Καινοτομία για την επόμενη μέρα του covid-19 στην οικονομία

H πρωτόγνωρη πανδημία του COVID-19 έχει επιφέρει αναστάτωση σε όλo το φάσμα της κοινωνίας σε κοινωνικοπολιτικό, οικονομικό και επαγγελματικό επίπεδο. Ενώ πολλοί οργανισμοί φρόντισαν να ‘θωρακιστούν΄ στο πλαίσιο της στρατηγικής τους για  επιχειρησιακή συνέχεια (business continuity) και διαχείρισης ρίσκων για κάθε λογής πιθανής απειλής, η μεγάλη πλειοψηφία των επιχειρήσεων βρέθηκε απροετοίμαστη μπροστά σε αυτή την απροσδόκητη και τόσο μεγάλης κλίμακας καταστροφή.  

Έγινε η αφορμή να αναθεωρηθούν πρακτικές, διαδικασίες και συμπεριφορές και είναι σχεδόν βέβαιο πως θα αλλάξει η οπτική γωνία με την οποία οι οργανισμοί και βιομηχανίες αντιμετώπιζαν τις προκλήσεις και τον τρόπο που λειτουργούσαν. Το κυριότερο εργαλείο με το οποίο οι οργανισμοί αναμένεται να αξιοποιήσουν για αντιμετώπιση παρόμοιων προκλήσεων αλλά και για μόχλευση επανεκκίνησης της οικονομίας, δεν είναι άλλο από τη χρήση καινοτόμων τεχνολογιών ρομποτικής και τεχνητής νοημοσύνης.  Η ναυτιλιακή βιομηχανία, καθώς και η βιομηχανία εξόρυξης υδρογονανθράκων για παράδειγμα, δεν θα μπορούσαν να αποτελούν εξαίρεση. 

Την ώρα που κορυφαίες εταιρείες στον τομέα της ναυπηγικής μηχανικής έχουν στα σκαριά ώριμες τεχνολογίες αυτόματης ναυτιλίας, η πανδημία  του κορονωϊού αναμένεται να επιταχύνει την εφαρμογή τους. Συγκεκριμένα, η Wartzila έχει ήδη προχωρήσει στην ανάπτυξη τεχνολογιών, που επιτρέπουν σε ένα έξυπνο ναυτιλιακό οικοσύστημα να περιέχει διασυνδεσιμότητα και διεπαφή των ‘έξυπνων΄ πλοίων με τα ‘έξυπνα΄ λιμάνια. 

Και ενώ ο οργανισμός One sea Eco System, ο οποίος έχει ιδρυθεί το 2016 από τις κορυφαίες εταιρείες της Ναυπηγικής βιομηχανίας προς υιοθέτηση της αυτόνομης ναυτιλίας μέχρι το 2025, η πανδημία έχει προλάβει να αναδείξει την αναγκαιότητα αυτή με το χειρότερο τρόπο.  
Η αυτοματοποιημένη ναυτιλία αποτελεί το μέλλον της ναυτιλιακής διακίνησης, καθώς η πλοήγηση και οι αποφάσεις γίνονται στη βάση έξυπνων αλγόριθμων, δεδομένων, τεχνητής νοημοσύνης και μέσω εξ-αποστάσεως πληρωμάτων. Έξυπνες συσκευές και λύσεις που επεξεργάζονται και αναλύουν BigData και που αξιοποιούν τεχνολογίες Internet of Things (IoT), θα μπορούν να επικοινωνήσουν μεταξύ τους και να πάρουν αποφάσεις αποσπασματικά. Το μέγεθος των πλεονεκτημάτων που θα επιφέρει η αυτοματοποίηση αυτή στην παγκόσμια ναυτιλία μπορεί να υπολογιστεί σε κόστος, αξιοπιστία, αποδοτικότητα και μείωση εκπομπής ρύπων, ενώ παράλληλα υπάρχουν και οι πιθανότητες δημιουργίας καινοτόμων πηγών εισοδημάτων.

Στον τομέα των ναυτιλιακών υπηρεσιών, εταιρείες κολοσσοί όπως η Damen με την Rolls Royce ή την Robert Alan, έχουν προχωρήσει στην ανάπτυξη τηλεκατευθυνόμενων και αυτόνομων ρυμουλκών σκαφών, όχι μόνο για διεκπεραίωση ρυμουλκήσεων πλοίων σε λιμένες, αλλά και για αντιμετώπιση περιστατικών πυρόσβεσης, έρευνας και διάσωσης. Παράλληλα όμως, οι εταιρείες αυτές που δεν διέβλεπαν ολοκληρωμένη αυτοματοποίηση ρυμούλκησης για τα επόμενα 15 χρόνια, θα πρέπει να αναθεωρήσουν τις προβλέψεις  τους, στη μετά-COVID19 εποχή.
 
Ταυτόχρονα, στη βιομηχανία εξόρυξης υδρογονανθράκων οι προκλήσεις δεν είναι λιγότερες. Σήμερα, επανδρωμένα σκάφη με πληρώματα και εξοπλισμό, καλούνται να διεκπεραιώσουν τις απαραίτητες υποβρύχιες εργασίες μέσω τηλεκατευθυνόμενων συσκευών (ROV) που βρίσκονται στο σκάφος. Η ρομποτική και η αυτονομία αναμένεται να αποτελέσουν εναλλακτικά πλέον το κλειδί των ενάλιων επιχειρήσεων στην μετά-πανδημία εποχή. Υποβρύχια drones καλούνται να ξεπεράσουν τις προκλήσεις της επικοινωνίας και της πλοήγησης, μεταφέροντας πολλές εργασίες και ταυτόχρονα προσωπικό στη στεριά. Ήδη, η εταιρεία SAIPEM έχει προβεί σε δοκιμαστικές εφαρμογές αυτών των τεχνολογιών τις οποίες αναμένεται να επιταχύνει. Για την εφαρμογή αυτών των τεχνολογιών, χρειάζονται όμως υποδομές, όπως υποβρύχια παροχή ρεύματος, που θα μπορούσε να συμπεριλαμβάνει ανανεώσιμες πηγές, χρειάζεται υποβρύχια συντήρηση, τυποποιημένη κατασκευή εξοπλισμού, κ.ο.κ.

Παράλληλα, οι επιπτώσεις της πανδημίας, καταδεικνύουν  πως οι ρυθμιστές της  νομοθεσίας θα πρέπει επίσης να επιταχύνουν το ρυθμό έγκρισης των σχετικών κανονισμών και νομοθεσιών. Για παράδειγμα η μετακίνηση των πληρωμάτων στη στεριά λόγω αλλαγής επαγγελματικών αναγκών, θα χρειαστεί αρκετές νομοθετικές ρυθμίσεις. Οι τεχνολογίες καλπάζουν με τέτοιες ταχύτητες, που τις πλείστες φορές καθιστούν τους νόμους και κανονισμούς, πεπαλαιωμένους και άκυρους. 

Στην Κύπρο, μετά τις αλλεπάλληλες πιέσεις που δέχεται το ακαθάριστο εγχώριο προϊόν μέσω της βιομηχανίας του τουρισμού και των υπηρεσιών, είναι η ώρα πλεύσης προς περαιτέρω ενίσχυση άλλων πηγών εισοδήματος όπως η ναυτιλία και η βιομηχανία υδρογονανθράκων. Είναι η ώρα τα αρμόδια υπουργεία και υφυπουργεία, αλλά κυρίως το νεοσύστατο υφυπουργείο Έρευνας και Καινοτομίας, να δημιουργήσουν τα εχέγγυα και τις προϋποθέσεις εκείνες με τις οποίες  άλλες υποσχόμενες βιομηχανίες, όπως οι πιο πάνω, θα μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις και να υποδεχθούν τα νέα δεδομένα ανώδυνα και αποτελεσματικά. Η δημιουργία υποδομών, η ταχεία ρύθμιση νομοθετικού πλαισίου καθώς και η παροχή κινήτρων για εφαρμογή καινοτομίας και έρευνας στις Κυπριακές εταιρείες, είναι μερικές από τις προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει το Κράτος στην μετά-κορωνοϊού εποχή. 

Μελέτες καταδεικνύουν περίτρανα πως μέσω της καινοτομίας μπορεί να επιτευχθεί κερδοφορία, αειφόρος ανάπτυξη, ανταγωνιστικότητα και κυρίως επίλυση διαχρονικών προβλημάτων. Η στρατηγική προσέγγισης της καινοτομίας κάθε Κράτους εξαρτάται αφενός από την υφιστάμενη κατάσταση και αφετέρου από την πρόθεση υποστήριξης και παροχής κινήτρων στις βιομηχανίες. Εφαρμόζοντας μια καινοτόμα ιδέα μπορεί να φαντάζει ότι εμπεριέχει ρίσκο, όμως το μεγαλύτερο ρίσκο έγκειται στην έλλειψη καινοτομίας και ανάπτυξης. Διστακτικότητα ή ανικανότητα βελτίωσης των προϊόντων, διαδικασιών και υπηρεσιών, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην έλλειψη ανταγωνιστικότητας και αποδοτικότητας.
 
Είναι ακριβώς αυτές τις προκλήσεις που καλείται το κράτος να αντιμετωπίσει έτσι ώστε, όχι μόνο να μπορέσει να επανεκκινήσει την οικονομία αλλά κυρίως να διευρύνει τις πηγές εισοδήματος ελαχιστοποιώντας την εξάρτηση της, στις ούτως η άλλως ταλαιπωρημένες αγορές του τουρισμού και των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών. 
 
 

Δειτε Επισης

Οι μειώσεις στα επιτόκια, ο μηχανισμός νομισματικής μετάδοσης και οι επιπτώσεις στην κυπριακή οικονομία
Προκλήσεις και ευκαιρίες στον τομέα ακινήτων: Ανάγκη για βιώσιμες λύσεις και συνεργασία
Γραφειοκρατία στην Κύπρο: Ένα εμπόδιο για τους πολίτες και τις επενδύσεις
Η αυστηρή προειδοποίηση του Elon Musk: Πράγματι η Αμερική οδεύει προς τη χρεοκοπία;
Ο μετασχηματιστικός ρόλος της ΤΝ στην κανονιστική συμμόρφωση των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων
Παρωχημένα συστήματα και τεχνολογία αιχμής: Μπορεί το PropTech να φέρει επιτέλους την αγορά ακινήτων στο μέλλον;
Το ψηφιακό ευρώ: Ποια τα οφέλη του για εσάς;
Η άνοδος των βιώσιμων επενδύσεων: Οι προκλήσεις του ESG και των πράσινων ομολόγων για έναν επενδυτή
Καλό είναι κάποιοι να αρχίσουν να ξεχνάνε την ηλεκτροκίνηση
Έχει ο άνθρωπος νοημοσύνη να βάλει χαλινάρια στην AI πριν να είναι αργά;