Δ. Χαϊλής: Το 2021 τα δύο νέα καταστήματα Smart στη Λευκωσία
08:13 - 14 Μαΐου 2020
Τους τελευταίους μήνες δεχόμαστε έντονο ενδιαφέρον από πολλούς που θέλουν να ενταχθούν στον Όμιλο Smart όπως ενδιαφέρον υπάρχει και από υφιστάμενους συνεργάτες (Franchisee) για άνοιγμα και άλλων νέων καταστημάτων, είπε στο InBusinessNews o πρόεδρος του Ομίλου Smart Discount Shops, Δημητράκης Χαϊλής.
Όπως αποκάλυψε σε συνέντευξη του, στο πλαίσιο του αφιερώματος «To FMCG Grocery Retail στην Κύπρο: Ο χάρτης του Λιανικού Εμπορίου Προϊόντων Ευρείας Κατανάλωσης», στα πλάνα του Ομίλου για το 2020 ήταν το άνοιγμα δύο νέων καταστημάτων στη Λευκωσία, σχεδιασμοί οι οποίοι, ωστόσο, πήραν αναβολή για το 2021 λόγω της πανδημίας.
Πώς βλέπετε να διαμορφώνεται ο τομέας του FMCG retail/ υπεραγορών στην Κύπρο την επόμενη πενταετία; Ποιες προβλέπετε θα είναι οι μεγάλες αλλαγές;
Ο κανόνας που αναφέρει ότι το 20% των προϊόντων κάνει πωλήσεις ισάξιες με το 80% των προϊόντων ισχύει και πιστεύω ότι θα συνεχίσει να ισχύει. Σίγουρα στα απαραίτητα και ταχυκίνητα προϊόντα που ενώ είναι το 20% της γκάμας αλλά κάνουν πωλήσεις ίσες με το άλλο 80%, λόγω του έντονου ανταγωνισμού που είναι εμφανής τα τελευταία χρόνια και θα συνεχίσει να υπάρχει, το κέρδος είναι πολύ πιο περιορισμένο.
Ο κανόνας που αναφέρει ότι το 20% των προϊόντων κάνει πωλήσεις ισάξιες με το 80% των προϊόντων ισχύει και πιστεύω ότι θα συνεχίσει να ισχύει. Σίγουρα στα απαραίτητα και ταχυκίνητα προϊόντα που ενώ είναι το 20% της γκάμας αλλά κάνουν πωλήσεις ίσες με το άλλο 80%, λόγω του έντονου ανταγωνισμού που είναι εμφανής τα τελευταία χρόνια και θα συνεχίσει να υπάρχει, το κέρδος είναι πολύ πιο περιορισμένο.
Στην Κύπρο ο αριθμός των καταστημάτων είναι πολύ περισσότερος από εκείνον που η αγορά χρειάζεται και ο ανταγωνισμός θα συνεχίσει. Είναι δεδομένο ότι όλοι θα ήθελαν και το επιδιώκουν να έχουν τις καλύτερες τιμές πώλησης. Αυτό όμως είναι πολύ δύσκολο για δύο βασικούς λόγους. Ο πρώτος είναι οι τιμές που αγοράζει. Σε τούτο είναι πολύ σημαντικό να έχει καλές πηγές και συνεργάτες και να έχει αξιόλογη αγοραστική δύναμη. Το δεύτερο είναι τα λειτουργικά κόστη κάθε καταστήματος σε σχέση με το ύψος των πωλήσεων. Πιστεύω ότι το δύσκολο τοπίο θα συνεχίσει να υφίσταται.
Μιλήστε μας λίγο για τον δικό σας όμιλο, την στρατηγική και τους στόχους σας για τα επόμενα χρόνια.
Ο Όμιλος Smart Discount Shops ξεκίνησε το 2002 πιλοτικά με έναν κατάστημα στην Λάρνακα και ακολούθως εξελίχθηκε με τον θεσμό Franchise.
Σήμερα λειτουργούν με επιτυχία 16 καταστήματα Smart (στην Επαρχία Λευκωσίας 5, στην Επαρχία Λάρνακας 5, στην Επαρχία Λεμεσού 3, στην Επαρχία Πάφου 2 και 1 κατάστημα στην ελεύθερη Αμμόχωστο).
Προβλέψαμε νωρίς τα νέα δεδομένα της ένταξης μας στην Ευρώπη, πού το κεκτημένο προβλέπει την ελεύθερη διακίνηση αγαθών και την αξιοποιήσαμε και συνεχίζουμε να την αξιοποιούμε προς όφελος των πελατών μας.
Πολλές από τις εισαγωγές μας είναι γνωστά και επώνυμα προϊόντα. Βρίσκουμε τα καλύτερα στις καλύτερες τιμές από διάφορες Ευρωπαϊκές χώρες και αγοράζουμε μεγάλες ποσότητες για όλα τα καταστήματα του Ομίλου που είναι μια αξιόλογη αγοραστική δύναμη. Ακολούθως διατηρώντας χαμηλά λειτουργικά έξοδα, καταφέρνουμε να τα προσφέρουμε σε ολόχρονα χαμηλές τιμές στις δεκάδες χιλιάδες των πελατών μας. Ακόμη και σε μικρές περιόδους που κάποιες υπεραγορές προχωρούν σε «προσφορές», στα είδη αυτά, οι δικές μας σταθερές τιμές, συνεχίζουν να είναι πιο ελκυστικές.
Παράλληλα με τα επώνυμα, έχουμε αρκετές εισαγωγές σε πολύ αξιόλογα προϊόντα από εργοστάσια της Ευρώπης που έχουμε την αποκλειστική διάθεση σε όλη την Κύπρο. Τα τελευταία χρόνια προχωρήσαμε σε εμπλουτισμό της ποικιλίας μας σε μεγάλο αριθμό προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Είμαστε πολύ απαιτητικοί και αυστηροί με τους παραγωγούς που συνεργαζόμαστε, έτσι που η ποιότητα να είναι πάντα πολύ καλή και σταθερή.
Για μας στα Smart το μεγαλύτερο κεφάλαιο είναι οι πελάτες μας και θέλουμε να απολαμβάνουν τα καλύτερα στις πιο χαμηλές τιμές και με φιλική και σωστή εξυπηρέτηση.
Τους τελευταίους μήνες δεχόμαστε έντονο ενδιαφέρον από πολλούς που θέλουν να ενταχθούν στον Όμιλο Smart όπως ενδιαφέρον υπάρχει και από υφιστάμενους συνεργάτες (Franchisee) για άνοιγμα και άλλων νέων καταστημάτων. Ήταν στα πλάνα μας το 2020 το άνοιγμα στην Λευκωσία δύο νέων καταστημάτων. Λόγω της κατάστασης με τον κορωνοϊό αναβάλαμε την υλοποίηση για το 2021. Στην πορεία θα εξετάσουμε πιθανές ευκαιρίες ή ανάγκες και στις άλλες επαρχίες.
Τους τελευταίους μήνες δεχόμαστε έντονο ενδιαφέρον από πολλούς που θέλουν να ενταχθούν στον Όμιλο Smart όπως ενδιαφέρον υπάρχει και από υφιστάμενους συνεργάτες (Franchisee) για άνοιγμα και άλλων νέων καταστημάτων. Ήταν στα πλάνα μας το 2020 το άνοιγμα στην Λευκωσία δύο νέων καταστημάτων. Λόγω της κατάστασης με τον κορωνοϊό αναβάλαμε την υλοποίηση για το 2021. Στην πορεία θα εξετάσουμε πιθανές ευκαιρίες ή ανάγκες και στις άλλες επαρχίες.
Πόσο και πώς έχουν αλλάξει οι συνήθειες και οι προτιμήσεις των καταναλωτών τα τελευταία χρόνια;
Ο Κύπριος καταναλωτής ταυτίζεται με όλους τους Ευρωπαίους καταναλωτές που θέλουν τα καλύτερα στις καλύτερες τιμές και με σωστή εξυπηρέτηση. Είναι γεγονός ότι από το 2013 που είχαμε την μεγάλη οικονομική κρίση με αυξημένη ανεργία και μείωση της αγοραστικής δύναμης, οι καταναλωτές περιόρισαν τις ποσότητες αγορών τους και αύξησαν τις επισκέψεις τους. Οι καταναλωτές έγιναν πολύ πιο προσεκτικοί στις αγορές τους και στην προσπάθεια να πετύχουν τα καλύτερα, αύξησαν τον αριθμό καταστημάτων που επισκέπτονται. Η παλιά νοοτροπία ότι κάνω όλες μου τις αγορές από έναν κατάστημα είναι παρελθόν. Διαλέγουν την καλύτερη κρεαταγορά, την καλύτερη φρουταρία και δύο ή τρία άλλα καταστήματα που μπορούν να βρουν τα καλύτερα στις χαμηλότερες τιμές.
Ο Κύπριος καταναλωτής ταυτίζεται με όλους τους Ευρωπαίους καταναλωτές που θέλουν τα καλύτερα στις καλύτερες τιμές και με σωστή εξυπηρέτηση. Είναι γεγονός ότι από το 2013 που είχαμε την μεγάλη οικονομική κρίση με αυξημένη ανεργία και μείωση της αγοραστικής δύναμης, οι καταναλωτές περιόρισαν τις ποσότητες αγορών τους και αύξησαν τις επισκέψεις τους. Οι καταναλωτές έγιναν πολύ πιο προσεκτικοί στις αγορές τους και στην προσπάθεια να πετύχουν τα καλύτερα, αύξησαν τον αριθμό καταστημάτων που επισκέπτονται. Η παλιά νοοτροπία ότι κάνω όλες μου τις αγορές από έναν κατάστημα είναι παρελθόν. Διαλέγουν την καλύτερη κρεαταγορά, την καλύτερη φρουταρία και δύο ή τρία άλλα καταστήματα που μπορούν να βρουν τα καλύτερα στις χαμηλότερες τιμές.
Υπάρχει μια στροφή προς τα καταστήματα μεσαίου μεγέθους (που είναι και τα πλείστα Smart) για εξοικονόμηση χρόνου και πιο βολικού ψωνίσματος. Οι αγορές με το πλαστικό χρήμα αντί μετρητών έχουν φθάσει περίπου στο 45% τα τελευταία 2- 3 χρόνια και το ποσοστό συνεχίζει να αυξάνεται.
Πόσο έχει επηρεάσει ή πόσο θα επηρεάσει η κρίση του COVID 19 τις καταναλωτικές συνήθειες των Κυπρίων;
Είναι μια ρευστή κατάσταση που διαφοροποιείται συνεχώς. Δικαιολογημένα οι καταναλωτές προχώρησαν τον Μάρτιο σε μεγάλες αγορές σε βασικά προϊόντα έτσι που να είναι αυτάρκεις σε οποιαδήποτε ενδεχόμενο. Όπως και στο παγκόσμιο το ενδιαφέρον επικεντρώθηκε σε αντισηπτικά, γάντια και άλλα καθαριστικά για προστασία, σε τρόφιμα και νερά, κονσέρβες, χαρτικά και είδη προσωπικής φροντίδας.
Ευχόμαστε όλοι αυτή η επιδημία του Covid- 19 να λήξει το συντομότερο και με τα λιγότερα προβλήματα. Είναι όμως έναν αρνητικό δεδομένο για την οικονομία μας το οποίο και να τερματισθεί σύντομα, θα χρειαστούν κάποιοι μήνες για να επανέλθει η απασχόληση και γενικά η αγοραστική δύναμη στα παλιά επίπεδα. Προβλέπω ότι τόσον η προσφορά σε πολλά βασικά είδη θα είναι μειωμένη όπως φυσιολογικά και η κατανάλωση θα είναι μειωμένη. Μοιραία οι καταναλωτές θα γίνουν ακόμη πιο προσεκτικοί και πιο επιλεκτικοί στις αγορές τους αφού και τα διαθέσιμα τους θα έχουν μικρή ή μεγάλη μείωση.
Εμείς στα καταστήματα Smart είμαστε σίγουροι ότι και τώρα είμαστε η επιλογή που ωφελεί τις προσδοκίες και τα συμφέροντα τους. Είμαστε σε επαφή και επικοινωνία με τους πλείστους προμηθευτές μας, έτσι που να περιορίσουμε τυχόν ανατιμήσεις και όσο γίνεται να γίνουμε ακόμη πιο ελκυστικοί στους πελάτες μας που μας επιλέγουν και μας προτιμούν.