Όταν η Νευροεπιστήμη συναντά το marketing
10:10 - 12 Οκτωβρίου 2020
Το Neuromarketing είναι η εφαρμογή της νευροεπιστήμης στο μάρκετινγκ. Περιλαμβάνει την άμεση χρήση απεικόνισης εγκεφάλου μέσω EEG, eye-tracking, παρακολούθηση έκφρασης προσώπου, ηλεκτροδερμική δραστηριότητα, χρόνο απόκρισης, αναπνοή και καρδιακό ρυθμό για τη μέτρηση της απόκρισης ενός πελάτη σε συγκεκριμένα προϊόντα, συσκευασίες, διαφημίσεις ή άλλα στοιχεία μάρκετινγκ.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι εγκεφαλικές αποκρίσεις που μετρώνται με αυτές τις τεχνικές μπορεί να μην γίνονται αντιληπτές συνειδητά από το άτομο. Επομένως, αυτά τα δεδομένα είναι πιο αποκαλυπτικά από την αυτοαναφορά σε έρευνες, σε ομάδες εστίασης (focus groups)κ.λπ.
Οι πληροφορίες αυτές εφαρμόζονται για τη μέτρηση και τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας πτυχών του μάρκετινγκ, όπως ο σχεδιασμός προϊόντος, η επωνυμία και οι πρακτικές μάρκετινγκ.
Τι θα γινόταν αν μπορούσατε να δείτε την απόκριση του εγκεφάλου, όταν οι πελάτες αλληλεπιδρούν με την επωνυμία σας; Αν μπορούσατε να δείτε ακριβώς πώς οι καταναλωτές ανταποκρίνονται στις καμπάνιες μάρκετινγκ, στις ομάδες πωλήσεων ή σε οποιαδήποτε πτυχή της επιχείρησής σας; Ποιες περιοχές του εγκεφάλου τους ενεργοποιούνται όταν μιλούν στους φίλους τους για την εταιρεία σας; Η βαθύτερη κατανόηση για τους πελάτες σας επιτρέπει να προβλέψετε τη συμπεριφορά τους με μεγαλύτερη ακρίβεια και να προσφέρετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία καταναλωτή.
Τα παραδοσιακά μοντέλα καταναλωτών αναφέρονται σε έναν εντελώς ορθολογικό πελάτη, ο οποίος πείθεται εξετάζοντας ένα συνόλο ψυχρών, σκληρών δεδομένων και εφαρμόζοντας μια στεγανή πρακτική λογικής. Στην πραγματικότητα, οι άνθρωποι λαμβάνουν αποφάσεις με βάση συναισθήματα σε ασυνείδητο επίπεδο, που σημαίνει ότι συχνά δεν μπορούμε να διατυπώσουμε γιατί κάνουμε τις επιλογές που κάνουμε.
Η κατανόηση των θετικών ή αρνητικών αντιδράσεων σε αισθητήρια ερεθίσματα όπως χρώματα, ήχους και άλλες ιδιότητες μπορεί να βοηθήσει τις εταιρείες και τους σχεδιαστές προϊόντων να προσαρμόσουν το σχεδιασμό και τα μηνύματα ώστε να επηρεάσουν τους πελάτες πιο αποτελεσματικά.
Ουσιαστικά, με βάση το Neuromarketing μπορεί να σχεδιαστεί το περιεχόμενο, ο ιστότοπος κ.λπ. για να προκαλέσει συγκεκριμένες νευρολογικές αντιδράσεις ή συναισθήματα που συνδέονται με την κατανάλωση. Χρησιμοποιώντας το Neuromarketing, μπορούμε να επανεξετάσουμε τις στρατηγικές και να δημιουργήσουμε ένα πιο έξυπνο μάρκετινγκ που θα ενισχύσει την αποτελεσματικότητα. Ο στόχος του είναι να κατανοήσει πώς λειτουργεί ο εγκέφαλος του πελάτη σας και τι επηρεάζει το μάρκετινγκ σας. Οι καταναλωτές καθορίζουν υποσυνείδητα τι θέλουν, πόσο θα πληρώσουν και ίσως ακόμη και ποιες διαφημιστικές δραστηριότητες τους ενδιαφέρουν καθημερινά. Το κλειδί για καλύτερα αποτελέσματα είναι η κατανόηση αυτής της υποσυνείδητης διαδικασίας.
Μεγάλες εταιρείες χρησιμοποιούν αυτήν την τεχνολογία κατά το σχεδιασμό των προϊόντων, των συσκευασιών και των διαφημιστικών εκστρατειών τους. Campbell’s Soup, Gerber, Frito-Lay, Coca-Cola, Mercedes, Hyundai και πολλές άλλες.
Η δυνατότητα του Neuromarketing να καινοτομήσει περαιτέρω τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων και να αναβαθμίσει αυτό που σημαίνει να είναι μια επιχείρηση έξυπνη είναι τεράστια. Με μια εκθετικά βαθύτερη κατανόηση των αναγκών, των επιθυμιών, των προθέσεων και των συμπεριφορών των πελατών που είναι ενσωματωμένα στα ήδη ισχυρά προφίλ πελατών, είναι δύσκολο να υποτιμήσουμε το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που προσφέρει αυτή η νέα διάσταση γνώσης των πελατών.
Δημιουργία εξαιρετικών συναισθηματικών εμπειριών που εξατομικεύονται σε μια άνευ προηγουμένου κλίμακα, με κατάλληλο και ηθικά διαφανή τρόπο που ευχαριστεί τους πελάτες σας ενώ κατανοούν, σέβονται και ευθυγραμμίζονται με τις αξίες και τις προσδοκίες τους - αυτή είναι η δυνατότητα του Neuromarketing να ξεκινήσει την επόμενη γενιά CX καθώς οι αξίες και η οικονομία των συναισθημάτων συνεχίζει να εξελίσσεται. Το κλείσιμο του χάσματος εμπειρίας είναι μόνο η αρχή.
Δουκλιάς Σωτήριος
Neuromarketing & Neuroscience Expert
PhD in Cognitive Neuropsychology
www.noesis-neuromarketing.com
Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι εγκεφαλικές αποκρίσεις που μετρώνται με αυτές τις τεχνικές μπορεί να μην γίνονται αντιληπτές συνειδητά από το άτομο. Επομένως, αυτά τα δεδομένα είναι πιο αποκαλυπτικά από την αυτοαναφορά σε έρευνες, σε ομάδες εστίασης (focus groups)κ.λπ.
Οι πληροφορίες αυτές εφαρμόζονται για τη μέτρηση και τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας πτυχών του μάρκετινγκ, όπως ο σχεδιασμός προϊόντος, η επωνυμία και οι πρακτικές μάρκετινγκ.
Τι θα γινόταν αν μπορούσατε να δείτε την απόκριση του εγκεφάλου, όταν οι πελάτες αλληλεπιδρούν με την επωνυμία σας; Αν μπορούσατε να δείτε ακριβώς πώς οι καταναλωτές ανταποκρίνονται στις καμπάνιες μάρκετινγκ, στις ομάδες πωλήσεων ή σε οποιαδήποτε πτυχή της επιχείρησής σας; Ποιες περιοχές του εγκεφάλου τους ενεργοποιούνται όταν μιλούν στους φίλους τους για την εταιρεία σας; Η βαθύτερη κατανόηση για τους πελάτες σας επιτρέπει να προβλέψετε τη συμπεριφορά τους με μεγαλύτερη ακρίβεια και να προσφέρετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία καταναλωτή.
Τα παραδοσιακά μοντέλα καταναλωτών αναφέρονται σε έναν εντελώς ορθολογικό πελάτη, ο οποίος πείθεται εξετάζοντας ένα συνόλο ψυχρών, σκληρών δεδομένων και εφαρμόζοντας μια στεγανή πρακτική λογικής. Στην πραγματικότητα, οι άνθρωποι λαμβάνουν αποφάσεις με βάση συναισθήματα σε ασυνείδητο επίπεδο, που σημαίνει ότι συχνά δεν μπορούμε να διατυπώσουμε γιατί κάνουμε τις επιλογές που κάνουμε.
Η κατανόηση των θετικών ή αρνητικών αντιδράσεων σε αισθητήρια ερεθίσματα όπως χρώματα, ήχους και άλλες ιδιότητες μπορεί να βοηθήσει τις εταιρείες και τους σχεδιαστές προϊόντων να προσαρμόσουν το σχεδιασμό και τα μηνύματα ώστε να επηρεάσουν τους πελάτες πιο αποτελεσματικά.
Ουσιαστικά, με βάση το Neuromarketing μπορεί να σχεδιαστεί το περιεχόμενο, ο ιστότοπος κ.λπ. για να προκαλέσει συγκεκριμένες νευρολογικές αντιδράσεις ή συναισθήματα που συνδέονται με την κατανάλωση. Χρησιμοποιώντας το Neuromarketing, μπορούμε να επανεξετάσουμε τις στρατηγικές και να δημιουργήσουμε ένα πιο έξυπνο μάρκετινγκ που θα ενισχύσει την αποτελεσματικότητα. Ο στόχος του είναι να κατανοήσει πώς λειτουργεί ο εγκέφαλος του πελάτη σας και τι επηρεάζει το μάρκετινγκ σας. Οι καταναλωτές καθορίζουν υποσυνείδητα τι θέλουν, πόσο θα πληρώσουν και ίσως ακόμη και ποιες διαφημιστικές δραστηριότητες τους ενδιαφέρουν καθημερινά. Το κλειδί για καλύτερα αποτελέσματα είναι η κατανόηση αυτής της υποσυνείδητης διαδικασίας.
Μεγάλες εταιρείες χρησιμοποιούν αυτήν την τεχνολογία κατά το σχεδιασμό των προϊόντων, των συσκευασιών και των διαφημιστικών εκστρατειών τους. Campbell’s Soup, Gerber, Frito-Lay, Coca-Cola, Mercedes, Hyundai και πολλές άλλες.
Η δυνατότητα του Neuromarketing να καινοτομήσει περαιτέρω τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων και να αναβαθμίσει αυτό που σημαίνει να είναι μια επιχείρηση έξυπνη είναι τεράστια. Με μια εκθετικά βαθύτερη κατανόηση των αναγκών, των επιθυμιών, των προθέσεων και των συμπεριφορών των πελατών που είναι ενσωματωμένα στα ήδη ισχυρά προφίλ πελατών, είναι δύσκολο να υποτιμήσουμε το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που προσφέρει αυτή η νέα διάσταση γνώσης των πελατών.
Δημιουργία εξαιρετικών συναισθηματικών εμπειριών που εξατομικεύονται σε μια άνευ προηγουμένου κλίμακα, με κατάλληλο και ηθικά διαφανή τρόπο που ευχαριστεί τους πελάτες σας ενώ κατανοούν, σέβονται και ευθυγραμμίζονται με τις αξίες και τις προσδοκίες τους - αυτή είναι η δυνατότητα του Neuromarketing να ξεκινήσει την επόμενη γενιά CX καθώς οι αξίες και η οικονομία των συναισθημάτων συνεχίζει να εξελίσσεται. Το κλείσιμο του χάσματος εμπειρίας είναι μόνο η αρχή.
Δουκλιάς Σωτήριος
Neuromarketing & Neuroscience Expert
PhD in Cognitive Neuropsychology
www.noesis-neuromarketing.com