Powered by

Επιβατική κίνηση: Ανακάμπτει και βάζει στο top 11 της Ευρώπης την Κύπρο

Ακόμη μία έκθεση επιβεβαιώνει πως η Κύπρος, και συγκεκριμένα ο τομέας του τουρισμού, έχει θέσει γερά θεμέλια για ένα ισχυρό 2023, καθώς ήδη από τον πρώτο μήνα του έτους καταγράφει ισχυρά ποσοστά ανάκαμψης.

Παρά την απώλεια των αγορών Ρωσίας και Ουκρανίας, αλλά και τα εμπόδια λόγω πληθωρισμού, οι περισσότερες ευρωπαϊκές αγορές καταγράφουν ποσοστά παρόμοια με αυτά του 2019-πριν την πανδημία- ή όπως την περίπτωση της Κύπρου, τα έχουν ξεπεράσει.

Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με τα στοιχεία του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων (Airports Council International), η Κύπρος βρίσκεται σε περίοπτη θέση όσον αφορά τις επιδόσεις της σε σχέση με την επιβατική κίνηση, με τον περασμένο Ιανουάριο να καταγράφει αύξηση 111% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2022.

Η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων αυξήθηκε κατά +69% τον Ιανουάριο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, όταν οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί που σχετίζονται με την μετάλλαξη Όμικρον είχαν φρενάρει την ανάκαμψη. Κατά τον φετινό Ιανουάριο, η ανάκαμψη προήλθε κυρίως από τη διεθνή επιβατική κίνηση (+85%), με την εγχώρια επιβατική κίνηση (+35%) να επεκτείνεται με πολύ βραδύτερο ρυθμό.

Σε σύγκριση με τα επίπεδα προ της πανδημίας (Ιανουάριος 2019), η επιβατική κίνηση τον Ιανουάριο βρέθηκε στο -11%. Πρόκειται, ωστόσο, για μια σημαντική βελτίωση σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα (-14% τον Δεκέμβριο 2022), και αποτελώντας την καλύτερη μηνιαία απόδοση είναι η πλησιέστερη προς τα επίπεδα της επιβατικής κίνησης πριν από την έναρξη της πανδημίας.

Στις 11 εθνικές αγορές η Κύπρος

Γενικότερα τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια (ΕΕ, ΕΕΑ, Ελβετίας και ΗΒ) κατέγραψαν αύξηση 82% τον φετινό Ιανουάριο σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα. Τις μεγαλύτερες αυξήσεις κατέγραψαν τα αεροδρόμια του Ηνωμένου Βασίλειου (128%), της Ιρλανδίας (115%) και της Κύπρου (111%).

Συγκρίνοντας τώρα, τα στοιχεία με τα επίπεδα πριν από την πανδημία, δηλαδή του Ιανουάριου 2019, η επιβατική κίνηση το φετινό αντίστοιχο μήνα ήταν στο -11%, με την έκθεση να καταλήγει στα εξής σημεία:

  • Ανάμεσα στις 11 εθνικές αγορές που πέτυχαν ή ξεπέρασαν την πλήρη ανάκαμψη τον Ιανουάριο, σε σύγκριση με μόλις τον προηγούμενο μήνα (Δεκέμβριος 2022), βρίσκεται και η Κύπρος. Συγκεκριμένα, οι καλύτερες επιδόσεις σημειώθηκαν από τα αεροδρόμια της Πορτογαλίας (+12,8%), της Κύπρου (+11,2%) και του Λουξεμβούργου (+9%), ακολουθούμενα από αυτά της Κροατίας (+5,4%), της Μάλτας (+3,6%) και της Ρουμανίας (+3,2%) %).
  • Αντίθετα, τα αεροδρόμια της Σλοβακίας (-45,2%), της Σλοβενίας (-44,1%), της Τσεχικής Δημοκρατίας (-33,3%) και της Γερμανίας (-31,7%) παρέμειναν πιο μακριά από την επίτευξη πλήρους ανάκαμψης. Αυτό είναι αποτέλεσμα ενός μείγματος παραγόντων, συμπεριλαμβανομένου του αντίκτυπου του πολέμου στην Ουκρανία και της έλλειψης διείσδυσης ή απώλειας κίνησης χαμηλού κόστους.
  • Μεταξύ των μεγαλύτερων αγορών, και εκτός από την χαμηλή απόδοση των αεροδρομίων στη Γερμανία, τα αεροδρόμια της Ισπανίας (+2,2%) σημείωσαν τα καλύτερα αποτελέσματα, ακολουθούμενα από αυτά στην Ιταλία (-4,7%), τη Γαλλία (-11%) και το Ηνωμένο Βασίλειο (-14,3%).

Υπόλοιπη Ευρώπη

Στα αεροδρόμια της υπόλοιπης Ευρώπης, η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 27% τον Ιανουάριο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι.

Ο αντίκτυπος του πολέμου συνέχισε να επιβαρύνει τις επιδόσεις με την απώλεια όλης της εμπορικής εναέριας κυκλοφορίας για τα ουκρανικά αεροδρόμια και τον όγκο επιβατών να μειώνεται κατά -9,4% στα ρωσικά αεροδρόμια. Εν τω μεταξύ, τα αεροδρόμια της Αρμενίας (+70%) και της Γεωργίας (+49,2%) και σε μικρότερο βαθμό η Τουρκία (+47,9%) επωφελήθηκαν από τις μετατοπίσεις της κυκλοφορίας που σχετίζονται με τον πόλεμο.

Σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα (Ιανουάριος 2019), η επιβατική κίνηση στην υπόλοιπη διαμορφώθηκε στο -8%.

Τα αεροδρόμια της Αλβανίας (+86,2%), της Αρμενίας (+80,9%), του Κοσσυφοπεδίου (+39,6%) και της Σερβίας (+28,3%) ξεπέρασαν κατά πολύ τον όγκο τους πριν από την πανδημία, ενώ αυτά της αγοράς της Τουρκίας (-2,6%) έφτασαν πολύ κοντά σε πλήρη ανάκαμψη. Τα αεροδρόμια στη Ρωσία (+6,6%) εξακολουθούν να καταφέρνουν να παραμείνουν πάνω από τον όγκο τους πριν από την πανδημία, καθώς η επιβατική κίνηση συνέχιζε να μετακινείται προς τις εγχώριες αγορές και τις αγορές εκτός .ΕΕ.

Επιβατική κίνηση

Η επιβατική κίνηση στα πέντε κορυφαία ευρωπαϊκά αεροδρόμια αυξήθηκε κατά +73,5% τον Ιανουάριο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι. Παρέμεινε ωστόσο στο -10,6% κάτω από τα προ πανδημικά επίπεδα (Ιανουάριος 2019). Αποτελεί βελτίωση σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα (Δεκέμβριος 2022 στο -12,1%), με τον θετικό αντίκτυπο του επαναλειτουργίας της κινεζικής αγοράς να μην έχει ακόμη υλοποιηθεί.

Με την υποδοχή 5,64 εκατομμυρίων επιβατών, η Κωνσταντινούπολη επέστρεψε ως το πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο τον Ιανουάριο, μια θέση που πήρε το αεροδρόμιο του Heathrow στο Λονδίνο τους τελευταίους μήνες του 2022. Αυτό αντιπροσωπεύει αύξηση +62,6% σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, επιτρέποντας στο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης να ξεπεράσει τους όγκους πριν από την πανδημία (Ιανουάριος 2019) κατά +8,1%.

Το Heathrow ήρθε δεύτερο με 5,49 εκατομμύρια επιβάτες και ακολούθησε το γαλλικό αεροδρόμιο Charles de Gaulle με 4,72 εκατομμύρια επιβάτες. Οι όγκοι πωλήσεων αυξήθηκαν κατά +111,2% και +73,2% αντίστοιχα για το βρετανικό και γαλλικό αεροδρόμιο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, ωστόσο, παρέμειναν -7,4% και -12,1% κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα (Ιανουάριος 2019).

Η Μαδρίτη κατέλαβε την τέταρτη θέση με 4,43 εκατομμύρια επιβάτες. Οι επιδόσεις του ισπανικού κόμβου αντικατοπτρίζουν τη σημαντική διείσδυση των εταιρειών χαμηλού κόστους και τη χαμηλότερη έκθεσή τους στην Ασία. Μαζί με την Κωνσταντινούπολη, ήταν η μόνη μεγάλη αγορά που ξεπέρασε τους όγκους πριν από την πανδημία (+1%). Ακολούθησε το αεροδρόμιο Schipol του Άμστερνταμ με 3,9 εκατομμύρια επιβάτες (+56,6% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι / -22,2% σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2019).

Η απόδοση της επιβατικής κίνησης άλλων μεγάλων αεροδρομίων τον Ιανουάριο αντανάκλασε μια ανάκαμψη που εξακολουθεί να οφείλεται σε μεγάλο βαθμό σε ενδοευρωπαϊκές και διατλαντικές διαδρομές, όπου κυριαρχεί η ζήτηση αναψυχής και χαρακτηρίζεται από σημαντική (αλλά επιλεκτική) επέκταση της χωρητικότητας από μεταφορείς εξαιρετικά χαμηλού κόστους (Ultra-Low Cost Carriers).

Αντίστοιχα, η Λισαβόνα (+13,3%), η Αθήνα (+3,9%), το Δουβλίνο (+2%), η Κωνσταντινούπολη (+1,3%) ξεπέρασαν όλοι τους προ πανδημικούς όγκους τους (Ιανουάριος 2019). Εν τω μεταξύ, το Βερολίνο (-45,9%), το Μόναχο (-28%), το Λονδίνο (-26,9%) και η Φρανκφούρτη (-21,3%) παρέμειναν πολύ πιο κάτω.

Τα ίδια πρότυπα ανάκαμψης και η δυναμική της αγοράς έφεραν τα περιφερειακά και τα μικρότερα αεροδρόμια κοντά σε πλήρη ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης (-4,9% για αεροδρόμια με λιγότερους από 10 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2019).

Ωστόσο, υπήρξαν σημαντικές διακυμάνσεις στην απόδοση μεταξύ των περιφερειακών αεροδρομίων, με αυτά που εξυπηρετούν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς ή/και βασίζονται σε αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους να βλέπουν όγκους επιβατών να ξεπερνούν τα επίπεδα πριν από την πανδημία (Ιανουάριος 2019) - συμπεριλαμβανομένων: Βάρνα (+60,1%), Μπατούμι (+ 56%), Μέμινγκεν (+40,5%), Πάφος (+39,2%), Φουντσάλ (+38,5%), Αλγκέρο (+31,5%), Μπέργκαμο (+22,3%), Κρακοβία (+19,8%), Κατάνια (+14,6%) %), Σαρλερουά (+13,6%) και Αϊντχόφεν (+12,9%).

Εμπορευματική κίνηση

Η εμπορευματική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων μειώθηκε κατά -15% τον Ιανουάριο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, με τα αεροδρόμια και τα αεροδρόμια EU+ στην υπόλοιπη Ευρώπη να παρουσιάζουν παρόμοια πτώση. Ως αποτέλεσμα, η εμπορευματική κίνηση παρέμεινε -20% κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα (Ιανουάριος 2019).

Οι μετακινήσεις αεροσκαφών αυξήθηκαν κατά +28% στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, με τα αεροδρόμια στις αγορές της ΕΕ+ στο +32% και εκείνα στην υπόλοιπη Ευρώπη στο -10%.

Δειτε Επισης

Γύρισαν την πλάτη και στην πρόταση των εργοδοτών οι συντεχνίες-Τσιμέντο η αδιαλλαξία των εργαζομένων στο σκυρόδεμα
«Η Κυβέρνηση θα συνεχίσει να εφαρμόζει πειθαρχημένη οικονομική πολιτική-Στόχος η συνέχιση των αναβαθμίσεων»
Ικανοποίηση Μάκη Κεραυνού για την διπλή αναβάθμιση από Moody’s-«Αποτέλεσμα συνετούς πολιτικής»
Ν. Χριστοδουλίδης: Ανοίγει τον δρόμο για σημαντικές προοπτικές και πιο δυναμική ανάπτυξη η νέα αναβάθμιση(vid)
Διπλή αναβάθμιση και σε επενδυτική βαθμίδα Α από Moody's μετά από 13 χρόνια η Κύπρος-Τι αντανακλά η αξιολόγηση
Προβληματική η εναλλαξιμότητα του διοικητικού και γραμματειακού προσωπικού στο δημόσιο-Αναζητούνται λύσεις
Ετοιμάζει νέο εργοστάσιο στο Τσέρι η Green Dot-Οι κύριες δραστηριότητες κατά την λειτουργία του
Ολοταχώς για μεγάλο ρεκόρ ο τουρισμός... Πάνε για να σπάσουν το φράγμα των τεσσάρων εκατομμυρίων οι αφίξεις
Πρόταση δύο σημείων από τους εργοδότες για άρση του αδιεξόδου στο έτοιμο σκυρόδεμα-Το γάντι στις συντεχνίες
Δείχνει τα δόντια της στις εταιρείες έτοιμου σκυροδέματος η απεργία-Επηρεάζει δραστηριότητες και κερδοφορία