Έτσι θα γεμίζει το «καλάθι του νοικοκυριού» στην Κύπρο

Σε διαδοχικές διαβουλεύσεις βρίσκεται από χθες η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή με συνδέσμους υπεραγορών, συνδικαλιστικές και εργοδοτικές οργανώσεις, προτού οδηγηθεί για τελική έγκριση στο Υπουργικό Συμβούλιο το τροποποιητικό νομοσχέδιο, με το οποίο εισάγεται και στην Κύπρο το «καλάθι του νοικοκυριού».

Τρέχουν να προλάβουν τη Βουλή
Τα χρονοδιαγράμματα για την έγκριση του νομοσχεδίου είναι ασφυκτικά, καθώς στόχος είναι να εγκριθεί με τη μορφή του κατεπείγοντος, πριν την ολοκλήρωση των εργασιών της Βουλής και να τεθεί σε εφαρμογή πριν τα Χριστούγεννα.

Διαβάστε ακόμα: 

Στις τρέχουσες επαφές της Υπηρεσίας με τους εμπλεκόμενους φορείς δεν έχει υπάρξει εις βάθος διαβούλευση, καθώς μέχρι στιγμής γίνεται παρουσίαση του προσχεδίου του νομοσχεδίου.

Οι εμπλεκόμενοι θα κληθούν εκ νέου σε διαβούλευση για τα διαδικαστικά προκειμένου να καταλήξουν σε συμφωνία και το τροποποιητικό νομοσχέδιο να πάρει το πράσινο φως.

Στις χθεσινές επαφές της Υπηρεσίας Καταναλωτής συμμετείχαν εκπρόσωποι από το ΚΕΒΕ, την ΟΕΒ, τον Σύνδεσμο Προμηθευτών, τον Παγκύπριο Σύνδεσμο Υπεραγορών και τον ΠΑΣΥΛΕ, ενώ σήμερα θα υπάρξει συνάντηση με συνδικαλιστικές οργανώσεις και συνδέσμους καταναλωτών.

Λιανέμποροι, εργοδοτικές οργανώσεις, σύνδεσμοι καταναλωτών και άλλες οργανώσεις εμφανίζονται υποστηρικτικοί ως προς την εφαρμογή της νομοθεσίας, η οποία αναμένεται να λειτουργήσει προς όφελος του καταναλωτή.

Καλάθι με τα απαραίτητα

Όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο, στο οποίο δόθηκε κατ’ αρχήν έγκριση από το Υπουργικό Συμβούλιο, προκειμένου η αρμόδια Υπηρεσία να ολοκληρώσει τις διαβουλεύσεις, ως «καλάθι του νοικοκυριού» ορίζεται το καλάθι καταναλωτικών προϊόντων, τα οποία κρίνονται από τον Υπουργό απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση των νοικοκυριών, όπως αυτά θα καθορίζονται σε διάταγμα του υπουργού Ενέργειας Εμπορίου και Βιομηχανίας.

Πιο αναλυτικά, ο υπουργός δύναται να εκδίδει διάταγμα με το οποίο να καθορίζει, για συγκεκριμένη χρονική περίοδο, το καλάθι του νοικοκυριού, λαμβάνοντας υπόψη, ιδίως, τις συνθήκες της διεθνούς και της εγχώριας αγοράς και την προστασία και αξιοπρεπή διαβίωση των καταναλωτών.

Το νομοσχέδιο τροποποιεί τους περί καθορισμού ανώτατων τιμών χονδρικής και λιανικής πώλησης σε ειδικές περιπτώσεις νόμους του 2012 έως 2022.

Παρόλο που δεν έχει καθοριστεί η συχνότητα με την οποία θα διαφοροποιούνται οι καταλόγοι των προϊόντων με τις χαμηλότερες τιμές, εντούτοις αναμένεται ότι οι σχετικές λίστες θα ανανεώνονται από τις υπεραγορές σε εβδομαδιαία βάση.

Ανάμεσα στα προϊόντα του «καλαθιού» βρίσκονται τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης, όπως ψωμί, γάλα, γιαούρτι, ρύζι, καφές και σαπούνι.

Διαβάστε εδώ: Ξεκίνησαν οι διαβουλεύσεις για το «καλάθι του νοικοκυριού»

Ποιες υπεραγορές θα συμμετέχουν

Το διάταγμα εκπνέει με την παρέλευση της καθοριζόμενης σε αυτό χρονικής περιόδου, ενώ δικαίωμα συμμετοχής έχουν οι υπεραγορές/επιχειρήσεις τροφίμων με ετήσιο τζίρο που ξεπερνά τα €8 εκατ., βάσει των οικονομικών καταστάσεων της προηγούμενης χρονιάς.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, οι επιχειρήσεις τροφίμων και/ή άλλων προϊόντων που ασκούν δραστηριότητες λιανικής πώλησης με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των €8 εκατ., βάσει των οικονομικών καταστάσεων της αμέσως προηγούμενης, από την έκδοση του διατάγματος οικονομικής περιόδου, αποστέλλουν στο Υπουργείο, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, τα οποία θα καθορίζονται στο διάταγμα που εκδίδεται, κατάλογο τροφίμων και/ή προϊόντων που περιλαμβάνονται στο καλάθι του νοικοκυριού.

Διαβάστε εδώ: «Καλάθι του νοικοκυριού» ετοιμάζει και η Κύπρος

Προϊόντα στη χαμηλότερη δυνατή τιμή

Οι επιχειρήσεις τροφίμων και/ή άλλων προϊόντων θα πρέπει να επιλέγουν ένα τουλάχιστον προϊόν από κάθε κατηγορία προϊόντων που περιλαμβάνεται στο καλάθι του νοικοκυριού και το διαθέτουν στη χαμηλότερη δυνατή τιμή, ιδίως συγκριτικά με τα υπόλοιπα προϊόντα της ίδιας κατηγορίας που διατίθενται από την επιχείρηση τροφίμων και/ή άλλων προϊόντων.

Εξάλλου, οι επιχειρήσεις δύνανται να διαφοροποιούν τα προϊόντα που επιλέγουν κάθε φορά που αποστέλλουν στο Υπουργείο τον νέο κατάλογο.

Οφείλουν επίσης να ενημερώνουν τους καταναλωτές ως προς τα τρόφιμα κα/ή προϊόντα από το καλάθι του νοικοκυριού που προσφέρουν σε τιμή.

Η ενημέρωση αυτή γίνεται με κάθε πρόσφορο μέσο, και κατ’ ελάχιστον με ευκρινή κατάλογο των εν λόγω τροφίμων ή προϊόντων σε εμφανές σημείο στην είσοδο του καταστήματος, αναγραφή των τιμών στις οποίες αυτά προσφέρονται, με ευκρινές ειδικό σήμα στον χώρο πώλησης (ράφι) των προϊόντων που συμμετέχουν και διαφημίσεις.

Την ίδια στιγμή, υπεραγορές και επιχειρήσεις τροφίμων διασφαλίζουν ότι τα τρόφιμα και προϊόντα που επιλέγουν υπάρχουν σε επάρκεια και διατίθενται απρόσκοπτα στο καταναλωτικό κοινό.

Δειτε Επισης

Κερδίζουν από τους ενοικιαστές τους Mall of Cyprus και Mall of Engomi
Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς: Ψήφος εμπιστοσύνης στο θεσμικό πλαίσιο της Κύπρου η έκθεση της MONEYVAL
Μοναδικές οικιστικές επιλογές σε όλη την Κύπρο από την Altamira Real Estate
Στο τεύχος Μαΐου του περιοδικού IN Business: IN Business Awards-16 χρόνια επιβραβεύουμε το επιχειρείν
Κωνσταντίνος Πετρίδης: Εθνικό όπλο που δεν πρέπει να παραχωρηθεί η χαμηλή φορολογία
Μ. Παναγιώτου: Μεγάλη η ψαλίδα μεταξύ παραγωγού και τελικών τιμών στον καταναλωτή
Η Σκλαβενίτης Κύπρου δίπλα στο προσωπικό της με ωφελήματα και παροχές
Σε αυτούς τους τομείς και επαγγέλματα θα μπορούν να εργαστούν φοιτητές από τρίτες χώρες-Δείτε το διάταγμα
Τι... βγάζει το «e-κοφίνι»-Οι τιμές των οπωροκηπτευτικών στα σημεία λιανικής πώλησης
Ικανοποίηση Λευκωσίας για την έκθεση προόδου της Moneyval-Η αταλάντευτη προσήλωση της Κυβέρνησης