Δρόμος Λευκωσίας - Παλαιχωρίου: Περιμένουν απαλλοτριώσεις πριν βγουν σε προσφορές

Απαντήσεις σχετικά με την επικινδυνότητα και την ακαταλληλότητα του δρόμου Λευκωσίας - Παλαιχωρίου που οδηγεί στην ορεινή Λευκωσία και τον προωθούμενο αυτοκινητόδρομο έδωσε στη Βουλή ο υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Γιάννης Καρούσος, τονίζοντας ότι μέρος του έργου αναμένεται να αρχίσει στο τέλος του 2021.

Τμήμα Ανάγυιας - Καλού Χωριού
Η μελέτη για το τμήμα Ανάγυια - Καλό Χωριό (φάση Β) μήκους 12 χλμ. άρχισε τον Μάιο του 2008 και προχώρησε μέχρι το προσχέδιο τελικής μελέτης. Το κόστος εκτέλεσης του έργου με σημερινές τιμές υπολογίζεται σε €72 εκατ. συν ΦΠΑ.

Όπως επεσήμανε ο υπουργός Μεταφορών, με οδηγίες του Προέδρου της Δημοκρατίας έγινε αξιολόγηση του έργου το 2018 και υποβλήθηκε σημείωμα έργου με σκοπό την ένταξή του στους προϋπολογισμούς του 2019. Σύμφωνα με τις απόψεις της Γενικής Διεύθυνσης Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, Συντονισμού και Ανάπτυξης (ΕΠΣΑ) επί του πιο πάνω σημειώματος, το έργο θεωρήθηκε αιτιολογημένο, αλλά ζητήθηκαν αναθεωρήσεις ώστε να καταστεί βιώσιμο. Για τον σκοπό αυτό περιλήφθηκε με τροπολογία στον προϋπολογισμό του 2019 ποσό €500.000 για επανεξέταση της μελέτης.

Στη συνέχεια δόθηκαν οδηγίες στον Μελετητή του έργου να διερευνήσει πιθανές τροποποιήσεις της μελέτης με στόχο τη μείωση του κόστους. Παράλληλα, ειδοποιήθηκε και το Τμήμα Κτηματολογίου και Χωρομετρίας να προγραμματίσει τις δικές του ενέργειες για τις απαλλοτριώσεις, με βάση τα σχετικά σχέδια που είχαν σταλεί το 2014.

Το σενάριο που επικράτησε
Στο πλαίσιο αυτό είχαν εξεταστεί δύο σενάρια, τα οποία προωθήθηκαν στην ΕΠΣΑ και λήφθηκε έγκριση για υλοποίηση του έργου με όποια λύση κρίνει το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων ως προτιμότερη. Το πρώτο σενάριο περιλάμβανε, μεταξύ άλλων, την αντικατάσταση δύο ανισόπεδων κόμβων (Εργατών παρά τη βιομηχανική περιοχή και Μαλούντας παρά το γυμνάσιο) με ισόπεδους, την κατάργηση δύο υπέργειων διαβάσεων και μίας υπόγειας διάβασης, την κατάργηση του ανισόπεδου κόμβου Αγροκηπιάς και τη δημιουργία ισόπεδου τερματικού κυκλικού κόμβου, καθώς και αφαίρεση του τμήματος Αγροκηπιάς - Καλού Χωριού μήκους 3,4 χλμ.

Το κόστος της λύσης αυτής υπολογίστηκε γύρω στα €57 εκατ. συν ΦΠΑ.

Το δεύτερο σενάριο, όπως ανέφερε ο κ. Καρούσος, ήταν το ίδιο, αλλά σε αυτό διατηρείται ο κόμβος Μαλούντας στο Περιφερειακό Γυμνάσιο ως ανισόπεδος με κόστος €61 εκατ. συν ΦΠΑ.

Τελικά, από το αρμόδιο Υπουργείο εγκρίθηκε το δεύτερο σενάριο, με αποτέλεσμα το Τμήμα Δημοσίων Έργων να προχωρεί τις διαδικασίες για ολοκλήρωση της μελέτης από τον ιδιώτη μελετητή στη βάση του σεναρίου αυτού.

Έναρξη εργασιών τέλος του 2021
Όπως αναφέρεται, στο παρόν στάδιο ετοιμάζονται οι μελέτες των Υπηρεσιών και γίνεται έλεγχος των σχεδίων απαλλοτρίωσης που υποβλήθηκαν από το Κτηματολόγιο.

Στόχος είναι η ολοκλήρωση των αναθεωρημένων κατασκευαστικών σχεδίων και η ζήτηση προσφορών περί τα μέσα του 2021, νοουμένου ότι θα έχει ολοκληρωθεί και η διαδικασία απαλλοτρίωσης.

Η έναρξη του έργου τοποθετείται τέλος του 2021 με διάρκεια τριών ετών περίπου.

Σημειώνεται ακόμα ότι στον προϋπολογισμό του 2020 υπάρχει πρόνοια €70.000 για την επικαιροποίηση της μελέτης, ενώ πιστώσεις για έναρξη εργασιών προτείνονται από το 2021 και μετά.

Στον περιμετρικό Λευκωσίας το Τμήμα Ανθούπολης - Ανάγυιας
Όσον αφορά την φάση Α, Ανθούπολη - Ανάγυια μήκους 7,3 χλμ., το Υπουργείο Μεταφορών τονίζει ότι έχει περιληφθεί στον περιμετρικό αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας ως φάση Γ.

Για το εν λόγω τμήμα προωθείται η ολοκλήρωση των μελετών/αναθεωρήσεων με στόχο να καταστεί δυνατή η συγχρηματοδότησή του από το Ευρωπαϊκό Ταμείο «Συνδέοντας την Ευρώπη - CEF» του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών για την επόμενη προγραμματική περίοδο μετά το 2021.

Δειτε Επισης

Παράταση στις αιτήσεις για εκμίσθωση βιομηχανικών οικοπέδων
Άρχισαν οι εργασίες για ανάπλαση της Πλατείας Ηρώων-Οι τρεις φάσεις και πώς επηρεάζεται το κοινό
Οι ανυπολόγιστες συνέπειες στην κατασκευαστική βιομηχανία από την απεργία στο σκυρόδεμα-'Εκκληση από ΟΣΕΟΚ
Η δυναμική της Λευκωσίας και οι επενδυτικές ευκαιρίες που κάνουν τη διαφορά
Μαρίνος Κυναιγείρου: Τεράστια προβλήματα σε έργα υπό ανάπτυξη από την απεργία στο σκυρόδεμα
Έργο €2.1 εκατ. για προσβασιμότητα ποδηλατών, πεζών και ΑμεΑ στα αστικά κέντρα της Λεμεσού
Κραυγή απόγνωσης από τους σκυροποιούς...Πλήττεται από την απεργία στο σκυρόδεμα η λατομική βιομηχανία
Σε πλήρη εξέλιξη η ολοκληρωμένη στεγαστική πολιτική-Ενθαρρυντικό το ενδιάφερον των developers για το Build to Rent
65% πληρότητα για το Neocleous Tower-Το νέο επιχειρηματικό κέντρο της Λεμεσού
Μ. Αντώνιου: Αυξάνονται καθημερινά οι πιέσεις στην οικονομία λόγω της απεργίας στον κλάδο σκυροδέματος