Powered by

Πώς η δεκαετία του 2010 άλλαξε τον κόσμο των επιχειρήσεων

Καθώς η δεκαετία του 2010 φτάνει στο τέλος της, είναι φυσικό να αναλογιζόμαστε το πόσα άλλαξαν τα τελευταία δέκα χρόνια. Η ραγδαία ανάπτυξη των κοινωνικών δικτύων, ο επιτακτικός κίνδυνος της κλιματικής αλλαγής και η άνοδος των γυναικών σε ηγετικές θέσεις, είναι μερικές μόνο από τις αλλαγές που βιώσαμε τη δεκαετία που μας πέρασε. Ο κλάδος των επιχειρήσεων δεν θα μπορούσε παρά να επηρεαστεί από τις συνθήκες αυτές, και έτσι είδαμε, για παράδειγμα εταιρείες να εντάσσουν ολοένα και περισσότερο τις νέες τεχνολογίες στις καθημερινές τους λειτουργίες ή να επενδύουν σημαντικά ποσά στο well-being των υπαλλήλων τους ακόμα και εκτός του χώρου εργασίας.

Παρακάτω ακολουθούν μερικές από τις σημαντικότερες αλλαγές που πραγματοποιήθηκαν στον επιχειρηματικό κλάδο τη δεκαετία που μας πέρασε.

1. Η ανανεωμένη περιβαλλοντική συνείδηση
Τα τελευταία χρόνια η απειλή της κλιματικής αλλαγής γίνεται όλο και πιο έντονη. Αυτό έχει οδηγήσει τις εταιρείες να εντάσσουν πλέον ενεργά στις δράσεις τους κινήσεις υπέρ της προστασίας του περιβάλλοντος, όπως προσπάθειες για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα. Παράλληλα, η περιβαλλοντική συνείδηση των ανθρώπων σε όλο τον κόσμο τους οδήγησε σε εναλλακτικές διατροφικές συνήθειες, όπως η χορτοφαγία, και στην επιλογή προϊόντων σε ανακυκλώσιμες συσκευασίες, βάζοντας φρένο στη χρήση πλαστικού.

2. Το streaming μπήκε στις ζωές μας
Την δεκαετία που μας πέρασε όχι μόνο ο κόσμος πέρασε στα ψηφιακά μέσα, αλλά ξεπέρασε και αυτά, φτάνοντας στο περιβόητο streaming. Την αρχή έκανε το Netflix, που άλλαξε τα δεδομένα στην παρακολούθηση ταινιών και σειρών. Η πρόσφατη κυκλοφορία της ταινίας του Σκορτσέζε που κόστισε 159 εκατ. δολάρια αποδεικνύει ότι η πλατφόρμα δεν έχει σε τίποτα να ζηλέψει από τις παραδοσιακές εταιρείες παραγωγής ταινιών στο Χόλυγουντ. Η κατάσταση είναι ακόμα πιο έντονη στη μουσική βιομηχανία. Από την κυκλοφορία του το 2008, το Spotify αριθμεί πλέον 248 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες μηνιαίως και η αξία του εκτιμάται στα περίπου 23 δισ. δολάρια. Καθώς οι πωλήσεις CD μειώνονται σχεδόν κατά 29% ετησίως, οι εταιρείες εξαρτώνται όλο και περισσότερο από το streaming ως την κύρια πλατφόρμα για τους νέους και καθιερωμένους καλλιτέχνες τους. Πρόσφατα στον κλάδο μπήκαν και άλλες εταιρείες με υπηρεσίες όπως η Apple Music, η Tidal και η Amazon Music να παρέχουν εναλλακτικές λύσεις ακρόασης μουσικής και podcast.

3. Τι ζητούν πλέον οι εργαζόμενοι από τον χώρο εργασίας
Σύμφωνα με την Gallup, οι millennials δεν μένουν σε μια θέση εργασίας για παραπάνω από μερικά χρόνια. Μάλιστα, απαιτούν νέα προνόμια και οφέλη, όπως προγράμματα αποπληρωμής σπουδαστικών δανείων, αμειβόμενη άδεια πατρότητας, δωρεάν φαγητό στον χώρο εργασίας και εκπτώσεις σε γυμναστήρια. Έτσι, οι εταιρείες καλούνται να ικανοποιήσουν τις νέες ανάγκες που δημιουργούνται.

4. Οι μεγαλύτερες απαιτήσεις από το ηλεκτρονικό εμπόριο
Το παγκόσμιο ηλεκτρονικό εμπόριο εκτιμάται ότι θα είναι μια βιομηχανία αξίας 3,535 δισ. δολαρίων το 2019, σημειώνοντας κέρδος 20,7% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, σύμφωνα με το eMarketer. Πλέον κανείς μπορεί να αγοράσει σχεδόν τα πάντα από τα διαδικτυακά καταστήματα, αλλά δεν αρκεί αυτό. Οι πελάτες θέλουν οι παραγγελίες τους να έρχονται όσο πιο άμεσα γίνεται. Οι ταχύτεροι χρόνοι αποστολής κάνουν τις αγορές μέσω διαδικτύου μια βολική επιλογή για τα περισσότερα πράγματα, ωστόσο οι ηλεκτρονικές αγορές έχουν εξελιχθεί σε «εμπειρία». Πλέον τα brand επιδιώκουν να δημιουργήσουν μια πιο βιωματική εμπειρία ηλεκτρονικών αγορών, για να εξασφαλίσουν ότι οι πελάτες θα τους επιλέξουν ξανά.

5. Ο κόσμος της ομορφιάς ήρθε στο προσκήνιο
Η άνοδος των κοινωνικών δικτύων βοήθησε στην εμφάνιση πολλών «indie brands» στον χώρο της ομορφιάς, κάνοντας πολλούς μεγάλους παίκτες του χώρου να παραμιλούν. Μέσα, λοιπόν, από τα κοινωνικά δίκτυα influencers και celebrities μπαίνουν στον χώρο των καλλυντικών ενώ παράλληλα, οι καταναλωτές, χρησιμοποιώντας τα ίδια μέσα γνωρίζουν ολοένα και περισσότερες εταιρείες καλλυντικών από την κάθε μεριά του κόσμου. Μερικές από τις μεγαλύτερες εταιρείες που ιδρύθηκαν από celebrities είναι το Glossier, που ξεπέρασε τα 100 εκατομμύρια δολάρια σε ετήσια έσοδα το 2018, το Kylie Cosmetics από την Kylie Jenner και το KKW Beauty, το οποίο ξεκίνησε το 2017 από την Kim Kardashian West.

6. Η αναδυόμενη μεσαία τάξη στην Ασία
Στο Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ τα νοικοκυριά της μεσαίας τάξης έχουν δει μέσα σε αυτή τη δεκαετία μια σχεδόν σταθερή μισθολογική αύξηση. Όμως, δεν συμβαίνει το ίδιο και στην Ασία. Οι μισθοί στην Κίνα, το Βιετνάμ, τις Φιλιππίνες, την Ταϊλάνδη και την Ινδονησία αυξήθηκαν σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Το 2011, ο αριθμός των ανθρώπων που ανήκει στη μεσαία τάξη στην Ασία ξεπέρασε εκείνο της Ευρώπης και, καθώς κλείνουμε τη δεκαετία, πάνω από ενάμισι δισεκατομμύριο άνθρωποι στην Ασία θεωρούνται ότι βρίσκονται σε αυτή την κατηγορία. Αναμένεται ότι σχεδόν το 90% όσων θα ενταχθούν στη μεσαία τάξη παγκοσμίως κατά τη δεκαετία του 2020 θα είναι Ασιάτες.

7. Η άνοδος των γυναικών σε ηγετικές θέσεις στις επιχειρήσεις
Στο Ηνωμένο Βασίλειο και στις Η.Π.Α. γιορτάζουν έναν αιώνα ψήφο των γυναικών. Όμως, πέρασε πολύς καιρός πριν καταφέρουν οι γυναίκες να βρεθούν σε ηγετικές θέσεις στις επιχειρήσεις. Τώρα, βλέπουμε ολοένα και περισσότερες γυναίκες να ηγούνται εταιρειών. Την περασμένη δεκαετία, ο αριθμός των γυναικών σε συμβούλια των εταιρειών FTSE100 διπλασιάστηκε, όπως και το ποσό των κεφαλαίων VC που διατέθηκαν σε γυναίκες ιδρυτές επιχειρήσεων.

8. Η επανεμφάνιση του λαϊκισμού και του εθνικισμού
Το 2010, οι άνθρωποι θεωρούσαν ότι ο κόσμος πρόκειται να γίνει ένα παγκόσμιο χωριό. Η ιδέα να είσαι «πολίτης του κόσμου» θεωρήθηκε δεδομένη από εκατομμύρια κατοίκους μεγάλων πόλεων. Όμως, τα τελευταία χρόνια έχουμε δει την ύπαρξη μιας στροφής προς τον εθνικισμό και την προστασία των συνόρων. Τα πολιτικά κόμματα που είναι ρητά αντιμεταναστευτικά και αντιπροσωπεύονται από αυταρχικούς ηγέτες έχουν ανέβει στην εξουσία σε επίπεδο που δεν έχει υπάρξει αντίστοιχο από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

9. Νέοι τρόποι εργασίας
Πάνε πια οι ημέρες που οι άνθρωποι περίμεναν να βρουν μια καλή δουλειά και να μείνουν σε μια εταιρεία όλη τους τη ζωή. Στη δεκαετία του 2010, οι άνθρωποι άλλαζαν θέσεις εργασίας, έφτιαχναν εταιρείες και εργάζονταν με ευέλικτες συνθήκες εργασίας. Η τεχνολογία κατέστησε δυνατό το άνοιγμα επιχειρήσεων με μόλις ένα φορητό υπολογιστή και μια πρωτότυπη ιδέα. Μια άλλη μεγάλη τάση που διευκολύνθηκε από το cloud computing και το γρήγορο διαδίκτυο είναι η απομακρυσμένη εργασία. Ομάδες που εργάζονται μαζί κάθε μέρα μπορεί να μην βρίσκονται ποτέ στον ίδιο χώρο μαζί.

10. Η εκρηκτική ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών
Ο κόσμος σήμερα κυριαρχείται από μερικές τεράστιες τεχνολογικές εταιρείες, όπως η Google, η Amazon, το Facebook κτλ., που διαθέτουν τον πλούτο και τη δύναμη που παλιότερα είχαν μόνο κυβερνήσεις κρατών. Η άνοδος των επεκτάσιμων τεχνολογικών προϊόντων και η ανάπτυξη του παγκόσμιου πληθυσμού των καταναλωτών μεσαίας τάξης έδωσαν την απαραίτητη ώθηση σε εταιρείες, που ξεκίνησαν ως startups, να φτάσουν σε αξία μέχρι και το ένα τρισ. δολάρια μέσα στη δεκαετία του 2010.

ΠΗΓΗ: fortunegreece.com

Δειτε Επισης

Βέλγιο: Παραλύουν τα αεροδρόμια, ακυρώνονται οι πτήσεις
Ηνωμένο Βασίλειο: Σε χαμηλό δύο ετών η αύξηση των μισθών
Γερμανία: Οικονομικές προβλέψεις-«καμπανάκι» από κορυφαία οικονομικά ινστιτούτα
Αυτή είναι η πλουσιότερη γυναίκα στον κόσμο-Πόσα χρήματα έχει
Scope: Βελτιώνονται οι μακροπρόθεσμες πιστωτικές προοπτικές της Τουρκίας-Τι προειδοποιεί ο γερμανικός οίκος
Το κόστος δανεισμού της Γαλλίας ξεπέρασε της Ισπανίας για πρώτη φορά από το 2006
Σε υψηλό 12 ετών το ασήμι-Νέο ιστορικό ρεκόρ για χρυσό
Κυρώσεις στον Ρώσο Σεργκέι Σεργκέγιεβιτς Ιβανόφ και στην εταιρεία κρυπτονομισμάτων Cryptex από ΗΠΑ
Καμπανάκι από ING-Κολλημένη σε στασιμότητα η γερμανική οικονομία
Το Κογκρέσο απέτρεψε προεκλογικό «shutdown» στις ΗΠΑ