Λ. Ζουρίδης: Με τα μέτρα άλλαξαν και οι καταναλωτικές συνήθειες
07:46 - 14 Μαΐου 2020
O Κύπριος καταναλωτής έχει αλλάξει κατά πολύ τις καταναλωτικές συνήθειες του εν μέσω των περιοριστικών μέτρων, με τις υπηρεσίες Delivery και Pick Up να γίνονται μέρος της ζωής του και ιδιαίτερα των πιο μικρών ηλικιών, σύμφωνα με τον Γενικό Διευθυντή του δικτύου υπεραγορών MAS, Λούκα Ζουρίδη.
Όπως τονίζει σε συνέντευξη του στο InBusinessNews, στο πλαίσιο του αφιερώματος «To FMCG Grocery Retail στην Κύπρο: Ο χάρτης του Λιανικού Εμπορίου Προϊόντων Ευρείας Κατανάλωσης», o πελάτης, πλέον, προτιμά να ψωνίζει από καταστήματα με τους λιγότερους πελάτες σε αναμονή σε χώρους εισόδου και ταμείων ενώ έμαθε να μετρά την ποιότητα και δεν πάει τυφλά στα Brands.
Πως βλέπετε να διαμορφώνεται ο τομέας του FMCG retail/ υπεραγορών στην Κύπρο την επόμενη πενταετία; Ποιες προβλέπετε θα είναι οι μεγάλες αλλαγές;
Ο Τομέας του FMCG retail στην Κύπρο θα έχει μεγάλες αλλαγές, την επόμενη πενταετία, αλλαγές που ήδη έχουν τροχοδρομηθεί τα τελευταία δύο χρόνια:
Ο καταναλωτής θα γίνεται όλο και λιγότερο Brand Loyal. Θα συμπεριφέρεται πιο έξυπνα από ποτέ και θα είναι πολύ πιο προσεκτικός στις αγορές του, βλέποντας και συγκρίνοντας τα προϊόντα με βάση τα ποιοτικά τους χαρακτηριστικά, που πλέον είναι μετρήσιμα, αλλά και την τιμή. Τα παραδείγματα πολλά, όπου προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ή δικής μας εισαγωγής έχουν ξεπεράσει κατά πολύ τις πωλήσεις των Brands λόγο τιμής και ποιοτικής υπεροχής στην κατηγορία τους:
- Έξτρα Παρθένο Ελαιόλαδο
- Γνήσιο Μέλι
- Μωρομάντηλα
- Χαρτί Υγείας
- Χαρτί Κουζίνας
- Χαρτοπετσέτες
- Αλουμινοδισκάκια
- Σκυβαλοσάκουλο
- Χυμοί
- Σόδα
- Μακαρόνια
- Ντοματόπαστες
- Ζάχαρη
- Χλωρίνες
- Αλλαντικά
- Τυριά Κοπής
- Κατεψυγμένα έτοιμα φαγητά
Παράλληλα, ο καταναλωτής θα προτιμά να ψωνίζει από τα πιο μικρά καταστήματα ‘Convenience’ παρά στα ‘Hypermarkets’! Πολύ πιο επιλεκτικός από ποτέ ο καταναλωτής θα ψωνίζει από πιο μικρά καταστήματα που θα προσφέρουν τα ακόλουθα:
- Προσφορές / Φυλλάδιο Προσφορών
- Ανταγωνιστικές τιμές
- Ολοκληρωμένη γκάμα ιδιωτικής Ετικέτας
- Διάθεση φρέσκων προϊόντων σε ειδικά τμήματα (κρεοπωλείο, delicatessen, φρουταρία)
- Διαπροσωπική σχέση με το προσωπικό - Ιδιαίτερη εξυπηρέτηση προσαρμοσμένη στις ανάγκες του κάθε καταναλωτή.
- Γρήγορο ψώνισμα χωρίς εξαντλητικές ουρές στις εισόδους και στα ταμεία.
- Άνετο και ευχάριστο ταξίδι του καταναλωτή - Ξεκάθαρες επιλογές - Αποφυγή περιττών αγορών.
- Υπηρεσίες ‘Κατ’ οίκον Διανομής’ και ‘Picked it up’. Η πλειοψηφία των καταστημάτων διαθέτουν υπηρεσία Κατ’ οίκον Διανομή /delivery στην περιοχή τους ή και υπηρεσία picked up για διευκόλυνση των πελατών τους.
- Εύκολη στάθμευση και διευκόλυνση μεταφοράς προϊόντων στο αυτοκίνητο του πελάτη.
Μιλήστε μας λίγο για τον δικό σας όμιλο, την στρατηγική και τους στόχους σας για τα επόμενα χρόνια.
Το δίκτυο υπεραγορών MAS είναι το μεγαλύτερο δίκτυο σε αριθμό υπεραγορών σε όλη την Κύπρο. Απαριθμεί 45 υπεραγορές σήμερα και ένα κύκλο εργασιών που ξεπερνά τα 115 εκατομμύρια. Στόχος μας είναι τα σταθερά και αποτελεσματικά βήματα. Κάθε χρόνο ο Όμιλος έχει την δυνατότητα για 4 καινούριες προσθήκες υπεραγορών. Στόχος μας είναι μέχρι το 2025 να φτάσουμε τις 65 υπεραγορές με ένα κύκλο εργασιών που θα φτάνει τα 200 εκατομμύρια ευρώ.
Ο Όμιλος υπεραγορών MAS αυτή την στιγμή ενδεχομένως, να διαθέτει την πιο ολοκληρωμένη γκάμα ιδιωτικής ετικέτας κάτω από 3 Brands (Mr Grand, MAS Best Brand, ‘Από τον τόπο μας’). Έχοντας πλέον 1600 κωδικούς ιδιωτικής ετικέτας, καλύπτονται ανεξαιρέτως όλες τις κατηγορίες εμπορευμάτων. Σ’ αυτό το σημείο είναι πολύ σημαντικό να μην παραβλέψουμε την ιδιαίτερη σχέση που υπάρχει με την εταιρεία Διαμαντής Μασούτης Α.Ε., έχοντας σε αποκλειστικότητα την ιδιωτική ετικέτα της αλυσίδας στην Κύπρο με δεκαετές μακρόχρονη συμφωνία. Σήμερα η εταιρεία Διαμαντής Μασούτης Α.Ε. διαθέτει 333 καταστήματα και καλύπτει γεωγραφικά τις περιφέρειες: Μακεδονία, Θράκη, Θεσσαλία, ‘Ηπειρο, Φθιώτιδα, Εύβοια, Αττική και τα νησιά Θάσο, Λήμνο, Λέσβο, Χίο και Άνδρο), απασχολώντας περισσότερους από 8150 εργαζόμενους και ένα κέντρο διανομής και αποθήκευσης στο Καβαλάρι που συγκαταλέγεται σαν το μεγαλύτερο κέντρο διανομής των Βαλκανίων.
Πόσο και πως έχουν αλλάξει οι συνήθειες και οι προτιμήσεις των καταναλωτών τα τελευταία χρόνια;
Ο καταναλωτής γενικότερα, έχει αλλάξει τόσο τις συνήθειες όσο και τις προτιμήσεις τα τελευταία χρόνια. Ειδικότερα, οι νεότεροι (millennials) καταναλωτές έχουν αλλάξει εντελώς, τις αγοραστικές τους συνήθειες. Παραθέτω πιο κάτω τις μεγαλύτερες αλλαγές:
- Ο καινούργιος τρόπος διατροφής ‘Veganism’ είναι πλέον γεγονός, “αναγκάζοντας” τις υπεραγορές να παρουσιάσουν τα ανάλογα προϊόντα προς εξυπηρέτηση αυτής της μερίδας καταναλωτών που όλο αυξάνεται.
- Είναι γεγονός ότι οι καταναλωτές φεύγουν από τα ‘Hypermarkets’ και προτιμούν πλέον τα ‘Convenience’ καταστήματα από 250 – 1000 τετραγωνικά μιας και τα γρήγορα ψώνια είναι πλέον ανάγκη σε αυτήν την πολύ γεμάτη ζωή που ζούμε όλοι μας.
- Η φύση του καταναλωτή ως κοινωνικό ον, χρειάζεται την διαπροσωπική σχέση που θα τον βοηθήσει στις επιλογές του με αίσθημα εμπιστοσύνης.
- Οργανικά και Βιολογικά προϊόντα πλέον καταναλώνονται από πολύ μεγάλη μερίδα καταναλωτών, κατατάσσοντας αυτή την κατηγορία να έχει προοπτική σε μέγιστη βαθμίδα ανάπτυξης πωλήσεων.
- Ταυτόχρονα, υπάρχει μεγάλη αύξηση στα φθηνά προϊόντα, όπως τα μακαρόνια, η τιμή των οποίων μειώθηκε περαιτέρω εν μέσω κρίσης, ενώ ανοδικά κινείται και η αγορά φθηνής πρωτεΐνης, όπως των πουλερικών καθώς απευθύνεται και στον νέο τύπο καταναλωτή, της υγιεινής διατροφής, του γυμναστηρίου και της φυσικής άσκησης.
- Οι εταιρείες του κλάδου σε παγκόσμιο επίπεδο, αλλά και στην Κύπρο, έχουν αρχίσει να προσφέρουν πιο υγιεινές επιλογές στο κοινό, περιορίζοντας τα επίπεδα ζάχαρης, καθώς αυτό φαίνεται ότι αναζητούν πλέον οι ίδιοι οι καταναλωτές.
- Τα social media έχουν φθάσει να επηρεάζουν το 16% των καταναλωτών στη διατροφή τους, ενώ και οι άλλες πηγές του διαδικτύου με 11% καταγράφουν τη σημασία των ψηφιακών μέσων.
- Εστίαση στον τομέα των υπερτροφών. Αυτό, γιατί φαίνεται μία «άνθιση» στην αγορά των συγκεκριμένων προϊόντων, ακόμη και μέσω των συμπληρωμάτων διατροφής.
- Ο καταναλωτής αποφασίζει πιο προϊόν να αγοράσει στην βάση της ανώτερης ποιότητας στην πιο αναλογικά χαμηλή τιμή!
Πόσο έχει επηρεάσει ή πόσο θα επηρεάσει η κρίση του COVID 19 τις καταναλωτικές συνήθειες των Κυπρίων;
Όντως ο κύπριος καταναλωτής έχει αλλάξει κατά πολύ τις καταναλωτικές συνήθειες του εν μέσω των περιοριστικών μέτρων ως ακολούθως:
- Οι Υπηρεσίες ‘Delivery’ και ‘Pick Up’ είναι μέρος της ζωής τους, ιδιαίτερα στις πιο μικρές ηλικίες.
- Τα συσκευασμένα προϊόντα βιομηχανικής επεξεργασίας με τη λιγότερη ανθρώπινη παρέμβαση είναι πλέον στις προτιμήσεις όλων.
- Από την πλειοψηφία των καταναλωτών γίνεται έλεγχος στην προέλευση προϊόντων με ένα μεγάλο ποσοστό να κάνει στροφή στο εγχώριο προϊόν. Αυτό αποτέλεσε και το έναυσμα για μας να πάρουμε κατά αποκλειστικότητα στην Κύπρο την ιδιωτική ετικέτα «Από τον τόπο μας» της εταιρείας Διαμαντής Μασούτης Α.Ε., τα οποία είναι όλα τα προϊόντα ελληνικής παραγωγής με όλες τις πρώτες ύλες από Ελλάδα.
- Οι καταναλωτές τώρα προτιμάνε τα μικρότερα καταστήματα που τους παρέχουν:
-Διαπροσωπική σχέση εμπιστοσύνης με όλο το προσωπικό της υπεραγοράς.
-Φρέσκα τμήματα φρούτων, κρέατος και delicatessen.
-Γρήγορο ψώνισμα που καλύπτει όλες τις ανάγκες του καταναλωτή.
-Προσφορές και ανταγωνιστικές τιμές.
- Ο καταναλωτής έμαθε να μετρά την ποιότητα και δεν πάει τυφλά στα Brands.
- Ο πελάτης προτιμά να ψωνίζει από καταστήματα με τους λιγότερους πελάτες σε αναμονή σε χώρους εισόδου και ταμείων.
- Διπλασιασμός πωλήσεων στις κατηγορίες:
-Αντισηπτικά καθαρισμού
-Χλωρό-καθαριστικά προϊόντα.
-Αλείμματα σοκολάτας
- Μεγάλη Αύξηση πωλήσεων στις κατηγορίες:
-Μακαρόνια
-Πάστες Ντομάτας
-Κρεμοσάπουνα
-Ρύζια
-Σούπες
- Το ‘Omnichannel’ που αποτελεί εξέλιξη του ‘Μultichannel’ είναι πλέον σε πλήρη λειτουργία και παρέχει ομοιόμορφη και συνεπή χρηστική εμπειρία για τους πελάτες μιας εταιρείας σε όλα τα διαθέσιμα κανάλια πωλήσεων και marketing (π.χ. eshop, social media, φυσικό κατάστημα). Ο καταναλωτής για πρώτη φορά ανταποκρίνεται πλήρως!