EU FDI screening: Αυτό είναι το πλαίσιο της Κύπρου για τον έλεγχο άμεσων ξένων επενδύσεων

Σε τροχιά συμμόρφωσης, έστω και με καθυστέρηση, με τον Κανονισμό της Ε.Ε. που αφορά τη θέσπιση εθνικού μηχανισμού ελέγχου άμεσων ξένων επενδύσεων (ΑΞΕ) -E.U. Foreign Direct Investment (FDI screening) – βρίσκεται η Κύπρος.

Όπως χθες έγραψε το InBusinessNews, η Κύπρος μαζί με την Βουλγαρία αποτελούν τα δύο κράτη της Ε.Ε. που δεν έχουν μέχρι στιγμής θεσπίσει μηχανισμό ελέγχου, παρά την περί τούτου έκδοση σχετικού Κανονισμού από την Ε.Ε. από τον Μάρτιο του 2019 και την πλήρη εφαρμογή του από τον Οκτώβριο του 2020.

Διαβάστε εδώ: Έμεινε πίσω και τρέχει για τον μηχανισμό ελέγχου άμεσων ξένων επενδύσεων η Κύπρος

Θέση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αποτελεί ότι θα πρέπει να είναι απλώς θέμα χρόνου η θέσπιση ενός τέτοιου μηχανισμού και από τα 27 κράτη μέλη, κάτι που θα συμβάλλει άμεσα στον κοινό στόχο της ασφάλειας.

Σύμφωνα με την Ε.Ε., η αύξηση του αριθμού των κρατών μελών με εθνικό μηχανισμό ελέγχου των ΑΞΕ θα πρέπει να οδηγήσει σε εντατικοποίηση της συνεργασίας στο πλαίσιο του Κανονισμού για τον έλεγχο των ΑΞΕ.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η θέση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής πως το σύνολο των κρατών μελών θα πρέπει να θεσπίσουν και να ενισχύσουν πολύ σύντομα την εθνική νομοθεσία για τον έλεγχο των ΑΞΕ και τους σχετικούς μηχανισμούς για δυνητικά επικίνδυνες ξένες επενδύσεις, έχει εκφραστεί αρκετές φορές, ιδίως στις κατευθυντήριες γραμμές του 2020 προς τα κράτη μέλη σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής του ελέγχου των ΑΞΕ σε περιόδους κρίσης στον τομέα της δημόσιας υγείας και οικονομικής ευπάθειας στην Ε.Ε., αλλά και πιο πρόσφατα, στις κατευθυντήριες γραμμές προς τα κράτη μέλη για τις ΑΞΕ από τη Ρωσία και τη Λευκορωσία.

Αργοπορημένη η Κύπρος

Στην Κύπρο το σχετικό νομοσχέδιο εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο και κατατέθηκε στη Βουλή μόλις τον περασμένο Σεπτέμβριο(2022). Ωστόσο, ακόμα και έτσι, δεν κατέστη μέχρι και σήμερα εφικτή η ψήφισή του, καθότι μέσα από τη συζήτησή του στην κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών δεν επιτεύχθηκε ο στόχος να οδηγηθεί στην Ολομέλεια και «επιστράφηκε» στο αρμόδιο Υπουργείο, προκειμένου να το επαναφέρει με τροποποιήσεις.

Κάτι που η Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής αναμένει να συμβεί στο αμέσως προσεχές διάστημα, ώστε να μπορέσει το νομοσχέδιο να συζητηθεί και να προωθηθεί στην Ολομέλεια προς ψήφιση πριν από τις καλοκαιρινές διακοπές.

Το αρχικό νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή φέρει τον τίτλο «Ο περί της Θέσπισης Πλαισίου για τον Έλεγχο των Άμεσων Ξένων Επενδύσεων Νόμος του 2022» και κατά την κατάθεσή του στη Βουλή τον περασμένο Σεπτέμβριο, συνοδευόταν από την αιτιολογική έκθεση, υπογεγραμμένη από τον Γενικό Εισαγγελέα της Δημοκρατίας, καθώς από το συμπληρωμένο ερωτηματολόγιο ανάλυσης αντικτύπου.

Η αιτιολογική έκθεση

Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, που όπως προαναφέρθηκε υπογράφει ο Γιώργος Σαββίδης, «σκοπός του προτεινόμενου νομοσχεδίου είναι η εφαρμογή του Κανονισμού(ΕΕ) 2019/452 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 19ης Μαρτίου 2019, για τη θέσπιση πλαισίου για τον έλεγχο των άμεσων ξένων επενδύσεων στην Ένωση (Κανονισμός)».

Το νομοσχέδιο προβλέπει για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες δημιουργείται υποχρέωση κοινοποίησης της σκοπούμενης άμεσης ξένης επένδυσης και εξασφάλισης έγκρισης, τα κριτήρια και παράγοντες που μπορούν να ληφθούν υπόψη κατά τον έλεγχο της άμεσης ξένης επένδυσης, τη διαδικασία ελέγχου άμεσης ξένης επένδυσης, το είδος των πληροφοριών που απαιτούνται κατά τον έλεγχο άμεσης ξένης επένδυσης και τις εκτελεστικές αρμοδιότητες της αρμόδιας αρχής.

Αυτούσιο το νομοσχέδιο

Πιο κάτω, παραθέτουμε αυτούσιο το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στην Βουλή τον περασμένο Σεπτέμβριο. Τονίζεται πως-όπως έχει προαναφερθεί- επί του νομοσχεδίου επέρχονται κατά την παρούσα φάση τροποποιήσεις και συνεπώς το ακριβές τελικό περιεχόμενό του δύναται σε κάποιες πρόνοιες του να διαφέρει.

Επισημαίνεται ότι βάσει της απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου ημερομηνίας 14 Σεπτεμβρίου 2022, κατά την οποία και εγκρίθηκε το νομοσχέδιο, ο υπουργός Οικονομικών εξουσιοδοτήθηκε «να επιφέρει στο εν λόγω νομοσχέδιο οποιεσδήποτε τροποποιήσεις κρίνει σκόπιμες κατά το στάδιο της επεξεργασίας και συζήτησής του στη Βουλή των Αντιπροσώπων, προ της ψήφισής του, άνευ επαναφοράς του στο Συμβούλιο».

nomosxedio (1)

nomosxedio (2)

nomosxedio (3)

nomosxedio (4)

nomosxedio (5)

nomosxedio (6)

nomosxedio (7)

nomosxedio (8)

nomosxedio (9)

nomosxedio (10)

nomosxedio (11)

nomosxedio (12)

nomosxedio (13)

nomosxedio (14)

nomosxedio (15)

nomosxedio (16)

nomosxedio (17)

nomosxedio (18)

nomosxedio (19)

Δειτε Επισης

Νίκος Χριστοδουλίδης: Σε αναπτυξιακή τροχιά με ακόμη πιο θετικές προοπτικές για το μέλλον η οικονομία της Κύπρου
Eurostat: Παραμένει κάτω από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης η ανεργία στην Κύπρο
Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς: Ψήφος εμπιστοσύνης στο θεσμικό πλαίσιο της Κύπρου η έκθεση της MONEYVAL
Κωνσταντίνος Πετρίδης: Εθνικό όπλο που δεν πρέπει να παραχωρηθεί η χαμηλή φορολογία
Ετήσια αύξηση πέραν του 5% σε αξία και όγκο εργασιών λιανικού εμπορίου
Στα €523 εκ. το πλεόνασμα γενικής κυβέρνησης το πρώτο τρίμηνο-Τα έσοδα και οι δαπάνες
Κινήθηκε ανοδικά και ανήλθε στο 2,4% ο πληθωρισμός τον Απρίλιο
Σε αυτούς τους τομείς και επαγγέλματα θα μπορούν να εργαστούν φοιτητές από τρίτες χώρες-Δείτε το διάταγμα
Ικανοποίηση Λευκωσίας για την έκθεση προόδου της Moneyval-Η αταλάντευτη προσήλωση της Κυβέρνησης
Βελτιώνεται η Κύπρος διαπιστώνει η Moneyval-Η έκθεση προόδου για τη συμμόρφωση της χώρας μας