ΣΚΤ: Οι κομματικές παρεμβάσεις, οι σαμπάνιες και η αντιπάθεια του SSM
15:25 - 06 Σεπτεμβρίου 2018
ΣΚΤΤην άποψη ότι κάποιοι μπορεί να άνοιξαν και σαμπάνιες γιατί πουλήθηκε ο Συνεργατισμός, μετέφερε ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής για τα αίτια κατάρρευσης του Συνεργατικού Πιστωτικού Συστήματος ο πρώην Πρόεδρος της Επιτροπείας της Συνεργατικής Κυπριακής Τράπεζας και πρώην Γραμματέας της ΣΠΕ Στροβόλου, Δημήτρης Σταύρου.
Ο κ. Σταύρου, ο οποίος διετέλεσε πρόεδρος της Επιτροπείας από το 2001 μέχρι τις 14 Σεπτεμβρίου του 2011, προσήλθε ενώπιον της Επιτροπής συνοδευόμενος από τον δικηγόρο του στην ποινική υπόθεση που εκκρεμεί εναντίον του στο Κακουργιοδικείο Λευκωσίας. Προηγήθηκε επιστολή του δικηγόρου του μάρτυρα στην Επιτροπή, με την οποία πληροφορεί τον Πρόεδρο και τα μέλη της ότι ο πελάτης του δεν θα δώσει απαντήσεις σε ερωτήματα που σχετίζονται με την εναντίον του ποινική υπόθεση.
Στην κατάθεση του, ο κ. Σταύρου τόνισε ότι υπήρχε πάντοτε κομματική παρέμβαση στις εκλογές για το ποιοι θα εκλέγονταν στην επιτροπή ενός ΣΠΙ και ήταν εκεί που είτε κατέβαιναν σε συνδυασμό κόμματα ή μόνο του κάποιο κόμμα, αναλόγως και της δύναμης που είχε στην κάθε περιοχή. Απάντησε, επίσης, καταφατικά στην ερώτηση του Προέδρου της Επιτροπής Γεώργιου Αρέστη κατά πόσον ένα ΣΠΙ ελεγχόταν από το α΄ κόμμα και άλλο ΣΠΙ από το β΄ κόμμα.
Ερωτηθείς κατά πόσον τα κόμματα εξυπηρετούσαν και τα συμφέροντα των μελών τους, ο κ. Σταύρου είπε ότι αυτό δεν μπορεί να το γνωρίζει. «Εγώ ουδέποτε εξυπηρέτησα, έβλεπα τον άνθρωπο σαν άνθρωπο και δεν με ενδιέφερε», ανέφερε, προσθέτοντας ότι προσπαθούσε να πείσει τα μέλη της επιτροπείας του ότι δεν «είμαστε κόμμα» και τους έλεγε ότι είναι τον άνθρωπο που θα δουν και θα εξυπηρετήσουν που ζητά μια βοήθεια "και όχι αν είναι η ταμπέλα άσπρη, μαύρη ή κίτρινη».
Κληθείς από τον κ. Αρέστη να πει την άποψη του τι ήταν εκείνο που οδήγησε στην κακή κατάσταση του συνεργατικού τραπεζικού συστήματος ώστε το 2013 να παρέμβει προς βοήθεια το κράτος, ο κ. Σταύρου ανέφερε μεταξύ άλλων τον αθέμιτο ανταγωνισμό των επιτοκίων που άρχισε το 2007. «Δυστυχώς η ΚΤ της Κύπρου δεν έκανε τίποτε για να σταματήσει» αυτό το θέμα, ενώ «σαν παγκύπρια συνεργατική συνομοσπονδία στείλαμε επιστολή που εκφράζαμε την ανησυχία μας».
Άλλοι λόγοι, σύμφωνα με τον κ. Σταύρου, ήταν ο ερχομός των αξιογράφων από τις τράπεζες με επιτόκιο 7%, οι επαναλαμβανόμενες οδηγίες των ευρωπαϊκών αρχών τι είναι ΜΕΔ, η κρίση που έφερε την κατακόρυφη μείωση στην αξία των ακινήτων καθώς στον Συνεργατισμό το 95% ήταν στεγαστικά δάνεια.
Είπε ακόμη ότι φταίει και το Κτηματολόγιο γιατί για να παίρνει υψηλούς φόρους δεχόταν υψηλότερες εκτιμήσεις, ενώ ανέφερε ότι αν αυτά που καταθέσαμε για εκποίηση εκποιούνταν τότε θα είμαστε σε πολύ καλύτερη κατάσταση και γενικότερα το τραπεζικό σύστημα.
Ο κ. Σταύρου είπε ότι το Κτηματολόγιο επικαλείτο το ότι δεν είχε προσωπικό να κάνει αυτές τις εκποιήσεις και διερωτήθηκε πώς και σήμερα γέμισε η Κύπρος δημοπράτες.
Σε ότι αφορά τις ενέργειες που έγιναν πριν το 2013 ο κ. Σταύρου είπε ότι είχε γίνει μεγάλη προσπάθεια να πεισθούν τα ΣΠΙ να γίνουν συγχωνεύσεις αλλά υπήρχε αντίσταση. Σε ερώτηση αν αυτό οφειλόταν σε κομματικές παρεμβάσεις, απάντησε καταφατικά, αλλά απέδωσε και μερίδιο ευθύνης στις προσωπικές φιλοδοξίες τοπικών αρχόντων, κάνοντας λόγο για κάστρα και βασίλεια.
Σε ότι αφορά τις ενέργειες που έγιναν πριν το 2013 ο κ. Σταύρου είπε ότι είχε γίνει μεγάλη προσπάθεια να πεισθούν τα ΣΠΙ να γίνουν συγχωνεύσεις αλλά υπήρχε αντίσταση. Σε ερώτηση αν αυτό οφειλόταν σε κομματικές παρεμβάσεις, απάντησε καταφατικά, αλλά απέδωσε και μερίδιο ευθύνης στις προσωπικές φιλοδοξίες τοπικών αρχόντων, κάνοντας λόγο για κάστρα και βασίλεια.
Σε ερώτηση για τις υψηλές χορηγήσεις που δόθηκαν από τη ΣΠΕ Στροβόλου, στην οποία ο ίδιος ήταν Γραμματέας, ο κ. Σταύρου αρνήθηκε να απαντήσει, κατόπιν εισήγησης του νομικού του συμβούλου.
Ιωάννου: O SSM δεν συμπαθούσε το Συνεργατισμό
Από την πλευρά του, ο Νέαρχος Ιωάννου, πρώην Μέλος της Επιτροπείας από το 2008 μέχρι και τις 7.11.2013 ανέφερε ενώπιον της Επιτροπής ότι κατά την άποψη του, ο SSM δεν συμπαθούσε το Συνεργατισμό.
Ο κ. Ιωάννου απέδωσε την σημερινή κατάληξη του συνεργατισμού σήμερα σε τρεις αιτίες. Πρώτον στον ανθρωπιστικό ρόλο που επιτελούσε ο Συνεργατισμός σε συνάρτηση με την αδυναμία του να αντεπεξέλθει στα νέα δεδομένα και να πετύχει κερδοφορία, στο γεγονός ότι λόγω των αντασφαλειών είχαν γίνει πολλές ζημιές και τέλος στη στάση του SSM απέναντι στη ΣΚΤ. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Ιωάννου, ο Ενιαίος Εποπτικός Μηχανισμός (SSM) έθετε ποινές (penalty) στον Συνεργατισμό και όχι στις εμπορικές τράπεζες. «Δεν συμπαθούσε ο SSM τον Συνεργατισμό», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ιωάννου: O SSM δεν συμπαθούσε το Συνεργατισμό
Από την πλευρά του, ο Νέαρχος Ιωάννου, πρώην Μέλος της Επιτροπείας από το 2008 μέχρι και τις 7.11.2013 ανέφερε ενώπιον της Επιτροπής ότι κατά την άποψη του, ο SSM δεν συμπαθούσε το Συνεργατισμό.
Ο κ. Ιωάννου απέδωσε την σημερινή κατάληξη του συνεργατισμού σήμερα σε τρεις αιτίες. Πρώτον στον ανθρωπιστικό ρόλο που επιτελούσε ο Συνεργατισμός σε συνάρτηση με την αδυναμία του να αντεπεξέλθει στα νέα δεδομένα και να πετύχει κερδοφορία, στο γεγονός ότι λόγω των αντασφαλειών είχαν γίνει πολλές ζημιές και τέλος στη στάση του SSM απέναντι στη ΣΚΤ. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Ιωάννου, ο Ενιαίος Εποπτικός Μηχανισμός (SSM) έθετε ποινές (penalty) στον Συνεργατισμό και όχι στις εμπορικές τράπεζες. «Δεν συμπαθούσε ο SSM τον Συνεργατισμό», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Σε άλλο σημείο της κατάθεσης του, ο κ. Ιωάνου ανέφερε ότι σε επαφές που είχε με κλιμάκια του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού (ως Διευθυντής της Υπηρεσίας Διεθνών Δραστηριοτήτων της ΣΚΤ) είχε την αίσθηση ότι η στάση των ξένων απέναντι στη ΣΚΤ ήταν εχθρική. «Ίσως να περίμεναν περισσότερα από εμάς» συμπλήρωσε.
Τόνισε, παράλληλα, ότι η χαριστική βολή των €817 εκατομμυρίων στον Συνεργατισμό από τον SSM ήταν αχρείαστη και άδικη.» Αν υπήρχε πολιτική βούληση ίσως θα μπορούσε να σωθεί ο Συνεργατισμός», δήλωσε.
Στη συνέχεια, σημείωσε πως όταν η PIMCO δημοσιοποίησε τα αποτελέσματα της έρευνας της για τις κεφαλαιουχικές ανάγκες του Συνεργατισμού (την περίοδο 2013), αυτές παρά τις ατασθαλίες ανέρχονταν στα 700 με 800 εκ. ευρώ και αν συγκριθούν αυτά τα χρήματα με τις ανάγκες που καθορίστηκαν για τις εμπορικές τράπεζες, μπορεί να εξαχθεί το συμπέρασμα ότι ο Συνεργατισμός πήγαινε αρκετά καλά.
Σημείωσε πως δεν υπήρξε κούρεμα στον Συνεργατισμό και Bail in και το κράτος έβαλε 1,5 δισ. για να καλυφθούν οι ανάγκες των 800 περίπου εκ. αλλά και για να παραμείνει ένα μαξιλάρι ασφάλειας ύψους 700 εκ. ευρώ. Στη συνέχεια, απαντώντας στο πού πήγαν αυτά τα χρήματα, είπε ότι πήγαν στην κάλυψη κεφαλαιακών αναγκών γιατί τα αποτελέσματα από τη διαχείριση των ΜΕΔ δεν πήγαν καλά. Η κρίση, δήλωσε, που είχε ξεσπάσει από πιο πριν είχε επηρεάσει κατά πολύ τα λαϊκά στρώματα που ήταν η ραχοκοκαλιά του Συνεργατισμού και τα οποία αδυνατούσαν να πληρώσουν τα δάνεια τους.
Ακόμη, είπε πως στον Συνεργατισμό χάθηκαν τα πρώτα 2-3 χρόνια μετά το 2013 καθώς αυτό που πίστευε το κράτος για τον τρόπο διαχείρισης των ΜΕΔ δεν ήταν σωστός, ενώ υπήρχε και ο ενθουσιασμός για την επανεκκίνηση της οικονομίας. Ωστόσο, σημείωσε πως αν και θα μπορούσε να γίνει καλύτερη δουλειά, δεν πρέπει να έχουμε την ψευδαίσθηση πως τα ΜΕΔ θα μπορούσαν να μειωθούν στο 25%, 20% ή στο 10%.
Σημείωσε πως δεν υπήρξε κούρεμα στον Συνεργατισμό και Bail in και το κράτος έβαλε 1,5 δισ. για να καλυφθούν οι ανάγκες των 800 περίπου εκ. αλλά και για να παραμείνει ένα μαξιλάρι ασφάλειας ύψους 700 εκ. ευρώ. Στη συνέχεια, απαντώντας στο πού πήγαν αυτά τα χρήματα, είπε ότι πήγαν στην κάλυψη κεφαλαιακών αναγκών γιατί τα αποτελέσματα από τη διαχείριση των ΜΕΔ δεν πήγαν καλά. Η κρίση, δήλωσε, που είχε ξεσπάσει από πιο πριν είχε επηρεάσει κατά πολύ τα λαϊκά στρώματα που ήταν η ραχοκοκαλιά του Συνεργατισμού και τα οποία αδυνατούσαν να πληρώσουν τα δάνεια τους.
Ακόμη, είπε πως στον Συνεργατισμό χάθηκαν τα πρώτα 2-3 χρόνια μετά το 2013 καθώς αυτό που πίστευε το κράτος για τον τρόπο διαχείρισης των ΜΕΔ δεν ήταν σωστός, ενώ υπήρχε και ο ενθουσιασμός για την επανεκκίνηση της οικονομίας. Ωστόσο, σημείωσε πως αν και θα μπορούσε να γίνει καλύτερη δουλειά, δεν πρέπει να έχουμε την ψευδαίσθηση πως τα ΜΕΔ θα μπορούσαν να μειωθούν στο 25%, 20% ή στο 10%.