Σύγχυση με τη μη μείωση τιμών προϊόντων με μηδενικό ΦΠΑ-Διευκρίνιση από υπεραγορές

Τη διαμαρτυρία των καταναλωτών προκάλεσε η διαπίστωση ότι οι τιμές μειώθηκαν σε μόνο ορισμένα από τα προϊόντα, στα οποία επιβλήθηκε μηδενικός συντελεστής ΦΠΑ από τις 5 Μαΐου 2023.

Παρόλο που η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή, παρουσιάζοντας το Παρατηρητήριο Τιμών Καταναλωτικών Προϊόντων για τον μήνα Μάιο, ανακοίνωσε ότι η εφαρμογή του μέτρου μηδενικού ΦΠΑ ήταν καθολική στις επτά κατηγορίες προϊόντων (ψωμί, γάλα, αυγά, παιδικές τροφές, παιδικές πάνες, προϊόντα για τη γυναικεία υγιεινή προστασία και πάνες ενηλίκων), εντούτοις κοινή διαπίστωση, στην οποία αναφέρεται ο Σύνδεσμος Καταναλωτών, είναι ότι στα 44 από τα 48 προϊόντα με μηδενικό ΦΠΑ, δηλαδή ποσοστό 92%, παρουσιάζεται λιανική μέση τιμή ψηλότερη από ό,τι αναμενόταν μετά τη μείωση του ΦΠΑ.

Από την μία η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας εξηγεί ότι οι υψηλότερες τιμές που παρουσιάζουν κάποια από τα προϊόντα μετά την εφαρμογή του μέτρου, οφείλονται όχι σε αυξήσεις τιμών, αλλά στη λήξη προγραμματισμένης περιόδου προσφορών.

Διαβάστε εδώ: Σύνδεσμος Καταναλωτών: Αυξημένες τιμές προϊόντων με μηδενικό ΦΠΑ

Αυξήσεις έπειτα από διαπραγμάτευση
Από την άλλη, οι λιανέμποροι τροφίμων, αναλύοντας τη διαδικασία που ακολουθείται μέχρι την επιβολή οποιασδήποτε αύξησης, τονίζουν ότι πρόκειται για λανθασμένη σύγκριση τιμών, καθώς αυξήσεις ή διαφοροποιήσεις στις τιμές δεν δύναται να επιβληθούν από τη μία μέρα στην άλλη.

«Όσον αφορά τα αιτήματα για αυξήσεις υπάρχει έγκαιρη ενημέρωση από τους χονδρέμπορους και μέχρι την επιβολή νέας τιμής μπορεί να μεσολαβήσει αρκετό διάστημα, ακόμα και περισσότερο από μήνα, καθώς δεν μπορούν να εφαρμοστούν αυξήσεις άμεσα», ξεκαθαρίζει στο InBusinessNews ο γενικός γραμματέας του ΠΑΣΥΛΕ, Μάριος Αντωνίου, τονίζοντας ότι στο διάστημα που μεσολαβεί βρίσκεται σε εξέλιξη διαπραγμάτευση για να επιτευχθεί η καλύτερη δυνατή τιμή.

Διαβάστε εδώ: Υπ. Προστασίας Καταναλωτή: Καθολική η εφαρμογή του μέτρου μηδενικού ΦΠΑ

«Όταν έρχεται το αίτημα από τους προμηθευτές, ο λιανέμπορος εξετάζει αφενός το ποσοστό που μπορεί να διαπραγματευτεί και αφετέρου το ποσοστό που μπορεί να απορροφήσει από την επερχόμενη αύξηση στην τιμή ενός προϊόντος», πρόσθεσε σχετικά ο κ. Αντωνίου.

Μη ενδεικτική η σύγκριση
Αναφερόμενος σε αχρείαστη σύγχυση που προκάλεσε το εν λόγω παρατηρητήριο τιμών στη συγκεκριμένη φάση, ο γ.γ. του ΠΑΣΥΛΕ ανέφερε ότι η σύγκριση τιμών σε σχέση με τον Απρίλιο δεν είναι η ενδεικτική, καθώς οι τιμές δεν μένουν σταθερές διαρκώς, ενώ μεσολαβεί χρόνος μέχρι να αλλάξουν.

Ενδεικτικό της μη ουσιαστικής διαφοροποίησης στις τιμές προϊόντων με μηδενικό ΦΠΑ είναι και το γεγονός ότι κάποιες αυξήσεις δύναται να είχαν προαποφασιστεί από τον Απρίλιο και να επιβλήθηκαν τον Μάιο.

Εξονυχιστικοί έλεγχοι για αυξήσεις

Τα εύσημα στην Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή δίνουν οι λιανέμποροι τροφίμων για τους ελέγχους και τις επιθεωρήσεις σε εταιρείες τόσο του λιανεμπορίου όσο και του χονδρεμπορίου, στην προσπάθειά της να διαπιστώσει κατά πόσο δικαιολογείται το κύμα αυξήσεων των τελευταίων μηνών.

«Ανεξαρτήτως των εκάστοτε παρατηρητηρίου τιμών σε βασικά προϊόντα, οι λειτουργοί της αρμόδιας υπηρεσίας προχώρησαν σε ελέγχους τιμολογίων, αποδείξεων και καταστατικών σε λιανεμπόρους, χονδρεμπόρους και προμηθευτές, διαπιστώνοντας ότι δεν υπήρξε κάτι μεμπτό ή αδικαιολόγητο», επεσήμανε στο InBusinessNews ο Μάριος Αντωνίου, υπογραμμίζοντας ότι για φαινόμενα αισχροκέρδειας, θα πρέπει να επιβάλλονται αυστηρές ποινές και εξοντωτικά πρόστιμα.

«Δεν γίνεται κάποιοι, μεμονωμένα, να αμαυρώνουν το όνομα των υπεραγορών, οι οποίες διατηρούν τον οξύ ανταγωνισμό προς όφελος των καταναλωτών», τόνισε χαρακτηριστικά.

Αυτό που αναγνωρίζεται από κάθε πλευρά είναι ότι ο καταναλωτής καθημερινά συγκρίνει τις τιμές και έχει τη δύναμη να επιβραβεύσει ή να «τιμωρήσει» υπεραγορές, σε περίπτωση που κρίνει ότι αυτές ακολουθούν πρακτικές που δεν λειτουργούν προς το συμφέρον του.

Η ίδια η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή ξεκαθαρίζει ότι τα παρατηρητήρια τιμών δεν προορίζονται και ούτε μπορούν να υποκαταστήσουν την έρευνα αγοράς που πρέπει να κάνει ο κάθε καταναλωτής βάσει των δικών του προτιμήσεων, δεδομένων και αναγκών, ούτε αποσκοπούν να υποδείξουν στους καταναλωτές τα σημεία πώλησης που θα επιλέξουν ή συγκεκριμένα προϊόντα.

Δειτε Επισης

Έτοιμες οι υπεραγορές για την εποχή του e-kalathi...Στην πορεία οι συζητήσεις για προσθήκες
Η συνταγή της Τρ. Κύπρου για διατήρηση υψηλής κερδοφορίας-Οι πέντε βασικές προτεραιότητες και οι επί μέρους στόχοι
Το δυναμικό τοπίο των επενδύσεων στον τομέα της φιλοξενίας και τι προσελκύει τους επενδύτες στην Κύπρο
Αυτοί είναι οι βραβευθέντες των Leaders in Hospitality Awards
Μαρία Κουρούπη: H στρατηγική της Hermes Airports για ενίσχυση της αεροπορικής συνδεσιμότητας της Κύπρου
Μίλτος Μιχαηλάς: Ενισχύσαμε την κερδοφορία μας, κερδίσαμε σημαντικές μάχες στην αγορά-Η απαρχή ενός νέου κεφαλαίου για την Alpha Bank
Τα ΜΕΔ στις εταιρείες... Δυσκολεύονται να τα φέρουν βόλτα οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις-Τα στοιχεία της ΚΤΚ
Φιλοξενία: Οι εξατομικευμένες εμπειρίες, η απλοποίηση διαδικασιών και το κλικ σε βιώσιμους προορισμούς
FT: Συζητήσεις για επένδυση της Tesla στην Nissan-Άλμα της μετοχής της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας κατά 12%
Ο κύκλος δέκα ετών που έκλεισε και η νέα στρατηγική του Υφυπουργείου Τουρισμού...Έμφαση στην ποιότητα παρά την ποσότητα