Μαρίνα Πάφου: Δεν ξεκολλά σύντομα το έργο
08:38 - 22 Σεπτεμβρίου 2018
Στον πάγο εξακολουθεί να παραμένει η διαδικασία υλοποίησης της πολυσυζητημένης Μαρίνας Πάφου, ένα έργο το οποίο αν και είχε δρομολογηθεί πριν από μια δεκαετία, εντούτοις παραμένει για χρόνια στάσιμο εξ αιτίας μιας μακράς διαδικασίας ενώπιον των δικαστηρίων.
Το διάταγμα του Διοικητικού Δικαστηρίου, το οποίο απαγορεύει στη νέα Διαχειριστική Επιτροπή Μαρίνων να υπογράψει οποιαδήποτε σύμβαση ανάθεσης κατασκευής της μαρίνας Πάφου με την εταιρεία Pafilia, κατόπιν σχετικού αιτήματος της κοινοπραξίας Poseidon, παρατείνεται μέχρι τις 15 Νοεμβρίου, ημέρα κατά την οποία έχει οριστεί νέα δικάσιμος για την υπόθεση. Η πρώτη δικάσιμος είχε οριστεί για τις 20 Σεπτεμβρίου, ωστόσο, η Δημοκρατία ζήτησε επιπλέον χρόνο.
Υπενθυμίζεται ότι η προσφυγή της κοινοπραξίας Poseidon στη δικαιοσύνη, έγινε μετά την απόφαση της νέας Διαχειριστικής Επιτροπής Μαρίνων (ΔΕΜ) να προχωρήσει τη διαδικασία αδειοδότησης απ’ εκεί που είχε μείνει αναθέτοντας το έργο στην εταιρεία Pafilia. Η Poseidon πέτυχε την έκδοση από το Διοικητικό Δικαστήριο, διατάγματος, το οποίο απαγορεύσει την υπογραφή οποιασδήποτε σύμβασης ανάθεσης κατασκευής του έργου, μέχρι νεοτέρας.
Επί τις ουσίας, στις 15 Νοεμβρίου το Δικαστήριο θα εξετάσει την προσφυγή της Poseidon, η οποία ζητεί την ακύρωση της απόφασης της Επιτροπής να προχωρήσει τη διαδικασία απ’ εκεί που είχε μείνει. Η Poseidon υποστηρίζει πως η νόμιμη νέα Διαχειριστική Επιτροπή Μαρίνων πρέπει να επαναρχίσει τη διαδικασία αδειοδότησης της μαρίνας από την αρχή και όχι να συνεχίσει απ’ εκεί που είχε μείνει η προηγούμενη, παράνομη βάσει δικαστικής απόφασης, Επιτροπή
Η έκβαση της υπόθεσης θα κριθεί στις δικαστικές αίθουσες, ωστόσο είναι ξεκάθαρο ότι η νέα αυτή νομική μάχη θα προσθέσει κι άλλη καθυστέρηση σε ένα έργο, το οποίο η Πάφος αναμένει εδώ και πολλά χρόνια.
Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, η Διαχειριστική Επιτροπή Μαρίνων, προτίθεται να σεβαστεί την απόφαση του Δικαστηρίου και δεν θα προχωρήσει για την ώρα σε κατακύρωση. Τα επόμενα βήματα θα εξεταστούν στο πλαίσιο συνεδρίας της Επιτροπής την ερχόμενη εβδομάδα.
Έργο κολλημένο για πάνω από 10 χρόνια
Υπενθυμίζεται ότι το Υπουργικό Συμβούλιο προχώρησε τον προηγούμενο Απρίλιο στη σύσταση νέας Διαχειριστικής Επιτροπής Μαρίνων, στον απόηχο παλαιότερης απόφασης του Διοικητικού Δικαστηρίου, βάσει της οποίας η τέως Διαχειριστική Επιτροπή έπασχε λόγω κακής σύνθεσης.
Ο επίδικος διαγωνισμός έχει μακρά προϊστορία και το Διοικητικό Δικαστήριο είχε εξετάσει το θέμα μετά την προσφυγή της εταιρείας Poseidon η οποία προσέφυγε στη δικαιοσύνη όταν κρίθηκε από τη Διαχειριστική Επιτροπή Μαρίνων ότι δεν πληροί τους όρους και όταν η προηγούμενη Διαχειριστική Επιτροπή Μαρίνων προχώρησε στη δεύτερη προσφοροδότρια εταιρεία την Pafilia.
Σημειώνεται πως το έργο περιλαμβάνει όλες τις κατασκευές, λιμενικές και κτιριακές εγκαταστάσεις, και έργα τα οποία θα σχεδιαστούν, κατασκευαστούν, χρηματοδοτηθούν, λειτουργήσουν και μεταβιβαστούν στο Κράτος. Βάσει δε της προσφοράς της αιτήτριας εταιρείας, αυτή θα έπρεπε να παρουσιάσει χρηματοδότηση ύψους τουλάχιστον 125 εκ. ευρώ, που αντιπροσωπεύει το 60% του κόστους κατασκευής του έργου.
Το έργο της Μαρίνας είχε δρομολογηθεί πριν από μια δεκαετία. Ο διαγωνισμός για την κατασκευή της μαρίνας της Πάφου στην περιοχή Πότιμα είχε προκηρυχθεί το 2006.
Όλα ανοιχτά για επανέναρξη της διαδικασίας
Πάντως, δεν αποκλείεται η εξέλιξη αυτή να φέρει επανέναρξη της όλης διαδικασίας. Όπως είχε δηλώσει, εξάλλου, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Αναστασιάδης, σε επίσκεψη του την περασμένη Άνοιξη στην Πάφο, «σε περίπτωση που αναφυούν τα όποια νέα προβλήματα σε διαδικασίες που αναφέρονται στο παρελθόν, πρόθεση της Κυβέρνησης είναι η ακύρωση του διαγωνισμού και η επαναπροκήρυξη του, με βάση και τα νέα δεδομένα που θα πρέπει να ληφθούν υπόψη μετά και την πάροδο δώδεκα ετών από την πρώτη προκήρυξη του».
Ο Πρόεδρος είχε εκφράσει τη λύπη του γιατί, όπως είπε, «ένα έργο που θα συνέβαλλε σημαντικά στην περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη της Πάφου και που θα μπορούσε να είχε ολοκληρωθεί προ δεκαετίας, έγινε αντικείμενο νομικών διαδικασιών με αποτέλεσμα η ζημιά από τη καθυστέρηση να επηρεάζει το σύνολο των επιχειρηματιών, αλλά και ευρύτερα την τουριστικής βιομηχανίας του τόπου».
Έργο κολλημένο για πάνω από 10 χρόνια
Υπενθυμίζεται ότι το Υπουργικό Συμβούλιο προχώρησε τον προηγούμενο Απρίλιο στη σύσταση νέας Διαχειριστικής Επιτροπής Μαρίνων, στον απόηχο παλαιότερης απόφασης του Διοικητικού Δικαστηρίου, βάσει της οποίας η τέως Διαχειριστική Επιτροπή έπασχε λόγω κακής σύνθεσης.
Ο επίδικος διαγωνισμός έχει μακρά προϊστορία και το Διοικητικό Δικαστήριο είχε εξετάσει το θέμα μετά την προσφυγή της εταιρείας Poseidon η οποία προσέφυγε στη δικαιοσύνη όταν κρίθηκε από τη Διαχειριστική Επιτροπή Μαρίνων ότι δεν πληροί τους όρους και όταν η προηγούμενη Διαχειριστική Επιτροπή Μαρίνων προχώρησε στη δεύτερη προσφοροδότρια εταιρεία την Pafilia.
Σημειώνεται πως το έργο περιλαμβάνει όλες τις κατασκευές, λιμενικές και κτιριακές εγκαταστάσεις, και έργα τα οποία θα σχεδιαστούν, κατασκευαστούν, χρηματοδοτηθούν, λειτουργήσουν και μεταβιβαστούν στο Κράτος. Βάσει δε της προσφοράς της αιτήτριας εταιρείας, αυτή θα έπρεπε να παρουσιάσει χρηματοδότηση ύψους τουλάχιστον 125 εκ. ευρώ, που αντιπροσωπεύει το 60% του κόστους κατασκευής του έργου.
Το έργο της Μαρίνας είχε δρομολογηθεί πριν από μια δεκαετία. Ο διαγωνισμός για την κατασκευή της μαρίνας της Πάφου στην περιοχή Πότιμα είχε προκηρυχθεί το 2006.
Όλα ανοιχτά για επανέναρξη της διαδικασίας
Πάντως, δεν αποκλείεται η εξέλιξη αυτή να φέρει επανέναρξη της όλης διαδικασίας. Όπως είχε δηλώσει, εξάλλου, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Αναστασιάδης, σε επίσκεψη του την περασμένη Άνοιξη στην Πάφο, «σε περίπτωση που αναφυούν τα όποια νέα προβλήματα σε διαδικασίες που αναφέρονται στο παρελθόν, πρόθεση της Κυβέρνησης είναι η ακύρωση του διαγωνισμού και η επαναπροκήρυξη του, με βάση και τα νέα δεδομένα που θα πρέπει να ληφθούν υπόψη μετά και την πάροδο δώδεκα ετών από την πρώτη προκήρυξη του».
Ο Πρόεδρος είχε εκφράσει τη λύπη του γιατί, όπως είπε, «ένα έργο που θα συνέβαλλε σημαντικά στην περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη της Πάφου και που θα μπορούσε να είχε ολοκληρωθεί προ δεκαετίας, έγινε αντικείμενο νομικών διαδικασιών με αποτέλεσμα η ζημιά από τη καθυστέρηση να επηρεάζει το σύνολο των επιχειρηματιών, αλλά και ευρύτερα την τουριστικής βιομηχανίας του τόπου».