Age of e-commerce: Όλα εύκολα και γρήγορα
Νικόλ Ζένιου 15:03 - 02 Οκτωβρίου 2023
Πώς εξελίσσεται το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Κύπρο; Ποιες είναι οι τάσεις σήμερα και ποιες οι προκλήσεις που προκύπτουν από την καθιέρωσή του; Πόσο σημαντική είναι η ενσωμάτωσή του ψηφιακού μετασχηματισμού για τη βιωσιμότητα των κυπριακών επιχειρήσεων και με ποιους τρόπους επενδύουν στην ανάπτυξη των υπηρεσιών e-commerce; Εκπρόσωποι από το Κυπριακό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο (ΚΕΒΕ), τον Παγκύπριο Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Πληροφορικής (CITEA) και τον οργανισμό ερευνών και δημοσκοπήσεων IMR/University of Nicosia μας μίλησαν για τις σημαντικές αλλαγές που παρατηρούνται στη νέα εποχή του online shopping, όπως αυτή διαμορφώνεται.
Η ψηφιοποίηση της οικονομίας και το ηλεκτρονικό εμπόριο σε όλες τους τις εκφάνσεις μπορεί να απογειώθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αλλά η δυναμική που απέκτησε δεν ήταν απλώς μία τάση της εποχής. Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε το περιοδικό Forbes, μέχρι το τέλος του έτους τα έσοδα από το e-commerce αναμένεται να φτάσουν τα €5.4 τρισεκατομμύρια παγκοσμίως, ενώ μέχρι το 2026 εκτιμάται ότι το 24% των λιανικών αγορών θα πραγματοποιείται μέσω ιστοσελίδων ή εφαρμογών. Όλα δείχνουν πώς το ενδιαφέρον των καταναλωτών για online αγορές συνεχίζεται αμείωτο, ενώ αντίστοιχα κινούνται και οι επιχειρήσεις, αφού αναγνωρίζουν πως το μέλλον των πωλήσεων είναι διαδικτυακό.
Όλο κι ανεβαίνει το e-commerce
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της κυπριακής Στατιστικής Υπηρεσίας, η αξία των ηλεκτρονικών πωλήσεων αυξήθηκε κατά 31,6% στο τέταρτο τρίμηνο του 2020, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019. Πρόκειται για μία τάση που αναπτύσσεται συνεχώς. «Με βάση τα ευρωπαϊκά στατιστικά από την πύλη δεδομένων Statista, ο εκτιμώμενος ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης του e-commerce στην Κύπρο θα κυμαίνεται μεταξύ 11%-12% μέχρι και το 2027,» σημειώνει ο γραμματέας του CITEA, Γιώργος Μαλέκκος, προσθέτοντάς πως «κατά την τελευταία τριετία η χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών και ιδιαίτερα του e-commerce έχει αυξηθεί δραματικά».
Το γεγονός αποτύπωσε και η ποσοτική έρευνα, Τhe Digital Cyprus Survey 2023, που διεξήγαγε ο οργανισμός IMR/Πανεπιστήμιο Λευκωσίας.
Σύμφωνα με τα πορίσματα, σήμερα, μία στις δυο επιχειρήσεις δραστηριοποιείται μέσω e-commerce, με το 46% εξ αυτών να χρησιμοποιεί e-shop ή ηλεκτρονικές υπηρεσίες προς πελάτες και συνεργάτες ως μέρος της χρήσης πρακτικών και νέων τεχνολογιών για την υποστήριξη του ψηφιακού τους μετασχηματισμού. «Tο ηλεκτρονικό εμπόριο έχει φέρει επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο οι εταιρείες διεξάγουν επιχειρηματικές δραστηριότητες, προσφέροντας ευκαιρίες για ανάπτυξη, παγκόσμια παρουσία και αφοσίωση πελατών,» αναφέρει η managing director του οργανισμού IMR/University of Nicosia, Χριστίνα Κοκκάλου.
Οι κυπριακές επιχειρήσεις που μπορούν να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες που προσφέρει το ηλεκτρονικό εμπόριο, περιλαμβάνουν εκείνες που εμπορεύονται προϊόντα ή προσφέρουν υπηρεσίες αλλά και όσες κινούνται στον τομέα των B2B συναλλαγών, σύμφωνα με τον κ. Μαλέκκο. Αν θέλουν, ωστόσο, να δουν όσο το δυνατόν καλύτερα αποτελέσματα, θα ήταν καλό να επενδύσουν σωστά στην ανάπτυξη των υπηρεσιών e-commerce, επωφελούμενες από τα διαθέσιμα κονδύλια και τα χρηματοδοτικά προγράμματα που προσφέρει το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας αλλά και ορισμένες τράπεζες, επισημαίνει ο λειτουργός του τμήματος εμπορίου, υπηρεσιών και ψηφιοποίησης του ΚΕΒΕ, Ζακ Μανιταράς: «Το υπουργείο, μέσω του σχεδίου ψηφιοποίησης, έχει στηρίξει έμπρακτα τα τελευταία χρόνια τον ψηφιακό μετασχηματισμό μικρομεσαίων επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένου και του ηλεκτρονικού εμπορίου. Παράλληλα, ορισμένες ιδιωτικές τράπεζες προσφέρουν χρηματοδοτικές λύσεις και προγράμματα δανεισμού για τις επιχειρήσεις που επενδύουν σ’ αυτό».
Ο μετασχηματισμός και τα παρελκόμενα
Οι επιχειρήσεις, πλέον, αναγνωρίζουν πως ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι ζωτικής σημασίας για τη βιωσιμότητά τους στο σημερινό ταχέως εξελισσόμενο επιχειρηματικό τοπίο. Εξάλλου, όπως κατέδειξε η πιο πάνω έρευνα του IMR/University of Nicosia, το 85% των εταιρειών σκοπεύουν να επενδύσουν στον ψηφιακό μετασχηματισμό τους μέσα στον επόμενο χρόνο, με το μεγαλύτερο ποσοστό (46%) να αναφέρει ότι προτίθεται να αφιερώσει για τον σκοπό αυτό μέχρι και €100.000.
Την ίδια ώρα, η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εμπορίου επιφέρει και αρκετές προκλήσεις, όπως ο έντονος ανταγωνισμός, η σωστή διαχείριση της αλυσίδας εφοδιασμού και των logistics, το μεγάλο κόστος των προϊόντων και τα υψηλά τέλη αποστολής εξαιτίας της γεωγραφικής θέσης και του μικρού μεγέθους της Κύπρου αλλά και η έλλειψη ψηφιακών δεξιοτήτων για προσαρμογή στην ταχεία εξέλιξη της τεχνολογίας.
Η πιο σημαντική αφορά στην ασφάλεια των δεδομένων αλλά και στη σωστή χρήση τους. Το πρόβλημα προκύπτει λόγω του ότι οι περισσότερες εταιρείες στην Κύπρο είναι υπερπροστατευτικές με τα data τους, σε σημείο που δεν τα αξιοποιούν επαρκώς έως και καθόλου. «Πρακτικά, τα δεδομένα δεν είναι απλώς πληροφορίες που πρέπει να αποθηκεύονται και να προστατεύονται, αλλά πολύτιμες πηγές πληροφόρησης που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αύξηση της αποδοτικότητας και της ανταγωνιστικότητας. Η ανάλυσή τους και γενικά τα business intelligence λογισμικά μπορούν να επιφέρουν επαναστατικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας μιας εταιρείας», τονίζει ο κ. Μαλέκκος.
Με την κατάλληλη ανάλυση, οι επιχειρήσεις θα μπορούν να κατανοήσουν καλύτερα τους πελάτες τους, προβλέποντας τις αλλαγές στη ζήτηση, να βελτιστοποιήσουν τη λειτουργία τους αλλά και να παράγουν νέες, καινοτόμες ιδέες. Για την αποτελεσματική ασφάλεια των δεδομένων δύνανται να απευθυνθούν σε εταιρείες που προσφέρουν υπηρεσίες κυβερνοασφάλειας, οι οποίες παρέχουν την τεχνογνωσία και τα απαραίτητα εργαλεία για την ανάπτυξη ενός ασφαλούς και αξιόπιστου e-commerce περιβάλλοντος.
Η τρέχουσα πρόκληση, ωστόσο, περιλαμβάνει την έλλειψη ψηφιακών δεξιοτήτων για προσαρμογή στην ταχεία εξέλιξη της τεχνολογίας. Σύμφωνα με την έρευνα, The Digital Cyprus Survey 2023, το 76% των επιχειρήσεων αναφέρει ότι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις προς τη μετάβασή τους στη νέα ψηφιακή εποχή είναι η ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων των εργαζομένων τους. Σύμφωνα με τον κ. Μανιταρά, «Η επιτυχία εξαρτάται από την κατάλληλη εκπαίδευση και επένδυση στην εξειδίκευση του προσωπικού που ασχολείται με τις υπηρεσίες e-commerce». Προς αυτή την κατεύθυνση, θα πρέπει να τονίσουμε πώς ο CITEA, ως μέρος του ευρωπαϊκού προγράμματος Level Up, θα προσφέρει δωρεάν εκπαίδευση για ψηφιακή κατάρτιση των εργαζομένων των μικρομεσαίων επιχειρήσεων για, μεταξύ άλλων, ανάλυση δεδομένων και τεχνητή νοημοσύνη.
Τοp 5 trends to watch
Μobile first: Αυξημένη χρήση κινητών συσκευών (smartphones, tablets).
Social commerce: Αύξηση στις πωλήσεις μέσω social media και apps, όπως Facebook, Instagram, Pinterest.
Personalization: Οι πελάτες αναζητούν εξατομικευμένες εμπειρίες αγορών και γρήγορη παράδοση, οι οποίες διαμορφώνονται από τις εταιρείες στη βάση σύγχρονων συστημάτων ανάλυσης της συμπεριφοράς των καταναλωτών.
AI (artificial intelligence) και ML (machine learning):
Οι τεχνολογίες αυτές χρησιμοποιούνται όλο και περισσότερο για τη δημιουργία υπηρεσιών που βελτιώνουν την εμπειρία του πελάτη και την πρόβλεψη των τάσεων στις πωλήσεις και τα αποθέματα.
Super-apps (υπερ-εφαρμογές): Τάση που κυριαρχεί αυτή τη στιγμή στην Κίνα (με πρότυπο το πολυλειτουργικό WeChat) και αναμένεται να γίνει παγκόσμιο trend. Προσφέρουν τη δυνατότητα στους χρήστες να κάνουν περισσότερες από μία ενέργειες μέσα στο ίδιο ψηφιακό περιβάλλον, όπως αγορές, επικοινωνία κ.ά.