Private Labels: Ήρθαν, έμειναν και ανεβαίνουν

Οι συνθήκες των τελευταίων ετών άλλαξαν θετικά την προτίμηση των Κυπρίων καταναλωτών προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (private labels). Σοβαρή στρατηγική και επένδυση, διευρυμένη γκάμα προϊόντων ποιότητας σε προσιτές τιμές είναι οι τάσεις που διακρίνουν την αγορά του τομέα στην παρούσα φάση, σύμφωνα με τα λεγόμενα των Ανδρέα Χατζηαδάμου, εκτελεστικού γραμματέα του Παγκύπριου Συνδέσμου Υπεραγορών και Μάριου Αντωνίου, γενικού γραμματέα του Παγκύπριου Συνδέσμου Λιανικού Εμπορίου.

Τα private labels αποτελούν είδη, που φέρουν το όνομα/μάρκα που έχει επιλέξει ένας λιανέμπορος για να διαθέτει στα ράφια του, επιλογές με τη δική του σφραγίδα. Σκοπός είναι να προσφέρει στους καταναλωτές πιο προσιτές και συνάμα ποιοτικές επιλογές. Κι αυτό γίνεται κατορθωτό, όταν παραγωγοί και λιανέμποροι ενώνουν δυνάμεις, με στόχο να καταλήξουν σε μια win-win συμφωνία. Από τη μια ο παραγωγός δημιουργεί μια νέα σειρά προϊόντων και ο λιανέμπορος από την άλλη την ελέγχει ως δική του μάρκα, έχοντας λόγο στην τιμολόγηση και στην προώθηση των ειδών που περιλαμβάνει. Η αγορά των private labels στην Ευρώπη αντιπροσωπεύει το 20%-50% των πωλήσεων στις υπεραγορές. Σύμφωνα με τη διεθνή εταιρεία παροχής στατιστικών δεδομένων αγοράς και καταναλωτικών, statista.com, το κομμάτι της εν λόγω κατηγορίας έχει τη μεγαλύτερη διείσδυση στη Γηραιά Ήπειρο, με τη Βόρειο Αμερική και τη Λατινική Αμερική να ακολουθούν.

Επί ίσοις όροις με τα branded

Η τάση των private labels είναι ανοδική. Οι αυξημένες αλλά και ποιοτικές επιλογές, οι σημαντικές επενδύσεις και οι ενδελεχείς μελέτες που έκαναν οι υπεραγορές, οδήγησαν τους καταναλωτές να δείξουν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στα προϊόντα αυτά, σε σχέση με προηγούμενα χρόνια, σύμφωνα με τον Ανδρέα Χατζηαδάμου.

Έτσι πλέον, τα private labels ανταγωνίζονται επί ίσοις όροις τα branded προϊόντα, ενώ παράλληλα ανταποκρίνονται στις ανάγκες και απαιτήσεις των καταναλωτών.

Σήμερα, υπάρχει τεράστιος μηχανισμός παραγωγής προϊόντων και διεύρυνσης των προσφερόμενων επιλογών. Κι αυτό γιατί οι αυξημένες πληθωριστικές πιέσεις, που έφεραν αύξηση τιμών, η οικονομική στενότητα των καταναλωτών και ο επηρεασμός της αγοραστικής ικανότητάς τους από διάφορες συνθήκες, ώθησαν ανοδικά το ενδιαφέρον.

Γνώμονας ανάπτυξης των private labels είναι η προσπάθεια των υπεραγορών να προσφέρουν περισσότερες εναλλακτικές στους καταναλωτές με χαμηλότερη τιμή από τα branded, αλλά υψηλής ποιότητας, ταυτόχρονα.

Η δοκιμή έπεισε τους Κύπριους

Η εμπιστοσύνη των καταναλωτών για την αγορά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας πριν από την πανδημία ήταν περιορισμένη. Αφορούσε, κυρίως, την κατηγορία μη τρόφιμων, όπως τα χαρτικά και τα καθαριστικά, εξήγησε ο Μάριος Αντωνίου.

Ωστόσο, παρατηρούμε σήμερα πως αγοράζουν είδη ιδιωτικής ετικέτας χωρίς ενδοιασμούς, αφού η προτίμηση τους στράφηκε και σε άλλες κατηγορίες, όπως είναι διάφορα τρόφιμα αλλά και προϊόντα προσωπικής και βρεφικής φροντίδας.

Συγκυρίες όπως η πανδημία, ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι γενικότερες αυξήσεις των τιμών επηρέασαν το ενδιαφέρον του κοινού. Τα private labels υιοθετήθηκαν και αγκαλιάστηκαν από τους καταναλωτές, καθώς αποτελούν μια ιδιαίτερα οικονομική επιλογή.

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας υπήρξε αυξημένη ζήτηση. Κάποιοι που τα απέφευγαν ή τα αγνοούσαν, τα δοκίμασαν για πρώτη φορά. Αφού έμειναν ικανοποιημένοι, διατήρησαν το ενδιαφέρον τους για αγορά και μετά την πανδημία.

Επιπλέον, είναι γεγονός πως οι συνεχείς αυξήσεις των τιμών και οι πληθωριστικές τάσεις ώθησαν περισσότερο προς την αναζήτηση πιο οικονομικών επιλογών, με τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας να αποτελούν λύση στο περιορισμένο διαθέσιμο εισόδημά τους.

Έτσι δικαιολογούνται τα σημερινά αυξημένα μεγέθη, με όλες τις αλυσίδες υπεραγορών να διαθέτουν μια μεγάλη γκάμα ειδών, η οποία επεκτείνεται διαρκώς.

Οι καταναλωτές είναι πλέον πιο ενημερωμένοι και αναζητούν προϊόντα σε χαμηλές τιμές και υψηλή ποιότητα, κάτι το οποίο προσφέρεται, πλέον, στην κατηγορία.

Για το επόμενο διάστημα τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι βέβαιο πως θα συνεχίσουν να παρουσιάζουν ανοδική πορεία και να κερδίζουν ολοένα και μεγαλύτερο έδαφος στην αγορά, λόγω της καλής σχέσης τιμής και ποιότητας που προσφέρουν.

Δειτε Επισης

Private Labels: Ήρθαν, έμειναν και ανεβαίνουν
ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΑΛΦΑΜΕΓΑ: Κέρδισαν το καταναλωτικό κοινό