Εθνική Στρατηγική Τουρισμού χωρίς τοπικούς αερομεταφορείς;

 
Πρόσφατα, το Υφυπουργείο Τουρισμού παρουσίασε ενώπιον της Βουλής των Αντιπροσώπων την Εθνική Στρατηγική Τουρισμού 2020-30. Ανάμεσα στις δράσεις που αναφέρονται στο ενδιαφέρον και φιλόδοξο πλάνο του Υφυπουργείο για την υλοποίηση της στρατηγικής συμπεριλαμβάνεται και η καθιέρωση της Κύπρου ως ολόχρονου τουριστικού προορισμού, με βασικό πεδίο δράσης τη βελτίωση της αεροπορικής συνδεσιμότητας για σκοπούς διαφοροποίησης των χωρών πηγών και αγορών.

Είναι σίγουρα ευχάριστο ότι η λύση του αιώνιου αυτού προβλήματος της Κύπρου βρίσκεται ανάμεσα στις προτεραιότητες του Υφυπουργείου, και το γεγονός ότι υπάρχει η κατανόηση ότι είναι επιτακτική ανάγκη η εξερεύνηση νέων αγορών πέραν των παραδοσιακών δηλαδή του Ηνωμένου Βασιλείου. Χώρες όπως το Ισραήλ, η Γερμανία, η Ουκρανία, η Πολωνία, η Ολλανδία, η Ελλάδα, η Γαλλία, το Βέλγιο και οι σκανδιναβικές χώρες, αναφέρθηκαν ως πιθανές πηγές προσέλκυσης ποιοτικού προορισμού.

Μετά το κλείσιμο του εθνικού αερομεταφορέα, η Κύπρος βασίστηκε και βασίζεται ακόμα αρκετά στις ξένες αεροπορικές εταιρείες, χωρίς όμως, όπως φαίνεται, να γίνεται αντιληπτό ότι οι εταιρείες αυτές δυστυχώς δεν μπορούν να λύσουν το πρόβλημα της κυπριακής συνδεσιμότητας. Αυτό κυρίως γιατί οι ξένες αεροπορικές, είναι επιχειρήσεις που δεν είναι υποχρεωμένες να εκτελούν πτήσεις από και προς Κύπρο, και τις περισσότερες φορές επιλέγουν να το κάνουν κατά την καλοκαιρινή περίοδο όταν το δρομολόγιο θα είναι γι’ αυτές κερδοφόρο. Ένα δρομολόγιο όμως για να αναπτυχθεί σωστά θα πρέπει να γίνεται ολόχρονα και όχι μεμονωμένα.

Από το ξεκίνημά της το 2017, η Cyprus Airways είχε θέσει ως στόχο την προώθηση της χώρας μας ως τουριστικό προορισμό και τη διεύρυνση των ταξιδιωτικών επιλογών για τους Κύπριους ταξιδιώτες, εξυπηρετώντας δημοφιλή δρομολόγια αλλά και ανοίγοντας νέες αγορές για την προώθηση της Κύπρου ως τουριστικό προορισμό. Παρόλες τις δυσκολίες που θα αντιμετωπίζαμε ως εταιρεία με κυπριακή άδεια λειτουργίας, εξαιτίας της γεωπολιτικής κατάστασης,  ξεκινήσαμε την υλοποίηση του πλάνου μας λαμβάνοντας υπόψη την αποζημίωση της κυβέρνησης, βάσει του καθεστώτος αντιστάθμισης της Ε.Ε., που ίσχυε από το 2011 για όλους ανεξαιρέτως τους κυπριακούς αερομεταφορείς για πτήσεις που επηρεάζονται από το τουρκικό εμπάργκο. Στην ουσία, για μια κυπριακή αερογραμμή όπως η Cyprus Airways, που είναι υποχρεωμένη να εκτελεί πτήσεις από κυπριακό αεροδρόμιο, προκύπτουν επιπλέον λειτουργικές δαπάνες σε σύγκριση με τους ανταγωνιστές, καθώς οι πτήσεις από Λάρνακα ή Πάφο προς βορειανατολικούς προορισμούς, όπως παραδείγματος χάρη κάποιους από τους προαναφερθέντες που έχουν προοπτική ανάπτυξης, ισοδυναμούν με πολύ μεγαλύτερες αποστάσεις πτήσης λόγω του τουρκικού εμπάργκο. Σημειώνεται πως το σχέδιο αντιστάθμισης εγκρίθηκε από την Ε.Ε. στο πλαίσιο της προστασίας του υγειούς ανταγωνισμού.

Παρόλ’ αυτά, η κυβέρνηση αποφάσισε το Μάιο του 2019 να τερματίσει το σχέδιο εξ’ ολοκλήρου, απορρίπτοντας και το αίτημα μας για τις σχετικές πτήσεις που εκτελούσαμε κατά τα δύο προηγούμενα χρόνια. Μία απόφαση που δημιουργεί τρομερές προκλήσεις για τοπικούς αερομεταφορείς γενικότερα, αφού εμποδίζουν την ανάπτυξη και την επιβίωσή τους απέναντι στο διεθνή ανταγωνισμό.

Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να αναρωτηθούμε, πώς μπορεί μια τοπική αερογραμμή να συμβάλει στην υλοποίησης μιας Εθνικής Στρατηγικής Τουρισμού, και κατ’ επέκταση στην τοπική οικονομία,  όταν δεν υπάρχει πρόθεση στήριξής της από την ίδια την κυβέρνηση; Πώς μπορεί ένας κυπριακός αερομεταφορέας να συμμετέχει στις προσπάθειες βελτίωσης της αεροπορικής συνδεσιμότητας του νησιού όταν δεν έχει ίσες ευκαιρίες λειτουργίας με άλλες Ευρωπαϊκές αερογραμμές;

Υποσημείωση: Ο παρακάτω χάρτης παρουσιάζει προορισμούς οι οποίοι θα είχαν προοπτική στην κυπριακή τουριστική αγορά αλλά οι οποίοι παραμένουν ανεκμετάλλευτοι, λόγω των επιπλέον δαπανών που πρέπει να επωμισθούν λόγω της παράκαμψης του τουρκικού εναέριου χώρου.


Του Γιώργου Μαυρόκωστα
Chief Operations Officer, Cyprus Airways

Δειτε Επισης

Οι μειώσεις στα επιτόκια, ο μηχανισμός νομισματικής μετάδοσης και οι επιπτώσεις στην κυπριακή οικονομία
Προκλήσεις και ευκαιρίες στον τομέα ακινήτων: Ανάγκη για βιώσιμες λύσεις και συνεργασία
Γραφειοκρατία στην Κύπρο: Ένα εμπόδιο για τους πολίτες και τις επενδύσεις
Η αυστηρή προειδοποίηση του Elon Musk: Πράγματι η Αμερική οδεύει προς τη χρεοκοπία;
Ο μετασχηματιστικός ρόλος της ΤΝ στην κανονιστική συμμόρφωση των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων
Παρωχημένα συστήματα και τεχνολογία αιχμής: Μπορεί το PropTech να φέρει επιτέλους την αγορά ακινήτων στο μέλλον;
Το ψηφιακό ευρώ: Ποια τα οφέλη του για εσάς;
Η άνοδος των βιώσιμων επενδύσεων: Οι προκλήσεις του ESG και των πράσινων ομολόγων για έναν επενδυτή
Καλό είναι κάποιοι να αρχίσουν να ξεχνάνε την ηλεκτροκίνηση
Έχει ο άνθρωπος νοημοσύνη να βάλει χαλινάρια στην AI πριν να είναι αργά;