Αθλητές και χορηγοί κέρδισαν το πρώτο χρυσό

«Γιατί σε μια διοργάνωση με τζίρο $6 δις οι αθλητές να αγωνίζονται δωρεάν;» είχε διερωτηθεί το 2012 η Αμερικανίδα σπρίντερ Sanya Richards. Ήταν η εποχή που κορυφώνονταν οι αντιδράσεις των αθλητών ενάντια στον περιβόητο Rule 40 του Χάρτη της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής. Τότε ο Rule 40 απαγόρευε σε συμμετέχοντες στους Αγώνες (αθλητές, προπονητές και επίσημους) να μετέχουν σε διαφημίσεις ή να προβάλλουν στα social media εταιρείες που δεν είναι χορηγοί της ΔΟΕ, των Αγώνων ή της Εθνικής Ολυμπιακής Επιτροπής.

Την ίδια στιγμή οι χορηγοί των Ολυμπιακών Αγώνων και των Εθνικών Ολυμπιακών Επιτροπών μπορούσαν να χρησιμοποιούν τα πρόσωπα των αθλητών στις διαφημιστικές τους καμπάνιες, χωρίς να τους δίνουν ούτε ένα ευρώ.

Οι αντιδράσεις των αθλητών υποχρέωσαν τη ΔΟΕ να αναθεωρήσει. Στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Τόκυο 2020 (23 Ιουλίου – 8 Αυγούστου 2021), για πρώτη φορά οι αθλητές μπορούν να μετέχουν σε διαφημιστικές εκστρατείες οι οποίες «τρέχουν» την περίοδο των Αγώνων . Ως περίοδος των Αγώνων ορίζεται το διάστημα από το άνοιγμα του Ολυμπιακού Χωριού (13/7) έως τις 10 Αυγούστου. Μπορούν επίσης να ευχαριστούν τους χορηγούς τους στα social media, υπό κάποιες προϋποθέσεις τις οποίες ορίζει η ΔΟΕ, με τις Εθνικές Ολυμπιακές Επιτροπές να είναι υπεύθυνες και για την τήρησή τους.

Τα δικαιώματα που κέρδισαν οι αθλητές

Την περίοδο των Αγώνων οι αθλητές μπορούν να προβάλουν τους χορηγούς τους μέσω των social media, απευθύνοντάς τους ένα ευχαριστήριο μήνυμα, τηρουμένων των πιο κάτω προϋποθέσεων:

  • Να είναι χορηγοί τους και όχι να έχουν πληρώσει για μερικά posts.
  • Η φωτογραφία που θα χρησιμοποιηθεί να μην έχει ληφθεί στις εγκαταστάσεις των Αγώνων.
  • Στη φωτογραφία ο αθλητής / αθλήτρια να μην φοράει την επίσημη εμφάνιση της Ολυμπιακής του ομάδας.
  • Στη φωτογραφία να μην απεικονίζονται κατοχυρωμένα σήματα των Αγώνων όπως οι Ολυμπιακοί Κύκλοι, το μετάλλιο ή επιγραφές Tokyo 2020 / Tokyo 2021.
  • Το μήνυμα να αφορά απλά ευχαριστίες και να μην προωθεί κάποιο προϊόν ή να συνδέει το προϊόν με την επίδοση του αθλητή.
  • Στο μήνυμα να μην αναφέρονται ταυτόχρονα εταιρείες που είναι χορηγοί των Αγώνων ή της Εθνικής Ολυμπιακής Επιτροπής και εταιρείες που δεν ανήκουν στις πιο πάνω κατηγορίες.

Τα πιο πάνω ισχύουν για εταιρείες που δεν θεωρούνται Olympic Partners (χορηγοί της ΔΟΕ, των Αγώνων ή της Εθνικής Ολυμπιακής Επιτροπής). Για τους Olympic Partners δεν υπάρχουν αυστηροί περιορισμοί.

Διαφημιστικές καμπάνιες

Όσον αφορά στη συμμετοχή αθλητών σε διαφημιστικές καμπάνιες εταιριών που δεν είναι Olympic Partners, αυτές μπορούν να «τρέχουν» και στη διάρκεια των Αγώνων, με τις πιο κάτω προϋποθέσεις:

  • Η καμπάνια να μην χρησιμοποιεί καταχωρημένα σήματα των Αγώνων και να μην επιχειρεί σύνδεση ΜΕ τους Αγώνες .
  • Η καμπάνια να έχει ξεκινήσει τουλάχιστον 90 μέρες πριν τους Αγώνες.
  • Η καμπάνια να μην ενταθεί στην περίοδο των Αγώνων.

Εντούτοις, η ΔΟΕ σημειώνει ότι μπορεί να γίνουν εξαιρέσεις για χορηγίες που επιτεύχθηκαν λιγότερο από 90 μέρες πριν την έναρξη των Αγώνων.

Σε περίπτωση που η καμπάνια είναι διεθνής πρέπει να ενημερωθεί η ΔΟΕ ενώ εάν είναι μόνο σε μια χώρα αρκεί ενημέρωση προς την τοπική Ολυμπιακή Επιτροπή.

Οι πιο πάνω περιορισμοί δεν ισχύουν για Olympic Partners.

Ευχές και συγχαρητήρια μηνύματα

Όσον αφορά τα συγχαρητήρια ή ευχές χορηγών προς τους αθλητές, αυτά μπορούν να γίνουν πριν ή μετά την περίοδο των Αγώνων και χωρίς τη χρήση κατοχυρωμένων σημάτων των Αγώνων και χωρίς σύνδεση με τους Αγώνες.

Και πάλι αυτό δεν ισχύει για τους Olympic Partners.

Όσον αφορά στις επιπτώσεις που μπορεί να έχει ένας αθλητής εάν δεν τηρεί τον Rule 40, η σύσταση της ΔΟΕ προς τις Εθνικές Ολυμπιακές Επιτροπές είναι όπως οι κυρώσεις είναι οικονομικές (πχ αποκοπή χορηγίας) και όχι αγωνιστικές (πχ αποκλεισμός από αγώνες).

Το σκεπτικό της ΔΟΕ

Μπορεί η ΔΟΕ να υποχώρησε στο θέμα του δικαιώματος των αθλητών να προβάλλουν τους χορηγούς τους, ωστόσο, αναγνωρίζει πως και πάλι υφίστανται περιορισμοί εξηγώντας ότι «οι περιορισμοί ισχύουν μόνο για 28 ημέρες κάθε 4ετία και αποτελούν το μικρό τίμημα που πρέπει να πληρώσουν οι αθλητές για χάρη της αλληλεγγύης και της συλλογικότητας».

Η ΔΟΕ υποστηρίζει ότι σε κάθε Ολυμπιάδα $5 δις καταλήγουν με διάφορους τρόπους στους αθλητές, τονίζοντας πως χιλιάδες αθλητές δεν θα μπορούσαν να συμμετάσχουν στους Αγώνες χωρίς την στήριξη αυτή. Σημειώνει επίσης ότι εάν… κανιβαλιστούν οι Olympic Partners, τότε το μάρμαρο θα πληρώσουν οι χιλιάδες αθλητές που δεν έχουν τη δυνατότητα να εξεύρουν προσωπικές χορηγίες.

* Διευθυντής της εταιρείας Total Sports Marketing

papadakism@tsmsportsmarketing.com

Δειτε Επισης

Οι μειώσεις στα επιτόκια, ο μηχανισμός νομισματικής μετάδοσης και οι επιπτώσεις στην κυπριακή οικονομία
Προκλήσεις και ευκαιρίες στον τομέα ακινήτων: Ανάγκη για βιώσιμες λύσεις και συνεργασία
Γραφειοκρατία στην Κύπρο: Ένα εμπόδιο για τους πολίτες και τις επενδύσεις
Η αυστηρή προειδοποίηση του Elon Musk: Πράγματι η Αμερική οδεύει προς τη χρεοκοπία;
Ο μετασχηματιστικός ρόλος της ΤΝ στην κανονιστική συμμόρφωση των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων
Παρωχημένα συστήματα και τεχνολογία αιχμής: Μπορεί το PropTech να φέρει επιτέλους την αγορά ακινήτων στο μέλλον;
Το ψηφιακό ευρώ: Ποια τα οφέλη του για εσάς;
Η άνοδος των βιώσιμων επενδύσεων: Οι προκλήσεις του ESG και των πράσινων ομολόγων για έναν επενδυτή
Καλό είναι κάποιοι να αρχίσουν να ξεχνάνε την ηλεκτροκίνηση
Έχει ο άνθρωπος νοημοσύνη να βάλει χαλινάρια στην AI πριν να είναι αργά;