Κίνηση ματ από τους Ρώσους στη «σκακιέρα» των ηλεκτρικών αυτοκινήτων
16:40 - 16 Αυγούστου 2021
Οταν ο Dmitry Unagaev αγόρασε το πρώτο του ηλεκτρικό αυτοκίνητο πριν από πέντε χρόνια, πολλοί γείτονες και φίλοι του στην πόλη του Khabarovsk αναρωτήθηκαν εάν τρελάθηκε.
Παρ’ όλα αυτά, έχουν αλλάξει πολλά τα τελευταία χρόνια. Η κωμόπολη της «άπω ανατολής» της Ρωσίας έχει γεμίσει με ηλεκτρικά οχήματα.
«Η πόλη είναι γεμάτη από αυτά», αναφέρει χαρακτηριστικά ο 31χρονος μηχανικός αυτοκινήτων Uganaev. «Ολοι κρεμάνε ακόμη και πρίζες από τα μπαλκόνια για να φορτίσουν τα αυτοκίνητά τους. Τα βλέπεις παντού», υπογράμμισε.
Πάνω από το 20% των εισαγόμενων αυτοκινήτων στη Ρωσία το πρώτο εξάμηνο ήταν ηλεκτρικά. Πωλήθηκαν στο Khabarovsk και σε άλλες πόλεις της ανατολικής Ρωσίας αν και πληθυσμιακά οι ανατολικές περιοχές αποτελούν μόλις το 4% της χώρας. Η Μόσχα, όπου διαμένει τουλάχιστον το 8% των Ρώσων, αποτελεί μόλις το 14% της αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, σύμφωνα με την ρωσική Autostat.
H ανατολική Ρωσία δεν είναι ούτε πλούσια, ούτε οδηγός της στη μάχη καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής. Η αύξηση των πωλήσεων των συγκεκριμένων οχημάτων, όμως, οφείλεται στην ιδιαίτερη οικονομία της απομακρυσμένης περιοχής: ακριβότερο πετρέλαιο, φθηνότερη ενέργεια και χαμηλότερες τιμές ηλεκτρικών οχημάτων. Ολα παίζουν το ρόλο τους στη ενεργειακή μετάβαση της οικονομίας.
Με την υπόλοιπη Ασία να βρίσκεται κυριολεκτικά «δίπλα», οι Ρώσοι των ανατολικών περιοχών έχουν πρόσβαση σε φθηνά, μεταχειρισμένα ιαπωνικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Το πρώτο ηλεκτρικό όχημα του Unagaev ήταν ένα μεταχειρισμένο Nissan Leaf. Μοντέλα του 2011-2013 συνήθως κοστίζουν 400.000-600.000 ρούβλια ($5.500-$8.200) σύμφωνα με τις τρέχουσες τιμές. Ο Unagaev από τότε έχει αναβαθμίσει το όχημά του σε ένα μεταχειρισμένο Tesla.
Η περιοχή της ανατολικής Ρωσίας απολαμβάνει φθηνή ηλεκτρική ενέργεια η οποία επιδοτείται από την κυβέρνηση για την οικονομική ανάπτυξη της επαρχίας. Παράλληλα, το κόστος πετρελαίου είναι πολύ υψηλότερο σε σχέση με τη δυτική Ρωσία.
«Ο κύριος λόγος της ανάπτυξης της αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι παρόμοιος σε ολόκληρο τον κόσμο», ανέφερε ο Eugen Tyrov της Vygon Consulting. «Οι καταναλωτές “ψηφίζουν” με τα ρούβλια, τα ευρώ και τα δολάριά τους για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τη στιγμή που αυτά γίνονται ολοένα και φθηνότερα σε σχέση με τα παραδοσιακά».
«Είναι πολύ απλό», ανέφερε η 41χρονη Olga Ivanova, επικεφαλής κατασκευαστικής στην ανατολική Σιβηρία. «Εγώ κι ο σύζυγός μου καθίσαμε και τα υπολογίσαμε. Μπορούμε να αποταμιεύσουμε 200.000 ρούβλια ετησίως αν αγοράσουμε ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Δε λέω πως χρειάζομαι τα λεφτά, αλλά όταν έχεις παραπάνω πλεονεκτήματα, αποταμιεύσεις και την ίδια άνεση, τότε η σωστή επιλογή είναι ξεκάθαρη», υπογράμμισε.
Οι καταναλωτές των ανατολικών περιοχών αποταμιεύουν 40.000-50.000 επιπλέον ρούβλια ετησίως εάν αγοράσουν ένα μεταχειρισμένο Nissan Leaf αντί για το φθηνό, εγχώριο Lada Granta.
Ο μικρόκοσμος αυτός της Ρωσικής Άπω Ανατολής διαφέρει τα μάλα σε σχέση με την υπόλοιπη χώρα όπου το υψηλό κόστος των ηλεκτρικών οχημάτων αποτελεί οικονομικό εμπόδιο για τους περισσότερους πολίτες. Παρ’ όλα αυτά, σύμφωνα με ανάλυση της Aleksandra O’Donovan της BNEF, το κόστος των ηλεκτρικών οχημάτων θα μειωθεί σε παρόμοιες τιμές με τα βενζινοκίνητα στις αρχές της δεκαετίας.
Για τη Stacy Noblet, στέλεχος της συμβουλευτικής ICF στην Ουάσινγκτον «η χρήση των ηλεκτρικών οχημάτων θα αυξηθεί. Οι καταναλωτές προχωρούν σε αγορές και μιλούν γι αυτές στους φίλους και τους γείτονές τους».
Η τακτική μάρκετινγκ «word-of-mouth» φαίνεται πως πιάνει και στη Ρωσία. Πολλά είναι τα forums που έχουν κατακλύσει με ενθουσιώδεις οδηγούς ηλεκτρικών αυτοκινήτων οι οποίοι μιλούν σε συμπολίτες τους για τα πλεονεκτήματα των νέων τους οχημάτων σε σχέση με τα βενζινοκίνητα.
ΠΗΓΗ: newmoney.gr