Καύσιμα: Το τέλος του μειωμένου φόρου κατανάλωσης και οι εκτιμήσεις των εταιρειών

Ποικίλες αντιδράσεις προκαλεί η εξαγγελθείσα πρόθεση της Κυβέρνησης να τερματίσει στο τέλος του μήνα τα έκτακτα μέτρα στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων, ανάμεσα στα οποία και ο μειωμένος φόρος κατανάλωσης στα καύσιμα.

Υπενθυμίζεται ότι το συγκεκριμένο μέτρο είχε ανανεωθεί τον περασμένο Απρίλιο με ισχύ από τις 5 Μάϊου μέχρι και τις 30 Ιουνίου. Το νομοσχέδιο που είχε πάρει το Υπουργείο Οικονομικών στη Βουλή προέβλεπε τον περιορισμό της μείωσης στο 50% της ήδη τότε ισχύουσας, δηλαδή κατά 4.16 σεντ στα καύσιμα κίνησης (βενζίνη και πετρέλαιο) και κατά 3.19 σεντ στα καύσιμα θέρμανσης. Ωστόσο, κατά την εξέταση του θέματος από την κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών, η μείωση επανήλθε στο 100%.

Μολονότι από τον Γενικό Εισαγγελέα κρίθηκε ότι συνέτρεχαν λόγοι που δικαιολογούσαν

την αναφορά του νόμου που ψήφισε το Κοινοβούλιο στο Ανώτατο Δικαστήριο ή την αναπομπή του στη Βουλή, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Χριστοδουλίδης, αναλογιζόμενος το γεγονός ότι τυχόν αναπομπή ή και αναφορά του νόμου θα είχε ως αποτέλεσμα από τις 5 Μαΐου 2023 οι τιμές των καυσίμων να επέστρεφαν στα επίπεδα της προ της μείωσης του φόρου κατανάλωσης, με το κόστος να επιβαρύνει πλήρως τους καταναλωτές μέχρι την εξέταση είτε της αναπομπής είτε της αναφοράς, αποφάσισε τελικά να υπογράψει τον νόμο ως έχει.

Την πρόθεση της Κυβέρνησης, ενόψει της χρονικής του λήξης, να μην ανανεώσει το μέτρο του μειωμένου φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα προανήγγειλε σε προχθεσινές του δηλώσεις ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Οικονομικών Γιώργος Παντελή, υποδεικνύοντας πως μετά από εσωτερική ανάλυση έχει διαφανεί ότι τώρα οι τιμές των καυσίμων έχουν μειωθεί σε επίπεδα κάτω από τις 7 Μαρτίου του 2022, και ως εκ τούτου δεν δικαιολογείται η συνέχιση της εφαρμογής του μειωμένου συντελεστή.

Οι εκτιμήσεις των εταιρειών

Την εικόνα σε ό,τι αφορά την πορεία των τιμών των καυσίμων, με φόντο και τον επερχόμενο τερματισμό του μειωμένου φόρου κατανάλωσης, κλήθηκαν από το InBusinessNews να σκιαγραφήσουν ο Εκτελεστικός Διευθύνοντας Σύμβουλος της Petrolina, Ντίνος Λευκαρίτης και ο Διευθύνοντας Σύμβουλος της Staroil, Γιώργος Πέτρου. Με το αρχικό ερώτημα να μην είναι άλλο από το πώς αναμένεται να κινηθούν οι τιμές κατά τους επόμενους μήνες.

«Δεν μπορεί κανείς να προβεί σε πρόβλεψη. Τα πετρελαιοειδή είναι ένας δύσκολος τομέας για να προβλέψει κανείς. Είμαστε ένα νησί, δυστυχώς εισάγουμε και επηρεαζόμαστε από τις αποφάσεις των διυλιστηρίων γειτονικών χωρών», ανέφερε σχετικά ο Ντίνος Λευκαρίτης.

Από την πλευρά του, ο Γιώργος Πέτρου υπογράμμισε επίσης πως οι τιμές στην Κύπρο επηρεάζονται από τις διεθνείς εξελίξεις. «Μετά την ανακοίνωση της Σαουδικής Αραβίας για μείωση της παραγωγής πετρελαίου, υπήρξε μια μικρή αύξηση για 2-3 μέρες. Αλλά μετά επανήλθαμε στα προηγούμενα επίπεδα, δεν έχουμε επηρεαστεί ιδιαίτερα» , επισήμανε ο διευθύνων σύμβουλος της Staroil. Για να σημειώσει πως ναι μεν η πραγματικότητα είναι πως «υπάρχει μια κρίση στο εξωτερικό», ωστόσο, υπάρχουν αποθέματα και δεν ανεβαίνει η τιμή.

«Εμείς είμαστε μια μικρή αγορά, επηρεαζόμαστε μεν, αλλά δεν επηρεάζουμε», υπέδειξε, τονίζοντας ότι για την ώρα οι τιμές του πετρελαίου διεθνώς θα παραμείνουν στα ίδια επίπεδα.

Ειδικότερα σε ό,τι αφορά την Κύπρο, ο κ. Πέτρου εκτίμησε ότι η αύξηση των 8 σεντς δεν είναι μεγάλη και δεν θα επηρεάσει αισθητά το πορτοφόλι του καταναλωτή. «Ο κόσμος, μέχρι τώρα τουλάχιστον, δεν έχει δείξει ότι φοβάται να εφοδιαστεί. Κυκλοφορεί όπως κυκλοφορούσε και πριν. Με την αύξηση, για έναν μέσο καταναλωτή που βάζει 40 λίτρα, δεν πιστεύω ότι θα επηρεάσει την κατανάλωσή του. Θα υπάρξει βεβαίως μία μικρή αντίδραση», είπε.

Ο Γιώργος Πέτρου συμβούλευσε τους καταναλωτές, όπως εκεί που τους δίνεται η ευκαιρία να μοιραστούν ένα μεταφορικό μέσο, να το πράττουν, ενώ συνέστησε ως μέτρο εξοικονόμησης, το σωστό οδήγημα. «Αν το οδήγημα είναι σωστό μπορείς να εξοικονομήσεις. Η σωστή οδήγηση είναι η πρώτη λύση», υπογράμμισε.

Κόστος για τις επιχειρήσεις

Σε ό,τι αφορά τις επιχειρήσεις, ο κ. Πέτρου διαβλέπει αύξηση στα κόστη τους, ειδικά για εκείνες που διαθέτουν στόλο οχημάτων. «Μεγάλες επιχειρήσεις ξοδεύουν 100-200 χιλιάδες τον μήνα σε καύσιμα. Μιλάμε για 6% αύξηση στις τιμές των καυσίμων, κάτι που θα έχει σημαντικό αντίκτυπο και στις επιχειρήσεις», εξήγησε.

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλος της Staroil, μηνιαία γίνεται κατανάλωση περίπου 50 εκατ. λίτρων καυσίμων, κάτι που μεταφράζεται για το κράτος- ειδικότερα μετά την αύξηση των τιμών- περίπου 4 εκατ. ευρώ μηνιαίως σε έσοδα. «Αν το κράτος φρόντιζε να μειωθεί η κατανάλωση καυσίμων από τα κατεχόμενα, τα έσοδα θα ήταν πολύ πιο μεγάλα», διαμήνυσε.

Δειτε Επισης

Κοινό μέτωπο Κυβέρνησης-κοινωνικών εταίρων κατά της αδήλωτης εργασίας...Η αυξητική τάση και τα μέτρα
Στις Βρυξέλλες για Eurogroup και ECOFIN ο Κεραυνός-Τα θέματα που θα βρεθούν στην ατζέντα
Άνοδος την Παρασκευή στο ΧΑΚ και εβδομαδιαία κέρδη 3,30%
Μόνο μέσω του Tax For All η Δήλωση για μειωμένο ΦΠΑ 5%
Κέρδη στο ΧΑΚ εν μέσω υψηλού όγκου στους τραπεζικούς τίτλους
Πρωτόκολλο συνεργασίας υπέγραψαν Αστυνομία και Επιτροπή Προστασίας Ανταγωνισμού
Επί τάπητος μέτρα για αντιμετώπιση της αδήλωτης και παράνομης εργασίας-Συνέρχεται το Εργατικό Συμβουλευτικό Σώμα
Με μικρή άνοδο έκλεισε το ΧΑΚ
Υπ. Εργασίας: Σημαντικά οφέλη για την αγορά εργασίας από τη συμμετοχή στην Ε.Ε.
Στο διεθνές επενδυτικό συνέδριο Investopia Europe ο Γιώργος Παπαναστασίου