωδίου, ορόσημο που θα πρέπει πλέον να εκπληρωθεί είναι η υπογραφή συμφωνίας κατασκευής του μετατροπέα τάσης, ο οποίος πρέπει να τοποθετηθεί σε Κύπρο και Κρήτη και να είναι από συγκριμένη εταιρεία (σ.σ. Siemens), καθώς θα πρέπει να είναι σε παράλληλη λειτουργία με τα δίκτυα της Ευρώπης, τα οποία έχουν τους μετατροπείς τάσης από τη συγκεκριμένη εταιρεία.
Στόχος-ορόσημο ήταν και η συμμετοχή του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας της Ελλάδας (ΑΔΜΗΕ) στο μετοχικό κεφάλαιο της EuroAsia Interconnector, με τις διοικήσεις των δύο εταιρειών να ανακοινώνουν περί τα τέλη του περασμένου Ιούνη την κατάληξη σε συμφωνία στρατηγικής συμμετοχής του ΑΔΜΗΕ με ποσοστό 25%.
Η μετοχική συμμετοχή του Διαχειριστή θα ολοκληρωθεί μετά τη διαδικασία δέουσας επιμέλειας (due diligence), με την εξέλιξη αυτή να ικανοποιεί την απαίτηση της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (DG ENER) για τη μετοχική συμμετοχή Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς (TSO) ως εγγυητή για την ηλεκτρική ασφάλεια των τριών κρατών, Κύπρου, Ελλάδας και Ισραήλ.
Διαβάστε εδώ: EuroAsia Interconnector: Στον ΑΔΜΗΕ Ελλάδας το 25%-Στρατηγική συμμετοχή στην ηλεκτρική διασύνδεση
Σημειώνεται ότι ήδη από το 2021, ο ΑΔΜΗΕ συνδράμει το έργο ως τεχνικός σύμβουλος, έχοντας συμβάλει, καθοριστικά, στη σχεδιαστική ωρίμανση και στη χρηματοδοτική του ενίσχυση από τον ευρωπαϊκό μηχανισμό Connecting Europe Facility (CEF), με τα 657 εκατ. ευρώ.