ΜΑΥΡΟΣ: Μια φορά, το 1928, στη Λήδρας…

Ο Όθων Κυριακίδης ήταν ένας εκ των ιδρυτών του ΑΠΟΕΛ, όταν μια ομάδα μαθητών του English School, με πρωτοβουλία του Γεώργιου Πούλια, δημιούργησαν την ποδοσφαιρική ομάδα της πρωτεύουσας, που έμελλε να πρωταγωνιστήσει όχι μόνο στα αθλητικά, αλλά και σε πλείστα άλλα δρώμενα του τόπου. Ποδοσφαιριστής ο ίδιος στην ομάδα κι έχοντας το εμπόριο μέσα του, άρχισε την επιχειρηματική του δραστηριότητα το 1928 με ένα μικρό μαγαζάκι αθλητικών ειδών στην οδό Λήδρας, που δεν σταμάτησε ποτέ μέχρι σήμερα να μεγαλώνει με παιγνίδια και άλλα συναφή, όπως ανέφερε ο εγγονός του και σημερινός διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Μαύρος, Όθωνας Κυριακίδης.
 
Το πρώτο μικρό μαγαζί του 1928, που πουλούσε αθλητικά και διάφορα άλλα είδη, όπως κουζινικά, βρισκόταν πολύ κοντά στο σημερινό της Λήδρας. Το 1994 αγοράστηκε το δεύτερο, στην οδό Αθηνών στον Στρόβολο, με την γκάμα τους να μεγαλώνει συνεχώς, περιλαμβάνοντας παιχνίδια και αθλητικά με εξειδίκευση στα είδη κατάδυσης και ψαρέματος.

Από την αρχή το κατάστημα ονομάστηκε Όθων Κυριακίδης (Μαύρος). Από τους ποδοσφαιριστές στον ΑΠΟΕΛ ήταν ο πιο μελαχρινός, γι’ αυτό τον φώναζαν Μαύρο. Και ως Μαύρος έμεινε γνωστός. Ακόμα και στο εξωτερικό οι συνεργάτες του τον αποκαλούσαν Mr. Mavros, νομίζοντας ότι ήταν το όνομά του. Το όνομα της εταιρείας παρέμεινε έτσι έως το 1960 κι ακολούθως περιορίστηκε στο Μαύρος.

Η συνέχεια από πλευράς διοίκησης ήρθε τη δεκαετία του 1970, όταν τα δύο παιδιά του, Τόνι και Ντίνος, εισήλθαν στην εταιρεία. «Ο πατέρας μου, ο Τόνι, παράλληλα με την εταιρεία δραστηριοποιείτο και με ένα δικό του εργοστάσιο παραγωγής ρούχων. Το 2012, ο θείος μου Ντίνος αποφάσισε να αποχωρήσει από την επιχείρηση και να ασχοληθεί με άλλα πράγματα, έτσι από τότε ανέλαβα εγώ», εξήγησε ο Όθων Κυριακίδης.
 
Παιγνίδι και δουλειά μαζί
«Είναι μια από τις παλαιότερες στο εμπόριο εταιρείες του τόπου μας, την οποία αγαπάμε, καθώς μεγαλώσαμε σ’ αυτή. Μικρός ερχόμουν στο κατάστημα κι έπαιζα, ενώ την ίδια ώρα εργαζόμουν. Ήμουν πάντα μεταξύ παιχνιδιού και εργασίας. Ακόμα και ο γιος μου, δέκα ετών σήμερα, έρχεται στα καταστήματα, παίζει και την ίδια στιγμή βοηθά. Μπορεί να βάζει τιμές ή να εξυπηρετεί τον κόσμο, κυρίως τους μικρούς με τους οποίους μιλά την ίδια γλώσσα. Είναι χαρά μας να εργαζόμαστε στην εταιρεία, φέροντας ταυτόχρονα την ευθύνη να διατηρήσουμε και να μεγαλώσουμε το όνομα που έκτισε ο παππούς μας». Είναι αλήθεια, πάντως, ότι πολλά παιδιά μεγαλώσαμε στον Μαύρο, καθώς παλαιότερα δεν υπήρχαν τόσα καταστήματα με παιχνίδια. Ήταν στη Λευκωσία ο Μαύρος, στη Λεμεσό τα Tip Top και Μίτσιγκας και κάποιες εταιρείες στις άλλες πόλεις.
 
Βrands που παίζουν
Η εταιρεία Μαύρος αντιπροσωπεύει πολλά brands, αλλά το πιο βασικό είναι η Mattel, η μεγαλύτερη εταιρεία παιχνιδιών στην Κύπρο, σύμφωνα με τον κ. Κυριακίδη, κάτω από την ομπρέλα της οποίας βρίσκονται οι μάρκες Barbie, Fisher Price και Hot Wheels, καθώς και επιτραπέζια όπως τα Scrabble και Uno. Είναι, επίσης, αντιπρόσωπος των AAS, Preziosi, Hasbro, Playmobil, Lego και Haba.

Στα αθλητικά και συγκεκριμένα στην κατηγορία των θαλάσσιων ειδών αντιπροσωπεύει τη Mares, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες στο καταδυτικό, το ελεύθερο, αλλά και το ψαροτούφεκο. Ακόμα, είναι για τα είδη τένις αντιπρόσωπος της κορυφαίας Wilson, διαθέτοντας ρακέτες, μπάλες, ρούχα, παπούτσια και άλλα συναφή.

Να σημειωθεί ότι η εταιρεία Μαύρος δραστηριοποιείται όχι μόνο στη λιανική, αλλά και στη χονδρική, προμηθεύοντας κι άλλα καταστήματα: «Το μεγαλύτερο κομμάτι των πωλήσεων ανήκει στο παιγνίδι, το οποίο υπερτερεί λίγο περισσότερο έναντι των άλλων κατηγοριών. Υπάρχουν, όμως, διακυμάνσεις, ανάλογα με τις εποχές. Οι μήνες Σεπτέμβριος, Οκτώβριος και Νοέμβριος ανήκουν στα αθλητικά και περισσότερο στο τένις, ενώ το καλοκαίρι κινούνται πιο πολύ τα mares. Στις χονδρικές πωλήσεις, ειδικά για τα παιγνίδια, δυνατή περίοδος είναι οι μήνες Οκτώβριος και Νοέμβριος, κατά τους οποίους προμηθεύονται όλα τα καταστήματα, που θα δουν τις πωλήσεις τους να κορυφώνονται τον Δεκέμβριο».
 
Παίκτες στον ανταγωνισμό
Ο αγώνας που δίνουν στην αγορά είναι δύσκολος, αλλά υπάρχει θέση για όλες τις εταιρείες, σημείωσε ο κ. Κυριακίδης. Όπως είπε, ο ανταγωνισμός μεγάλωσε πάρα πολύ και κυρίως τα τελευταία 15 χρόνια, με την είσοδο διαφόρων εταιρειών από την Ευρώπη: «Σ’ αυτό τον αγώνα πρέπει να είσαι σοβαρός, να αγαπάς και να ξέρεις καλά το αντικείμενό σου, να έχεις τον σωστό κόσμο γύρω σου, που νιώθει την εταιρεία, ξέρει τη δουλειά του κι εργάζεται μαζί σου στηρίζοντας κάθε σου προσπάθεια. Μόνο έτσι μπορείς να μεγαλώσεις, να αντεπεξέλθεις, αλλά και να ανθίσεις μέσα στο ανταγωνιστικό περιβάλλον. Θα ήθελα στο σημείο αυτό να επισημάνω ότι το 60% με 70% του προσωπικού της εταιρείας εργάζεται για πολλά χρόνια μαζί μας, μάς αισθάνεται ως τη δεύτερη του οικογένεια, είναι εξειδικευμένο σ’ αυτό που κάνει, με γνώσεις και εμπειρία».
 
Με franchise από το 1980
Η εταιρεία διαθέτει, εκτός από την πρωτεύουσα, άλλα δύο καταστήματα σε Λάρνακα και Λεμεσό, εισερχόμενη στη μέθοδο franchise κατά τη δεκαετία του 1980. «Η επικοινωνία μεταξύ των πόλεων και η τεχνολογία δεν μπορούσε να υποστηρίξει άλλο τρόπο εργασίας. Οι δυσκολίες δεν μας επέτρεπαν εύκολα να ανοίξουμε άλλο κατάστημα, να το διαχειριστούμε και να μπορούμε να το ελέγχουμε. Γι’ αυτό προχωρήσαμε σε συμφωνίες franchise, λειτουργώντας στη Λάρνακα το κατάστημα Μαύρος το 1983 και στη Λεμεσό το 1988. Τότε η μέθοδος αυτή δεν ήταν ευρέως διαδεδομένη, αλλά η εταιρεία βασίστηκε στην εμπειρία του εξωτερικού που είχαν ο πατέρας και ο θείος μου».
 
Παίζοντας με τις ισορροπίες
Σήμερα, οι τάσεις του εξωτερικού και τα περισσότερο διαφημιζόμενα προϊόντα είναι αυτά που καθορίζουν τις προτιμήσεις στο παιχνίδι, με την τηλεόραση να έχει τον κεντρικό ρόλο. Εταιρείες, όπως οι Disney και Marvel, λανσάρουν σειρές καινοτόμων προϊόντων, τα οποία δημιουργούν δική τους δυναμική. «Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, για παράδειγμα, επικρατεί μια μόδα σε ένα νέο προϊόν, που λέγεται LOL, ένα καινοτόμο παιχνίδι που περικλείει έκπληξη και τα παιδιά το προτιμούν ιδιαίτερα», εξήγησε.

Όπως είπε, πριν από τρία με τέσσερα χρόνια, όταν λανσαρίστηκαν στην αγορά τα tablets και διαδόθηκε πολύ το You Tube, ο τομέας του παιχνιδιού δέχθηκε μεγάλη πίεση. «Όμως, ακόμα και μέσα από αυτό δόθηκε μεγαλύτερη δυνατότητα στις εταιρείες να προωθήσουν περισσότερο τα προϊόντα τους, να αναπτύξουν καινούργια, οπότε τα παιχνίδια ήρθαν ξανά στο προσκήνιο. Τώρα επικρατεί μια ωραία ισορροπία».
 
Το παιγνίδι δεν τελειώνει
Ο κλάδος του παιχνιδιού ανθίζει τα τελευταία χρόνια, σημειώνοντας μεγάλη ανάπτυξη, που αγγίζει, σύμφωνα με τον κ. Κυριακίδη, το 20%: «Αυτό είναι που θα συνεχιστεί, καθώς όσο υπάρχει ο κόσμος θα υπάρχει και το παιχνίδι».

Μιλώντας για την οικονομική ύφεση είπε ότι οι χρονιές 2012 - 2015 αντιμετώπισαν πολλές δυσκολίες, αλλά ακόμα και τότε, το παιχνίδι επηρεάστηκε λιγότερο από άλλους τομείς, αφού οι γονείς δεν στέρησαν τα παιχνίδια από τα παιδιά τους, απλώς μείωσαν το διαθέσιμο budget. Και πρόσθεσε: «Αυτή ήταν μια τάση που είδαμε τη συγκεκριμένη περίοδο. Η άλλη ήταν ότι ο καταναλωτής στράφηκε προς το επώνυμο παιχνίδι. Εκεί που αγόραζε ανώνυμα, άρχισε να ξοδεύει πιο σοφά και συνετά, επιλέγοντας προϊόντα που διατηρούνται στον χρόνο.

Εκείνη τη δύσκολη περίοδο πήραμε σκληρές αποφάσεις ως εταιρεία, αλλά ήταν τέτοιες που καρποφόρησαν πολύ. Ήδη το βλέπουμε στην ανταπόκριση του κοινού, στις πωλήσεις και την πολύ καλή μας ανάπτυξη».

Η εταιρεία αντιμετώπισε, επίσης, πρόβλημα με τις παράνομες εισαγωγές. Ευτυχώς, όμως, γρήγορα βρέθηκαν μέθοδοι αντιμετώπισης, που συνέβαλαν στην επίλυσή του: «Αφορούσε, κυρίως, στο θέμα των τιμών. Όταν ψάχνεις ένα προϊόν, πρέπει να το βρίσκεις στη σωστή τιμή, αλλά το πιο σημαντικό είναι να έχεις την ανάλογη εξυπηρέτηση. Αυτή είναι η μυστική συνταγή, για να μπορέσεις να ανταπεξέλθεις σ’ αυτό το φαινόμενο», κατέληξε.
 
Τα παιγνίδια των γιορτών
Η sales & marketing manager της εταιρείας Μαύρος, Ελίτα Κάουρα Μιχαηλίδου, και η υπεύθυνη λιανικής στο κατάστημα Μαύρος στον Στρόβολο, Άντρη Καφατάρη, μας έδωσαν το προφίλ των πιο δημοφιλών παιχνιδιών, τα οποία όπως φαίνεται θα κυριαρχήσουν κατά την περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.
  • Για τα κορίτσια, η Barbie είναι διαχρονική πλέον και την περίοδο αυτή διαφημίζεται πολύ στην τηλεόραση με το ζαχαροπλαστείο, την ντουλάπα και τα κουταβάκια, ενώ το αεροπλάνο της λανσάρεται κυρίως στο digital κομμάτι.
  • Για το αγόρια προτείνονται πολύ τα Hot Wheels, με τον δεινόσαυρο T- Rex, η Arena Monster και το μεγάλο γκαράζ.
  • Στην Fisher Price η επιλογή έγκειται στις μαμάδες ,αφού μιλάμε για βρεφικά είδη, τα οποία διαφημίζονται περισσότερο διαδικτυακά. Πολύ διαδομένη σειρά της μάρκας είναι η εκπαιδευτική Laugh and Learn.
  • Από τις άλλες αντιπροσωπείες δυναμικά συνεχίζουν η LOL, οι φιγούρες Fortnite, ενώ οι Playmobil και Lego διευρύνουν την γκάμα τους με νέα είδη.
  • Επιπλέον, τον Δεκέμβριο αυξάνονται πολύ οι πωλήσεις των επιτραπέζιων παιχνιδιών, με τη Μονόπολη να ξεχωρίζει.

Όταν γνωρίσαμε την Barbie
Την Barbie έφερε στην Κύπρο ο Τόνι Κυριακίδης αρχές της δεκαετίες του 1960: «Είχε πάει ο πατέρας μου για παραγγελίες στο εργοστάσιο στην Αμερική και του σύστησαν να φέρει κάποια κομμάτια από το νέο τους προϊόν για να το δοκιμάσει. Έβαλε μια μικρή παραγγελία, αλλά όταν τις έφερε στην Κύπρο εξαφανίστηκαν σε χρόνο μηδέν. Πιθανόν να ήταν ο πρώτος ή σίγουρα ανάμεσα στους πρώτους που εισήγαγαν την Barbie στην Ευρώπη. Μάλιστα, βραβεύτηκε γι’ αυτό».

Δειτε Επισης

Η παγκόσμια οικονομία το 2024 και οι προοπτικές για το 2025-Η μάχη με τον πληθωρισμό και οι πιθανοί κίνδυνοι
Κ. Παρμακλής: Η μεγάλη αλλαγή που θα δώσει ώθηση στην οικοδομική βιομηχανία και οι προκλήσεις για τον ΕΟΑ Λευκωσίας
Κωνσταντίνος Κωνσταντή: Αισιόδοξες προοπτικές για τον τομέα των ακινήτων, αλλά ανησυχούμε για πολλά
Fitch: Ο... τυφώνας Τραμπ, η γεωπολιτική και οι κίνδυνοι σε Γαλλία-Γερμανία θα δοκιμάσουν τις αντοχές της οικονομίας το 2025
Τα πλάνα Honda και Nissan για συγχώνευση έως το 2026-Τι σημαίνει για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία
Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση... Δημιουργικό έτος στον τομέα των πωλήσεων το 2024 παγκοσμίως
Ανδρέας Χατζηαδάμου: Αυξημένη κίνηση στις υπεραγορές, αναζητούν προσφορές οι καταναλωτές
Το νέο Δ.Σ. του Συνδέσμου Διαφήμισης-Επικοινωνίας Κύπρου...Πρόεδρος ο Κωνσταντίνος Ντάλτας
Εμπλουτίζεται το Metropolis Mall με τέσσερις νέες αφίξεις
Ο δρόμος του χαλλουμιού προς την κορυφή, οι επενδύσεις εκατομμυρίων και η ανάγκη διαφύλαξης των εξαγωγών