Powered by

«Κόβουν» τα φτερά κυπριακών αεροπορικών εταιρειών

Ύψιστης σημασίας χαρακτηρίζεται η αεροπορική συνδεσιμότητα της Κύπρου κατά τους χειμερινούς μήνες οι οποίοι θεωρούνται περίοδος μη αιχμής, πράγμα το οποίο διασφαλίζεται από αεροπορικές εταιρείες που επιλέγουν να έχουν ως βάση τους την Κυπριακή Δημοκρατία. Άλλωστε είναι γνωστό πως η Κύπρος αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα αεροπορικής συνδεσιμότητας με αρκετούς προορισμούς που θα μπορούσαν να διευκολύνουν κατά πρώτον την μετάβαση Κυπρίων στο εξωτερικό και κατά δεύτερον την προσέλκυση περισσότερων τουριστών. Με το κλείσιμο του κρατικού αερομεταφορέα και το σχετικά πρόσφατο κλείσιμο της αεροπορικής εταιρείας Cobalt, η αεροπορική συνδεσιμότητα της Κύπρου βρίσκεται πλέον στα χέρια ξένων αεροπορικών εταιρειών με την Cyprus Airways να παραμένει η μοναδική αεροπορική εταιρεία με βάση την Κύπρο, καθώς η TUS όπως διευκρίνισε πρόκειται να πραγματοποιεί ναυλωμένες πτήσεις.

«Κόβουν» φτερά ανάπτυξης
Με απόφαση του το Υπουργικό Συμβούλιο στις 19 Μάϊου 2019 τερμάτισε το Σχέδιο Αποζημίωσης προς τους Κυπριακούς Αερομεταφορείς οι οποίοι δεν μπορούν να χρησιμοποιούν τους τουρκικούς αεροδιαδρόμου. Το Σχέδιο Αποζημίωσης προέκυψε μετά από συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ΕΕ) το 2012 ώστε να μην θεωρείται κρατική ενίσχυση και προέβλεπε την χορηγία αντιστάθμισης προς τους κυπριακούς αερομεταφορείς που διαθέτουν έγκυρη άδεια εκτέλεσης πτήσεων και είναι σε θέση να διεξάγουν πτήσεις. Η εν λόγω συμφωνία με την ΕΕ είναι σε ισχύ μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2020 με την Κύπρο να έχει δεσμευτεί, μετά την εν λόγω ημερομηνία, να κοινοποιήσει εκ νέου το καθεστώς στην ΕΕ.

 

Διαβάστε ακόμα: 10+1 κυπριακά καταλύματα που παίρνουν άριστα από το Booking.com (Photos)

 

Διαβάστε ακόμα: Nicosia Mall: Ακόμη ένα deal με την εμπλοκή του M&A team της ΕΥ

 

Διαβάστε ακόμα: Κατάστημα €41.600 και γραφείο €62.000 στους πλειστηριασμούς


Στόχος της χορήγησης αντισταθμίσματος ήταν να μπορούν οι κυπριακοί αερομεταφορείς να μπορούν να ανταγωνιστούν τις ξένες αεροπορικές εταιρείες, διότι οι κυπριακοί αερομεταφορείς πρέπει να επωμισθούν πρόσθετες δαπάνες λόγω της παράκαμψης του τουρκικού εναέριου χώρου.

Με την απόφαση του το Υπουργικό Συμβούλιο στην ουσία θέτει τρικλοποδιά σε αεροπορικές εταιρείες που εδρεύουν στην Κύπρο διότι δεν μπορούν να αναπτυχθούν και να προσθέσουν στο πτητικό τους πρόγραμμα προορισμούς που βρίσκονται βόρεια του εναέριου χώρου της Κυπριακής Δημοκρατίας, καθώς δεν θα είναι ανταγωνιστικοί και βιώσιμοι λόγω του πρόσθετου κόστους παράκαμψης του τουρκικού εναέριου χώρου.

Παράλληλα, η εν λόγω απόφαση αποτελεί εμπόδιο προς οποιαδήποτε επένδυση στην Κύπρο για δημιουργία αεροπορικής βάσης στην Κύπρο καθώς δεν θα μπορούν να ανταπεξέλθουν στον ανταγωνισμό ξένων εταιρειών.

Ποιοι επωφελήθηκαν από το Σχέδιο
Φαίνεται ξεκάθαρα πως το Σχέδιο που καταρτίστηκε με την σύμφωνο γνώμη της ΕΕ ήταν απλά για να στηριχθεί ο κρατικός αερομεταφορέας, διότι την περίοδο σύστασης του μοναδική επιλέξιμη εταιρεία ήταν ο εθνικός αερομεταφορέας, δηλαδή οι κρατικές Κυπριακές Αερογραμμές. Από το 2011, η αντιστάθμιση χορηγείτο ετησίως στις κρατικές Κ.Α μέχρι και το κλείσιμο τους βάσει του αιτήματος αντιστάθμισης σύμφωνα με τον μηχανισμό αντιστάθμισης. Η αντιστάθμιση για τις Κ.Α για την περίοδο μεταξύ Μαΐου 2004 και 31ης Δεκεμβρίου 2010 ανήλθε σε €21,2 εκατ.

Cyprus Airways case
Η Cyprus Airways, που ανήκει στην κυπριακή εταιρεία Charlie Airlines Ltd, μετά την άρνηση της Κυπριακής Δημοκρατίας να της καταβάλει το αντιστάθμισμα για τα έτη 2017-2018 στη βάση του Σχεδίου Αποζημίωσης, έχει προσφύγει στη Δικαιοσύνη διεκδικώντας αποζημιώσεις ύψους περίπου €800 χιλιάδες.

Αξίζει να σημειωθεί πως η Cyprus Airways έπειτα από διαγωνισμό της κυπριακής κυβέρνησης κέρδισε το δικαίωμα χρήσης της εμπορικής επωνυμίας των Κυπριακών Αερογραμμών για δέκα χρόνια. Με βάση της το αεροδρόμιο Λάρνακας, η κυπριακή αερογραμμή ξεκίνησε το πτητικό της πρόγραμμα τον Ιούνιο του 2017, με ένα συνδυασμό προορισμών προς την Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή.

Η απόφαση του Υπουργικού φέρει τρομερές επιπτώσεις για την Cyprus Airways, ιδιαίτερα εφόσον η εταιρεία κατά τα δύο χρόνια λειτουργίας της διενεργούσε πτήσεις σε προορισμούς που επηρεάζονται από το τουρκικό εμπάργκο, όπως π.χ. Αγία Πετρούπολη, έχοντας υπόψη πως τα επιπλέον έξοδα θα αντισταθμιστούν με βάση το καθεστώς αποζημίωσης.

Στα δύο χρόνια λειτουργίας της η εταιρεία μετέφερε συνολικά 600.000 επιβάτες από την Κύπρο και το εξωτερικό, εξυπηρετώντας στο σύνολο 15 δρομολόγια από και προς τη Λάρνακα.   

Αναπτυξιακό Πλάνο(;)
Από το ξεκίνημά της η στρατηγική προσέγγιση της εταιρείας προέβλεπε σταδιακή και σταθερή ανάπτυξη ως προς την υλοποίηση των μακροπρόθεσμων στόχων της, για την προώθηση της Κύπρου ως τουριστικό προορισμό και τη διεύρυνση των ταξιδιωτικών επιλογών για τους εγχώριους ταξιδιώτες.

Σύντομα η Cyprus Airways θα ανακοινώσει το νέο της πτητικό πρόγραμμα για την επόμενη καλοκαιρινή σεζόν  που θα ξεκινήσει τον Μάρτιο του 2020, εξυπηρετώντας δημοφιλή δρομολόγια αλλά και έχοντας στα πλάνα της νέες αγορές για την προώθηση της Κύπρου ως τουριστικό προορισμό.

Ωστόσο, με την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου περιπλέκονται τα πράγματα για την εταιρεία σε ό,τι αφορά τα αναπτυξιακά της πλάνα διότι είναι δύσκολο οι επενδυτές (η ρωσική εταιρεία S7 που είναι πίσω από την δημιουργία της Charlie Airlines) να επενδύσουν σε νέα δρομολόγια και να ανταγωνιστούν με άλλες εταιρείες, καθώς όταν ίδρυαν την αεροπορική εταιρεία με βάση την Κύπρο είχαν ως γνώμονα το Σχέδιο Αποζημίωσης που είχε καταρτήσει η κυπριακή κυβέρνηση.

Σημειώνεται πως η εταιρεία εργοδοτεί 115 υπαλλήλους, κατά 85% Κύπριους, αριθμός ο οποίος αναμένεται να αυξηθεί κατά 30 με την προσθήκη του τρίτου της αεροσκάφους Airbus A-319 τo 2020, ενώ αναμένεται να μεταφέρει ετησίως 500.000 επιβάτες από και προς την Κύπρο.

Αγορές με δύσκολη πρόσβαση
Ο παρακάτω χάρτης παρουσιάζει προορισμούς οι οποίοι θα είχαν προοπτική στην κυπριακή τουριστική αγορά αλλά οι οποίοι παραμένουν ανεκμετάλλευτοι, λόγω των επιπλέον δαπανών που πρέπει να επωμισθούν λόγω της παράκαμψης του τουρκικού εναέριου χώρου. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον αποτελούν για κυπριακούς αερομεταφορείς οι Βαλκανικές χώρες και η Ρωσία, η οποία κατέχει ένα σημαντικό ποσοστό του τουρισμού της χώρας μας.


Εναλλακτικές
Σε περίπτωση που δεν ανακληθεί η απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, σύμφωνα με πληροφορίες του InBusinessNews, οι εναλλακτικές επιλογές για την Cyprus Airways να αναπτυχθεί είναι να δημιουργήσει βάση στην Θεσσαλονίκη και στο Τελ Αβίβ ώστε να εντάξει στο πτητικό της πλάνο μακρινούς προορισμούς και να μπορεί να πραγματοποιεί πτήσεις πάνω από τον τουρκικό εναέριο χώρο.

Δειτε Επισης

Το πρώτο Airbus A350 της Emirates με συνολική χωρητικότητα 312 επιβάτες (pics)
EasyJet: Υπερδιπλασιάζει το μέρισμα μετά το άλμα κερδών
Ο αγαπημένος καφές των Kawacom’s Ipanema Espresso τώρα και drive thru στη Λευκωσία
Στο 84,31% η συμμετοχή της E.V.H. Investments στην Salamis-Αγόρασε άλλες 9.000 μετοχές
ΕΤΑΠ: Η Πάφος στους πιο πράσινους προορισμούς και «αργυρή» για τις ακτές της
Τα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου στον αστερισμό των Χριστουγέννων-Οι εκδηλώσεις της Hermes
Έτσι θα μοιάζει το The Landmark Nicosia-Το πρώτο Μarriott Autograph Collection ξενοδοχείο της Κύπρου
Τα είπε με το Δ.Σ. της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Συνδέσμων Ξεναγών ο Κουμής-Παραγωγική η συζήτηση
Νέα ψηφιακή παρουσία του Fikardou Christmas Village-Ολοκληρωμένος οδηγός για τους επισκέπτες
Πράσινο για ανανέωση της συλλογικής σύμβασης στα ξενοδοχεία από ΣΤΕΚ-Ενημερώνεται ο υπουργός Εργασίας