Μια Black Friday αλλιώτικη και διαδικτυακή
07:18 - 25 Νοεμβρίου 2020
Συνωστισμός, «κατασκήνωση» έξω από τα καταστήματα από νωρίς το πρωί, οι καταναλωτές ο ένας δίπλα από τον άλλο να σπρώχνουν για να μπουν πρώτοι μέσα σε ένα κατάστημα. Αυτή ήταν η εικόνα μίας Black Friday των προηγούμενων ετών.
Πώς, όμως, μπορεί να διεξαχθεί φέτος ο θεσμός του Black Friday, την ώρα που η πανδημία στην Κύπρο βρίσκεται ίσως στο αποκορύφωμά της;
Το ηλεκτρονικό εμπόριο αποτελεί τη μοναδική διέξοδο για τα μεγάλα εμπορικά κέντρα της Λεμεσού και της Πάφου, τα οποία θα παραμείνουν κλειστά τη συγκεκριμένη ημέρα. Παράλληλα, αποτελεί ένα μεγάλο τεστ για ολόκληρο το λιανικό εμπόριο της Κύπρου, καθώς οι καταστηματάρχες και το προσωπικό αναμένεται να βρεθούν αντιμέτωποι με έναν ιδιαίτερα αυξημένο όγκο διαδικτυακών παραγγελιών, κάτι που αντιμετώπισαν κατά την περίοδο του πρώτου lockdown.
Τι θα γίνει σε Λεμεσό και Πάφο
Στην περίπτωση της Λεμεσού και της Πάφου, στις οποίες τα δύο malls δεν θα λειτουργήσουν τουλάχιστον μέχρι τις 30 Νοεμβρίου, οι ελπίδες εναποτίθενται στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Διαβάστε ακόμα:
Κατάργηση ΚΕΠ: Άρχισαν οι απολύσεις στις κατασκευές
Δ. Ιωαννίδης: Εντοπίζοντας τον κατάλληλο Influencer
Πέραν των ηλεκτρονικών ειδών και των ειδών τεχνολογίας που έχουν την τιμητική τους στο Black Friday, αρκετά καταστήματα ειδών ένδυσης και υπόδησης θα προσφέρουν τα προϊόντα τους με εκπτώσεις διαδικτυακά.
Οι δύο επιλογές που θα έχουν στη διάθεσή τους οι καταναλωτές είναι η κατ’ οίκον παράδοση ή η παραλαβή από ειδικό χώρο (pick up) έξω από τα εμπορικά κέντρα, σε συνεννόηση πάντα με το προσωπικό των καταστημάτων που θα διεκπεραιώνει τις παραγγελίες, για την ακριβή ώρα παραλαβής.
Ήδη το Kings Avenue Mall στην Πάφο ανακοίνωσε τη δυνατότητα ηλεκτρονικών παραγγελιών για πολλά από τα καταστήματά του, τα οποία προσφέρουν τα προϊόντα τους μέσω delivery.
Το παράδειγμα των αλυσίδων τεχνολογίας
Στο delivery και το pick up στηρίζονται οι μεγάλες αλυσίδες ειδών τεχνολογίας σε Λεμεσό και Πάφο, καθώς κάποια από τα καταστήματά τους παραμένουν προσωρινά κλειστά.
Το Public ανακοίνωσε ότι, πέραν της δυνατότητας παράδοσης στην πόρτα των καταναλωτών, για τα κλειστά καταστήματα σε Λεμεσό και Πάφο υπάρχουν διαθέσιμα store pick-up.
Συγκεκριμένα, η παράδοση στο κατάστημα της Λεμεσού θα γίνεται στο πίσω μέρος του καταστήματος, σε ειδικά διαμορφωμένο pick-up point. Όσον αφορά την Πάφο, η παράδοση θα γίνεται στο επίπεδο -1 σε ειδικά διαμορφωμένο pick-up point.
Σχετικά με τα καταστήματα Stephanis, το κατάστημα στα Κάτω Πολεμίδια λειτουργεί κανονικά.Όσον αφορά το κατάστημα στη Νάφι (Fysco) παραμένει κλειστό, αλλά προσφέρει τη δυνατότητα online ή/και τηλεφωνικών παραγγελιών.
Black Friday extended
Σε περίπτωση που η επιδημιολογική εικόνα επιτρέψει τη χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων και τα εμπορικά κέντρα Λεμεσού και Πάφου ανεβάσουν και πάλι ρολά, τότε αυτό που θα επιχειρηθεί είναι μία πολιτική ουσιαστικών εκπτώσεων τουλάχιστον την πρώτη εβδομάδα του Δεκεμβρίου.
«Εφόσον τα malls επαναλειτουργήσουν, θα γίνει προσπάθεια για επέκταση του θεσμού, με ένα Black Friday extended ή μία Black week, σε μία προσπάθεια προσέλκυσης των καταναλωτών και μετριασμού των επιπτώσεων που ήδη βιώνει το λιανικό εμπόριο», υπογράμμισε στο InBusinessNews ο γενικός γραμματέας του ΠΑΣΥΛΕ, Μάριος Αντωνίου.
Δεν νοείται Δεκέμβριος με κλειστά καταστήματα
Σε διαφορετική περίπτωση, προειδοποίησε ότι οι συνέπειες θα είναι καταστροφικές για το λιανεμπόριο και κατ’ επέκταση για την οικονομία, τονίζοντας ότι ο Δεκέμβριος για το λιανικό εμπόριο μπορεί να παρομοιαστεί κάλλιστα με τον Αύγουστο για τα ξενοδοχεία.
«Αν εισέλθουμε με κλειστά καταστήματα στον Δεκέμβριο, τον πιο εμπορικό μήνα της χρονιάς, οι επιπτώσεις θα είναι τεράστιες για το λιανικό εμπόριο, καθώς σε ορισμένες επιχειρήσεις ο τζίρος του τελευταίου μήνα κάθε χρονιάς φτάνει μέχρι το 20% του συνολικού τζίρου, δηλαδή του ενός πέμπτου ολόκληρης της χρονιάς», εξήγησε ο κ. Αντωνίου.
Τόνισε ακόμα ότι μετά το κλείσιμο της αγοράς το περασμένο Πάσχα, δεν υπάρχουν περιθώρια για τους καταστηματάρχες να χάσουν και την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων.
Αξίζει να αναφερθεί ότι τα περισσότερα καταστήματα έχουν παραλάβει εδώ και καιρό τα στοκ τους και αρκετά προϊόντα να είναι αποκλειστικά χριστουγεννιάτικα. Συνεπώς, σε περίπτωση που παραμείνουν κλειστά την περίοδο των γιορτών, οι ζημιές που θα προκληθούν στους καταστηματάρχες θα είναι αναπόφευκτες.
Εκπτώσεις 40%-50%
Η εμπειρία των τελευταίων ετών αποδεικνύει ότι οι εκπτώσεις και του φετινού Black Friday θα κυμανθούν κοντά στο 40%-50%, ενώ στις περιπτώσεις που ξεπερνούν το 50%, συνήθως πρόκειται για περιορισμένο στοκ.
«Λόγω του μεγέθους της, η Κύπρος δεν έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει σε μεγαλύτερες προσφορές, όπως η Αμερική ή άλλες χώρες της ΕΕ, στις οποίες οι εκπτώσεις φτάνουν μέχρι 70%-80%», επεσήμανε στο InBusinessNews ο γγ του ΠΑΣΥΛΕ.
Τήρηση μέτρων
Τα μεγάλα εμπορικά κέντρα της Κύπρου έχουν μεριμνήσει, όπως και το προηγούμενο διάστημα, για την τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων.
Συνεχείς απολυμάνσεις, πλήρως ελεγχόμενη είσοδος επισκεπτών με θερμομέτρηση, υποχρεωτική χρήση μάσκας, αναλογία ατόμων ανά τ.μ. σε κάθε κατάστημα, αλλά και ανώτατος αριθμός επισκεπτών σε κάθε mall είναι ορισμένα από τα μέτρα που εξακολουθούν να ισχύουν.
Τεστ για το ηλεκτρονικό εμπόριο
Με στόχο να τηρηθούν αποτελεσματικά τα μέτρα προστασίας και να αποφευχθούν εικόνες συνωστισμού στα φυσικά καταστήματα, οι καταναλωτές μπορούν να μελετήσουν προηγουμένως τις προσφορές και τις εκπτώσεις, ιδιαίτερα στα προϊόντα τεχνολογίας, στις ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές που έχουν την τιμητική τους αυτή την περίοδο, προχωρώντας σε online παραγγελίες.
Σε κάθε περίπτωση, το φετινό Black Friday αποτελεί τεστ για το ηλεκτρονικό εμπόριο, το οποίο, αν και σταδιακά κερδίζει έδαφος στην Κύπρο, ωστόσο παραμένει σε χαμηλά επίπεδα σε σύγκριση με άλλες χώρες.
Όπως ανέφερε ο Μάριος Αντωνίου, οι λιανέμποροι καλούνται να επενδύσουν σοβαρά τόσο σε χρόνο όσο και σε κόστος στο ηλεκτρονικό εμπόριο, καθώς αποτελεί το μέλλον των καταστημάτων και μονόδρομο για τις επιχειρήσεις προκειμένου να μετριάσουν τις ζημιές τους εν μέσω πανδημίας.
Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με στοιχεία του ΠΑΣΥΛΕ, το ποσοστό του online εμπορίου έφτασε μόλις το 3%-4% επί του συνολικού λιανικού εμπορίου το 2019, την ώρα που στην υπόλοιπη Ευρώπη το αντίστοιχο ποσοστό φτάνει το 20%.
Κατά τη διάρκεια του πρώτου lockdown, οι διαδικτυακές αγορές στις υπεραγορές έφτασαν στο αποκορύφωμά τους, με ποσοστό 7%-8% του ημερήσιου τζίρου, το οποίο στη συνέχεια μειώθηκε ξανά έπειτα από τη χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων, καθώς οι περισσότεροι καταναλωτές είθισται να συνδυάζουν τις αγορές τους με επισκέψεις σε φυσικά καταστήματα για λόγους ψυχαγωγίας ή κοινωνικοποίησης.