DELOITTE: Τα «θέλω» της νέας γενιάς

Σε μια εποχή κατά την οποία οι συνεχείς αλλαγές αποτελούν καθημερινότητα, κάθε επιχείρηση προσπαθεί να τις διαχειριστεί ώστε να αντεπεξέλθει. Μέσα από τα παραπάνω προκύπτει το ερώτημα: Τι δράσεις πρέπει να αναλάβουν οι επιχειρήσεις για να προσαρμοστούν στα νέα αυτά δεδομένα;

Τα καταλληλότερα, ίσως, άτομα για να απαντήσουν σ’ αυτό είναι οι εργαζόμενοι της νέας γενιάς ανθρώπινου δυναμικού, οι λεγόμενοι Gen Z και Millennials.

Τα άτομα αυτά, τα τελευταία χρόνια, βιώνουν έντονα τις πρωτόγνωρες συνθήκες και επιπτώσεις των κοινωνικοοικονομικών ανακατατάξεων και της πανδημικής κρίσης, παρουσιάζοντας διαφοροποιημένες ανάγκες και προτεραιότητες σε σχέση με το εργασιακό τους περιβάλλον.

Η υγεία πάνω απ’ όλα

Μια από τις κυριότερες ανάγκες, που παρουσιάζει σήμερα η νέα γενιά ανθρώπινου δυναμικού, είναι η εστίαση στη σωματική και ψυχική υγεία και ευεξία. Σύμφωνα με διεθνείς έρευνες διαχείρισης και ανάπτυξης ανθρώπινου δυναμικού της Deloitte, παρατηρείται μια κατακόρυφη αύξηση του άγχους και των επιπέδων κατάθλιψης ανάμεσα στη νέα γενιά. Το γεγονός αυτό αποδίδεται στο στρεσογόνο περιβάλλον μέσα στο οποίο μεγάλωσε, και έχει, κατ’ επέκταση, προκαλέσει το φαινόμενο της μαζικής αποχώρησης, γνωστό και ως «the great resignation», τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο.

Ως εκ τούτου, η συναισθηματική και πνευματική ευεξία και υποστήριξη του ανθρώπινου δυναμικού θα πρέπει να τεθεί πλέον στο επίκεντρο του επιχειρηματικού μοντέλου και στρατηγικού πλάνου των επιχειρήσεων.

Συγκεκριμένα, θα πρέπει να υιοθετείται ολοένα και περισσότερο μια πιο ολιστική προσέγγιση σε σχέση με τη «φροντίδα» των εργαζομένων, με σκοπό την αντιμετώπιση αλλά και την πρόληψη ζητημάτων που σχετίζονται με την ψυχική και σωματική τους ευημερία.

Ευέλικτες μορφές εργασίας

Tα πρόσφατα κοινωνικοπολιτικά δεδομένα φαίνεται να αποτέλεσαν κομβικό σημείο αναθεώρησης και επαναπροσδιορισμού της ισορροπίας μεταξύ εργασίας και προσωπικής ζωής.

Συγκεκριμένα, το προσωπικό νέας γενιάς φαίνεται να ιεραρχεί πολύ ψηλά τις συνθήκες εργασίας και την παροχή ευέλικτων μορφών εργασίας, ενώ δεν διστάζει να αναζητήσει νέες επαγγελματικές ευκαιρίες που να καλύπτουν αυτή την ανάγκη.

Οι νέοι εργαζόμενοι επιδιώκουν να εργάζονται σε ένα εργασιακό περιβάλλον, όπου τους επιτρέπεται να αποδίδουν ισάξιο χρόνο και ενέργεια σε εργασία και προσωπική ζωή, επενδύοντας σε πράγματα που προσθέτουν αξία στους ίδιους σε ατομικό επίπεδο.

Πρώτα στις προτιμήσεις κριτήρια, αναμφίβολα, αποτελούν η ευελιξία στο ωράριο εργασίας και η εργασία εξ αποστάσεως. Μια τάση, η οποία, αν και ξεκίνησε στις περισσότερες επιχειρήσεις εν μέσω πανδημίας, φαίνεται πως ήρθε για να μείνει, με την πλειοψηφία να παρεκκλίνει από τα στεγανά και τους τυπικούς τρόπους εργασίας. Ταυτόχρονα, υιοθετεί ένα υβριδικό μοντέλο δουλειάς, συνδυάζοντας εργασία από το σπίτι και το γραφείο, καθώς και άλλες μορφές ευέλικτης εργασίας.

Επένδυση στον άνθρωπο

Ανάμεσα στις τάσεις και τις προτιμήσεις της νέας γενιάς, εμφανίζεται και η ανάγκη της να εργάζεται για μια επιχείρηση, η οποία νοιάζεται και επενδύει στους ανθρώπους της, εστιάζοντας στην προσωπική και επαγγελματική τους ανάπτυξη μέσα από πρωτότυπες πρωτοβουλίες εκπαίδευσης και δια βίου μάθηση, αλλά και περαιτέρω εμβάθυνση και ανάπτυξη σημαντικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων.

Με τον τρόπο αυτό οι άνθρωποι αντιλαμβάνονται και εκτιμούν το ενδιαφέρον του εργοδότη και είναι πρόθυμοι να το ανταποδώσουν με την επίτευξη των εργασιακών τους στόχων, την αφοσίωση και την προώθηση του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος της ίδιας της επιχείρησης.

Δυναμικά εργασιακά περιβάλλοντα

Επιπρόσθετα, βλέπουμε μια γενιά με νέους ανθρώπους, ιδιαίτερα ικανούς, με αυτοπεποίθηση και δυναμισμό, εμπιστοσύνη και σιγουριά στις ικανότητές τους και υψηλές φιλοδοξίες, οι οποίοι επιδιώκουν και διεκδικούν γρήγορη ανέλιξη και διαρκή εξέλιξη.

Οι επιχειρήσεις καλούνται να μετατραπούν σε δυναμικά εργασιακά περιβάλλοντα και να παρέχουν στους ανθρώπους τους ευκαιρίες να αναλαμβάνουν αναβαθμισμένα καθήκοντα από νωρίς, να λαμβάνουν μέρος στη διαδικασία λήψης αποφάσεων, να καθορίζουν οι ίδιοι τον τρόπο εκτέλεσης των καθηκόντων τους, αλλά και να έρχονται αντιμέτωποι με προκλήσεις που τους ωθούν να πειραματιστούν και να εξελιχθούν.

Η αίσθηση ότι οι ίδιοι συμβάλλουν με τον δικό τους τρόπο στην επιτυχία της επιχείρησης, η ανέλιξη αλλά και η εξέλιξή τους μέσα από αυτήν, αποτελεί για αυτούς κινητήρια δύναμη.

Σε μια απόλυτα ψηφιακή εποχή

Με τη γενιά των Gen Z και Millennials, που σήμερα καταλαμβάνουν πλέον την πλειοψηφία των εργαζομένων, αλλά και την είσοδο της νέας γενιάς iGen μέσα στα επόμενα χρόνια, είναι εμφανές ότι οδηγούμαστε πια σε μια απόλυτα ψηφιακή εποχή. Οι γενιές αυτές είναι άνθρωποι που μεγάλωσαν με απεριόριστη και στιγμιαία πρόσβαση σε πηγές, προτιμούν την ποικιλία πληροφοριών και δεδομένων και εστιάζουν σε ό,τι κρίνουν άξιο προσοχής, αναπτύσσοντας ένα πολύ διαφορετικό τρόπο σύνδεσης, επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης στο εργασιακό περιβάλλον. Ως εκ τούτου, αναπόφευκτα, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να προσαρμοστούν στον ψηφιακό αυτό μετασχηματισμό, εντάσσοντας νέες εξελιγμένες τεχνολογίες, εργαλεία και συστήματα που βελτιστοποιούν την επικοινωνία και τη συνεργασία και συνδράμουν αισθητά στην εφαρμογή της «έξυπνης» εργασίας.

Kοινωνικο «αποτυπωμα»

Πέραν των προσωπικών της αναγκών και πεποιθήσεων, η νέα γενιά δεν φαίνεται να εφησυχάζει με τα λόγια.    Έχοντας μεγαλώσει σε ένα περιβάλλον, το οποίο είναι αρκετά πιο φιλελεύθερο και ανεκτικό, τουλάχιστον συγκριτικά με τις προηγούμενες δεκαετίες, οι νέοι εργαζόμενοι επιζητούν από τον εργοδότη τους μια ισχυρή εταιρική κουλτούρα και ένα κοινωνικό «αποτύπωμα», ώστε να μπορούν να ταυτιστούν και να νιώσουν πως συνδράμουν στην αλλαγή και συμβάλλουν σε ένα μεγαλύτερο σκοπό. Σχετικές εταιρικές δράσεις και ενέργειες, που έχουν θετικό αντίκτυπο στην κοινωνία, τον πολιτισμό και το περιβάλλον, αλλά και η εφαρμογή πρακτικών που αφορούν θέματα ισότητας και διαφορετικότητας στον χώρο εργασίας, αποτελούν ένα σημαντικό πόλο έλξης για τη νέα γενιά.

Νέα τάξη πραγμάτων

Εν κατακλείδι, διαφαίνεται ότι η νέα γενιά είναι αυτή που χαράζει τον δρόμο για το εργασιακό περιβάλλον του μέλλοντος και ως εκ τούτου, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να προσαρμοστούν στη νέα τάξη πραγμάτων, με στόχο τη διασφάλιση της επιτυχίας και της ανταγωνιστικότητάς τους.

Οι επιχειρήσεις καλούνται άμεσα να υιοθετήσουν έμπρακτα μια ανθρωποκεντρική φιλοσοφία και προσέγγιση και να θέσουν στο επίκεντρο της προσοχής τους εκείνους τους τομείς, που αποτελούν προτεραιότητα για το ανθρώπινο δυναμικό τους, δίνοντας έμφαση σε έννοιες όπως ευελιξία, υγεία και ευεξία, κοινωνική προσφορά, τεχνολογία, εξέλιξη και ανέλιξη, ανάπτυξη, ελευθερία και συμβολή στην επιτυχία.

Στοιχεία επικοινωνίας:

Διεύθυνση: Σπύρου Κυπριανού, 24, 1075, Λευκωσία

Τηλ.: 22360300

E-mail: infonicosia@deloitte.com

Ιστοσελίδα: www.deloitte.com/cy

Δειτε Επισης

PwC Κύπρου: Νέες ισορροπίες στο HR
MGR Human Resources: Η επιτυχία περνά από το προσωπικό
EUROFAST: Δίκτυο με εμπειρία
DELOITTE: Τα «θέλω» της νέας γενιάς
CYPRONETWORK CONSULTANCY GROUP: Ανταγωνιστικό προβάδισμα
ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ: Όλοι κι όλα αλλάζουν