Best Workplaces Δουλεύοντας με τους καλύτερους
15:41 - 09 Απριλίου 2021
Εμπιστοσύνη, περηφάνια, συντροφικότητα αλλά και ευεξία είναι μερικά μόνο από τα συστατικά τα οποία, αν καλλιεργηθούν σωστά από κάθε οργανισμό, θα δώσουν ένα ικανοποιημένο εργατικό δυναμικό υψηλής απόδοσης και κατ’ επέκταση έναν εύρωστο εργοδότη προτίμησης, αλλιώς ένα best workplace.
Συστατικά δέσμευσης
Είναι γεγονός ότι οι εταιρείες που χαρακτηρίζονται best workplaces σε παγκόσμιο επίπεδο είναι αυτές που διαχρονικά έχουν και τα καλύτερα χρηματοοικονομικά αποτελέσματα, καθώς οι ικανοποιημένοι άνθρωποί τους αποδίδουν τα μέγιστα.
Όμως, υπάρχουν κάποιες σταθερές, ανεξαρτήτως αντικειμένου και κλάδου, που αν συνδυαστούν στις κατάλληλες ποσότητες θα δώσουν τον εργοδότη προτίμησης.
Σύμφωνα με τον Κυριάκο Ιακωβίδη, γενικό διευθυντή του Great Place to Work, τα συστατικά στοιχεία τα οποία καθορίζουν τα επίπεδα δέσμευσης και αφοσίωσης του προσωπικού είναι τρία:
1. Η εμπιστοσύνη, δηλαδή οι εργαζόμενοι να εμπιστεύονται την ηγεσία του οργανισμού.
2. Η συναισθηματική σύνδεση με το αντικείμενο της δουλειάς τους, η περηφάνια γι’ αυτό που κάνουν και για την ομάδα στην οποία ανήκουν. Να αισθάνονται, δηλαδή, ότι η δουλειά που κάνουν είναι σημαντική γιατί οδηγεί σε ένα σκοπό. Τον σκοπό ως παράγοντα δημιουργίας εργοδότη προτίμησης υπερθεματίζει και το Top Employers Institute μέσα από το HR Report Trends 2021. Το να δημιουργεί μια επιχείρηση δυνατή αίσθηση σκοπού για τους ανθρώπους της είναι πια σημαντικότερο κι από την κοινωνική βιωσιμότητα.
3. Οι εργαζόμενοι θεωρούν ιδανικό ένα εργασιακό περιβάλλον όταν μέσα εκεί νιώθουν συντροφικότητα, έχουν δηλαδή καλές σχέσεις με τους συναδέλφους τους.
Millenials και γενιά Z
Οι νεοεισερχόμενοι στην αγορά εργασίας, οι millenials αλλά κυρίως η μεταγενέστερη γενιά Ζ, σίγουρα ζητούν περισσότερα από τους εργοδότες τους απ’ ό,τι οι προηγούμενες γενιές, εξηγεί ο κ. Ιακωβίδης: «Όταν βγαίνουν στην αγορά εργασίας ζητούν ένα περιβάλλον με αξίες, μεγαλύτερη αυτονομία και δυνατότητα για καινοτομία και δημιουργικότητα. Εδώ είναι και η πρόκληση για τις επιχειρήσεις να προσαρμοστούν, ώστε να μπορέσουν να προσλάβουν, να ενσωματώσουν και να διευθύνουν τους ανθρώπους αυτούς με γνώμονα τις δικές τους, διαφορετικές, ανάγκες».
Ανάγκη για ευεξία
Άλλη μια διαφορά στα θέλω των εργαζομένων της νέας χιλιετίας είναι, σύμφωνα με το Top Employer Institute, η ανάγκη για εργασιακή ασφάλεια και ευεξία (well-being). Μάλιστα, το 2021, 92% των Top Employers πιστεύουν πως η ευεξία του ανθρώπινου δυναμικού αποτελεί επιτακτική στρατηγική για τις επιχειρήσεις τους. Έτσι, αφιερώνουν αυξημένο ποσοστό από τον προϋπολογισμό του HR τους σε προγράμματα σχετικά με αυτή. Το να έχει δυνατή αίσθηση σκοπού για το ανθρώπινο δυναμικό της - που αντανακλά την ανάγκη του για να κάνει το καλό στον κόσμο - είναι στις μέρες μας σημαντικότερο κι από την κοινωνική βιωσιμότητα. Η επιχείρηση που θα τους το δώσει θα καταταγεί στους εργοδότες προτίμησης. Πόσω μάλλον στην εποχή μιας πανδημίας, όπου η υγεία ανάγεται όχι απλώς σε καλή πρακτική του HR management αλλά σε απαραίτητο στοιχείο της νέας ανθρωποκεντρικής προσέγγισης.
Μια νέα εποχή
Στη νέα εποχή, από την πανδημία κι έπειτα, αλλάζει ο εργασιακός χώρος, ο τρόπος και τα μέσα που χρησιμοποιούμε για να εργαστούμε. Πέρα από την πλήρη εκμετάλλευση των δυνατοτήτων της ψηφιακής τεχνολογίας για ασφαλή και αποδοτική τηλεργασία, η οποία επέσπευσε τον ψηφιακό μετασχηματισμό του τομέα του HR, αλλάζει και το εργασιακό περιβάλλον αυτό καθαυτό, μιας και το σπίτι γίνεται το νέο γραφείο. Όπως παρατίθεται στο HR Trend Report 2021 του Top Employers Institute, η υγειονομική κρίση την οποία διέρχεται ο πλανήτης παρουσιάζει προκλήσεις μα και ευκαιρίες. Και κάπου εδώ, εξηγεί ο κ. Ιακωβίδης, παρουσιάζεται στους οργανισμούς μια χρυσή ευκαιρία, να επενδύσουν στο συστατικό της εμπιστοσύνης, ένα από τα συστατικά των best workplaces. Να κάνουν τους ανθρώπους τους να ξεπεράσουν την ανασφάλεια δημιουργώντας μια ψηφιακή ρουτίνα για επαφή, παρόλη την απόσταση. Επίσης να διατηρήσουν τη συνοχή της ομάδας παρέχοντας παράλληλα αυτονομία.
Πίσω στην κανονικότητα(;)
Οι επιχειρήσεις παγκοσμίως θα έχουν πλέον να αντιμετωπίσουν, ακόμα και μετά την πανδημία, τις διαφοροποιημένες προσδοκίες του ανθρώπινου δυναμικού, ως αποτέλεσμα των τεράστιων αλλαγών στις εργασιακές συνθήκες, απόρροια της υγειονομικής κρίσης.
Όπως όλα δείχνουν, πολλές από αυτές τις αλλαγές, κυρίως αυτές που αφορούν στη ψηφιοποίηση της εργασίας και της επαφής, είναι σαρωτικές και τείνουν να γίνουν μόνιμες, ακόμα και μετά την επιστροφή στο γραφείο και... την κανονικότητα, εξηγεί ο κ. Ιακωβίδης.
#MeToo και Black Lives Matter
Στην υγειονομική κρίση και τις αλλαγές που αυτή επέβαλε στην εργασία διεθνώς, έρχονται να προστεθούν κινήματα όπως το #MeΤoo και Black Lives Matter, τα οποία σύμφωνα με το Top Employers Institute, είχαν τόσο μεγάλο αντίκτυπο στη δημόσια συνείδηση, που ανάγκασαν τα τμήματα HR να επενδύσουν ακόμα περισσότερο σε προγράμματα ενσωμάτωσης και ετερογένειας/ποικιλομορφίας (diversity&inclusion).
Οι νέες τάσεις
Αναμφισβήτητα, η πανδημία και κινήματα όπως τα προαναφερθέντα έφεραν τις επιχειρήσεις αντιμέτωπες με τρεις ανάγκες, όπως περιγράφεται από το Top Employers Institute:
- Μετά το πέρας της υγειονομικής κρίσης άνθρωποι και οργανισμοί θα πρέπει να εφεύρουν νέους τρόπους να συνυπάρξουν σε ένα αβέβαιο μέλλον.
-Επίσης, από την στιγμή που τίποτα δεν είναι σίγουρο, οι άνθρωποι πρέπει να μάθουν να ζουν με μια σταθερή αναστάτωση.
-Τέλος, οι δύο προηγούμενες ανάγκες επηρεάζουν τον ρόλο και τον σκοπό του HR στη βάση του. Ο ρόλος του HR δέκα χρόνια πριν ξεκινούσε δειλά να μετατρέπεται από διεκπεραιωτικός σε αυτό του επιχειρηματικού εταίρου. Άρχισαν, δηλαδή, οι επαγγελματίες του κλάδου, ειδικά στις επιχειρήσεις που θέλουν να είναι στους εργοδότες προτίμησης, να προσθέτουν στις δεξιότητές τους λίγο από μάρκετινγκ και λίγο από επικοινωνία. Ωστόσο, σήμερα προστίθενται νέα ζητούμενα, αυτά της ψηφιακής ανάλυσης και της ανάλυσης δεδομένων.
Οι 10 καλύτεροι εργοδότες στον κόσμο το 2020
Πηγή: greateplacetowork.com
CISCO (ΗΠΑ)
Τομέας: IT
Προσωπικό: 79.304
DHL Express (Γερμανία)
Τομέας: Μεταφορές
Προσωπικό: 104.000
Hilton (ΗΠΑ)
Τομέας: Φιλοξενία
Προσωπικό: 173.504
Salesforce (ΗΠΑ)
Τομέας: IT
Προσωπικό: 52.000
Stryker (ΗΠΑ)
Τομέας: Υγεία
Προσωπικό: 40.000
Mars, Incorporated (ΗΠΑ)
Τομέας: Βιομηχανία/Παραγωγή
Προσωπικό: 67.784
The Adecco Group (Ελβετία)
Τομέας: Επαγγελματικές υπηρεσίες
Προσωπικό: 45.000
Mercado Libre (Αργεντινή)
Τομέας: IT
Προσωπικό: 13.058
SAS (ΗΠΑ)
Τομέας: IT
Προσωπικό: 13.000
EY (Ηνωμένο Βασίλειο)
Τομέας: Επαγγελματικές υπηρεσίες
Προσωπικό: 300.675