Γιατί δεν μειώνεται η τιμή των καυσίμων στην Κύπρο

Η τιμή του μαύρου χρυσού στις ΗΠΑ υποχώρησε κάτω από το μηδέν. Δύσκολο να το πιστέψει κανείς ότι κάποιοι που έχουν πληρώσει $51 δολάρια για ένα βαρέλι πετρέλαιο (WTI, West Texas International) πριν από δύο μήνες, πληρώνουν σήμερα μέχρι και $37 το βαρέλι (20/4/2020), για να απαλλαγούν από αυτό. Και όμως, υπάρχει εξήγηση. Η 21η Απριλίου ήταν η τελευταία μέρα διαπραγμάτευσης των προθεσμιακών συμβολαίων αγοράς πετρελαίου με φυσική παράδοση το Μάϊο. Δηλαδή, ο τελευταίος αγοραστής ενός προθεσμιακού συμβολαίου είναι αυτός που θα πάρει 1,000 βαρέλια πετρέλαιο στα χέρια του, και ο οποίος θα πρέπει να βρει χώρο να τα αποθηκεύσει, μέχρι να τα πουλήσει σε κάποιο διυλιστήριο για περαιτέρω επεξεργασία και την παραγωγή βενζίνης, πετρελαίου, κηροζίνης κλπ. Δεν φτάνει που η ζήτηση πετρελαίου πολύ χαμηλή, λόγω κορωνοϊού, οι αποθηκευτικοί χώροι στις Ηνωμένες Πολιτείες έχουν εξαντληθεί, με αποτέλεσμα, η πλεονάζουσα προσφορά πετρελαίου να έχει πολύ χαμηλή αξία. Σήμερα, 21 Απριλίου, η τιμή του πετρελαίου με παράδοση το Μάϊο ανέκαμψε στα $2 το βαρέλι, αλλά παραμένει κοντά στο μηδέν.
 
Η τιμή σήμερα για παράδοση 1η Ιουνίου είναι $15  το βαρέλι και για παράδοση 1η Ιουλίου είναι $23 το βαρέλι. Η αγορά σήμερα προεξοφλεί υπερβάλλουσα προσφορά και κατά τους επόμενους μήνες. Οι τιμές όμως μπορεί να αλλάξουν, ανάλογα με τις εξελίξεις σε ότι αφορά τους παράγοντες που επηρεάζουν την τιμή του πετρελαίου.

Θα μπορούσε βέβαια να μειωθεί η προσφορά και να συναντήσει τη ζήτηση, η οποία έχει ήδη μειωθεί κατά 30%, και να διατηρηθούν οι τιμές σε ψηλότερα επίπεδα. Όμως, αυτό δεν είναι καθόλου εύκολο αφού θα πρέπει να συμφωνήσουν οι χώρες που παράγουν πετρέλαιο, οι οποίες όμως δεν συμφώνησαν έγκαιρα, επειδή μείωση της παραγωγής σημαίνει κλείσιμο εγκαταστάσεων, απώλεια θέσεων εργασίας και απώλεια σημαντικών εσόδων για τις κυβερνήσεις των χωρών που παράγουν πετρέλαιο. Τελικά, ΟΠΕΚ, ΗΠΑ και Ρωσία συμφώνησαν σε μικρή μείωση της παραγωγής κατά 10%, αρχής γενομένης από την 1η Μάϊου. Η πλειοψηφία των χωρών που παράγουν πετρέλαιο, εξαρτάται από τα έσοδα που εισπράττουν από αυτό. Η Σαουδική Αραβία για παράδειγμα, όπως και η Βενεζουέλα πρέπει να πουλούν πετρέλαιο σε τιμές $80 και $90 το βαρέλι, προκειμένου να επιβιώσουν. Με τιμές γύρω στα $20 το βαρέλι, ο χώρες αυτές εξαντλούν απλά τις αποταμιεύσεις που είχαν όλα τα προηγούμενα χρόνια η απλά αναγκάζονται να κάνουν αιματηρές περικοπές στους προϋπολογισμούς τους.

Αξίζει να σημειωθεί ότι χαμηλή τιμή του πετρελαίου διεθνώς δεν μεταφράζεται σε ανάλογη μείωση των τιμών των καυσίμων στην Κύπρο, για δύο λόγους. Πρώτον, διότι για την παραγωγή βενζίνης, πετρελαίου και κηροζίνης, το ακάθαρτο πετρέλαιο τυγχάνει περαιτέρω επεξεργασίας από διυλιστήρια και μαζί με τα μεταφορικά και τις προμήθειες, το κόστος αυξάνεται. Δηλαδή, ακόμα και αν τα διυλιστήρια αγοράζουν αργό πετρέλαιο στην τιμή μηδέν, η επεξεργασία, μεταφορά και προμήθειες, δημιουργούν ένα συγκεκριμένο κόστος. Δεύτερος λόγος είναι οι φόροι της κυβέρνησης στα καύσιμα και τα έξοδα διαχείρισης (εισαγωγής και διάθεσης) των καυσίμων. Φόρος κατανάλωσης 43 σεντ, τέλος αποθήκευσης 1 σεντ, μεταφορικά, προμήθειες εισαγωγέων και πρατηριούχων, και ΦΠΑ καπέλο, τότε η τιμή της βενζίνης στα πρατήρια δεν μπορεί να υποχωρήσει κάτω από τα 85 με 90 σεντ το λίτρο. Πάντως, κάποιες μειώσεις θα έχουμε, και στα καύσιμα και στο ηλεκτρικό ρεύμα.
 

Δειτε Επισης

Οι μειώσεις στα επιτόκια, ο μηχανισμός νομισματικής μετάδοσης και οι επιπτώσεις στην κυπριακή οικονομία
Προκλήσεις και ευκαιρίες στον τομέα ακινήτων: Ανάγκη για βιώσιμες λύσεις και συνεργασία
Γραφειοκρατία στην Κύπρο: Ένα εμπόδιο για τους πολίτες και τις επενδύσεις
Η αυστηρή προειδοποίηση του Elon Musk: Πράγματι η Αμερική οδεύει προς τη χρεοκοπία;
Ο μετασχηματιστικός ρόλος της ΤΝ στην κανονιστική συμμόρφωση των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων
Παρωχημένα συστήματα και τεχνολογία αιχμής: Μπορεί το PropTech να φέρει επιτέλους την αγορά ακινήτων στο μέλλον;
Το ψηφιακό ευρώ: Ποια τα οφέλη του για εσάς;
Η άνοδος των βιώσιμων επενδύσεων: Οι προκλήσεις του ESG και των πράσινων ομολόγων για έναν επενδυτή
Καλό είναι κάποιοι να αρχίσουν να ξεχνάνε την ηλεκτροκίνηση
Έχει ο άνθρωπος νοημοσύνη να βάλει χαλινάρια στην AI πριν να είναι αργά;