Powered by

Κίνα: Φουντώνει ξανά η κρίση στην εφοδιαστική αλυσίδα

Από εκεί που άρχισαν όλα, πριν δύο χρόνια, το χάος συνεχίζεται να ανατροφοδοτείται επικίνδυνα. Οι αυστηροί κανόνες της Κίνας για τον περιορισμό του Covid-19 πρόκειται να εξαπολύσουν άλλο ένα  μεγάλο κύμα καλοκαιρινού χάους στις αλυσίδες εφοδιασμού μεταξύ Ασίας, ΗΠΑ και Ευρώπης. 

Κυρίως τα κινεζικά – αλλά σύντομα θα φανούν τα αποτελέσματα και τα ευρωπαϊκά- τα λιμάνια έχουν ήδη τσακιστεί, με το εμπόριο παγκόσμιων αγαθών αξίας 22 τρισεκατομμυρίων δολαρίων να αντιμετωπίζει  εδώ και μήνες σοβαρή αναστάτωση.

Η ναυτιλιακή συμφόρηση στα κινεζικά λιμάνια, σε συνδυασμό με τον πόλεμο της Ρωσίας στην Ουκρανία, κινδυνεύει να εκτροχιάσει την ανάκαμψη, η οποία έχει ήδη επηρεαστεί από τις πληθωριστικές πιέσεις και τους αντίθετους ανέμους προς την ανάπτυξη. Την ίδια στιγμή, η προσέγγιση μηδενικής ανοχής του Πεκίνου εν μέσω μιας κλιμακούμενης πανδημίας  του ιού φαίνεται πως δεν αλλάζει προς ώρας, δύο χρόνια μετά την εμφάνισή του ιού στη Γουχάν που ανέτρεψε την παγκόσμια οικονομία.

Το χρονικό

Πρώτα ήρθε το Lockdown της Γουχάν, τον Φεβρουάριο του 2020. Στη συνέχεια ήρθε το κλείσιμο του Γιάντιαν, το τέταρτο μεγαλύτερο λιμάνι στον κόσμο, τον Ιούνιο του 2021. Τώρα, η Σαγκάη βρίσκεται σε εκτεταμένο lockdown. Τα δύο πρώτα γεγονότα είχαν ακραίες επιπτώσεις στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων στις ΗΠΑ, αλλά η Σαγκάη δεν είναι ούτε Γουχάν ούτε Γιάντιαν καθώς η μεγάλη διαφορά αυτή τη φορά είναι ότι το λιμάνι της Σαγκάης παραμένει σε λειτουργία.

Ο χρόνος αναμονής για τα εμπορευματοκιβώτια εξαγωγής, συμπεριλαμβανομένων αυτών που κατευθύνονται προς τις ΗΠΑ, μειώθηκε στην πραγματικότητα κατά τη διάρκεια της περιόδου κλειδώματος: από 3,1 ημέρες στις 28 Μαρτίου σε 2,1 ημέρες τη Δευτέρα. "Αυτή η βελτίωση οφείλεται στο ότι λιγότερα εμπορευματοκιβώτια φτάνουν στο λιμάνι αρχικά, ενώ ταυτόχρονα, επαρκής χωρητικότητα σκάφους είναι διαθέσιμη για να χειριστεί αυτά τα εμπορευματοκιβώτια εξαγωγής" ανέφεραν στα διεθνή ΜΜΕ, μέλη της διοίκησης των προβλητών.

Ο μέσος εβδομαδιαίος χρόνος αναμονής για κοντέινερ εξαγωγής την Κυριακή ήταν τρεις ημέρες. Αντίθετα, όταν η Γιάντιαν έκλεισε τον περασμένο Ιούνιο, ο μέσος εβδομαδιαίος χρόνος αναμονής εμπορευματοκιβωτίων εξαγωγής σε αυτό το λιμάνι αυξήθηκε σε 25 ημέρες. Ο χρόνος αναμονής εμπορευματοκιβωτίων εισαγωγής στη Σαγκάη αυξήθηκε κατά 163% από 4,6 ημέρες στις 28 Μαρτίου σε 12,1 ημέρες τη Δευτέρα. "Λόγω της μειωμένης μεταφοράς φορτηγών μέσα και έξω από το λιμάνι μετά τους περιορισμούς δοκιμών για τον COVID, τα κοντέινερ που φτάνουν στη Σαγκάη πρέπει να περιμένουν για πάνω από μία εβδομάδα προτού παραληφθούν και μεταφερθούν σε προορισμούς εσωτερικού"

Οι προβλέψεις

Ακριβώς επειδή το lockdown στη Σαγκάη δεν έχει ρίξει  δώσει το τελειωτικό χτύπημα δεν σημαίνει ότι δεν θα το κάνει και στο μέλλον. Ίσως είναι πολύ νωρίς για να δούμε τις τελικές συνέπειες. Οι χρόνοι αναμονής, η συμφόρηση και τα κενά δρομολόγια θα μπορούσαν να αυξηθούν από εδώ για την παγκόσμια οικονομία της εφοδιαστικής αλυσίδας. Όπως είπε προηγουμένως ο σύμβουλος Jon Monroe στο American Shipper, "Είναι μάλλον χειρότερο από τη Γιουχάν" και προειδοποίησε ότι  "θα μπορούσαμε να βρισκόμαστε ακόμη σε μια πρώιμη φάση του lockdown στη Σαγκάη και εάν το κλείσιμο των εργοστασίων συνεχιστεί, είναι πολύ πιθανό ο αριθμός των κενών δρομολογίων να αρχίσει να αυξάνεται τις επόμενες εβδομάδες".

Ναύλα

Οι μακροπρόθεσμοι ναύλοι μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από τις ΗΠΑ στην Άπω Ανατολή  για πρώτη φορά μειώθηκαν  και ευθυγραμμίζονται με την αγορά spot (τρέχουσα τιμή των ναύλων).

Μετά από μήνες που τα μακροπρόθεσμα επιτόκια ήταν  πολύ πιο ακριβά από τα βραχυπρόθεσμα επιτόκια των εμπορικών συναλλαγών ΗΠΑ προς Άπω Ανατολή, η πτώση των μακροπρόθεσμων επιτοκίων στην αρχή του δεύτερου τριμήνου έφερε και τα δύο  σε καλύτερη ισορροπία.

Στα μέσα Μαρτίου, οι μακροπρόθεσμες τιμές ήταν 350 δολάρια ανά FEU (ένα τυπικό εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδιών) υψηλότερες από την αγορά spot για εμπορευματοκιβώτια που πήγαιναν από την ανατολική ακτή των ΗΠΑ προς την Άπω Ανατολή. Έκτοτε, οι μακροπρόθεσμες τιμές έχουν μειωθεί κατά 250 δολάρια ανά FEU, ενώ οι τιμές spot παρέμειναν σταθερές, μειώνοντας το ασφάλιστρο μακροπρόθεσμα έναντι των βραχυπρόθεσμων επιτοκίων στα 90 δολάρια ανά κιβώτιο.

Σύμφωνα με την ανάλυση της Xeneta, τα μακροπρόθεσμα επιτόκια για τις εξαγωγές από τη δυτική ακτή των ΗΠΑ προς την Άπω Ανατολή μειώθηκαν κατά 370 δολάρια ανά FEU από τα μέσα Μαρτίου, ενώ τα επιτόκια spot παρέμειναν σταθερά, μειώνοντας τη διαφορά μεταξύ μακροπρόθεσμων και βραχυπρόθεσμων επιτοκίων στα 90 δολάρια ανά κιβώτιο από 600 δολάρια.

Στα μέσα Απριλίου 2021, οι μακροπρόθεσμες και βραχυπρόθεσμες τιμές και ήταν ίσες για τις εξαγωγές από τη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ, ενώ ήταν 180  δολάρια ανά FEU ακριβότερο για εξαγωγή στην αγορά άμεσης παράδοσης εκτός της Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ σε σύγκριση με τις μακροπρόθεσμες τιμές.

Πηγή: Capital.gr

Δειτε Επισης

Γκούλσμπι (Fed): Πρέπει να επιβραδυνθεί ο ρυθμός μείωσης των επιτοκίων
Bitcoin: Tι σημαίνει για την τιμή του η πιθανή δημιουργία εθνικού αποθέματος στις ΗΠΑ
ΗΠΑ: Η επιλογή του Μπέσεντ για το Υπουργείο Οικονομικών δίνει «ανάσα» στις παγκόσμιες αγορές
Banco BPM: Εξετάζει την εξαγορά της από την UniCredit-Στα $11 δις η προσφορά
Τι είναι και γιατί ενδέχεται να αλλάξει το «φρένο χρέους» της Γερμανίας
Bitcoin: Τριήμερη πτώση 6%-Φρέναρε στα $94.000
Fed: Οι προειδοποιήσεις για το χρέος και τον εμπορικό πόλεμο-Τι δείχνει η εξαμηνιαία έκθεση
Ο τρόμος του Τραμπ πάνω από την Ευρώπη-Τι φοβάται τώρα η ΕΚΤ
Ανοδικά ξανά οι τιμές πετρελαίου και φυσικού αερίου λόγω των γεωπολιτικών αναταραχών
Ευρωζώνη: Απροσδόκητη πτώση για τον ιδιωτικό τομέα τον Νοέμβριο-«Φλερτάρει» με την ύφεση