Προκλήσεις και Προοπτικές για το 2021

Γνωρίζαμε μέχρι τώρα ότι η τουριστική βιομηχανία ήταν ευάλωτη σε πολλούς εξωγενείς παράγοντες όπως φυσικές καταστροφές, πολέμους, τρομοκρατικές ενέργειες ακόμα και σε πανδημίες από ιούς όπως η Γρίπη Α  το 2009, επίσης όμως γνωρίζαμε πως παρά το ότι ήταν ευάλωτη ήταν και μια βιομηχανία η οποία παραδοσιακά ανακάμπτει γρήγορα.

Εκείνο που είναι διαφορετικό σ’ αυτήν την περίπτωση με την συγκεκριμένη Πανδημία του COVID-19 είναι ότι η Τουριστική Βιομηχανία πλήγηκε πρώτη και καίρια και είναι η τελευταία που θα ανακάμψει μετά από μεγάλο χρονικό διάστημα με αποτέλεσμα την καταγραφή τεράστιων ζημιών στις επιχειρήσεις του τομέα. Η διαχείριση της Πανδημίας από τους Παγκόσμιους ηγέτες έχει δημιουργήσει δισεκατομμύρια ζημιές στην Τουριστική Βιομηχανία και έχει στείλει εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενους στην ανεργία κυρίως γιατί δεν μπορούσαν να δώσουν μια λύση στις διεθνείς μετακινήσεις των ανθρώπων. Παρά τις υποδείξεις των παραγόντων της Τουριστικής Βιομηχανίας στο να δημιουργηθεί ένα «υγειονομικό διαβατήριο», κατά τη διάρκεια της Πανδημίας, όπου όλοι να ταξιδεύουν με ομοιόμορφο τρόπο και να αποφύγουμε την πολιτική με τις  κατηγοριοποιήσεις των χωρών, οι οποίες πολλές φορές έχουν Πολιτικά και Εθνικά κίνητρα αντί υγειονομικά, δεν έχει γίνει καμία ουσιαστική κίνηση προς αυτήν την κατεύθυνση και γι’ αυτό φαντάζει σ’ εμάς δύσκολο να ανατείλει τουριστικά το 2021.

Θα αναμέναμε τουλάχιστον από την Ευρωπαϊκή Ένωση, πρώτη να βρει τη λύση και σίγουρα πριν από το τέλος του 2020, όπως απρόσκοπτα και ομοιόμορφα να ταξιδεύει ο κόσμος εντός της Ένωσης, ούτως ώστε οι διοργανωτές ταξιδιών να προχωρήσουν στην οργάνωση των ταξιδιών και οι αεροπορικές εταιρείες και οι εταιρείες κρουαζιέρων να προχωρήσουν με τον δικό τους προγραμματισμό.

Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα πρέπει να σταματήσουν να σκέφτονται συμφεροντολογικά, γιατί περί αυτού πρόκειται όταν έχεις να κάνεις με τον τουρισμό. Κάποιες εξ αυτών, όπως για παράδειγμα η Κύπρος, τα έσοδα της οποίας, από τον εισερχόμενο τουρισμό υπερκαλύπτουν κατά πολύ τα έξοδα των Κυπρίων στο εξωτερικό περίπου 2 προς 1. Δεν συμβαίνει το ίδιο και με κάποιες άλλες χώρες της Ευρώπης κυρίως στο Βορρά και αυτό ίσως να είναι και ο βασικός οικονομικός πλέον λόγος που δεν βρέθηκε ακόμη εύκολη και ομοιόμορφη λύση της μετακίνησης των Ευρωπαίων Πολιτών εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Το εμβόλιο κατά του COVID-19 δεν θα σημάνει άμεσα και την επαναλειτουργία της Τουριστικής Βιομηχανίας αν δεν συνοδεύεται και από την κατάργηση των περιορισμών ή έστω την απόφαση της κατάργησης της κατηγοριοποίησης των χωρών, τον τερματισμό της καραντίνας και της ομοιόμορφης διακίνησης των ανθρώπων.

Να ευχηθούμε λοιπόν όπως οι ηγέτες των χωρών εντός του 2020 να λήξουν τα θέματα αυτά και να απελευθερώσουν την διακίνηση των Πολιτών ούτως ώστε να πάρει μπροστά η Τουριστική Βιομηχανία και να επιστρέψουν στις εργασίες τους τα εκατομμύρια ανθρώπων που απασχολούνται και ζουν από αυτή.

Ο τουρισμός και τα ταξίδια ήταν τρόπος ζωής προ COVID-19 και αυτό πρέπει να επανέλθει άμεσα για να επέλθει και η ψυχική ισορροπία στον κόσμο ούτως ώστε να συνεχίσουν να απολαμβάνουν αυτό το αγαθό όλοι οι ταξιδιώτες από άκρη σε άκρη της Γης.

Καταληκτικά, θα έλεγα με αυτές τις συνθήκες που ζούμε τώρα η μόνη εκτίμηση που μπορεί να γίνει είναι ότι σίγουρα η χειμερινή περίοδος χάνεται και ίσως καταφέρουμε να επανεκκινήσει η  Τουριστική Βιομηχανία το δεύτερο 3μηνο του 2021. Σε αριθμούς αναμένω ότι η επιβατική κίνηση από και προς την Κύπρο για το 2021 θα αγγίξει το 50% της κίνησης του 2019. Αυτό θεωρείται ικανοποιητικό με τα σημερινά δεδομένα και αναμένεται ότι από το 2022 πλέον τα προγράμματα θα ομαλοποιηθούν εντελώς.

Όσον αφορά τις αγορές που θα αναμένουμε τους τουρίστες θα είναι κυρίως οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Μεγάλη Βρετανία, η Ρωσία και το Ισραήλ. Επίσης οι Κύπριοι αναμένονται να ταξιδέψουν κυρίως προς την Ελλάδα και τις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης.
 
Άκης Κελεπέσιης
Εκτελεστικός Πρόεδρος Top Kinisis Travel Public Ltd
Επίτιμος Πρόεδρος Ταξιδιωτικών Πρακτόρων Κύπρου (ACTA)
Πρώην Πρόεδρος Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Ταξιδιωτικών Πρακτόρων και Διοργανωτών Ταξιδιών (ECTA)
Αντιπρόεδρος Τουρισμού ΕΒΕΛ Λευκωσίας

 

Δειτε Επισης

Οι μειώσεις στα επιτόκια, ο μηχανισμός νομισματικής μετάδοσης και οι επιπτώσεις στην κυπριακή οικονομία
Προκλήσεις και ευκαιρίες στον τομέα ακινήτων: Ανάγκη για βιώσιμες λύσεις και συνεργασία
Γραφειοκρατία στην Κύπρο: Ένα εμπόδιο για τους πολίτες και τις επενδύσεις
Η αυστηρή προειδοποίηση του Elon Musk: Πράγματι η Αμερική οδεύει προς τη χρεοκοπία;
Ο μετασχηματιστικός ρόλος της ΤΝ στην κανονιστική συμμόρφωση των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων
Παρωχημένα συστήματα και τεχνολογία αιχμής: Μπορεί το PropTech να φέρει επιτέλους την αγορά ακινήτων στο μέλλον;
Το ψηφιακό ευρώ: Ποια τα οφέλη του για εσάς;
Η άνοδος των βιώσιμων επενδύσεων: Οι προκλήσεις του ESG και των πράσινων ομολόγων για έναν επενδυτή
Καλό είναι κάποιοι να αρχίσουν να ξεχνάνε την ηλεκτροκίνηση
Έχει ο άνθρωπος νοημοσύνη να βάλει χαλινάρια στην AI πριν να είναι αργά;